Gå til innhold

Trenger hjelp ang nytt Canon speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera for første gang. Jeg har stusset litt mellom Canon EOS 500D eller 50D

50D er tydligvis hakket bedre og videofunksjon er ikke noe jeg behøver. Saken er jo da at 50D er hakket dyrere enn 500D, itillegg til at jeg må kjøpe objektivet separat. Så er det noen som har forslag til et startobjektiv jeg kan bynne med? Det må fungere til alle ting et standardobjektiv kan, og gjerne litt til, uten å lke for mye i pris. (aller helst send linker til komplett.no)

Så tips til linse til nybegynnerfotograf, evt grunner til å gå for 500D fremfor 50D eller omvendt.

-OMR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

500D er sikkert meget bra, spesielt om man ønsker video...men jeg foretrakk 50D da jeg skulle oppgradere mitt 400D, og det har jeg ikke angret på; er meget godt fornøyd, og med Tamron 17-50mm som det mest brukte objektivet hos meg fungerer det utmerket.

Lenke til kommentar

Hør på Randi.

Kjøp 50D + tamron 17-50(uten IS)(usikker på om ikke denne er utgått, fåes hvertfall brukt på foto.no innimellom)

Har selv 40D som er samme kamerahus som 50D. En helt annen opplevelse enn xxxD serien.

Spar deg fra tanken om 18-55mm fra canon, hverken den ene eller andre versjonen. Du komme til å kvitte deg med den før eller siden uansett.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

En annen soleklar grunn til å velge 50D, framfor 500D er formen på det. Grepet på 500D er lite (og passer kun jenter), mens 50D er mer grovkalibra og mye bedre å ta bilder med - sånn fysisk sett :)

Tsk. Tsk. Litt overivrig i båssettinga i dag?

Kjenner flere mannfolk som klarer seg fint med grepet på Canon xxxD husene.

Lenke til kommentar

En annen soleklar grunn til å velge 50D, framfor 500D er formen på det. Grepet på 500D er lite (og passer kun jenter), mens 50D er mer grovkalibra og mye bedre å ta bilder med - sånn fysisk sett :)

Tsk. Tsk. Litt overivrig i båssettinga i dag?

Kjenner flere mannfolk som klarer seg fint med grepet på Canon xxxD husene.

Regner med at du forsto at det var en liten overdrivelse for å understreke poenget med at det større huset sitter mye bedre i hånda ;)

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med de andre her, trenger du ikke video er 50D bedre.

Det du må vurdere er om du trenger de egenskapene som gjør 50D bedre, slik som bedre byggekvalitet og ergonomi, flere bilder per sekund, bedre søker og mer avansert autofokus. 500D er også et bra kamera og du sparer penger og får et kamera som er mindre og letter og det er jo en fordel når du bærer det rundt.

Jeg lurer også på hvorfor du ser på 500D og ikke 550D som faktisk er forbedret i forhold til 500D på flere områder.

Når det gjelder objektiv er Tamronen som flere har nevnt et bra alternativ. Jeg synes Canons 18-55 IS også er et helt greit objektiv, og vil du ha mer tele kan du se på Canon 18-135 IS.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...