Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åhåhåhåhåhåhåhå etter flere uker med venting, masing på bror og mor har tiden endelig kommet til Starcraft 2! Ved merkverdige metorder er nå spillet installert og jeg gleder meg som en liten unge!   :dribble:

 

 

Hva skal nå det hjelpe? :p

 

 

Hahaha, bor langt uti skogen, så skyss er essensiellt når man skal hente ting. Bruttern kjøpte og fikk det levert til jobben, så stakk han på ferie og .. øhm, ja. Men fikk spilt litt nå da!

 

 

 

 

Slo Very Easy bot i min første match! Men merker at jeg må lære meg å tighte ting opp. Hadde hele tiden alt for mye mineraler.

 

 

 

Lenke til kommentar

Du vet at du kunne kjøpt digital version online, all along? :b

 

Men ja. Et tips: Ikke queue units. Det er dårlig macro. Ikke queue 5 SCVs i starten. Da vil det ta lenger tid før du får råd til supply depot og barracks og lignende. Bare bygg en ny en med en gang SCV #1 er ferdig. Istedet for å queue 2-5 stk.

 

Det er en del nyttige posts her på forumet. I protos-tråden er det en post fra Romis helt i starten. Og i Terran-tråden har GrandMaPwnZ laget en kort how-to-play-terran guide. Dersom du spiller en av rasene, ville jeg sjekka det ut :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er nok nødt til å sjekke ut guidene ja. Var jo helt håpløst dette, heh.

 

Spilte mot en Zerg (fremdeles AI, men på easy nå!) og jeg hadde ikke nubbsjangs. Har sånn ca fått med meg hva og hvordan jeg skal gjøre ting i starten.. Men det blir til slutt for hektisk og ting hoper seg opp. Vet ikke om GrandMaPwnZ sin guide er slik, men hadde vært veldig greit med en slags tabell over ting som må gjøres. F.eks hva jeg skal bygge, når jeg skal bygge det etc. Selvsagt så kommer alt an på situasjonen, men føler meg rimelig trygg om jeg får en straightforward guide å pugge.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Terran?

 

Første jeg gjør er å sende alle SCVs på mineraler, så bygger jeg en SCV. Da får jeg noen sekunder "fritid", jeg kan bruke til å sette rallypoint fra commandsenteret på mineraler, samt binde commandsenteret opp mot 1 (ctrl+1). Trykker så 1-S hver gang jeg hører SCV ready de neste 10 minuttene...

 

Når SCV nummer 9 bygges, velger jeg rallypoint ved rampen, og jeg bygger første supply depot.

Sender nummer 10 ned for å bygge barracks, mens nummer 9 sendes ut som scout. Flytter Rallypoint tilbake til mineraler, og bygger .... føler jeg har lest dette et sted før.. :)

Lenke til kommentar

Jaja, etter 2 placementsmatcher der jeg ble most, 1 jevn der jeg vant, og 2 der jeg vant mot folk som med repsekt å melde var ganske dårlige (selv i forhold til meg), så har jeg fått en velfortjent(?) rank 91 i silver. Føler fortsatt det største problemet ikke er å vite hva du skal gjøre, men å faktisk få det gjort. Køing lønner seg åpenbart ikke, probes skal produseres, chrono boosting, andre units skal produseres, bygninger, pylons, selve slåssingen, osv, man går fort surr, og gjør dermed feil, og klarer ikke å følge med og få gjort alt. I min siste match feks så flyttet jeg masse probes til en expansion, men klikket rett bak mineral field istedet for på mineral field, tok litt tid før jeg oppdaget det, og masse minerals tapt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan sjekke litt her:

http://www.teamliquid.net/forum/index.php?show_part=34

 

Tror den enkleste rasen å spille er protoss, også går du for et 4-gate build:

Kontinuerlig bygg probes

Når du har bygget probe #9 - bygg pylon

Når du har bygget probe #12 - bygg gateway

Når gateway blir ferdig bygg cybernetics core

Når gateway er ferdig, bygg en zealot etter cybernetics core

Bygg en Assimilator og sett 3 probes på den når den er ferdig

Bygg en pylon etter at du har bygd din 16. probe

Bygg en Assimilator og sett 3 probes på den når den er ferdig

Når cybernetics core er ferdig, start warpgate research

Bygg stalkere

Har du penger til overs bygg gateways, til du har 4 stk

Når warpgate research er ferdig - warp inn 4 stalkere og angrip

Med angrepet ditt har du med en probe - litt utenfor basen hans, gjerne litt til sida bygger du opp en pylon. Warp inn units der.

 

Hvis du ikke skal expande skal du ha minimum (8x2)+(3x2) = 22 probes, hvis du skal expande, (8x3)+(3x2)=30 probes.

 

Husk på at når du har 4 warp gates så bruker du opp 8 supply hver gang du warper inn units, så pass på at du alltid har 8 supply til overs.

 

Det kan være en god ide å scoute motstanderen, men er du noob så klarer du ikke gjøre det OG gjøre det ovenfor, så da dropper du scoutingen. Hvis det er et 4-player map, må du scoute for å finne motstanderen din. Gjør det etter at du har satt opp gatewayen.

 

Hvis du skal expande, gjør det i det du angriper og flytt 8 probes fra hovedbasen til expanden når den kommer opp. Sett opp ca 2 gateways ekstra for hver nye expand.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg supernewb, men likevel - feilklikking har gjort at jeg har tapt kamper før de nesten er startet. Tapt verdifull tid i starten når SCVs ikke henter mineraler, men bare henger rundt en stein i 15-20 sekund før det går opp for meg at jeg er en idiot. Er man ikke rask i starten er man særdeles sårbar for Zergling og delvis Zealot rush..

Lenke til kommentar

Er nok nødt til å sjekke ut guidene ja. Var jo helt håpløst dette, heh.

 

Spilte mot en Zerg (fremdeles AI, men på easy nå!) og jeg hadde ikke nubbsjangs. Har sånn ca fått med meg hva og hvordan jeg skal gjøre ting i starten.. Men det blir til slutt for hektisk og ting hoper seg opp. Vet ikke om GrandMaPwnZ sin guide er slik, men hadde vært veldig greit med en slags tabell over ting som må gjøres. F.eks hva jeg skal bygge, når jeg skal bygge det etc. Selvsagt så kommer alt an på situasjonen, men føler meg rimelig trygg om jeg får en straightforward guide å pugge.

GrandMa sin guide ser sånn her ut:

 

 

GrandMaPwnZ's guide for Terrans.

 

 

 

De mest standare builds.

 

Bio: En hær bestående av hovedsakelig infanteri, nemlig Marines, Marauders og Ghosts.

Mech: En hær av metall, dvs at de unitsene du konsentrer deg om kommer ut av Factoryen. Hellion, Tanks og Thors.

1-1-1: Vil si at man bygger en av hver produksjonsbygning (Barracks, Factory, Starport)

 

Generelle huskeregler.

 

I alle mine guides vil SCV-produksjonen gå konstant. Det vil si at man alltid skal ha en SCV som er på vei ut av command centeret.

 

Man skal i praksis queue så lite som mulig. Dvs at man helst kun skal trene en unit om gangen. Dette er spesielt viktig tidlig i gamet. Hvis du setter opp en kø på 3-4 SCVs tidlig i gamet er det et stort problem. Disse pengene skal brukes til å bygge supply depots, barracks og liknende.

 

Disse tipsene er veldig vanlige builds og langt i fra noen fasit. Dette er bare generelle føringer for en god build.

 

Standard åpningsbuild.

 

Denne åpningene er felles for alle 3 taktikkene.

 

Supply Depot - Barracks - Refinery - Orbital - Supply Depot

 

Supply Depot bygger du med den SCV’en som kommer ut når du har 9 supply. Denne SCVen rallyer du mot rampen din (hvis du har en) om du ønsker å bygge en mur. Mur kan være svært hjelpsom på lavere nivå ettersom mange spillere har en tendens til å bare hive units på deg. Når Supply Depot er ferdig må SCVen din stå der et par sekunder, mens du venter på å få 150 mineraler til å bygge Barracks. Du bør påbegynne bygningene dine det sekundet du får nok penger til å lage den. Derfor bør arbeideren din stå klar når du får nok penger. Når du har startet din Barracks vil du ganske snart få 75 mineral som du bruker til å bygge et Refinery. Dette skal også skje det øyeblikket du får 75 mineraler. Når Refineryet er ferdig må du sende to ekstra SCVs på den med en eneste gang slik at du har 3 SCV’s som skaffer gass. Nå er snart din Barracks ferdig og da skal du ha en ganske god klump med mineraler. Barracksen din skal i prinsippet bli ferdig samtidig som en SCV akkurat slutter å trene (dette setter krav til at du har hatt konstant SCV-produksjon). Akkurat når Barracksen er ferdig, bygger du Orbital og 1 Marine. Deretter en Supply Depot slik at du ikke blir supplylocket.

 

Denne åpningen er helt standard og kan i prinsippet brukes som en god start for de aller fleste builds.

 

 

Terran vs Zerg:

 

Mot Zerg har du svært mange valgmuligheter. Alle de tre buildene som er nevnt ovenfor kan brukes med hell. Selv bruker jeg hovedsakelig mech og 1-1-1. Vil derfor konsentrer meg om disse to.

 

Mech:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Etter din Factory trenger du et Refinery til og dette skal du nesten kunne bygge samtidig som Factoryen. Det som er viktig er at Refinery nummer 2 ikke forsinker din første Factory eller SCV-produksjon. Når Refinery nummer 2 er ferdig hiver du 2 SCVs til på den og så kan du bygge din andre Factory når du føler deg komfortabel med det (bør ikke være alt for lenge etter at du har 100 ekstra gass). Så kan du velge om du vil ha 2 Tech Labs eller 1 av hver. Jeg pleier å bruke en av hver slik at jeg får ut en del Hellions i tillegg som kan roaste Zerglings. Etter hvert trenger du en Armory og en Starport, slik at du kan bygger Thor og Ravens. Husk å skaffe Siege Mode + Hellion-upgrade (hvis du har en del av dem)

 

Scouter du en Spire? Da kan du enten prøve å få en Thor (bare hvis du har tid) eller skaffe deg turrets ved hjelp av en Engineering Bay. I dette tilfellet er det viktig at du får en del Marines som kan beskytte hæren/SCVene dine. En Reactor på Barracksen kan være svært lurt.

 

Scouter du en Banelings Nest? Det er på tide at du får panikk hvis du scouter en slik og ikke har en ålreit hær. Stopp produksjon av det meste og bygg noen Barracks bak Supply Depotene dine slik at de ikke kan ødelegge muren din veldig enkelt. Hvis du har tid kan du fly bort en Factory eller noe.

 

Scouter du en Roach Warren? Kjør på vanlig, men få ut en Raven ganske fort slik at de ikke kan grave seg under tanksene dine. Hvis du har planer om å turtle hardt kan sikkert et par velplasserte turrets være mer enn nok før du beveger deg ut.

 

1-1-1:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Deretter trenger du refinery nummer 2 så fort du har 75 mineraler. Når din Factory er ferdig skal du ha 100 gass. Disse bruker du til å bygge Starport. Hvis du skal rushe til Banshees kan det være en god ide å gjemme den litt vekk slik at de ikke får detection alt for fort. Ikke la dem scoute Tech Laben din

 

Herfra står du veldig fritt.

 

Skaffe deg en stor hær bestående av tanks og marines med litt Raven/Banshee-support og angripe motstanderen.

 

Bygge et par Banshees og harrase med eller uten cloak. Her er det viktig at du har et godt forsvar ettersom mange vil sende hele hæren sin på deg om de mister for mange droner. Tanks med Siege Mode bak en mur er i slike tilfeller uvurderlig.

 

Har Zerg Mutas? Spam marines.

 

Har Zerg Banelings? Forsterk muren og camp bak den.

 

Har Zerg Roaches? Ikke la muren din være åpen før du vet hvor soldatene hans er.

 

Terran vs Protoss

 

Mot Protoss kan man også bruke samtlige av de 3 vanlige taktikkene. Selv prøver jeg å holde meg til bio og 1-1-1 ettersom mech kan være ganske lunefullt og det er lett å bli angrepet når du er ute av posisjon.

 

Bio:

 

Først standard åpningsbuild. Deretter bygger du en Barracks til samt skaffer deg en Tech Lab på den første barracksen din. Når Tech Laben er klar kan du begynne å bygge en hær. Så fort du har 150 mineraler som ikke har noe spesielt annet formål hiver du ned Barracks nummer 3. Selv pleier jeg å kjøre Tech Lab - Reactor - Tech Lab som mine påbygg. Dette kan endres i henhold til hva du scouter. Ser du en Stargate kan det være lurt med flere Marines. Når du bygger din Ghost Academy bør du få din andre gass ganske fort etter at den er påbegynt fordi Ghosts koster så mye gass. Når det gjelder upgrades fra Tech Lab pleier jeg selv å gå for Stim Pack på den første Barracksen og Concussive Shells på Barracks nummer 3. Det pleier å være lurt å vente med å angripe til du har både en Ghost med EMP og Stim Pack.

 

Scouter du Dark Templar? Engineering Bay og turrets ved rampen, mens du kjapper deg til Ravens. Han har sannsynligvis svært mangelfull hær ettersom Dark Templars er ganske dyre.

 

Scouter du Collosus? Skaff deg en Starport og hiv ut et par Vikings. 4-5 stykker pleier å være mer enn nok.

 

Scouter du Immortals? Ghosts med EMP.

 

Scouter du High Templar? Ghosts med EMP og Cloak. Cloak gjør slik at High Templars ikke kan feedbacke deg.

 

1-1-1:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Deretter trenger du refinery nummer 2 så fort du har 75 mineraler. Når din Factory er ferdig skal du ha 100 gass. Disse bruker du til å bygge Starport. Hvis du skal rushe til Banshees kan det være en god ide å gjemme den litt vekk slik at de ikke får detection alt for fort. Ikke la dem scoute Tech Laben din.

 

Scouter du Dark Templar? Bygg en Raven og push ut med den styrken du har der.

 

Scouter du Robotics Facility? Banshees kan være komplisert.

 

Scouter du Mass Stalkers? Ravens med Point Defense Drones er uvurderlig.

 

Scouter du Void Rays? Vikings fungerer bra.

 

Terran vs Terran

 

En match-up hvor scouting er det aller viktigste. De aller fleste vil gå mech eller 1-1-1. Bio er problematisk hvis ikke du kjører kun Marauders. Selv da er det en taktikk som ikke er optimal. Tanks river infanteri i stykker.

 

Mech:

 

Man starter som man gjør i alle de andre match-upene hvor man bruker mech. I dette tilfellet må man være veldig forsiktig hvis du ser Vikings ettersom disse kan skaffe line-of-sight til motstanderens Tanks. Du kan ha så mange Tanks du bare vil hvis de ikke kan se motstanderen. Man må også være obs på Banshees ettersom man har usedvanlig lite anti-air. Et par turrets i minerallinja kan stoppe dette ganske effektivt. Angriper han deg med veldig mange Banshees (så mange at du ikke kan stå i mot) ville jeg angrepet basen hans så fort som mulig ettersom han har investert så mye i Banshees at han umulig kan ha en stor hær. Mens dette foregår løfter du alle bygningene dine slik at du ikke blir eliminert. Skaff deg en eneste Viking og angrip Bansheene/hans flyvende bygninger.

 

1-1-1:

 

Build-orderen er som den alltid er ved 1-1-1.

 

I dette tilfellet har du to taktikker som er de mest brukte. Mass-Vikings eller Banshee-harras. Når det gjelder Mass-Vikings er dette en taktikk som brukes for å gi Tanksene dine line-of-sight slik at du kan angripe hans arme, samtidig som han ikke kan angripe dine Tanks.

 

Når det gjelder Banshees er det viktigste at du ikke lar han scoute din Tech Lab. 2 Banshees med Cloak kan veldig enkelt ta livet av samtlige SCVs hvis motstanderen ikke har detection. Har han marines er det de første unitsene du angriper, slik at han ikke får drept deg når han har energy til scan. Ser du at han prøver å nærme seg deg med mange Marines/Vikings skal du ikke se bort i fra at motstanderen prøver å posisjonere seg for en scan. Fly av gårde slik at dette ikke blir et problem. Hvis du konstant beveger deg er det mye som skal til for at han får gjort spesielt mye skade på dine Banshees.

 

 

 

Om du spiller terran, så er en solid start veldig enkelt forklart:

 

I starten skal du ha konstant SCV produksjon. Når #9/11 kommer ut, setter du waypoint på ingangen til basen din, ikke på mineralene dine. Når den er ferdig, fortsetter du produksjonen som vanlig, men setter waypoint tilbake til mineralene. Når vil du ha 1 SCV som ikke gjør noe. Denne skal du bygge et supply depot med. Ved inngangen til basen din. Du kan heise/senke supply depots, så du kan lukke igjen for fienden, så han ikke kommer inn, og åpne for deg selv. Jeg anbefaler at du skrur på building grid i interface options. Det gjør det lettere å se hvor du skal bygge den uten at units kan løpe inn mellom den og veggen.

 

Mens dette supply depotet bygges, fortsetter du SCV produksjon. Når du har 12/19, bygger du barracks. Den skal være rett vedsiden av supply depotet ditt. Fortsett å bygg SCV's.

 

Med en gang barracksen er oppe, bygg marines. Dette er veldig viktig. Tidlige units er vital. Selv pleier jeg å bygge første refinery på ~13-14 unit count. Hvor optimalt dette er vet jeg ikke. Men går utifra at det er helt kurant.

 

Når refinery er ferdig, sett 3 workers på den, så det alltid er en på insiden og henter vespene gas.

 

På ~15-16 unitcount, oppgrader til orbital command. Fortsett å produser marines og SCVs. Etterhvert vil du trenge et nytt supply depot. Dette er lønsomt å bygge på andre siden av barracksen din. På den måten har du blokkert inngangen din helt av. Og kan skyte andre melee units, uten å ta skade selv. Dette er f.eks. Zerglings og Zealots. Du kan også sette en SCV til å reparere supply depoten de angriper, slik at de bruker lenger tid på å komme igjenom - og du vil ha tid til å drepe de før de knuser barrikaden din. Og voila, du har holdt av en rush.

 

 

Jeg tror alt dette står i guiden til GrandMa. Den er virkelig nyttig, prøv å gjør det som står i den. Og du vil straks kunne leke deg med medium AI. No problem.

 

Dersom du ikke skjønte hvordan supply depotene og barracksen skulle bygges, er det et bilde vedlagt. Det er noe kluss med forumet, som ikke lar meg plassere vedlegget midt i posten min.

 

Edit: Jeg har store planer om å lage noen tutorials for helt nybegynnere. Slik at det er lettere for folk som er nye med starcraft kommer i gang. Da kommer jeg til å spille mens jeg filmer, og forklarer hva jeg gjør - og hvorfor. Ikke minst når.

post-93392-1281709012,3959_thumb.png

Endret av Ajaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, noen her som har gjort "Yippee-ki-yay" achievementen på missionet "The Dig?" Det er missionet der du får siegetanks, og styrer en drill. Achievementen er å ta ut 50 protoss structures. Men jeg har jo ingen air units, så får ikke spottet highground, og tatt bygningene med drillen. Da må jeg opp med ground units. Ghosts/Spectres funker ikke, da de har photon cannons. Så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få tatt de ut? Bygningene dør ikke av en nuke heller, så da må jeg eventuelt nuke en gazillion ganger?

 

Noen andre som har en smart måte å ta det her på, uten air units? Det er stress å spamme nukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...