Trondster Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Mener du skarpe bilder? Nei, uskarpe bilder. Liten blender øker dybdeskarpheten, men for liten blender gir diffraksjon, som gjør at alt blir utydelig. Har mer å si jo høyere pixeltetthet du har.. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Det beste er uten tvil og utforske egent kamera,det er det man lærer av. Men som trådstarter sier "Hei, jeg har en canon400d og såpass er jeg helt nybegynner",så må TS lære og krype før TS kan gå Og så skader det heller ikke å sjekke forumets stickytråder allerede vært der, men takk Når trådstarter ikke forstår innholdet i Sutekh sitt innlegg/link blir det vanskelig for TS og forstå dette uansett hva vi skriver. jeg leste innholdet og skjønte en god del. Og nå lærer jeg en god del av dere. Jeg vet litt om hva lukkertid, iso og blender er. Men det var ikke spørsmålet mitt her. La oss si at jeg skal ta bilder av lyn, hva slag5s lukkertid, iso og blender skal bli brukt? Naturbilder, landskap, portrett, osv. Er det best at jeg utforsker dette her selv? Eller er det noe tips dere kan gi meg, uten om det som står i lommeguiden? Takker alle som har brukt tiden sin. 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Et fysisk fenomen kalt diffraksjon gjør at små blenderåpninger blir mer uskarpe enn ikke riktig så små blenderåpninger. Det kan regnes ut, basert på faktorer som størrelsen på bildebrikken, størrelsen på hver pixel, diameteren i blenderåpningen og tykkelsen på blenderlamellene... [stryk noe, legg til noe?]. Enklere og mer nyttig enn å regne det ut, prøv selv. Sett kamera opp mot en scene som inneholder noe nært, noe lenger unna og noe i horisonten. Fokuser presist på ulike avstander, og bruk alle de blenderåpningene du har i tur og orden. Sammenling. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Mener du skarpe bilder? Nei, uskarpe bilder. Liten blender øker dybdeskarpheten, men for liten blender gir diffraksjon, som gjør at alt blir utydelig. Har mer å si jo høyere pixeltetthet du har.. Ok, stor blender gjør bakgrunnen uskarp, right? Men liten blender må da gjøre det motsatte, gjøre bildet skarpt. Men du nevner jo for liten blender g5ir diffraksjon, kan du forklare det begrepet? Thanks Et fysisk fenomen kalt diffraksjon gjør at små blenderåpninger blir mer uskarpe enn ikke riktig så små blenderåpninger. Det kan regnes ut, basert på faktorer som størrelsen på bildebrikken, størrelsen på hver pixel, diameteren i blenderåpningen og tykkelsen på blenderlamellene... [stryk noe, legg til noe?]. Enklere og mer nyttig enn å regne det ut, prøv selv. Sett kamera opp mot en scene som inneholder noe nært, noe lenger unna og noe i horisonten. Fokuser presist på ulike avstander, og bruk alle de blenderåpningene du har i tur og orden. Sammenling. der ja, takk. Men hvor liten blenderåpning er det snakk om før bildet blir uskarpt. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Lyn, makro og andre spesialtilfeller har egne "regler" - finnes egen tråder om dette. Landskap, portrett, natur og så videre - det kommer an på hvordan du vil ha bildet. Vil du ha mye i fokus? Mindre blender. Vil du ha lite i fokus? Stor blender. Vil du ha bevegelser "frosset" - kort lukkertid. Vil du ha bevegelsesuskarphet - lang lukkertid. Men - for lang lukkertid gir kamerashake. Her hjelper erfaring - at du tar bilder, ser hvordan bildene dine blir, og så kan du finne ut hva du vil. Selv bruker jeg typisk stor blender på portretter og liten blender på landskap. ..Med mindre jeg bruke annen blender på grunn av lysforhold. Bruker også tid på plassering av fokusplanet. Setter typisk blender til det jeg vil ha, og ISO på 100. Gir det for lang lukkertid, så går det på kompromisser etter lysforholdene der og da - typisk skal jeg da ha større blender og/eller høyere ISO. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 der ja, takk. Men hvor liten blenderåpning er det snakk om før bildet blir uskarpt. Siden tykkelsen på blenderlammelen er en del av ligningen så vil det variere litt mellom ulike objektiver på ditt kamera, men som tommelfingerregel kan du nok trygt bruke f/11. Noen ganger så er det bedre å gå videre ned mot f/16 og få diffraksjonsuskarphet, enn å få for lite i fokus i det hele tatt. Det varier fra bilde til bilde, motiv til motiv, fra fotograf til fotograf, betrakter til betrakter, hvilke avveinginger som er best, når og hvorfor. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 I see, begynner å skjønne mer og mer takket være dere. kan dere muligens vise meg et bilde med diffraksjonsuskarphet, for jeg har enda ikke blitt så klok når det gjelder diffraksjonsuskarphet. 1 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Fant en grei info side om diffraksjon. Kan komme med en del eksempler med noen av mine bilder. Olympus E-620 med 25mm f/2,8 'pancake' Dette bildet kan du si går under natur, close-up, portrett etc. Soppen er hovedmotivet. Olympus E-620 har bildestabilisering, men har har jeg brukt lukkertid på 1/50sek. siden 25mm på Olympus er ekvalent til 50mm i 35mm/'full frame' formatet. Objektivet har en maks blender åpning på f/2,8 og her har jeg brukt f/4 for å få motivet skarpere og for å få litt mer dybdeskarphet. Auto ISO og kameraet valgte ISO 250. Sony A850 med Konica Minolta 17-35mm f/2,8-4. Brennvidde på 18mm som kan kalles ektrem vidvinkel. Brukte blender f/11 og ISO 200 som er base ISO'en på kameraet. Bruker stativ, dette bildet er en mislykket hdr-konvertering som jeg "ordnet" i Lightroom. Det er forskjellige lukkertider. Trur jeg fokuserte på portene og ikke hjørnet som er nærmest. Konica Minolta Dynax 7D med Sony 50mm f/1,4 Her brukte jeg f/2,8 for å få tilstrekkelig skarphet og dybde på blomsten jeg har fokusert på. ISO 100 for minst støy og kameraet valgte en lukkertid på 1/160sek. som er mer enn tilstrekkelig. Sony A850 med Sony 28-75mm f/2,8 Landskapsbilde; stativ, ND-filter og fjernutløser ble brukt. Brennvidde på 30mm. Bruker alltid ISO 200 siden det gir meg størst dynamisk område. En blender på f/18 for å få stor dybdeskarphet. En lukkertid på 4sekunder. Scott Kelby's bøker om digitalfotografering er greie nybegynnerbøker å ha. 2 Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Fant en grei info side om diffraksjon. Kan komme med en del eksempler med noen av mine bilder. Olympus E-620 med 25mm f/2,8 'pancake' Dette bildet kan du si går under natur, close-up, portrett etc. Soppen er hovedmotivet. Olympus E-620 har bildestabilisering, men har har jeg brukt lukkertid på 1/50sek. siden 25mm på Olympus er ekvalent til 50mm i 35mm/'full frame' formatet. Objektivet har en maks blender åpning på f/2,8 og her har jeg brukt f/4 for å få motivet skarpere og for å få litt mer dybdeskarphet. Auto ISO og kameraet valgte ISO 250. Sony A850 med Konica Minolta 17-35mm f/2,8-4. Brennvidde på 18mm som kan kalles ektrem vidvinkel. Brukte blender f/11 og ISO 200 som er base ISO'en på kameraet. Bruker stativ, dette bildet er en mislykket hdr-konvertering som jeg "ordnet" i Lightroom. Det er forskjellige lukkertider. Trur jeg fokuserte på portene og ikke hjørnet som er nærmest. Konica Minolta Dynax 7D med Sony 50mm f/1,4 Her brukte jeg f/2,8 for å få tilstrekkelig skarphet og dybde på blomsten jeg har fokusert på. ISO 100 for minst støy og kameraet valgte en lukkertid på 1/160sek. som er mer enn tilstrekkelig. Sony A850 med Sony 28-75mm f/2,8 Landskapsbilde; stativ, ND-filter og fjernutløser ble brukt. Brennvidde på 30mm. Bruker alltid ISO 200 siden det gir meg størst dynamisk område. En blender på f/18 for å få stor dybdeskarphet. En lukkertid på 4sekunder. Scott Kelby's bøker om digitalfotografering er greie nybegynnerbøker å ha. Jeg er utrolig takknemlig, det hjalp meg en god del videre. Og dere andre som også brukte tiden deres! Thaaaank yaa! Nå videre til fotographering av lyn, makro, og spesielle tilfeller. Det var noen som nevnte at det finnes egne tråd om dette. Jeg skal prøve å lete etter de, men itilfelle jeg ikke finner dem, kan noen av dere linke til disse trådene. edit: by the way +1 Endret 29. juli 2010 av Lightpixel 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 I see, begynner å skjønne mer og mer takket være dere. kan dere muligens vise meg et bilde med diffraksjonsuskarphet, for jeg har enda ikke blitt så klok når det gjelder diffraksjonsuskarphet. Det er et godt eksempel hos The Luminous Landscape. Se også litt her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå