Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen starter, ingenting skjer.

Anbefalte innlegg

Kjøpte inn komponenter og satt de inn i pcen for ei stund sida, men da ville den ikke lese av win7 'cden' jeg satt inn(GPU krever win7). Jeg prøvde å fixe den men fikk ikke det til så jeg gidde opp den pcen for noen måneder siden.

Prøvde nå idag å ta ut av alle komponentene og sette de på plass igjen. Når jeg starter pcen skjer det ingenting. Den bare skrur seg på, lager heftig med støy (viftene), men får ikke noe opp på skjermen eller no lys i musa eller tastaturet.

MemOK eller DRAM_LED (rød led i hovedkortet) står å blinker. Eller, det blinker litt nedenfor til venstre for memok knappen,.

Komponenter:

Kabinett : Cooler Master Midi HAF 922

Hovedkort : ASUS M4A89GTD PRO/USB3

Prossesor : AMD Athlon II

Ekstra Lydkort : Creative CT4810

Ekstra GPU : HIS Radeon HD 5770

RAM : Corsair 2 x 2GB DDR3, 1333MHz

HDD : SAMSUNG HD322HJ (320GB/7200rpm/16m), Western Digital WD200 (slave)

CD-RW/DVD : LG GCC -4120B

Prossesor vifta stripsa t kabinettdørå

Har koblet ut WD harddisken. Kobler den tilbake når windows er ferdig instalert.

Harddisk jumperene er jeg heller ikke helt sikker på. På master harddisken vart jumperen forsvunnet. Aner ikke hvor den har blitt av, så jeg tok jumperen fra den andre harddisken.. Men uansett, på samsung harddisken, altså master harddisken sitter jumperen slik:

: : | :

der | er jumperen

Vet at harddisken ikke har noe med å få starte pcen med.

Noen så vet hva som er gale, og hvor jumperen skal sitte ? Og er det helt nødvendig å ha jumper på den andre harddisken ? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har to IDE enheter på samme kabel er det svært viktig med at "begge" er jumperet til CSEL (Cable Select) eller en = Master with Slave present (Master-Dual) og andre= Slave .

Jumper = Master - brukes ved en enhet på kabelen (ytterst)

Om det er tull med dette kan i værste fall BIOS post stoppe opp.

Men normalt vil du få bilde på skjermen selv om det er feil.

For korrekt plassering av jumper sjekk disk produsentenes support web side.

WD IDE disker vet jeg av erfaring at alltid må settes til master w/slave present (ikke kun master) om den er koplet sammen med en annen IDE enhet (HDD eller CD-DVDRom).

CSEL (Cable Select) er vanligvis det beste å benytte.

Om du ikke får BIOS post (bilde idet hele tatt) førsøk med å ta ut en minnebrikke ( bruk kun en i det første sporet) etterfulgt av cmos resett.

Bytt om på brikkene hvis du ikke får post på skjermen første gangen.

Edit:

Samsung harddisken din er en SATA disk så den har ikke noe master / slave jumpering. SATA disker benyttes slik de leveres.

LG DVD rommen din må jumpres til master/slave/csel avhengig av hvordan den er koplet siden det er en EIDE enhet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Om du har to IDE enheter på samme kabel er det svært viktig med at "begge" er jumperet til CSEL (Cable Select) eller en = Master with Slave present (Master-Dual) og andre= Slave .

Jumper = Master - brukes ved en enhet på kabelen (ytterst)

Jeg forsto nesten ingenting av det XD. Men Samsung disken er SATA, og wd disken er PATA. PATA disken har jeg koblet ut. Venter til windows er ferdig instalert. Kabelen som jeg bruker til den, bruker jeg også til sony cd-r/rw rommet.( byttet den ut med den gamle lg'en) Der står jumperen på CSEL.

WD IDE disker vet jeg av erfaring at alltid må settes til master w/slave present (ikke kun master) om den er koplet sammen med en annen IDE enhet (HDD eller CD-DVDRom).

Done.

[quote name='syar2003'Om du ikke får BIOS post bilde idet hele tatt førsøk med å ta ut en minnebrikke ( bruk kun en i det første sporet) etterfulgt av cmos resett.

Bytt om på brikkene hvis du ikke får post på skjermen første gangen.

Hadde prøvdt det fra før av men det funket ikke det heller. Endret av bomchickawahwah
Lenke til kommentar

Den WD disken .

Er det modell nummeret du oppga riktig WD200 ?

Isåfall en 20GB IDE disk - hvorfor i det hele tatt bruke den ...

PS! Om du har CSEL på den ene enheten (LG DVDrom) må du ha CSEL på den andre enheten (WD-HDD)også.

WD-EIDE jumpering

post-35394-1280189552,8752_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg stusser litt på det TS sier at GPU krever Win7. HIS Radeon HD 5770 krever ikke Windows 7 for å virke, kortet vil virke helt fint både i Vista og XP. Det eneste med HD 5xxx serien er at de har støtte for DirectX 11 som Windows 7 har, men det er ikke mange programmer/spill som har støtte for dette enda, om noen da.

Når det gjelder Win7 CD som ikke leses, har du satt boot rekkefølge rett i BIOS? CD/DVD-ROM som første boot enhet?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg stusser litt på det TS sier at GPU krever Win7. HIS Radeon HD 5770 krever ikke Windows 7 for å virke, kortet vil virke helt fint både i Vista og XP. Det eneste med HD 5xxx serien er at de har støtte for DirectX 11 som Windows 7 har, men det er ikke mange programmer/spill som har støtte for dette enda, om noen da.

Vet, men vil jo ha det nyeste og beste :roll: Når jeg prøver og formater xp så kommer det bare Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen blablabla...?

Når det gjelder Win7 CD som ikke leses, har du satt boot rekkefølge rett i BIOS? CD/DVD-ROM som første boot enhet?

Jepp

Vet, men vil jo ha det nyeste og beste :roll: Når jeg prøver og formater xp så kommer det bare Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen blablabla...?

Jepp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...