Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Legger ved en replay og håper at noen kan gi meg veldig konkrete og enkle tips som vil hjelpe. Skjønner at jeg har en LANG vei å gå før jeg blir god etc, så tror det hadde vært bedre med veldig konkrete tips som hva jeg skal gjøre etter x.x og ikke en hel guide (selv om det også er supert :D). Dette er min tredje starcraft 2 kamp ever. Og min 5' Starcraft kamp totalt, så ikke kom å klag på macroinga mi   :tease:

Build order i starten er dårlig. Bygg mer SEVer. På 9/10 supply bygge et supply depot. På ca 12 bygg barraks.

Ganske ofte sto SEVer der og gjorde ingen ting.

Når du har bygninger til å trene units så bruk dem.

Du har alt for mye penger, du må lære deg å bygge units og SEVer hele tiden. Målet er å ha så lite penger som mulig å så mye units du kan. Det er kjempe viktig.

Husk å bruk energien på hovedhuset ditt, hvis ikke har du bare kasta bort 150 mineraler på ingen ting.

Det har blitt linka en del til day9 her i tråden. Du kan gjøre lurt i å sjekke ut hans tips. Han har egen show der han tar for seg litt dårligere spillere og forklarer hva de gjør feil. Det er mange av de samme feilene som du gjør.

Tusen takk! Men en ting jeg blir usikker på er hvor mange marines / hvor stor hær skal jeg ha før jeg skal angripe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på. Da er vi inne på scouting igjen. SCOUT! HELE TIDEN. Vit hva motstanderen driver med. Det er lettere sagt en gjort. Men en lettvindt måte er å bruke scan. Scan hovedbasen hans med orbital commanden din, så kan du se hvor stor hær han har, og hvordan units han har/planlegger å bygge. Dersom du ser at du har overtaket, og føler deg sikker på at du tar han - kjører du. Hvis ikke, så lager du fler units. Gjerne for å countre han sine units.

Jeg kan bruke et eksempel fra forrige match jeg spilte mot. Spilte mot protoss. Jeg synes units kom oppsynsvekkende fort, så scoutet etter en proxy pylon (en pylon han bygger nære basen min, sånn at han kan warpe inn units like ved meg). Den tok jeg ut. Så scoutet jeg tilbake. Da så jeg at han hadde robotics bay, og skjønte han kom til å lage colossus for å countre mine marines, og marauders. Det jeg da gjorde, var å endre taktikken min litt. Istedet for å pumpe medivacs, gikk jeg over til vikings. Til jeg følte meg comfortabel. 10-12 stk. Disse countrer colossos. Og colossus countret resten av min hær. Når han angrep, kom jeg bak han med vikingene, snipet ut colossusene. Da var han sin hovedtrussel borte, og min MMM hær tok hans zealots og stalkers lett som en lek. Jeg vant.

Hadde jeg ikke scoutet og sett robotics bayen, hadde jeg ikke lagd vikings.. og jeg hadde mest sansynlig blitt spist opp av colossusene, og tapt.

Scouting er utrolig viktig. Map control er også viktig. Prøv å ha oversikt over så mye av mappet som mulig. Så du vet hvor han er til en hver tid, og vet hva han driver med. Så du alltid er forberedt.

Edit: MMM = Marine, Marauder, Medivac. Bygg 1 starport, med reactor. Pump ut 8-10 medivacs, mens du har drøssevis med barrackser som konstant pumper ut units. Også ekstremt viktig å oppgradere unitene dine i engineering bayen din. Har du mye minerals til overs, og synes ting går tregt - lag en ny engineering bay, og tech i 2 bygninger samtidig. Tech også marine HP, stimpack og concussive shells. Bruk stimpack når du angriper.

Viktig å expande etter en stund, hvis ikke vil du konstant "need more minerals". Og oppleve masse død-tid.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Altså jeg ser så mange gjøre den blunderen at de lager 83123 missile turrets og skjønner ikke hvorfor de er så dårlige når de blir meid ned av like mange carriers etter 2 timer.

1 missile turret i minerallinen din og du har tatt deg av f.eks banshee-harass. De gjør også masse skade mot mutalisks

Lenke til kommentar

Forresten, noen her som har gjort "Yippee-ki-yay" achievementen på missionet "The Dig?" Det er missionet der du får siegetanks, og styrer en drill. Achievementen er å ta ut 50 protoss structures. Men jeg har jo ingen air units, så får ikke spottet highground, og tatt bygningene med drillen. Da må jeg opp med ground units. Ghosts/Spectres funker ikke, da de har photon cannons. Så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få tatt de ut? Bygningene dør ikke av en nuke heller, så da må jeg eventuelt nuke en gazillion ganger?

Noen andre som har en smart måte å ta det her på, uten air units? Det er stress å spamme nukes.

Du har flyvende bygninger. ;)

Takk! Det tenkte jeg ikke på. Lol.

Endte med at jeg lagde en fin barrikade. Og masset opp 40 barrackser (ja, 40). Fløy de over en base, knuste alle bygningene, mens barracksene mine sakte men sikkert døde. Bygge mange nye barracks, fly til ny base. Repeat. Win.

Lenke til kommentar

Jeg forhåndsbestilte Starcraft 2 og spilte to, tre oppdrag før jeg fikk ny PC. Denne er mye bedre, for å si det mildt, men av en eller annen grunn forsvant pilen når jeg kjører SC2 i full skjerm. Jeg kan spille i et vindu, men det blir jo ikke helt det samme. Men etter litt eksperimentering har jeg løst problemet, om det er andre som har samme problem. Den nye PCen har Win7 og et Radeon HD5830. Det jeg gjorde var å høyreklikke på SC2-ikonet og skrudde av temaer, skrivebords-ett-eller-annet (er for trøtt til å sjekke) og kjører det som administrator. Deretter gikk jeg inn i SC2 og valgte å kjøre det i Windowed (Fullscreen). Det er fortsatt teknisk sett et vindu, men dekker hele skjermen og mangler menyen øverst og starmenyen neders. Med andre ord er det vanlig full skjerm, men teknisk sett i Windowed-mode og med fullt fungerende mus. :)

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kontrer jeg et tonn marines og et par marauders? :nei:

Hvilke rase spiller du?

Når du spiller Protoss må du gå for Colossus og et par Immortals for Marine Marauder Medivac. Du kan også researche illusion for sentries, slik at du kan spawne 5-10 Colossus illusjoner for å absorbere damage.

Edit: Du trenger selfølgelig Zealots og Stalkers.

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Og da var jeg påmeldt på Lefdal Cup neste helg :w00t:

--

@Taakefjellet: Dersom du klarer å vinne ~50% av kampene i gold, er det nok der du hører hjemme :) Bare fortsett å fokuser på småtingene, og øv deg på macro/micro management. Så skal du se at du tilogmed hører hjemme i Platinum om en liten stund :)

Lenke til kommentar

Heh, jo takk for tillitten. Men 50% føles totalt farfetched for meg på denne tiden, da jeg har vunnet 1 av de 7 kampene jeg har fått tid til (etter rankingen, selvsagt). Men joda, øving gjør jo mester - og jeg rykker jo antakeligvis ned om det fortsetter som dette, hvilket vil si at framtiden ser flott ut, enten det går oppover fordi jeg blir bedre, eller jeg havner med folk som ligger litt nærmere mitt nivå! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en match i 2v2 der partnern min ble cheesed av bunker+photon cannon rush og proxy barracks på kanten av basen hans, jeg tok like greit hæren min og spaserte den opp til basen til motstandern og ødela ene nexusen hans og prøvde meg på command center men den fløy så klart unna. Partnern min ble most men jeg fortsatte likevel, greit nok at de tilhørte cirka midten på silver league men dette var lav standard til og med for bronze league å være. Når ikke cheese funka hadde de ikke peiling.

I det jeg knuste basen deres var jeg til og med kvalm nok til å komme med moralpreken mot cheese, da dro de bare :s

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...