Gå til innhold

Får ikke lagt til harddisker i Windows

Anbefalte innlegg

Jeg har/hadde en myBook som slutte å virke. Har nå tatt ut harddiskene som sto i den ( 2 SATA a 500 GB hver). De er montert i en stasjonær maskin etter hverandre (A først og B etter) og BIOSEN finner dem. Når jeg går inn på diskbehandling ligger de som disk1 og disk2, men har ikke fått stasjonsnummer. Hva gjør jeg? Er redd for å miste det som ligger på dem, for de skulle liksom være backupharddiskene mine :-|

Skjermbilde ligger ved.

Håper noen kan hjelpe meg da jeg begynner å bli hårløs!

Mvh

Milla73

post-36257-1280228069,433_thumb.jpg

post-36257-1280228089,202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

My book pro og pro II benytter raid-0 eller raid-1 i boksen.

Brukeren (TS) har satt opp vha WD Drive Manager hvilken type og filsystem ønsket ved oppstart.

Er det Raid-1 du har valgt når du tok ibruk my book boksen foreslår jeg at du kopler fra disk2 for å beholde denne ene disken urørt fra PCn (siden diskene er speilet).

Deretter allokerer du stasjons bokstav i win disk manager til den partisjonen som er på 461GB.

Default (out of the box) tror jeg disse var konfigurert med raid-0 level.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har disse diskene vært speilet mot hverandre?

Vet ikke, desverre? Tror ikke det. Har kun brukt den som en ekstern harddisk jeghar kopiert til, og ikke tatt backup. Har ikke følt/sett at jeg har hatt 2 harddisker. Kun sett de som 1 stor!

Lenke til kommentar

My book pro og pro II benytter raid-0 eller raid-1 i boksen.

Brukeren (TS) har satt opp vha WD Drive Manager hvilken type og filsystem ønsket ved oppstart.

Er det Raid-1 du har valgt når du tok ibruk my book boksen foreslår jeg at du kopler fra disk2 for å beholde denne ene disken urørt fra PCn (siden diskene er speilet).

Deretter allokerer du stasjons bokstav i win disk manager til den partisjonen som er på 461GB.

Default (out of the box) tror jeg disse var konfigurert med raid-0 level.

Jeg vet ikke om den er speilet, men ser du det ut ifra skjermbildet?

Diskene er på 500MB hver, men jeg opplevde å ha en Harddisk på 1TB.

Men jeg kan prøve. For nå har jeg ikke mulighet til å velge stasjonsbokstav i alle fall!

Lenke til kommentar

Totalt= 1TB - Da var de i WD boksen satt til default = raid-0 .

Om du skal "hente ut" data fra disse må du for all del ikke gjøre noen ting i windows diskbehandling med de - da du ødelegger raidet og gjør gamle data utilgjengelig.

Plukket ut harddisk 2 nå, men får da beskjed i oppstarten om at SATA2 mangler og valg på å gå inn i BIOS.

Lenke til kommentar

Totalt= 1TB - Da var de i WD boksen satt til default = raid-0 .

Om du skal "hente ut" data fra disse må du for all del ikke gjøre noen ting i windows diskbehandling med de - da du ødelegger raidet og gjør gamle data utilgjengelig.

Plukket ut harddisk 2 nå, men får da beskjed i oppstarten om at SATA2 mangler og valg på å gå inn i BIOS.

Kom inn i windows så ligger den ene harddisken som før, men fortsatt ikke mulighet til å velge stasjonsbokstav.

Tror harddiskene må kobles inne samtidig jeg. Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Vi mener at du skal ta begge diskene ut av maskinen, pakke de pent ned i en skuff å få sendt det kabinettet de satt i på reparasjon.

Som nevnt over så vil du slette alle data hvis du prøver å aksessere disker som er kjørt i Raid 0 gjennom Windows filbehandling.

Hvis du ikke har data på disse diskene du trenger så kan du gjøre hva du måtte ønske.

Lenke til kommentar

Du får ikke ut data fra disse internt mi PCn siden de er et raid-0 level array.

Eneste sjansjen jeg kan komme på er recovery software produkter slik som f.eks R-Studio eller runtime.org sin RAID Reconstructor.

Med tools som disse kan du ha mulighet for å kopiere ut filer fra WD diskene over til et annet medium.

R-Studio

http://www.r-studio.com/

Runtime.org

http://www.runtime.org/raid.htm

Begge diskene må stå tilkoplet ved start at et raid recovery tool.

Runtime sitt kan lastes ned fritt for å sjekke om det vil funke.

Kun ved recovery (eksport av funnet data) man må ha betal versjon.

Andre alternativ er å sette diskene tilbake i en frisk WD My Book boks.

Lenke til kommentar

Vi mener at du skal ta begge diskene ut av maskinen, pakke de pent ned i en skuff å få sendt det kabinettet de satt i på reparasjon.

Som nevnt over så vil du slette alle data hvis du prøver å aksessere disker som er kjørt i Raid 0 gjennom Windows filbehandling.

Hvis du ikke har data på disse diskene du trenger så kan du gjøre hva du måtte ønske.

Det hadde jo vært det beste, men jeg skulle hatt dataene nå. Og ved kontakt med de norske kontaktene til WD var prisen 10.000,- og oppover!!!! Da må man prøve selv!

Du får ikke ut data fra disse internt mi PCn siden de er et raid-0 level array.

Eneste sjansjen jeg kan komme på er recovery software produkter slik som f.eks R-Studio eller runtime.org sin RAID Reconstructor.

Med tools som disse kan du ha mulighet for å kopiere ut filer fra WD diskene over til et annet medium.

R-Studio

http://www.r-studio.com/

Runtime.org

http://www.runtime.org/raid.htm

Begge diskene må stå tilkoplet ved start at et raid recovery tool.

Runtime sitt kan lastes ned fritt for å sjekke om det vil funke.

Kun ved recovery (eksport av funnet data) man må ha betal versjon.

Andre alternativ er å sette diskene tilbake i en frisk WD My Book boks.

Skal prøve dette! Takk!!

Hører fra meg :-)

Lenke til kommentar

Før du får gjort noen recovery med runtime tror jeg du trenger et tredje disk lagringsmedium som er likt eller større enn oprinnelig raid sitt benyttede data.

Med runtime lager man vanligvis et image av raidet (dette kan fort bli stort) og må ha en diskplass å lagre dette image på.

Deretter gjør man recovery av data fra selve imaget som ble laget.

WD diskene som var i raid-0 kan ikke brukes - da i en recovery prosess er disse kun lesbare (read only) og kan/skal ikke skrives til.

Edit:

Hvordan R-Studio gjør det vet jeg ikke.

Men det bør være noen "how-to" på dems sider.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Før du får gjort noen recovery med runtime tror jeg du trenger et tredje disk lagringsmedium som er likt eller større enn oprinnelig raid sitt benyttede data.

Med runtime lager man vanligvis et image av raidet (dette kan fort bli stort) og må ha en diskplass å lagre dette image på.

Deretter gjør man recovery av data fra selve imaget som ble laget.

WD diskene som var i raid-0 kan ikke brukes - da i en recovery prosess er disse kun lesbare (read only) og kan/skal ikke skrives til.

Edit:

Hvordan R-Studio gjør det vet jeg ikke.

Men det bør være noen "how-to" på dems sider.

ugg!det har jeg jo i baklomma ;-)

Må flytte litt filer da skjønner jeg.

Hvorfor skal alt med Pc være 60% ok og 40% trøbbel?!

Noen av dem du anbefaler best? Sitter å leser litt på begge nå!

Lenke til kommentar

Raid 0 er noe dritt når ting går skeis. Raid 1 eller 5 derimot er noe å trakte etter, da slipper man slike situasjoner som du har havnet i nå.

Men etter det jeg skjønner så visste du ikke at denne boksen var satt opp med Raid 0 så du er på en måte uforskyldt.

Lenke til kommentar

Raid 0 er noe dritt når ting går skeis. Raid 1 eller 5 derimot er noe å trakte etter, da slipper man slike situasjoner som du har havnet i nå.

Men etter det jeg skjønner så visste du ikke at denne boksen var satt opp med Raid 0 så du er på en måte uforskyldt.

Jeg har nok sikkert tatt valget selv (husker ikke), men uvitenhet er nok heller årsaken. Skulle sikkert få plass til mest mulig sjø! Sliter fælt med det nå ja :-(

Lenke til kommentar

Runtime er nok det enkleste å benytte av disse to utfra det lille jeg har studert til nå.

De har også lagt ut noen guider/tutorials på youtube.

http://www.runtime.org/data-recovery-documentation.htm

Er kommet til det samme jeg også. Så jeg prøve å få kjøpt den. Jeg har ikke forstått om filene er fullstendig kopiert og brukbare når jeg får dem over, eller blir det laget et "bilde" som må behandles etterpå? Er ordet bildet brukt som kopiering av filene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...