Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Man vinner/taper?

Det skjønner jeg jo :p Men jeg og en kompis er på 3. plass i 2v2 Bronze, når er det vi går opp til silver hvis vi fortsetter å vinne?

 

Du spiller deg opp til 1. Plass og vinner en kamp til.. Sånn virker det ihvertfall som det fungerer.

 

Neh. Er nok heller at man jevnt vinner kamper mot spillere som er i divisjoner over deg. ;)

 

Eh? Du må uansett spille deg ut av ligaen din. Altså spille deg opp til første plass, så vinne en kamp til. Siden du ikke kan komme deg høyere enn 1. plass i en liga, avanserer du til ligaen over deg.

 

 

Man gjør jo det hvis man greier å fullføre alle oppgavene på brutal. Da får man alle poengene som er mulig å få på det oppdraget.

 

Du får mer achievement points for å spille Hard eller Brutal(avhengig av achievemntsene til oppdraget du spiller). Når det gjelder penger så mener jeg du får akkurat det samme.

 

Achievement points og penger/credits er to vidt forskjellige ting...

Endret av jorgensh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Eh? Du må uansett spille deg ut av ligaen din. Altså spille deg opp til første plass, så vinne en kamp til. Siden du ikke kan komme deg høyere enn 1. plass i en liga, avanserer du til ligaen over deg.

 

Det er feil, for å bli promotert må man IKKE være på første, så lenge man vinner over folk i divisjonen over deg så vil du nok bli promotert opp til neste liga. (jeg var nummer 18 da jeg ble promotert).

Lenke til kommentar

Eh? Du må uansett spille deg ut av ligaen din. Altså spille deg opp til første plass, så vinne en kamp til. Siden du ikke kan komme deg høyere enn 1. plass i en liga, avanserer du til ligaen over deg.

 

Nei. Man trenger ikke være rank 1 for å komme i høyere liga. Man trenger ikke være høyt ranket en gang. Det man ser på er hvorvidt man vinner mot spillere som er i høyere ligaer enn deg.

 

Jeg var i bronse en stund etter at noe merkelig skjedde under placement. Da spilte jeg utelukkende mot folk i Diamond/Platinum. Var aldri rank 1, men rykket rett opp til Platinum etter 10-15 kamper.

Lenke til kommentar

GrandMaPwnZ's guide for Terrans.

 

 

 

De mest standare builds.

 

Bio: En hær bestående av hovedsakelig infanteri, nemlig Marines, Marauders og Ghosts.

Mech: En hær av metall, dvs at de unitsene du konsentrer deg om kommer ut av Factoryen. Hellion, Tanks og Thors.

1-1-1: Vil si at man bygger en av hver produksjonsbygning (Barracks, Factory, Starport)

 

Generelle huskeregler.

 

I alle mine guides vil SCV-produksjonen gå konstant. Det vil si at man alltid skal ha en SCV som er på vei ut av command centeret.

 

Man skal i praksis queue så lite som mulig. Dvs at man helst kun skal trene en unit om gangen. Dette er spesielt viktig tidlig i gamet. Hvis du setter opp en kø på 3-4 SCVs tidlig i gamet er det et stort problem. Disse pengene skal brukes til å bygge supply depots, barracks og liknende.

 

Disse tipsene er veldig vanlige builds og langt i fra noen fasit. Dette er bare generelle føringer for en god build.

 

Standard åpningsbuild.

 

Denne åpningene er felles for alle 3 taktikkene.

 

Supply Depot - Barracks - Refinery - Orbital - Supply Depot

 

Supply Depot bygger du med den SCV’en som kommer ut når du har 9 supply. Denne SCVen rallyer du mot rampen din (hvis du har en) om du ønsker å bygge en mur. Mur kan være svært hjelpsom på lavere nivå ettersom mange spillere har en tendens til å bare hive units på deg. Når Supply Depot er ferdig må SCVen din stå der et par sekunder, mens du venter på å få 150 mineraler til å bygge Barracks. Du bør påbegynne bygningene dine det sekundet du får nok penger til å lage den. Derfor bør arbeideren din stå klar når du får nok penger. Når du har startet din Barracks vil du ganske snart få 75 mineral som du bruker til å bygge et Refinery. Dette skal også skje det øyeblikket du får 75 mineraler. Når Refineryet er ferdig må du sende to ekstra SCVs på den med en eneste gang slik at du har 3 SCV’s som skaffer gass. Nå er snart din Barracks ferdig og da skal du ha en ganske god klump med mineraler. Barracksen din skal i prinsippet bli ferdig samtidig som en SCV akkurat slutter å trene (dette setter krav til at du har hatt konstant SCV-produksjon). Akkurat når Barracksen er ferdig, bygger du Orbital og 1 Marine. Deretter en Supply Depot slik at du ikke blir supplylocket.

 

Denne åpningen er helt standard og kan i prinsippet brukes som en god start for de aller fleste builds.

 

 

Terran vs Zerg:

 

Mot Zerg har du svært mange valgmuligheter. Alle de tre buildene som er nevnt ovenfor kan brukes med hell. Selv bruker jeg hovedsakelig mech og 1-1-1. Vil derfor konsentrer meg om disse to.

 

Mech:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Etter din Factory trenger du et Refinery til og dette skal du nesten kunne bygge samtidig som Factoryen. Det som er viktig er at Refinery nummer 2 ikke forsinker din første Factory eller SCV-produksjon. Når Refinery nummer 2 er ferdig hiver du 2 SCVs til på den og så kan du bygge din andre Factory når du føler deg komfortabel med det (bør ikke være alt for lenge etter at du har 100 ekstra gass). Så kan du velge om du vil ha 2 Tech Labs eller 1 av hver. Jeg pleier å bruke en av hver slik at jeg får ut en del Hellions i tillegg som kan roaste Zerglings. Etter hvert trenger du en Armory og en Starport, slik at du kan bygger Thor og Ravens. Husk å skaffe Siege Mode + Hellion-upgrade (hvis du har en del av dem)

 

Scouter du en Spire? Da kan du enten prøve å få en Thor (bare hvis du har tid) eller skaffe deg turrets ved hjelp av en Engineering Bay. I dette tilfellet er det viktig at du får en del Marines som kan beskytte hæren/SCVene dine. En Reactor på Barracksen kan være svært lurt.

 

Scouter du en Banelings Nest? Det er på tide at du får panikk hvis du scouter en slik og ikke har en ålreit hær. Stopp produksjon av det meste og bygg noen Barracks bak Supply Depotene dine slik at de ikke kan ødelegge muren din veldig enkelt. Hvis du har tid kan du fly bort en Factory eller noe.

 

Scouter du en Roach Warren? Kjør på vanlig, men få ut en Raven ganske fort slik at de ikke kan grave seg under tanksene dine. Hvis du har planer om å turtle hardt kan sikkert et par velplasserte turrets være mer enn nok før du beveger deg ut.

 

1-1-1:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Deretter trenger du refinery nummer 2 så fort du har 75 mineraler. Når din Factory er ferdig skal du ha 100 gass. Disse bruker du til å bygge Starport. Hvis du skal rushe til Banshees kan det være en god ide å gjemme den litt vekk slik at de ikke får detection alt for fort. Ikke la dem scoute Tech Laben din

 

Herfra står du veldig fritt.

 

Skaffe deg en stor hær bestående av tanks og marines med litt Raven/Banshee-support og angripe motstanderen.

 

Bygge et par Banshees og harrase med eller uten cloak. Her er det viktig at du har et godt forsvar ettersom mange vil sende hele hæren sin på deg om de mister for mange droner. Tanks med Siege Mode bak en mur er i slike tilfeller uvurderlig.

 

Har Zerg Mutas? Spam marines.

 

Har Zerg Banelings? Forsterk muren og camp bak den.

 

Har Zerg Roaches? Ikke la muren din være åpen før du vet hvor soldatene hans er.

 

Terran vs Protoss

 

Mot Protoss kan man også bruke samtlige av de 3 vanlige taktikkene. Selv prøver jeg å holde meg til bio og 1-1-1 ettersom mech kan være ganske lunefullt og det er lett å bli angrepet når du er ute av posisjon.

 

Bio:

 

Først standard åpningsbuild. Deretter bygger du en Barracks til samt skaffer deg en Tech Lab på den første barracksen din. Når Tech Laben er klar kan du begynne å bygge en hær. Så fort du har 150 mineraler som ikke har noe spesielt annet formål hiver du ned Barracks nummer 3. Selv pleier jeg å kjøre Tech Lab - Reactor - Tech Lab som mine påbygg. Dette kan endres i henhold til hva du scouter. Ser du en Stargate kan det være lurt med flere Marines. Når du bygger din Ghost Academy bør du få din andre gass ganske fort etter at den er påbegynt fordi Ghosts koster så mye gass. Når det gjelder upgrades fra Tech Lab pleier jeg selv å gå for Stim Pack på den første Barracksen og Concussive Shells på Barracks nummer 3. Det pleier å være lurt å vente med å angripe til du har både en Ghost med EMP og Stim Pack.

 

Scouter du Dark Templar? Engineering Bay og turrets ved rampen, mens du kjapper deg til Ravens. Han har sannsynligvis svært mangelfull hær ettersom Dark Templars er ganske dyre.

 

Scouter du Collosus? Skaff deg en Starport og hiv ut et par Vikings. 4-5 stykker pleier å være mer enn nok.

 

Scouter du Immortals? Ghosts med EMP.

 

Scouter du High Templar? Ghosts med EMP og Cloak. Cloak gjør slik at High Templars ikke kan feedbacke deg.

 

1-1-1:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Deretter trenger du refinery nummer 2 så fort du har 75 mineraler. Når din Factory er ferdig skal du ha 100 gass. Disse bruker du til å bygge Starport. Hvis du skal rushe til Banshees kan det være en god ide å gjemme den litt vekk slik at de ikke får detection alt for fort. Ikke la dem scoute Tech Laben din.

 

Scouter du Dark Templar? Bygg en Raven og push ut med den styrken du har der.

 

Scouter du Robotics Facility? Banshees kan være komplisert.

 

Scouter du Mass Stalkers? Ravens med Point Defense Drones er uvurderlig.

 

Scouter du Void Rays? Vikings fungerer bra.

 

Terran vs Terran

 

En match-up hvor scouting er det aller viktigste. De aller fleste vil gå mech eller 1-1-1. Bio er problematisk hvis ikke du kjører kun Marauders. Selv da er det en taktikk som ikke er optimal. Tanks river infanteri i stykker.

 

Mech:

 

Man starter som man gjør i alle de andre match-upene hvor man bruker mech. I dette tilfellet må man være veldig forsiktig hvis du ser Vikings ettersom disse kan skaffe line-of-sight til motstanderens Tanks. Du kan ha så mange Tanks du bare vil hvis de ikke kan se motstanderen. Man må også være obs på Banshees ettersom man har usedvanlig lite anti-air. Et par turrets i minerallinja kan stoppe dette ganske effektivt. Angriper han deg med veldig mange Banshees (så mange at du ikke kan stå i mot) ville jeg angrepet basen hans så fort som mulig ettersom han har investert så mye i Banshees at han umulig kan ha en stor hær. Mens dette foregår løfter du alle bygningene dine slik at du ikke blir eliminert. Skaff deg en eneste Viking og angrip Bansheene/hans flyvende bygninger.

 

1-1-1:

 

Build-orderen er som den alltid er ved 1-1-1.

 

I dette tilfellet har du to taktikker som er de mest brukte. Mass-Vikings eller Banshee-harras. Når det gjelder Mass-Vikings er dette en taktikk som brukes for å gi Tanksene dine line-of-sight slik at du kan angripe hans arme, samtidig som han ikke kan angripe dine Tanks.

 

Når det gjelder Banshees er det viktigste at du ikke lar han scoute din Tech Lab. 2 Banshees med Cloak kan veldig enkelt ta livet av samtlige SCVs hvis motstanderen ikke har detection. Har han marines er det de første unitsene du angriper, slik at han ikke får drept deg når han har energy til scan. Ser du at han prøver å nærme seg deg med mange Marines/Vikings skal du ikke se bort i fra at motstanderen prøver å posisjonere seg for en scan. Fly av gårde slik at dette ikke blir et problem. Hvis du konstant beveger deg er det mye som skal til for at han får gjort spesielt mye skade på dine Banshees.

 

 

 

Endret av GrandMa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når spillet stareter og det prøver å oppdatere får jeg opp følgende feilmelding:

 

The patch "pc-game-hdfiles\Versions\Base15405\SC2.exe" could not be applied. (MD5 mismatch: expected 0x5CA5673B640A27B8516F07A2325387FE, actual 0xAC5A61B5E89F09D213A7459BF7B3464E.)(PTCApply_BSDiff failed.) If this problem persists, you may be able to solve it by uninstalling and then reinstalling the game. If you are unable to correct this problem, please contact Blizzard Technical Support. (BNUpdate::PTCApply)

Lenke til kommentar

Starcraft-spilling er rimelig kjapt og hektisk. Du må lære deg å bli rask og gjøre raske bevegelser om du skal ha sjans til å bli bedre. Øvelse gjør mester, tap ikke mot. :)

 

Evt. kan du spille mot meg om du vil, jeg er ikke særlig god.

Pfft, day9 har en video hvor han viser at det å vite hva du skal gjøre er viktigere enn kjappe klikk. Han sitter faktisk å styrer spillet med musa uten en eneste hotkey for å demonstrere at man ikke trenger å ha noe særlig APM for å drive med macro. ;)

 

http://day9.blip.tv

 

Tror videon jeg referer til over er:

http://day9tv.blip.tv/file/3732340/

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

GrandMaPwnZ's guide for Terrans.

Veldig, veldig fin guide, men jeg må legge til at upgrades fra EB og Armory kan gjøre STORE forskjeller i kamper. 100-300 mineraler og gass kan være veldig mye mer verdt som upgrades enn mer units (så sant du har stor nok hær, upgrades er ikke så veldig lurt hvis du ikke har noen hær).

 

Edit: Forresten, vil historien i Zerg og Protoss-spillene være i samme tidsrom som WoL?

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Herregud, skal ikke være mulig, hvorfor angriper jeg en med siege tanks som turtler etter å slått tilbake første angrep, burde jo bare holdt han i sjakk og ekspandert. Det er jo så meningsløst, så mister jeg en hel haug med +1a marines og 3-4 thors og så kommer han inn med stimpackmarines noen marauders og 2 medivacs og tar meg.

Lenke til kommentar

GrandMaPwnZ's guide for Terrans.

Veldig, veldig fin guide, men jeg må legge til at upgrades fra EB og Armory kan gjøre STORE forskjeller i kamper. 100-300 mineraler og gass kan være veldig mye mer verdt som upgrades enn mer units (så sant du har stor nok hær, upgrades er ikke så veldig lurt hvis du ikke har noen hær).

 

Helt klart, men dette er noe man må ta på gefühlen. Vanskelig å ha et statisk tidspunkt å skaffe seg upgrades på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...