Gå til innhold

Fortsette med studier (+ deltidsjobb) eller fastjobb?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en problemstilling og trenger hjelp til å finne ut hva jeg skal gjøre/hva som er det rette valget. Det hele kan virke som en bagatell for noen, men saken er at jeg bruker ganske mye tid på å tenke på dette og føler jeg nå trenger noen råd/tips.

Saken er at jeg i år planla å bli ferdig med bachelor innen bygg og søkte derfor masterstudier som starter nå til høsten. Men, så skjedde det som gav meg bakoversveis. Jeg klarte dette siste semestret å stryke i et fag. Alt i alt har jeg ikke strøket i noen fag tidligere og det hele var spesielt surt da jeg faktisk leste en god del til eksamen. Fikk snakket med sensor i ettertid og sitter igjen som et spørsmålstegn og synes jeg ble strøket på feil grunnlag, men det er derimot en annen sak..

Når dette skjedde mistet jeg grunnlaget mitt for å søke masterstudier og fikk tilbakemelding fra studiestedene om at jeg ikke var kvalifisert. Dette var utrolig surt!

Men, per dags dato finnes det en liten sjanse for at jeg fortsatt kan bli tatt opp til masterstudiene, men tror denne er så liten at jeg velger å se videre og må planlegge en annen "utvei".

Slik jeg ser det nå har jeg 2 valg;

1) Årsstudium og deltidsjobb!

I tillegg til å søke masterstudier fikk jeg søkt meg(og har fått plass) på et årsstudium. Dette årsstudiumet er noe forskjellig fra bahelorgraden og blir noe nytt som ikke kan bygges på det jeg har fra før.

2)Ta konteeksamen og deretter søke jobb med bachelorgraden som grunnlag.

Det jeg tenker er at jeg har mest lyst til å ta en mastergrad! Hvis jeg velger årrstudiumet så ser jeg positivt på det å lære noe nytt, men liker ikke tanken på at jeg kan glemme det jeg har lært fra bacheloren og føler jeg isåfall MÅ kompensere med å skaffe meg en deltidsjobb innen bygg (Rådgivende ingeniørkontor e.l.).

Å velge alternativ 2 hadde gått an. Men har såpass lyst å gå mastergrad at jeg antageligvis kommer til å søke for å prøve å komme inn neste år. Synes det derfor blir litt teit å starte i jobben for så å slutte ikke lenge etterpå(selv om det kanskje ikke er det). Ellers tenker jeg at, jeg kan bare det grunnleggende innenfor bygg, og har derfor lyst på en ordentlig god start når først jeg skal begynne å jobbe. Har ikke så lyst til å hoppe rundt på forskjellige jobbe å kanskje lære minst mulig, men en god start hvor jeg kan lære mest mulig slik at jeg får et godt grunnlag (trainee e.l). Vet at mange bedrifter kjører et opplæringsprogram på 2 år for nyutdannede og det blir derfor litt kjipt å måtte "stikke av" etter 1 år.

Jeg vet ikke, tenker mye frem og tilbake. Sette pris på noen tips og tilbakemeldinger!?

Endret av Anthila
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er såpass motivert for master ville jeg gått for alternativ 1. Å studere ett år ekstra er ikke så mye (og noe mange gjør av forskjellige grunner, inkludert undertegnede). Hvis du f.eks. tar et årsstudium i økonomi, så ville det være noe som kan være kjempepositivt for deg senere når du skal søke jobb.

Du vil da bruke 6 år på masteren, men det vil fortsatt være innenfor Lånekassen sine grenser så du vil få støtte fra dem.

Lenke til kommentar

Det som går an er å konte på siste eksamen, samtidig som du jobber i et år.

Jeg tok bachelor, jobbet i 1 år, før jeg gikk videre på master. Greit fornøyd med det valget. Plutselig hadde jeg noen tusen "å gå på" rent økonomisk når jeg studerte videre.

Viktigste er at du er ærlig når du søker jobb. Jeg sa jeg ville videre i løpet av 1 til 2 år, og i dag er jeg tilbake på arbeidsplassen jeg først fikk jobb. Hadde jeg "lurt" meg inn tror jeg neppe jeg hadde vært like velkommen tilbake. I tillegg har jeg hatt godt betalt sommerjobb på min gamle arbeidsplass hver sommer, samt fått jobbet litt i lengre ferier om jeg ønsket det.

Mitt råd er derfor:

Søk jobb hos en rådgivende ingeniør. De er som regel svært fleksibel om du har noe å tilby dem. At du senere kommer tilbake med mastergrad er også gunstig for arbeidsgiver, gitt at du fortsetter i samme bedrift.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to. Leste først det ene svaret og fant ut at det måtte være det riktige valget.. men så leste jeg det andre og ble usikker igjen :tease: Strengt tatt er det vel ikke noe i veien for å velge det ene eller det andre, det kan går bra uansett. Trenger bare å bestemme meg for ett eller annet :ermm:

Hvis jeg fortsetter med studiene, blir det isåfall økonomi ja. Tenkte selv det kunne være greit å ha med videre.

Det som går an er å konte på siste eksamen, samtidig som du jobber i et år.

Jeg tok bachelor, jobbet i 1 år, før jeg gikk videre på master. Greit fornøyd med det valget. Plutselig hadde jeg noen tusen "å gå på" rent økonomisk når jeg studerte videre.

Viktigste er at du er ærlig når du søker jobb. Jeg sa jeg ville videre i løpet av 1 til 2 år, og i dag er jeg tilbake på arbeidsplassen jeg først fikk jobb. Hadde jeg "lurt" meg inn tror jeg neppe jeg hadde vært like velkommen tilbake. I tillegg har jeg hatt godt betalt sommerjobb på min gamle arbeidsplass hver sommer, samt fått jobbet litt i lengre ferier om jeg ønsket det.

Mitt råd er derfor:

Søk jobb hos en rådgivende ingeniør. De er som regel svært fleksibel om du har noe å tilby dem. At du senere kommer tilbake med mastergrad er også gunstig for arbeidsgiver, gitt at du fortsetter i samme bedrift.

Har tenkt litt på hva jeg må si til bedriften hvis jeg velger å starte å jobbe. Men, du mener jeg bør si på et evt. jobbintervju at jeg planlegger å søke master det påfølgende året? Føler jeg på denne måten kan utelukker meg selv til å få jobben. Bedriften tjenere jo ikke noe på å ha meg der et år, for så å slippe meg og for å så kanskje aldri se meg igjen. Skjønner at jeg må være ærlig og ønsker å være det også, men må bare ha rett fremgangsmåte.

Tenkte kanskje bare å starte på studiet for så å bare søke både deltidsjobber og fastjobber å bare se hva jeg ender opp med. :hmm:

Lenke til kommentar

Men det går vel an å konte eksamen og søke på masterstudier? Uansett, jeg tror nok jeg ville valgt jobb og konsentrert meg om konten, og derfra søkt meg videre på master. Jeg hadde nok vært svært lite motivert til å studere noe helt nytt, men det er meg.

Lenke til kommentar

Men det går vel an å konte eksamen og søke på masterstudier? Uansett, jeg tror nok jeg ville valgt jobb og konsentrert meg om konten, og derfra søkt meg videre på master. Jeg hadde nok vært svært lite motivert til å studere noe helt nytt, men det er meg.

ja, men hvis jeg konter eksamen, så må jeg vente et år. Ikke sikkert det kom tydelig nok fram, men det var det jeg hadde satt opp som alternativ nr.2! Takker for synspunkt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...