Gå til innhold

Ujevn hastighet, helt plutselig


Anbefalte innlegg

Kom hjem til mine foreldre for en uke siden og oppdaget at nettet var usedvanlig tregt til å være ca 14MBit. Fant ut at det var den trådløse routeren som var problemet så kjørte inn ny FW på den, problem fixed.

 

Nå over helga har det blitt ufattelig ujevn hastighet. Både med kabel og WLAN får jeg ca <1ms i ping internt mot ADSL-modemet. Mot VG får jeg ca 20ms som er vell noe normalt. Men får til tider veldig mye pakketap. Målte mot en server i Tyskland på pingtest.net og fikk over 40% i tap, 180ms i ping og 36ms jitter, hva nå enn det er (støy?). Har prøvd å bytte til forskjellige DNS-servere, men fremdeles like ujevnt.

 

Min ISP (Tafjord Mimer) sier alt ser normalt ut. Var riktig nok et kvinnfolk jeg snakka med :p Hun byttet profil (prøvde tre forskjellige) uten at det gjrode noen stor forskjell.

 

Jeg har nylig installert Ubuntu 10.04 og har deaktivert IPv6, tror den kødder litt av og til, men det er like ujevnt på Windows-PC-ene og Mac-en til samboeren min.

 

Any ideas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt to samtidige pnig-forespørsler mot www.vg.no og IP-adressa til www.vg.no. Vet ikke om det har noe å si eller om ICMP slår opp www.vg.no via DNS og finner IP-en, men av og til timer forespørslene til www.vg.no ut eller jeg får kun svar fra IP-adressa. Mens terminalen med ping av IP-adressa ikke gir noen forrandring.

 

Får adresser fra routeren (192.168.1.1 osv), men har også prøvd Googles DNS (8.8.8.8, 8.8.4.4) uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Fremdeles ingen forskjell etter at jeg satte modemet rett i veggen, utenom splitteren.

Ser forresten at dersom jeg pinger modemet så dropper den ganske mye pakker, omtrent hver tredje pakke ryker. Varierer en del men. (icmp_sec1, 2,3 5, 8, 11,12, for eksempel) Dtte var med en 2-meter relativt ny cat5e.

 

Kan surfe, men det kan ta noe tid før bilder kommer av og til får en heller ikke lastet css-en til nettsida. Merker det spesielt godt når jeg endelig får koblet på VPN-en min for å se BBC iPlayer. Da kan jeg kanskje se 10 sekunder uavbrutt om jeg er heldig. Ellers går det gjerne i 1 sekund før den må buffre igjen.

Lenke til kommentar

Fremdeles ingen forskjell etter at jeg satte modemet rett i veggen, utenom splitteren.

Ser forresten at dersom jeg pinger modemet så dropper den ganske mye pakker, omtrent hver tredje pakke ryker. Varierer en del men. (icmp_sec1, 2,3 5, 8, 11,12, for eksempel) Dtte var med en 2-meter relativt ny cat5e.

 

Kan surfe, men det kan ta noe tid før bilder kommer av og til får en heller ikke lastet css-en til nettsida. Merker det spesielt godt når jeg endelig får koblet på VPN-en min for å se BBC iPlayer. Da kan jeg kanskje se 10 sekunder uavbrutt om jeg er heldig. Ellers går det gjerne i 1 sekund før den må buffre igjen.

 

om du pinger modemet/ruteren med pakketap så ligger problemet lokalt, muligens modemet er gåent?

Tipper du har kjørt en resett på modemet (lite hull).

Lenke til kommentar

Transmit

Good Tx Frames 461185

Good Tx Broadcast Frames 476

Good Tx Multicast Frames 0

Tx Total Bytes 525059801

Collisions 0

Error Frames 0

Carrier Sense Errors 0

Receive

Good Rx Frames 286399

Good Rx Broadcast Frames 5399

Good Rx Multicast Frames 23908

Rx Total Bytes 34218011

CRC Errors 0

Undersized Frames 0

Overruns 0

 

Ingenting uvanlig etter det jeg kan se. Har nå uansett fått et nytt modem av ISP kommer i posten fredag forventer jeg. Så får vi se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...