DaddyYankee Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hei, jeg har en canon400d og såpass er jeg helt nybegynner. Skulle gjerne ha likt en nettside med ulike bilder, med info under om lukkertid, blender og iso. Har jo lest litt på forumet, men har ikke blitt så klok av det, hjelp takk? 1 Lenke til kommentar
MSc Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Prøv å kikk på denne siden (hvis du ikke har gjort det allerede) den forklarer ganske godt hva som skjer ved å endre de forskjellige innstillingene. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Og så skader det heller ikke å sjekke forumets stickytråder Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Prøv å kikk på denne siden (hvis du ikke har gjort det allerede) den forklarer ganske godt hva som skjer ved å endre de forskjellige innstillingene. takk, har vært gjennom den og repetert en del. Og så skader det heller ikke å sjekke forumets stickytråder allerede vært der, men takk 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Og så skader det heller ikke å sjekke forumets stickytråder allerede vært der, men takk Den tråden besvarer jo nøyaktig det du spør om, så om du ikke fikk hjelp av den, må du være litt mer spesifikk på hva du ikke forstår og hva du egentlig lurer på. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 jeg tenkte f.eks h6va slags lukkertid/blender/iso skal man bruke når man tar portrett bilder, natur, sjøen, trær, litt variert. Vet det er en del deltajer om natur og portrett der, men ikke nok. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Stor blender hvis du skal ha bakgrunnen uskarp - liten (men ikke for liten) blender hvis du skal ha bakgrunnen skarp. ISO og lukkertid er etter lysforholdene der og da. For høy ISO gir støy og for lang lukkertid kan gi kamerashake. Helst lav ISO. Helst kort lukkertid. Helst bruk stativ. Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Prøv deg fram i forskjellig lys og se hva som er best for deg =) Iso burde vel holde seg under 800 for å ikke få for mye støy inn på bildet. Av og Tv mode er halvautomatisk og funker helt fint til vanlig fotografering der du ikke trenger full kontroll. Av eller Aperture Priority, betyr at du velger blender og kameraet velger lukkertid. Tv er omvent, du velger lukkertid mens kamera velger blender. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Veldig enkelt sagt kan man si at blenderåpningen er det eneste som gjør noe annet med bildet enn å øke/minske hvor lyst det blir, forskjellige verdier gir forskjellig dybdeskarphet ved samme brennvidde (altså hvor mye "innover" i bildet som er skarpt ved samme mm-innstilling på objektivet ). De andre to verdiene styrer hvor lyst/mørkt bildet blir. Lang lukkertid blir lysere enn kort. Høy ISO blir lysere enn lav. Men det er verdt å merke seg det som sies om høy-iso-støy, og kamerashake ved lange lukkertider. Det er også verdt å merke seg at avstand til motivet påvirker hvordan blenderinnstillingen virker med tanke på dybdeskarpheten. Jo lengre fra, jo mer er med i fokusområdet ved samme innstilling. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Veldig enkelt sagt kan man si at blenderåpningen er det eneste som gjør noe annet med bildet enn å øke/minske hvor lyst det blir Lukkertiden endrer også bildet. Skal man fryse motivet eller ha bevegelse i det? De andre to verdiene styrer hvor lyst/mørkt bildet blir. Lang lukkertid blir lysere enn kort. Høy ISO blir lysere enn lav. Alle styrer dette, dvs. blender, lukker og ISO styrer hvor mørkt/lyst bildet skal bli. Men så lenge kameraet er på auto eller på halv-automatikk så vil ikke bildet bli lysere eller mørkere, da må du bruke EV-comp./eksponerings kompensasjon-tingen. Blender bestemmer hvor mye/lite lys som skal komme inn til sensoren. Lukker bestemmer hvor lenge lyset skal treffe sensoren. ISO bestemmer hvor sensitiv sensoren er for lys. ISO: Finn ut hva base ISO'en er på kameraet ditt. Ofte er dette 100 eller 200 ISO. På base ISO får du som regel mest ut av sensoren din; minst støy og størst dynamisk område. På steder der det er mørkt, f.eks. i stua på kveldstid, da må du opp i ISO for å få en lukkertid som er kjapp nok til å fryse bevegelser. Bedre med støy enn rare "aliens-mennesker". Ved bruk av blits styrer ISO'en det "globale" lyset, dvs. både naturlig/kontinuerliglys og blitslys. Lukker: Bruk 1-2x brennvidde. F.eks. 55mm=1/60-1/120sek. Du kan gå en god del lavere ved bruk av IS/VR/SR osv. Ved motiver i bevegelse må du finne ut egnet lukkertid for å fryse motivet eller omvendt. Eksperimenter med lukketider og bevegelse. Kjekt å ha stativ. Ved bruk av blits forandrer lukkertiden mengden av naturlig/kontinuerliglys som skal komme inn til sensoren. Blender: Kontroll av dybdeskarphet eller mangel av det. Blenderen har faktisk minst å si på bildets kvalitet. Så lenge motivet ditt er i fokus og er skarpt så vil blendren kun bestemme hvor mye som er skarpt foran og bak motivet. Liten blender(f/16-32) vil kunne gi deg uskarpe bilder(diffraksjon) og stor blender(f/1,4-2,8) kan gi deg softe bilder og bilder der hele motivet ikke er i fokus. Disse tallene er avhengig av hva slags objektiv du bruker. Igjen, eksperimenter! Det koster ingenting å ta digitale bilde, det er bare å slette dem etterpå. Ved bruk av blits bestemmer blenderen hvor mye av blitslyset som skal komme inn til sensoren. Når jeg går rundt med kameraet bruker jeg ISO 200 eller auto ISO mellom 200 og 800. Setter kameraet på A(blenderprioritet) og har blenderen stående på f/5,6-8. Jeg bestemmer blenderen ut i fra hva lysmålingen forteller meg i søkeren og hvilken brennvidde jeg bruker. Jeg bestemmer også over dybdeskarpheten med blenderen, men ikke slik at det forårsaker ISO-støy og eller bevegelsesuskarphet. Det virker som om det er mange her inne som faktisk ikke kan så mye om dette Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Joda, ikenneth. Lukkertiden endrer også bildet mtp på bevegelse, og blenderen bestemmer også hvor mye lys som slipper inn. Det heter jo blenderåpning. Men det sparte jeg til neste innlegg (det ble altså ditt), til når TS forsto hva blenderen gjør med DOF. Om man ikke klarer å forstå det som står i "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til" som det ble linket til noen innlegg over, så tenkte jeg at det er best å ta ting i små steg. Og da syns jeg det passer bra å begynne med at blenderen er det eneste som endrer bildet, altså mtp DOF. For noen kan for mye info samtidig være det samme som ingen info. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Hva med lommeguiden ? må være midt i blinken for deg,les deg nedover i innleggene så finner du et par tre forskjellige guider for Canon. Hvis du ser øverst på Akam sine sider finner du et lenkefelt/tabs,der finner du "guider" utrolig mange fine guider der om hvordan du skal bruke kameraet i forskjellige situasjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Det er kun en ting som lærer deg hva du synes er best å gjøre mht lukkertid, blender, iso, ev, brennvidde: Ta bilder (og studer resultatet)! Det finnes ingen absolutte sannheter. Endret 28. juli 2010 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det er kun en ting som lærer deg hva du synes er best å gjøre mht lukkertid, blender, iso, ev, brennvidde: Ta bilder (og studer resultatet)! Det finnes ingen absolutte sannheter. akkurat det han sa. er ingen fasitsvar på hva som er korrekt for portrett, sport, landskap etc. fasiten for deg er hva du syns blir bra Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Kanskje denne kamerasimulatoren kan hjelpe deg og forstå blender,lukker"slutare"og iso bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 denne kamerasimulatoren kan hjelpe deg Den er meningsløs og mer forvirrende enn forklarende. Det eneste den gjengir noenlunde korrekt er effekt av ISO. Blender (og forskjell i DOF) eller lukker (og evt bevegelsesuskarphet) kommer ikke frem. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 denne kamerasimulatoren kan hjelpe deg Den er meningsløs og mer forvirrende enn forklarende. Det eneste den gjengir noenlunde korrekt er effekt av ISO. Blender (og forskjell i DOF) eller lukker (og evt bevegelsesuskarphet) kommer ikke frem. Du har utforsket simulatoren ? Jeg klarer og fremprovosere både dybde,bevegelseuskarphet og innvirkningen som eksponeringene gir,den er selvfølgelig ikke 100% autentisk men gir en god pekepinne på hva som skjer ved de forskjellige valgene man tar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Okey, DOF er simulert selv om største blender er F4 (de burde dratt den opp til F1.2 for eksempelets skyld). Bevegelsesuskarphet er det værre med, dersom det er noen bevegelse i de ovnsrøra burde dette framkommet allerede ved 1/30. Uansett er alt dette ting en kan teste med eget kamera. Sett kamera på en stein eller stubbe (om en ikke har stativ) og prøv ulike settinger. Selv bevegelsesuskarphet kan greit testes ved hjelp av en utløser-timer (og så selv gå forbi fokuspunktet). Gjort på en time eller to. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det beste er uten tvil og utforske egent kamera,det er det man lærer av. Men som trådstarter sier "Hei, jeg har en canon400d og såpass er jeg helt nybegynner",så må TS lære og krype før TS kan gå Og så skader det heller ikke å sjekke forumets stickytråder allerede vært der, men takk Når trådstarter ikke forstår innholdet i Sutekh sitt innlegg/link blir det vanskelig for TS og forstå dette uansett hva vi skriver. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Liten blender(f/16-32) vil kunne gi deg uskarpe bilder mener du skarpe bilder? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå