Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer - Problemer med å våkne

Gjest Søvnernodritt

Anbefalte innlegg

Gjest Søvnernodritt

Hei, jeg er en 19 år gammel gutt som i flere år nå har slitt med forskjellige søvnproblemer. Ett av problemene er at jeg ofte sliter med å sovne til rett tid og holde en jevn døgnrytme, noe som alene er veldig slitsomt med tanke på jobb og utdanning.

Det andre, og største problemet, er det at jeg er helt ekstrem på å forsove meg. Denne uka har jeg forsovet meg fire ganger til jobb, da både kvelds og dagvakter. Jeg våkner rett og slett aldri av vekkerklokka.

Fortsetter det sånn vil jeg verken greie å fullføre utdanning eller beholde jobben, så det er tydelig at noe må gjøres, men jeg aner ikke hva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sliter med å komme opp pga. dårlig søvn kan et legemiddel hjelpe, feks. Melatonin. Dette er et mildt preparat som ikke er vanedannende, og det fungerer ved å tilføre kroppen mer av det naturlige hormonet som regulerer søvn.

Ellers er det viktig å sørge for gode søvnrutiner: god ventilasjon, mørkt rom, god madrass, avstå fra TV, data, lesing og fysisk aktivitet rett før man legger seg, osv... Hvis du også føler deg energiløs i løpet av dagen kan dette komme av dårlig kosthold, mangel på vitaminer, mineraler, o.l.

Anbefaler deg å ta kontakt med legen din.

Lenke til kommentar

skaff deg en bedre vekkerklokke ( høyere) ?

og vis ikke det er noe som feiler kroppen din ( med tanke på insøvning )

hjelper det faktisk utrolig mye og være slitten når enn legg seg.

jogge en runde, sykkle, løpe, generel fysisk aktivitet :)

Endret av livingman
Lenke til kommentar

Velkommen i klubben. Søvnproblemer av slik art har jeg hatt i mange år selv og selv om det aldri kan fikses helt så finnes det hjelp.

Selv får jeg akupunktur en gang i uken for å hjelpe med innsovning og på meg så funker dette rimelig greit selv om det langt ifra er noen vidunderkur, men det er altså verdt å prøve ut.

Å prøve å opprettholde en streng døgnrytme er også til hjelp. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag hele uka.

Dette kan være vanskelig å gjennomføre da man noen ganger ikke får sove og derfor så bruker jeg innimellom en sovetablett hvis jeg blir liggende lysvåken i timesvis.

Det som er det viktigste med døgnrytme er at du må stå opp så tidlig at du rekker å bli trøtt til du skal legge deg, så opp klokka 0600 er ikke ueffent, selv på lørdag og søndag.

Ta deg en tur til legen din og diskuter mulighetene for å få dekket akupunkturbehandling da endel fysioterapeuter gir dette som fysikalsk behandling. Ta også opp spørsmålet rundt sove/innsovningstabletter da det kan hjelpe deg godt på vei i en periode, det er dog ikke ment å brukes permanent da målet jo skal være at kroppen skal fikse dette på egenhånd etterhvert.

Tilslutt så tar jeg med et par ting du absolutt ikke skal gjøre en times tid før du legger deg. Du skal aldri se på tv eller dataskjermer da det er av av de tingene som virkelig messer opp nattesøvnen. Les heller i en bok/blad, eller lytt til musikk.

Lenke til kommentar
Gjest Søvnernodritt

Ta forrige gang jeg forsov meg som et eksempel. Jeg hadde stått opp 7 den morgenen, og i elleve-tiden tok jeg en kapsel med melatonin. Jeg gikk så ned på rommet og spilte litt gitar før jeg omsider la meg ca halv tolv. Så satte jeg på de to vekkerklokkene, der den ene var mobilen, og den andre en sånn stor en som setter på musikk og lys sakte men sikkert.

Jeg våkner derimot halv tolv istedet for kl. seks der begge vekkerklokkene er av og det ligger et titalls ubesvarte anrop på mobilen.

Hvor ligger feilen? Jeg er også en person som ikke trenger mye søvn for å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...