Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser etter montering av nytt skjermkort

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har kjøpt Sapphire Radeon HD 5770 vapor-x og monterte det for noen timer siden, men pcen fryser veldig ofte etter montering.

Min fremgangsmåte under montering var:

• Lastet ned driveren til det nye kortet og la den på skrivebordet (installerte ikke)
  • Avinstallerte driveren til det gamle kortet (sapphire radeon hd3870) og skrudde av pcen
  • Monterte det nye kortet i samme pci-e port som det gamle hadde stått i. Jeg brukte ikke anti-statisk armlenke, men hadde kontakt med rammen på kabinettet store deler av tiden

Første gang jeg startet pcen etter montering fikk jeg bluescreen rett etter at jeg kom inn på skrivebordet. Fikk ikke skrevet ned feilkoden, men etter en reboot virket alt helt fint og jeg fikk installert driveren til kortet.

Alt så helt fint ut til jeg prøvde å starte MW2 for å teste det nye kortet. Under loading av første map frøs pcen og det tok om lag 30sek-1min før jeg kom inn i task manager og fikk avsluttet spillet.

Deretter prøvde jeg singleplayer MW2 og fikk spilt det i ca 10min før dataen igjen frøs.

Etter en reboot fikk jeg spilt online en stund uten problemer. Jeg logget temperaturen på skjermkortet under noen minutter med spilling og den gikk aldri over 62 grader celsius.

Nå har jeg sett en film i 720p i ca 90min og pcen har allerede gått i stå 3 ganger. Når den fryser lukker jeg VLC og må vente 30-60sek før dataen responder igjen og jeg kan starte filmen på nytt.

Det er ikke bare under spilling av film og spill at dataen fryser. Mens jeg skrev dette inlegger frøs den en gang.

Speccs:

Hovedkort: MSI P35 Neo

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X

CPU: Intel Core2Quad Q6600

Ram: 1x2GB + 1x1GB (begge brikkene er DDR2 PC6400)

PSU: 550W (er ikke sikker på merke/modell men kan finne dette hvis ønskelig)

Alt annet er integrert i hovedkortet med unntak av et trådløst nettverkskort som er deaktivert i windows grunnet bruk av kabel.

Kjører Windows 7 Ultimate 32-bit.

Håper virkelig noen har noen tips her!

På forhånd takk,

Anders.

edit: kan vel også nevne at cpu og minne forbruk holder seg nokså lavt under og rett etter kræsj.

Endret av aUrrang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du ikke noe om hvilken driver versjon du lastet ned, men det er mange som har hatt problemer med Catalyst 10.6. Selv har jeg brukt Catalyst 10.5a hotfix og den har virket helt flott hele tiden. Så du kan jo prøve den hotfixen og se om det blir bedre.

En bra ting å gjøre er å avinstallere den gamle driveren, og så restarte i sikker modus og kjøre Driver Sweeper før du installerer den nye driveren. Last ned og installer Driver Sweeper før du fjerner den gamle driveren.

Nå er jo Catalyst 10.7 ute, men jeg har nettopp installert den, så jeg kan ikke si om det fikser problemer eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg brukte den nyeste driveren som lå på hjemmesidene til ati. Har nå avinstallert den (denne gangen med driver sweeper) og installert driveren som lå på cden jeg fikk med kortet. Er ikke sikker på hvilken versjon dette er, eller hvor jeg finner det ut.

Det jeg la merke til var at denne gangen fikk jeg melding om at mappen intall-wizarden ville legge driveren i ikke eksisterte, noe jeg ikke fikk første gang. Dette fikk med til å tenke at det kanskje kan ha ligget igjen noe rusk som skapte en driverkonflikt. Nå er jeg ikke sikker på om dette kan foråsake frysing av programmer, men jeg skal prøve å "stressteste" litt med MW2 nå.

edit: sjekket cden og versjonen som ligger på den er 10.3 ;) bør jeg oppdatere, og i såfall må jeg bruke driversweeper osv før installasjon av nyere driver?

Endret av aUrrang
Lenke til kommentar

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke har prøvd 10.3 versjonen, hoppet rett fra 10.2 til 10.6 som ga meg masse problemer, spesielt med Battlefield Bad Company 2. Så jeg har som sagt brukt 10.5a hotfix som jeg linket til, har brukt den i ca 3 uker og ikke en eneste krasj.

Det er en fordel å kjøre Driver Sweeper når du fjerner en driver fordi det vil alltid ligge igjen "rusk" etter den forrige driveren. Du kan jo fortsatt bruke 10.3 driver hvis du ikke får problemer, gjør du det kan du prøve 10.5a hotfix driveren. I verste fall hopper du tilbake til 9.12 hotfix driveren fordi det er visst en del som klager over problemer med alle 10.x versjonene. Bare klikk på Accept så får du lastet ned 9.12 hotfix.

Lenke til kommentar

Jeg har nå spilt MW2 uten problemer en stund. Dessverre fikk jeg bluescreen for noen minutter siden. Jeg gikk for å hente lyspærer til en lampe på rommet og når jeg satte meg ned forran pcen igjen, boom bluescreen..

Feilmelding: 0x000000D1

Googlet litt og fant ut at dette kunne være et driverproblem. Kjørte "sfc /scannow" i cmd, men den fant ingen problemer (er ikke sikker på hva som blir scannet, men så det i en tråd jeg googlet meg frem til).

Har veldig blurry bilder av bluescreenen hvis det trengs ;)

Kan det være at hovedkortet eller driverne til det ikke liker skjermkortet jeg puttet i det? :p

Endret av aUrrang
Lenke til kommentar

Den feil melding kan bety problemer med hvilken som helst driver, alt fra skjermkort til lydkort, nettverkskort etc. Jeg vet ikke om du har sjekket på MSI sin support side i det siste, men de har en del nye drivere for hovedkortet ditt.

SFC (System File Checker) som du kjørte sjekker system filene til Windows, men om det er problemer med en driver fil tror jeg ikke at den driver filen vil bli sjekket.

Du kan som sagt prøve å oppdatere drivere til hovedkort for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Du har flere potensielle problemer her :

*Minnemengden og 32bits Windows : Langt ifra optimalt for å få utnyttet skjermkortet fult ut. Sørg for å kjøre en Memtest86 (memtest.org) så at du er sikker på at minnet er 100% stabilt.

*Psu : 550W skal i utgangspunktet være nok, men er det en lav kvalitets psu så kan det være at den blir alt for svak, finn ut merke og post her. Om du tester skjermkortet i en annen pc og det fungerer fint der så vet du at det sannsynligvis ikke er noe galt med skjermkortet i alle fall.

Lenke til kommentar

Mener jeg har en memtest cd liggende, hvor lenge bør jeg la den kjøre?

Her har du PSUen, er ganske sikker på at den ikke er av all verdens kvalitet..

Saken er at pcen har vært nokså stabil helt frem til jeg byttet skjermkort, så PSU problem er vel absolutt ikke noe å utelukke. Har dessverre ikke mulighet til å prøve med noen annen psu/pc :/

Så du mener jeg bør skifte til 64bit når jeg har fått fikse problemet for å få utnyttet kraften fullt ut?

Endret av aUrrang
Lenke til kommentar

Memtest bør kjøres i ca 4timer minst med 4Gb minne, 8 timer er som regel greit om du ønsker å være ekstra sikker.

Den Apevia psu'en kan neppe være spesielt bra, den er nå et par år gammel og om komponentene innvendig ikke er gode nok så kan ytelsen ha droppet en god del.

Du kan jo laste ned occt perestroika og kjøre en psu test , i de fleste tilfeller vil dette framprovosere en bsod eller restart pga at psu ikke greier belastningen (den kan også spontan dø) men du bør også huske på at det finnes en liten mulighet for at den kan skade andre komponenter når den dør (svært lite sannsynlig).

Når det gjelder 32bit kontra 64bit så finnes det ingen grunn til å ikke kjøre med 64bits med en gang man har et systemt som har såpass mye minne , hovedsakelig pga minneadressering så vil du tape minne og man sitter ofte igjen med ca 2.5-3.2 Gb minne totalt uansett om man har 4Gb basisminne og 1Gb skjermkortminne (I praksis taper man som du ser 1.8Gb minne fra 5GB).

I og med at de fleste nå mener at 4Gb er det man bør ha som standard (jeg mener 8Gb, men dette er en annen diskusjon) så vil det da være lurt å gå over til ren 64bits så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Ikke så fryktelig skummel ^_^ , har kjørt den på en del eldre psu'er som på den måten kunne glatt kastes etterpå , den tok ikke livet av dem men viste at de ble ekstremt ustabile under kraftig belastning.

Greit uansett å vite at den kan ta knekken på ting , men da er det som regel psu.

Lenke til kommentar

Alright, så hvis jeg kjører testen og får bsod er det mest sannsynlig PSU feil?

Når jeg tenker meg om kan det jo egentlig være greit å få formatert og lagt inn 64bit nå, i og med at jeg da blir kvitt alle driverne og lagt inn nye, noe som sannsynligvis vil luke ut et eventuelt driverproblem :)

Lenke til kommentar

Nja, får du bsod når du kjører testen så er det mye som tyder på at komponentene ikke greier belastningen, testen kjører jo både cpu , gpu på full guffe så det er derfor den blir så enormt krevende.

Man må uansett bruke sunn fornuft og feilsøke seg fram til den problematiske komponenten , men slike tester kan hjelpe en god del.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Malvado, TS har visst 3GB minne hvis du ser i første posten hans. Jeg vil ikke si at det er optimalt da han ikke får kjørt Dual channel med det oppsettet. Heller vel ikke helt topp med det skjermkort.

Hvis han vil satse på 64-bit, har det kanskje vært en fordel å ha minst 4GB minne?? (Jeg har 8GB minne med Windows 7 64-bit)

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Malvado, TS har visst 3GB minne hvis du ser i første posten hans. Jeg vil ikke si at det er optimalt da han ikke får kjørt Dual channel med det oppsettet. Heller vel ikke helt topp med det skjermkort.

Hvis han vil satse på 64-bit, har det kanskje vært en fordel å ha minst 4GB minne?? (Jeg har 8GB minne med Windows 7 64-bit)

Man trenger ikke å ha 4Gb minne for å miste "minne" når man kjører 32bits windows, kort fortalt så :

*Man har 4Gb med systemminne , men hver enkelt enhet trenger en "adresserings del" noe som trekker ned mengden minne.

*Lydenheter, pci enheter etc etc trekker alle ned total mengden systemminne tilgjengelig.

*Dette gjelder også for skjermkort, så i mange tilfeller så vil en person som har 4Gb systemminne miste opp til 1.2Gb minne pga overnevnte og havner da på 2.8Gb minne.

Så kort fortalt så vil man sannsynligvis merke problemene med 32bits os før man har 4Gb innstallert.

Lenke til kommentar

Har to gb kvalitetsram og 1 gb "jallaram", kjøper nok 2gb til av den gode typen når lønningen kommer så 64bit er planen ja :)

Skriver dette inlegget fra jobb, slenger inn en edit når jeg kommer hjem og får sett over memtest resultatet. Hvis pcen har klart memtest fint, hvordan bør jeg gå frem med feilsøking?

Har som sagt ingen annen stasjonær pc eller komponenter jeg kan feilsøke med. Kan alltids ta ut en og en ram-brikke, men regner med at memtest ville funnet eventuelle feil der.

I og med at problemet oppsto etter montering av det nye kortet, som er en gigantisk forbedring fra det jeg hadde før (og dermed trekker med strøm?) er det vel meget sannsynlig at problemet ligger i PSU. Noen måte jeg kan feilsøke denne uten å prøve med en annen?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg anbefalte en memtest er nettop fordi at nytt skjermkort kan føre til at mer minne blir brukt (eller rett og slett driveren benytter seg av minnet på en annen måte) og dermed kan en eventuelt feil oppstå der.

Men finner ikke memtest noen feil så er det sannsynlig at det er psu, husk uansett før du fortsetter feilsøkingen å sjekke at bios er oppdatert og at drivere er oppe og går (skal du uansett fjerne windows 32 bits og gå for 64 bits så fikser du dette ved reinstall).

En annen ting som kan prøves er å koble fra alt du ikke trenger, sånn som ekstra hd, dvd etc etc, dette vil da gi litt mer power til skjermkortet som da kanskje ikke lenger får bsods. Da vet du i alle fall at det er psu'en.

Lenke til kommentar

Memtest kjørte i overkant av 8 timer uten å finne errors.

Har bare en harddisk og dvd leseren er som regel koblet ut, så jeg ser ikke helt hva annet jeg kan koble fra for å spare strøm :/

Det at pcen kjørte memtest i 8 timer uten å kræsje er vel egentlig et godt tegn?

Har uansett fått en fin pris på w7 64bit gjennom jobben, så regner med å formatere i morgen etter at jeg har tatt backup osv :D

Lenke til kommentar

Ja, det er nok flere ting som tyder på at det sannsynligvis er Psu som er problemet her (men 100% sikkert er det desverre ikke) , du har i alle fall fjernet minnet som mulig synder.

Husk at om du oppgraderer minnet så er det alltid lurt med en memtest siden komboen minne og hovedkort er noen snodige greier ;-)

Men akkurat nå så tror jeg det lureste er rett og slett å vente til du får tak i W7 64b og innstallerer denne før du fortsetter med videre feilsøking, hvem vet det kan jo rett og slett være en driver eller noe annet som har hengt seg opp ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...