Gå til innhold

Trenger hjelp til studiebudsjettet

Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

Skal til høsten begynne som student ved høgskolen på Nesna, prøver derfor å sette opp et budsjett, noe som ikke er så lett.

Jeg trenger derfor deres hjelp til å se over budsjette og si hva dere mener, studenter eller tildligere studenter som selv har erfaring hadde vært det beste, men alle er velkommene til å hjelpe :)

Siden jeg per dags dato er usikker på om jeg blir boende hjemme eller på hybel har jeg satt opp to alternative budsjetter.

Budsjett for borteboer:

Inn: 6675

Ut:

Husleie: 2500

Reise: 1000

Spare: 205 (Skal gå til frisøer, klær, lege, osv)

Regninger: 770

Mat og husholdningsartikler: 1500

Blader: 200

Annet: 500

Budsjett for hjemmeboer:

Ut:

Husleie: 1000

Reise: 2000

Spare: 1705 (Skal gå til frisør, klær, lege, ferie, osv)

Regninger: 770

Blader: 200

Annet: 1000

Hva sier dere om dette budsjettet? Selv syns jeg annet posten blir litt vel liten som borteboer, redd jeg skal bli usosial siden jeg ikke får råd til veldig mye festing.

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1500 kroner på mat er veldig lite, det er ca 50 kroner dagen (En boks nuggati og ett brød for å sette det i perspektiv).

Ellers må du huske forsikringer, Internett, mobil, tv, klær (205 kroner er igjen lite. Det er 2 stykk boksere fra dressmann).

Lenke til kommentar

Mobil går under regninger. Internett, strøm og TV er inkludert i husleien. Hvilken forsikring må jeg ha? Skjønner det ser snevert ut, men hvor skal jeg finne penger? Lurer også på hvor mye en student bruker på alkohol og festligheter i måneden?

Lenke til kommentar

Om du har nett, strøm og tv i husleien og kun betaler 2500 i husleie kommer du godt ut :)

Forsikringer du må ha:

Innbo (dekker de tingene du eier av løsøre), egentlig ikke påkrevd ved lov men de aller aller fleste utleiere krever dette. Jeg har en gunstig avtale å betaler kun 12** kroner i året for innbo på 500.000 kroner med ekstra forsikring på elektronikk. Regn sammen hva tingene dine koster (husk klær, bøker, sko, små ting, bestikk osv), det blir faktisk mye penger.

Du bør ha:

reiseforsikring (Dekker ting når du er på reise, dette gjelder for de litt dyrere forsikringene fra du går ut av døra). Koster vel alt fra 1000 lappen til mangfoldig tusen kroner, tror du kommer godt ut med fks dnbnor best til en 1400 kroner pr år eller noe i den duren. De vant testen til dinepenger utgave 6.

Hvor mye du drikker og fester blir veldig opp til deg selv, drikk deg full før du drar på byen (styrt ett par øl på tampen før dere drar) så er du i samme humør som de andre når dere kommer på byen og kjøper deg kanskje bare en øl ute på byen for å hygge deg sammen med de andre. Langt billigere, like morsomt og du ser ikke teit ut. 2 six-pack og en øl på byen blir ikke mer enn ca 360 kroner. (2x six-pack heineken for min del til 145 kroner stykk og 60 på en pils på byen). Fester du 1-2 ganger i mnd bør det da holde mer enn nok.

anyway, skaff deg en jobb i en matbutikk, jobb ett par dager i uka eller så mye du kan. Meld deg inn i http://www.handelogkontor.no som er fagforbundet til akkurat handel og kontor. Som student betaler du vel 250 kroner pr halvår, her får du gode forsikringer grisebillig.

Lenke til kommentar

Skal selvfølgelig prøve å skaffe meg jobb, men man har jo ingen garanti. Har ikke tenkt på forsikring, men hvordan skal jeg få råd til det? Ang. Alkohol så har ikke jeg personlig noe behov for det i det hele tatt, men må jo være sosial.

Lenke til kommentar

Få råd til det? Forsikring er bare noe du må ha, som beskrevet. Sjekk priser litt rundt omkring, tipper du må ut med ca 1000,- i innbo på ett år også om du har råd til en reiseforsikring slår du til med det også

Ingen som sier man må på fest heller, mye artig man kan gjøre på fritiden med venner som ikke inneholder alkohol :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mye artig man kan gjøre i fritiden som ikke inneholder alkohol, faktisk syns jeg festing kommer ganske langt ned på listen over morsomme ting man kan gjøre i fritiden. Det er bare det at jeg har fått det bildet av studenter at de fester mye, og jeg vil ikke akkurat bli sett på som en særing, vil passe inn hvis du skjønner.

Men hvis det stemmer det at studenter fester mye (mye = hver helg) så skjønner jeg ikke hvordan de får det til, økonomisk sett.

Lenke til kommentar

Takker for nyttige tilbakemeldinger så langt :)

Har nå satt opp et nytt budsjett, som dere vil se har jeg kuttet kraftig ned på reise fronten og eliminert blad utgifter totalt, har innsett at jeg rett og slett ikke hra råd til det.

Noe som i grunn er litt trist siden jeg nå ikke har muligheten til å fortsette med innebandy (derfor all reisingen, jeg flytter til Nesna men innebandy holder til i Sandnessjøen), men sånn er det vel, livet som student er kjipt.

Nytt budsjett:

Husleie (inkl. internett, strøm og TV): 2500

Mat og husholdningsartikler: 1700

Spare (klær, frisør, lege, osv): 755

Regninger (inkl. mobil): 770

Reise: 350

Annet: 600

Ser dette litt bedre ut? Som dere ser er ikke mat utgiftene mye større, blir nok nødt til å leve som en student, altså på nudler og annet billig dritt.

Lenke til kommentar

Husleie: Rimelig!

Mat: For lite, du må ha mer på denne posten

Spare: Her må det være mulig å kutte? Er selv til frisøren 6 ganger i året, legen gj. to. Det koster meg 150kr/mnd. Legg på 100kr/mnd for tannlege og 250kr/mnd for klær og du klarer deg med 500kr/mnd.

Regninger: 770kr/mnd? Har du Tele2 Sheriff med lavt/middels forbruk slipper du unna med minimalt. Innboforsikring koster ikke mer enn 1000kr/året. Denne posten kan slankes!

Annet: Byen hver andre helg og det budsjettet er nok brukt opp...

Kort: Kutt regninger og spare, øk mat.

Lenke til kommentar

Sjekk hvaslags forsikring foreldrene dine har, i noen tilfeller vil du være dekket av deres forsikringer så lenge du er student og under 20 år (Jeg var det i alle fall de første årene jeg studerte)

Ellers har du vel egentlig 8000kr/mnd. Du får utbetalt 16 tusen ett-eller-annet første måneden i semesteret, og litt mindre hver måned etterpå. Nå skal de 16 brukes på bøker etc., men min erfaring fra jeg studerte er at man bruker mindre enn 10.000 på bøker i semesteret.

Ellers er det faktisk meningen at studenter skal jobbe 2mnd i året (sommeren) og da spare seg opp penger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...