Gå til innhold

Oppdager bare 1 harddisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, for å få maks ut av SSD disken, bør du sette SATA til AHCI i BIOS. IDE modus gjør at SSD disken ikke vil yte opp mot sitt beste.

For det andre er nok ikke den andre disken din gitt en disk bokstav, dette gjør du i Diskbehandling. Høyreklikk på Min Datamaskin eller Min PC, hva det nå enn heter på norsk (har spansk OS), velg så Administrer eller noe slikt. Du vil da få opp Diskbehandlig.

post-179662-1280242457,6516_thumb.jpg

Høyreklikk så på den disken som ikke har noen bokstav og velg noe a la Tildel bokstav.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å sette det til ACHi, men da fikk jeg ikke startet opp Windows...

En ting til, jeg la visst steam inn på SSD harddisken, kommer alle spill jeg får til steam bli lagret der da? Det blir vel litt fullt på SSD harddisken om jeg lagrer alle spilla der?

OG på systemdisken står det både Program Files (x86) og Program files. Hvordan skal jeg bruke disse?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis 64-bit Windows, kanskje Windows 7? Uansett så skal du ikke bry deg så mye om Program Files (x86) og Program Files fordi dette ordner Windows og de programmene du installerer selv opp i. Program Files er for 64-bit programmer mens Program Files (x86) er for 32-bit.

Selve Steam klienten må ligge på C disken, dette kan du ikke forandre på, men du kan velge hvor spillene installeres hvis du velger ”Custom Installation” ved installasjon av spillene. Jeg har en SSD disk som C disk, men alle spill legger jeg til disk D. Ikke noe problem så lenge du husker på å velge ”Custom Installation” ved installasjonen. Gjør du ikke det, installeres alle spill automatisk til C disken.

Så til det første problemet ditt. Det er helt normalt at Windows vil få hikke når du skifter fra IDE til AHCI i BIOS, men dette er ganske lett å fikse. Bare start opp PCen med Windows DVDen i CD-ROM og velg Reparer (du finner det nede i venstre hjørne) når du kommer til installasjon vinduet, altså det vinduet der du velger Installer nå eller Install Now.

Bare klikk Neste på det meste som skjer, Windows vil prøve å reparere feil automatisk, og det burde ikke oppstå noe problem. Til slutt klikk Avslutt eller OK mener jeg det er og så vil PCen restarte.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker og bukker :)

Jeg fikk til å legge steam på D disken, vil steam klienten gå raskere på SSD? Er det ikke likevel bedre for steam å bare laste fra en disk?

SSD harddisken er ganske full allerede, det står 39,4 ledig av 59,5 GB. Windows mappen tar ca 11GB plass og de andre småtingene tar ikke stort..

Lenke til kommentar

Som johome sier så er det en fordel å slå av systemgjenoppretting og bruke en backup/klone program.

Pagefilen kan faktisk legges til D disken, men det beste er å sette den til en fast størrelse, ca 1,5 ganger minnet. Kommer an på hvor mye minne du har. Og en annen ting er å sjekke hvor stor papirkurven er, vanligvis stjeler den ca 10 % av hard disken din. Jeg har satt min papirkurv til 4 GB.

Steam klienten vil laste raskere fra SSD disk, alle programmer vil det. Når Steam er ferdig lastet vil den laste spill fra D disken. Det vil kanskje gå litt tregere, men installerer du spill på SSD disken, vil du slippe opp for plass ganske så fort.

Lenke til kommentar

Jeg såg ingen valg om å velge plasseringen til mw2 når jeg instalerte det, så jeg valgte å prøve forklaringen på denne siden: http://www.maximumpc.com/article/howtos/howto_master_your_file_system_mklink

Men når jeg settter det inn i cmd så får jeg opp feilmelding, feil i syntaksen. Hvordan har det seg?

Jeg tok det immidlertidig ikke fra root, eller hva det heter. Hvordan velger jeg å starte i cmd fra

C:\

?

Lenke til kommentar

Hentet fra Overclockers club som har tesetet hovedkortet :

Turbo Key II:

Turbo Key II is a hardware utility that is controlled by flipping a switch, allowing you to overclock your system. There is no input or changes made from the user, it is all automatic.

Core Unlocker:

Core Unlocker is another hardware driven switch that when enabled allows the system to automatically tune the BIOS, to attempt to unlock hidden cores in some of AMD's processors.

Du kan lese mere om det her

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...