hakonvl Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hei Har satt opp en liten filserver på rommet mitt nå i tillegg til laptopen min som også står der. Har en nettledning inn på rommet mitt som kommer fra routeren vår fra Telenor. Denne er nå satt i en gammel 100mb/s hub så jeg får nett via kabel både på serveren og laptopen min. Dessuten er jeg med og arrangerer en del mindre LAN hvis man kan kalle det det, men maks 8stk på. Saken er at jeg lurer på å kjøpe meg en ny 8 ports switch, vil jeg tjene noe på det? Hvis jeg klarer mer en 100mb/s ut av serveren når den er ferdig så er jo det fint, men det er mest sannsynelig andre ting som stopper det. Men sett i sammnheng med LANene vil jeg tjene noe på det? Der bruker vi enten huben min, eller annet mer eller mindre tilfeldig utstyr som dukker opp. Vil ikke bruke så mye penger på det, så jeg tenker f. eks på denne Egentlig kan vell spørsmålet renskes ned til hva ytelsesforskjellene mellom huber og switcher er. Jeg vet forskjellene på hvorden de fungere, men ikke så mye om ytelsen. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Du sier du kjenner til hvordan de funker... men gjør du det? En hub sender ut på alle porter hvaenn den får inn på en port. En switch "lærer" adressene og sender pakkene dit de egentlig skal. Så forskjellen kan igrunn være drastisk. Kanskje ikke i et spill, typisk m ultiplayer hvor player koordinater og action(løper/skyte/osv) sendes men si du har 4 pcer på et hubbet nett, A, B, C og D Alle har kobla seg til for å dele forskjellige videoer tatt med et HD kamera så størrelsen er ganske stor. A deler til B, C til D. På et hubbet nett går alt til alle, og man får da en fin fin flaskehals på hubben. switch er å anbefale. hva med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597917 Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Du sier du kjenner til hvordan de funker... men gjør du det? En hub sender ut på alle porter hvaenn den får inn på en port. En switch "lærer" adressene og sender pakkene dit de egentlig skal. Så forskjellen kan igrunn være drastisk. Kanskje ikke i et spill, typisk m ultiplayer hvor player koordinater og action(løper/skyte/osv) sendes men si du har 4 pcer på et hubbet nett, A, B, C og D Alle har kobla seg til for å dele forskjellige videoer tatt med et HD kamera så størrelsen er ganske stor. A deler til B, C til D. På et hubbet nett går alt til alle, og man får da en fin fin flaskehals på hubben. switch er å anbefale. hva med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597917 Ja jeg vet forskjellene på huber og switcher, i allefall det du sa om det Her blir det nok først og fremst streaming av musikk (320kb/s mp3 hvis det har noe å si) til en klient som også sitter på samme hub nå, tror du jeg vinner noe spesielt på det? Ellers blir det noen lan en gang i blandt, men vi klarer oss uten og. Skal jeg kjøpe, så må jeg også ha 8 porter og 1000mb/s kapasitet til en eventuelt senere oppdatering av server og brukområder, men ellers så er det sikkert ikke noe i veien med din. Er det forresten veldig store forskjeller på forskjellige switcher, eller har de omtrent samme maskinvare alle sammen? Endret 27. juli 2010 av Rockie Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Bare kjøp den du linker til selv Rockie. En 100Mbit med 4-5 porter er vel uansett ikke noe du vil ha. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) 1000mbit trenger jeg i og med at jeg tror jeg skal klare og få til rundt 100mb/s til/fra serveren, og da er det vell dumt og la nettverket bremse ned? Og når jeg først kjøper vil jeg gjerne kunne bruke den litt til spilling og lan så vi slipper og styre med og finne utstyr hver gang, og da må jeg nok ha 8 porter for å få plass til alle. Derfor spør jeg her om noen har noen innvendinger. Det må vell være en grunn til at den jeg linket til er billigere en de fleste andre? Hva er det som trekker den ned? Kan godt kjøpe 100mbit, hadde det ikke vært for at jeg vet at det kan bli litt lite i forhold til hvor mye jeg skal flytte over nettverket mitt. Endret 27. juli 2010 av Rockie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå