Gå til innhold

Spørsmål rundt tripple channel og ram mengde


MrLeftfield

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det er noe jeg ikke helt skjønner med tripple channel. Lest litt rundt på nettet om emnet og finner forvirrende info.

 

Noen sier at tripple channel er: 2x2 + 2x2 + 2x2, noen mener tripple channel er 2+2+2 GB. Jeg husker at i AMD Barton dager var dual channel 2+2.

 

Så er det dette med mengde da. De fleste mener at en trenger ikke mer enn 4GB ram, noe jeg er enig i. Men skal man ha mer enn 4GB, så burde man kjøre 2GB brikker, og da blir det 3x 2GB = 6GB? Har Intel tenkt at om en skal kjøre i7 som den skal kjøres, så må man velge mellom 3GB eller 6GB ? :/

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer akkurat som i Barton-dagene. Skal du ha dual channel må antall brikker gå opp i to-gangen (f.eks 2+2 GB eller 2+2+2+2 GB).

Skal du ha triple channel må antall brikker gå opp i tre-gangen. F.eks 2+2+2 GB eller 2+2+2+2+2+2 GB.

 

Så hvis i7 skal kjøres slik den er ment å kjøres må du velge mellom 3, 6, 12 eller 24 GB ja. 6 GB er en helt kurant minnemengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk deg en minnekanal som en vei. Da har du 2 eller 3 veier til minnekontrolleren avhengig av om du har dual eller triple channel. Når det gjelder i7, finnes to plattformer:

 

1. sokkel 1156, dual channel - bestykkes med 2 eller 4 minnemoduler.

 

2. sokkel 1366, triple channel - bestykkes med 3 eller 6 minnemoduler.

 

Det er ingenting i veien for å bestykke annerledes, men det vil redusere ytelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke alt har tatt dem i bruk, kan du prøve å bytte. Det skal i prinsippet gå greit med any ram som passer til HK'et, men det beste er nok om spørsmålet ditt kan besvares med ja på alle punkter.

 

Er i bruk som faen de :p Huff da. Greit, får kjøpe en kit :|

 

Tråden er løst. Takker for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar

Jeg har litt av samme problem. Bygget nettopp en pc, har satt i 3x2 GB minnebrikker. Har socket 1166. Men Windows oppdager bare 4 GB. Jeg er ganske sikker på at jeg har satt opp riktig i forhold til valg av de minneslottene, har lest i bruksanvisningen.

 

Minne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=132234

Hovedkort: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=131037

 

Hva er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...