Gå til innhold

Forskjellen på 1X - 2X - 4X og 8x skjermkort?

SiggyT

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1.

Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige X-størrelsene på skjermkort?

Spørsmål 2.

Noen som vet hvorfor mitt gamle 3dfx Voodoo3 kort passer i AGP slotten på mitt ASUS A7V333, men ikke på et Abit KD7-E?? Svaret på dette henger kanskje sammen med spørsmål 1......

Disse spørsmålene kvalifiserer kanskje til dagens dummeste, men vet man ikke så vet man ikke :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål 1.

det er snakk om AGP 1X, AGP 2X osv.

AGP 8X er det nyeste. skjermkort som radeon 9500, 9700 osv er AGP 8X.

men det er ikke stor forskjell på AGP 4X og 8X.

Lenke til kommentar
Spørsmål 1.

OK Alex, men betyr det at det kan være forskjell på AGP slottene på hovedkortene? Trodde at hvis man hadde en AGP slott på hovedkortet så skulle alle AGP-skjermkort passe fysisk inn??

Lenke til kommentar

1)Skrev noe greier for lenge siden, som kansje kan være til hjelp.

AGP porten har siden AGP1 brukt 66mhz og det gjør den fortsatt. Forskjellen er at agp8x kan sende 8 ganger mer data per clokkrate en AGP1X. AGP4X kan sende 4X mer en AGP1X. Altså kan AGP8X overføre dobbelt så mye data som AGP4x. Du har kansje hørt om AGP pro? Det er det samme som AGP4X, bare med støtte for mer overføring av strøm gjennom AGP Bussen(så vidt jeg vet).

Nå må man ikke la seg lure til at man kan oppnå dobbelt så god ytelse med AGP8X, fordi (1): AGP porten er ikke flaskehalsen og (2) Yterst få applikasjoner er opptimalisert for AGP8X. Man kan, som sagt før, ikke forvente seg mer en 1-3% bedre ytelse, litt avhengig av oppset. Et Agp8X kort med 64MBram vil ha mer nytte av AGP8X, fordi den oftere vil trenge å få tillgang til hovedminnet, mens ett 128 Mb kort vil kunne lagre mer lokalt, og sjeldnere trenger større båndbredde på AGP porten.

En AGP8X port og kort er bakoverkompitabel. Det betyr at du kan sette et 8X kort i en 4X port, eller et 4X kort i en 8X port, men farten vil alltid bli styrt av den seineste(logisk nokk)

2) Grunnen er mest sansynlig at Asus kortet har Agp pro, som kan ta flere AGP versjoner er "plain" agp8x porter. Skrev oppe at det er det samme som Agp4x, men nyere HK som Nforce2 har AGP 8x pro, som da er det samme som AGP8x bare med støtte for noen av de eldre AGP modellene.

Lenke til kommentar
Spørsmål 1.

OK Alex, men betyr det at det kan være forskjell på AGP slottene på hovedkortene? Trodde at hvis man hadde en AGP slott på hovedkortet så skulle alle AGP-skjermkort passe fysisk inn??

nei. det har med volt å gjøre. jeg er ikke sikker på hva de forskjellige verdiene er så jeg skal ikke gjette, men det jeg vet at ikke alle skjermkort passer på alle hovedkort.

på nye hovedkort er det en rød lampe som lyser viss det er et skjermkort som ikke går som står i.

Lenke til kommentar

De gamleste AGP portene er snudd i forhold til i dag... nye kort er tilpasset dette og kan brukes. Gamle kort er derimot ikke tilpasset de nye AGP portene på HK. Dette for at de nye portene ikke støtter den Volten de gamle kortene vil ha.

AGP Pro er akkurat det samme som AGP 1-8x, bare at den kan levere en god del ekstra strøm til kortet. noe som f.eks. 3DLabs Wildcat og andre proffkort bruker. (Hadde AGP Pro vært std. ville nokk ikke GF FX og 9700+ hatt ekstra strømkontakt, hvis jeg har skjønt hele greia rett da...)

--

Morten

Lenke til kommentar

Disse spørsmålene kvalifiserer kanskje til dagens dummeste, men vet man ikke så vet man ikke :-?

Absolutt ikke. :-?

Det jeg hater er at noen folk forventer at alle skal kunne alt om alt.

Bare spør, sier jeg; og det gjelder meg selv også! :)

Det er ved å spørre du viser at du er interessert i å lære; så du skal bare ta som et kompliment at du er nysgjerrig. :yes:

Lenke til kommentar
1x til 2x er forskjell 2x til 4x ikke stor forskjell 4x til 8x samme som forrige..

Det eneste som er forskjellen er at båndbredden blir større, ergo, du kan kjøre større billedåpning

(512 - 8X

256 - 4X

& so on)

¿Qué?

Men, uansett, les denne. Det er en liste over de forskjellige funksjonene mellom AGP3.0 og AGP rev 2.0/1.5. Denne kan også være en grei lesning =)

Hvis det er hastigheten du snakker om er 1x = ~256, 2x = ~512, 4x = ~1024 og 8x = ~2048 hvor alt er i MB/s. Dette er den teoretiske hastigheten AGP porten har til sysRAM. Ellers har sysRAM's timings noe å si på denne hastigheten, samt hastigheten til (I MHz) sysRAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...