felixia Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Spør med liten skrift siden det nok er PC som er enerådende her inne. Men, pga iPhone ++ er det teknisk sett veldig kjekt med en kompatibel maskin for enkelhets skyld. Men, fungerer egentlig mac som gode spillmaskiner? De nevnes jo aldri her inne, og det kanskje med god grunn? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Spesifikasjonsmessig så skulle det ikke være noe i veien for å spille med en MAC da de fleste er rimelig greit utstyrt. Hvordan det fungerer i praksis aner jeg ikke da jeg ikke vil ta i noe fra Apple med en 10 meter lang kjepp. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det eneste problemet jeg ser er vel at det ikke finnes så mange spill som kan kjøre på Leopard X eller hva nå OS til Apple heter. På en annen side kan man installere Windows på en Mac uten store problemer. Har til og med hørt at det er mulig å installere Leopard X på en vanlig Intel PC også. Krever dog litt triksing og miksing, men det er mulig. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Steam har portet en del spill til mac, så spille kan du selv uten å trikse og mikse. Gå inn på steampowered.com og sjekk hvilke spill som er tilgjengelig på mac og se om noen av de er interresante. Tidligere så var det sånn at de færreste spill fungerte på mac, men det begynner å bedre seg. Sakte. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Skjermkortene til mac suger i forhold til prisen, så ikke tru at en 20k mac er like god til spill som en 20k pc-laptop. Generelt sett kjøper man ikke mac primært som gamingmaskin. Lenke til kommentar
felixia Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 He he, med slike PC-kunnskaper og -oversikt du sitter inne med hadde det jo vært fatalt om du hadde konvertert til mac, der er jo alt ferdigsydd. Takk for svar - igjen! Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) I tillegg til det som er blitt sagt over - sjekk spesifikasjonene på mac-en du har tenkt til å bruke. Den nyeste linja mener jeg kommer med geforce 330 og bedre, som er nok til å kjøre alle nyere spill på grei grafikk. Skal du kjøpe deg en rein spillmaskin, er det derimot ikke den beste veien å gå. Hvorfor vil du ha mac? Hvis det ikke er OSX avgjør valget, finnes det masser av gode alternativer. Endret 28. juli 2010 av Bl4cKnD Lenke til kommentar
felixia Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Hvorfor jeg vurderer mac (til min datter): a. hun har iPhone. En mac vil automatisk fungere med synkronisering, bilde- og videooverføring samt musikknedlasting i iPod-delen av iPhonen. Praktisk med mac her, med andre ord. Trenger bare den programvaren som blir levert med for at hele biblioteker mm vil fungere. b. vi har slitt mye med pc og virus, samt problemer med oppgraderinger og trådløse nett rett og slett fordi vi mangler kunnskap. Har prøvd å satt meg litt inni Pc-verdenen, men konkludert med at den er uoverskuelig for vanlig dødelige - dessverre. En mac oppdaterer seg jevnlig av seg selv og er helautomatisk slik sett... c. så kommer man til spill-delen, som jo er det store spørsmålet, om en mac vil fungere godt med dagens nye spill. Derom er vel det hele avhengig av hvor høye krav man stiller til grafikk...? Så, en fin kombinasjon av praktisk/tekniske hensyn, latskap og manglende evne (ikke vilje!) til å lære PCkompleksiteten ligger bak dette små-horrible ønsket om å bruke mac til spillmaskin Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 At man får virus på en maskin er en dårlig unnskyldning for å gå over til MAC da stort sett alt av virus/malware relaterer seg til uvettig bruk. Nettvett er en ting alle bør lære seg. Jeg har ikke hatt hverken virus eller malware på mine private maskiner på minst 15år så det er fint mulig å styre klar av slike ting hvis man følger enkle regler og sunt bondevett. Data er komplisert og jeg forbanner alle produsenter av software/os som prøver å selge inn løsninger med argumenter om hvor lett alt skal være. OSX er minst like komplekst som Windows bare så det er sagt. Som nevnt over så portes endel spill til OSX men utvalget er ikke det beste så om spill er et kriterie så er ikke MAC veien å gå. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Tja, å kjøpe en Mac bare på grunn av at datteren din har en iPhone, holder ikke som argument. La oss se på de punktene du lister opp. a) Som sagt det med iPhone og Mac holder ikke. Det er bare å installere iTunes på en Windows PC og det samme vil skje der. Jeg har en iPod Touch 8GB (ganske lik iPhone bortsett fra du kan ikke ringe med den) og så snart jeg plugger den inn i en USB port hopper iTunes opp og synkroniserer den med PCen. Bilde- og videooverføring samt musikknedlasting er samme som på en Mac for det er vel iTunes som brukes der også. b) Å tro at du kan unngå virus på en Mac er å være litt naiv dessverre. Det finnes virus til Mac OS også, man hører ikke så mye om det på grunn av at det er så få (sammenlignet med Windows OS PCer) som har Mac, men virusene er der. En Windows PC kan også oppdateres automatisk bare man velger det. Mange programmer til Windows baserte PCer oppdateres seg også automatisk. Og å tro at problemer med trådløst nett vil forsvinner tviler jeg på, det er mange faktorer med i spillet her, ikke bare software eller OS. c) Når det gjelder spill så er det som sagt ikke så mange spill for nettopp Mac. Det er selvsagt flere enn det var for noen år siden, spesielt Steam har vel en del utvalg der. Skjermkortet i en Mac er ikke verdens beste, den billigste 15” kommer med et GT 330M kort med 256MB minne, og den koster like under 15 000 kr. Den har en hard disk på 320GB, 5400 rpm. Ikke den raskeste hard disken heller. Ikke en gang 17” har bedre skjermkort enn GT 330M, minnet på kortet er riktig nok doblet til 512MB, men det er ikke mye, og prisen blir jo en annen, nesten 19 000 kr. Hard disken på en 17” Mac er på 500GB, ikke verst, men det er en disk med 5400 rpm. Å velge en Mac som spill maskin, hadde ikke jeg gjort. Til det er spesifikasjonene for dårlige.For samme pris som en Mac 15” kan du få en ASUS G51JX som vil så og si kjøre i ring rundt en Mac til samme pris når det er snakk om spill. Lenke til kommentar
felixia Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 He he, dere kan kunsten å svare for dere! Det er bra, veier for og imot her. iPhoto og iMovie, som er svært enkle, men gode billed- og filmredigeringsprogram er det som brukes for nedlasting mm når man kobler til iPhones - det går det kanskje ikke an å innstallere i en PC? Hmhmhm... vet ikke helt om jeg skal tro&håpe på at en PC kan bli like enkel i bruk som en mac, for oss som bare er brukere og ingen teknikere... Men, tanken er jo besnærende må jeg innrømme. (Nettvett til 11-åringer? Vel vel, De prøver seg fram på maskinene, likt de ellers naturlig gjør i det virkelige liv, og plutselig har de tråkket utfor og fått virus. Trass gjentatte advarsler og formaninger. Unger vet dere.) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Tja, rakker ikke ned på Mac jeg. Holder faktisk på å installlere OS X Leopard på en Intel bærbar jeg har får å se hvordan det funker. Kjører også Linux så jeg er ganske åpen slik sett. En PC kan være like enkel som en Mac, kan dessverre ikke uttale meg om iPhoto og iMovie, men med litt flaks kan jeg det om noen timer. Men det er som med så mye, avhenger av smak og behag. Mulig jeg hadde kjøpt en Mac hadde ikke vært for at de er litt for dyre og hardware er ikke så imponerende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå