Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lite effekt ved bremsing med håndbrekk


Anbefalte innlegg

Da jeg skulle starte bilen i går, hang den fast på håndbrekekket, men løsnet etter litt herjing med gasspedalen. Jeg ringte verkstedet, som sa at dette trolig skyldtes fukt og skitt i bremsetromlene, og jeg fikk beskjed om å bremse mye for å varme de opp. Jeg skulle også bremse endel med håndbrekket mens jeg kjørte, for å få bakbremsene ordentlig varme.

 

Da jeg gjorde dette, kunne jeg trekke håndbrekket helt opp, mens bilen fremdeles trillet temmelig fint. Litt nedbremsing var det, men ikke sammenliknbart med hva man får fra pedalen. Er dette slik det skal være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg skulle starte bilen i går, hang den fast på håndbrekekket, men løsnet etter litt herjing med gasspedalen. Jeg ringte verkstedet, som sa at dette trolig skyldtes fukt og skitt i bremsetromlene, og jeg fikk beskjed om å bremse mye for å varme de opp. Jeg skulle også bremse endel med håndbrekket mens jeg kjørte, for å få bakbremsene ordentlig varme.

 

Da jeg gjorde dette, kunne jeg trekke håndbrekket helt opp, mens bilen fremdeles trillet temmelig fint. Litt nedbremsing var det, men ikke sammenliknbart med hva man får fra pedalen. Er dette slik det skal være?

 

Nei det skal nok ikke være slik. Bremser jo bedre med pedalen p.g.a. at du har ca 70% bremseefekt foran.

Du har sikkert fått en feil med klossene bak da hånbrekket satt fast og løsnet.

Du må nok ta av hjulene for å sjekke hva som er galt.

Har du flaks er det bare å stramme opp wire for håndbrekk.

 

Noen biler har egen trommel for håndbrekk når du har skivebremser bak.

Da er det ofte ikke bremsebelegg på disse klossene.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Drar du i håndbrekket skal du klare å låse bakhjulene på en normal bil.

Kjenner du knapt noen bremseefekt er det noe galt.

Som jeg nevnte over så har enkelte biler med skiver bak egen liten trommel for håndbrekk.

B.l.a. enkelte MB.

Disse klossene har da ofte ikke bremsebelegg og vil raskt bli svake hvis brekket brukes

som brems under kjøring.

 

De som klarer å kjøre av gårde med brekket på har nok ikke dratt det skikkelig opp eller

har dårlig bremseefekt fra før. Har du bakhjulstrekk og 300HK+ så kan du kansje gå glipp av slikt ved litt rask start, men det merkes godt at noe er galt. Du har jo også en slik rød lysende lampe på dashen.

Men har jo sett folk med framhjulstrekk (spesielt på vinteren) som drar av gårde med låste bakhjul uten å merke noe før første sving eller bar asfalt.

 

Prøv å parker i en bratt nedoverbakke og se om håndbrekket holder. (ikke gå ut av bilen)

 

Du vet vel sikker om brekket var annerledes før dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Drar du i håndbrekket skal du klare å låse bakhjulene på en normal bil."

Seriøst? Da har alle bilene jeg noen gang har kjørt ødelagt håndbrekk.

 

Det er ikke normalt å kunne låse bakbremsene med håndbrekket. Denne bremsen er laget at bilen skal holde seg der den står. Det egentligne navnet er jo parkeringsbrems.

Selvfølgelig, hjulene er jo låst når bilen står i ro (det er jo hele poenget), men det er helt unormalt å kunne trekke i brekket mens du ligger i 50 og så skal bakhjulene låse seg.

Lenke til kommentar

Jeg vil i vertfall ALDRI klare å låse hjulene med håndbrekket.. bare komplett umulig. Men så har min bil skivebremser bak, og ja, håndbrekket ligger på skivene. Det blir ganske enkelt ikke nok kraft mot skivene til å bremse noe særlig med håndmakt. Skiver må ha bremsekraftforsterker for å gi noe særlig bremseeffekt. Fungerer utmerket som parkeringsbrems, men ikke noe annet.

 

Siden trådstarter har trommelbremser skal dette ikke være noe problem. Trommelbremser trenger ikke noe særlig kraft for å bremse, og dermed skal det være mulig å vesentlig bremsekraft med håndbrekket. Det skal derimot ikke være i nærheten av hva man får av bremsepedalen uansett, ettersom trommelbremser ikke er veldig kraftige. Pedalen bruker skivene foran primært, og de har mye mer bremsekraft enn tromlene bak.

 

På denne tiden av året tipper jeg problemet til trådstarter ligger i ødelagt wire. Hadde det vært vinter hadde sikkert "kjøre langt med håndbrekket på "fungert som følge av at det isåfall ville vært frosset fast.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Har aldri klart å låse bakhjulene på de bilene jeg har hatt med håndbrekk vertfall (i fart)

 

Nå er ikke dette noe jeg har testet de siste 15 årene, men de jeg testet dette på var Mazda 626 1982mod. og Toyota Corolla 1.6DX 1984mod.

 

Joda... hjulene låste seg på grusvei og på glatta etc. men ikke på tørr asfalt.

 

Som det blir sagt lenger opp her, så er jo dette en parkeringsbrems og ikke en nødbrems som skal brukes under fart, å brukes den under fart, så har den vel liten/ingen virkning overhodet.

 

Vertfall ikke noe annet enn å få rævsleng på glatt underlag. Tenker det er det trådstarter er ute etter? Rævsleng på tørr asfalt ved å dra i brekket i fart?

Lenke til kommentar

Neida mente det ikke slik at han skulle prøve å låse hjulene i fart.

Bare at håndbrekket ikke er ment som en svak "pyntebrems".

Kansje mer riktig å ha sagt at på enkelte biler kan man klare å låse bakhjulene.

Er selvfølgelig avhengig fra bil til bil og jeg mener ikke at det er et krav.

Håndbrekket er jo ment for å holde bilen når den er parkert og står stille og som en nødbrems.

Kravet er at det skal holde bilen i ro opp til 20º helling (mener jeg å ha lest). Det er ganske bratt.

 

Feil at det egentlig heter parkeringsbrems (du tenker sikkert på automatgear med park?)

Da er et ofte en fotbrems i tillegg som kalles parkeringsbrems.

Navnet kommer fra Hand Brake. Det er engelsk og betyr håndbrems som det også kalles på norsk.

Var normalt på de første bilene med bare håndbrems (også i flåklypa:-)

Øvelseskjører man er det krav til at håndbrekket er plassert i mellom førerstol og passasjerstol. Sier seg selv at hvis det er noe vits så må det være en viss bremskraft på håndbrekket. Grunnen til at det finnes er at det skal være en måte å bremse bilen på selv om det blir feil på det hydrauliske bremsesystemet.

 

Igjen drar du i brekket i fart (hold inne klutsj) så skal du kjenne betydelig bremsekraft.

Det er ingen pyntebrems men en nødbrems!!!!

Lenke til kommentar

I følge kjøreskolen min er det kun en parkeringsbrems og en falsk trygghet fordi så mange tror at det bare er å dra i håndbrekket for å stoppe bilen. Og man bremser nok mer av å legge inn førstegir i de fleste biler.

Håndbrekk er ikke betegnet som en nødbrems i nyere biler, vanlig brems er sikkert nok med to bremsekretser. Så nei, det er ikke en nødbrems for å være streng.

Regelen om at håndbrekk må være mellom setene ved øvelseskjøring gjelder ikke lenger.

 

Mange biler låser dog hjulene, er jo forskjell. Når man tar håndbrekksving er det jo greit å kunne låse hjulene.

Lenke til kommentar

@Glavalavala: Tror du tar feil her.

Den mest vanlige parkeringsbremsen er håndbrekket, en håndbrems, som normalt sitter mellom forsetene i en bil. Noen bilmerker har dog hatt håndbremsen på dørsiden av førersetet. En del amerikanske biler har hatt og i noen grad fortsatt har en pedal som benyttes for å aktivisere parkeringsbremsen.

 

Håndbrekk, håndbrems, parkbrems, parkbremspedal osv er samme ulla. Kjørelæreren min sa det samme. Jeg blander ikke Parkmodus og parkeringsbrems, og den lille "håndbrekkpedalen" har ingenting med automatgir å gjøre. Mercedes' biler med både automat og manuell gir har denne pedalen i stedet for vanlig håndbrekk, og det samme gjelder de fleste litt eldre amerikanske biler, enten de hadde automat eller manuell gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...