Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok day9 har ganske stor forståelse for sc2 også, den holdningen med at spillet ikke er imbalanced og at man ikke skal tenke på det tror jeg er litt fake og noe han påtar seg for å hjelpe noobs.

For en spiller så er det å henge seg opp i om spillet er balansert eller ikke destruktivt; det er det som er poenget her. Å bruke tid og energi på ting man uansett ikke kan gjøre noe med er bortkastet hvis man er interessert i personlig fremgang.

Se på enhver diskusjon om balanse, så ser du hva jeg mener. Alle rasene er både OP og UP gjennom hele diskusjonen, avhengig av debattantenes personlige oppfatning; det er hinsides meningsløst. Hvis de i stedet brukte kreftene sine på å forbedre sitt eget spill hadde de funnet løsninger på problemene sine alle som én, men nei. Det er visstnok mye viktigere å få brifet med detaljkunnskaper og analytiske evner (alvorlig manglende sådan, i de fleste tilfeller) på internettforum. :roll:

Ikke det at du ikke har noe poeng, men der jeg mener Day9 går for langt er at han nekter for at ting er ubalansert i utgangspunktet.

Gjennom SC2 har faktisk ikke metagame og spillingen endret seg fordi folk 'fant ut ting' normalt (det har skjedd noen ganger, NesTea 4 hatch vs forge expand med spine forsvar for eksempel), men det normale er at ting endrer seg pga patcher fordi ting er overpowered eller underpowered.

Jeg mener det er feil som du hevder her at de 'hadde funnet løsninger på problemene sine' normalt. Ja, vi hadde selvfølgelig kunnet forbedre oss, men når vi prøver å lære av proffene, og ingen proffer klarer å slå en build, så er det ikke akkurat veldig morsomt (2 pylon ramp block, bunker mellom main og natural, 4 warpgate i PvP uten å gå 4 warpgate selv, infestor i ZvP etter buff før nerf, 5 reaper rush, DT tech er nå mye tregere, osv osv osv).

Endret av aebriol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel en relativt vanlig åpning i TvZ, men blueflame ser man ikke så ofte lengre.

Irriterer meg at jeg ikke har blitt promoted fra Bronze enda. Ligger på toppen av min liga og møter "even opponent" som er toppranket silver og vinner vel 70% av matchene.

Har vel vært sånn i flere uker nå.

Glad jeg byttet over fra T til Z, spiller mye bedre som Zerg :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor alle antar at jeg sammenligner personen med meg kun fordi jeg sier at personen ikke nødvendigvis er så fryktelig god.

Jeg klager støtt og stadig over programmører som har gjort en fæl jobb på div. programmer, men selv er jeg helt elendig til å programmere per i dag.

til aebriol: jeg tror dette blir 3. gang jeg poengterer ut at dette ikke handler om kommentering.

edit: selv om jeg er enig i det du sier om kommentering*

Om noen analyserte hva programeringsteknsik som gjør programmet dårlig, og den personen var god til å programmere, så villde du vel hørt på han, kontra deg selv? Hvorfor sammenlikner jeg Day9 med deg? Fordi om ditt resonnement er rett bør du høre på hans vurderinger, heller enn dine egne, fordi han er flinkere enn deg i starcraft. Det er ikke noe mer enn det. Du bør også høre på hans over alle i denne trådens vurderinger om ditt resonnement er rett.

AtW

For det første: du ANTAR han er bedre enn alle i denne tråden, det er nå ikke jeg 100% sikker på (og nei jeg snakker ikke om meg selv her heller)

for det andre: fyren er på ingen måte en topp-spiller, det føler jeg at er blitt etablert, en som ikke er en toppspiller har et snebert syn på balance, da den personen ikke får en god oversikt over hvor mye som kan gjøres iløpet av et minutt etc.

For det tredje: jeg er dypt uenig i at man bare skal legge seg flat og har 100% feil bare fordi en spiller er bedre enn en, men jeg mener og at den bedre spilleren ofte har mer styrke i argumentene, spesielt hvis det er meget synlig nivå-forskjell, utifra det du skriver her virker det som om "jeg er gm, du er bare master ALT jeg sier er riktig, hold kjeft!"-Feil på så mange måter.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor alle antar at jeg sammenligner personen med meg kun fordi jeg sier at personen ikke nødvendigvis er så fryktelig god.

Jeg klager støtt og stadig over programmører som har gjort en fæl jobb på div. programmer, men selv er jeg helt elendig til å programmere per i dag.

til aebriol: jeg tror dette blir 3. gang jeg poengterer ut at dette ikke handler om kommentering.

Om noen analyserte hva programeringsteknsik som gjør programmet dårlig, og den personen var god til å programmere, så villde du vel hørt på han, kontra deg selv? Hvorfor sammenlikner jeg Day9 med deg? Fordi om ditt resonnement er rett bør du høre på hans vurderinger, heller enn dine egne, fordi han er flinkere enn deg i starcraft. Det er ikke noe mer enn det. Du bør også høre på hans over alle i denne trådens vurderinger om ditt resonnement er rett.

AtW

For det første: du ANTAR han er bedre enn alle i denne tråden, det er nå ikke jeg 100% sikker på (og nei jeg snakker ikke om meg selv her heller)

for det andre: fyren er på ingen måte en topp-spiller, det føler jeg at er blitt etablert, en som ikke er en toppspiller har et snebert syn på balance, da den personen ikke får en god oversikt over hvor mye som kan gjøres iløpet av et minutt etc.

For det tredje: jeg er dypt uenig i at man bare skal legge seg flat og har 100% feil bare fordi en spiller er bedre enn en, men jeg mener og at den bedre spilleren ofte har mer styrke i argumentene, spesielt hvis det er meget synlig nivå-forskjell, utifra det du skriver her virker det som om "jeg er gm, du er bare master ALT jeg sier er riktig, hold kjeft!"-Feil på så mange måter.

Det antar jeg, og det tror jeg ganke sikekrt er riktig.

Han har ihvertall ett mindre snevert syn på balance enn deg og meg da, som ihvertfall ikke er toppspillere.

Så da er du enig i at Day9 har mere styrke i argumentene enn både deg og meg?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det antar jeg, og det tror jeg ganke sikekrt er riktig.

Han har ihvertall ett mindre snevert syn på balance enn deg og meg da, som ihvertfall ikke er toppspillere.

Så da er du enig i at Day9 har mere styrke i argumentene enn både deg og meg?

AtW

Det har jeg aldri sagt noe imot, og er fullt enig ja. (værtfall når det gjelder meg, jeg vet veldig lite om din sc2 kunnskap)

Lenke til kommentar

Det å være skikkelig god i strategispill handler ikke om å være ekspert i balance-saker. Forståelse for timings, taktiske manøvre i slag og litt økonomi er uhyre viktig. Reaksjonsevner, multitasking og evne til å ikke stresse er viktig for micro og macro.

Faktisk så er det åpenbart at de beste spillerne for hver sin rase har motivasjon til å lyve om balance, eller i det minste at deres syn på saken er farget. Dette er kjent som å være inhabil, og jeg tror dette er litt relevant. Om du nettopp tapte tusenvis av dollar og ære til en som bruker en annen rase så er det lett å skylde på balance.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Jeg tror nok day9 har ganske stor forståelse for sc2 også, den holdningen med at spillet ikke er imbalanced og at man ikke skal tenke på det tror jeg er litt fake og noe han påtar seg for å hjelpe noobs.

For en spiller så er det å henge seg opp i om spillet er balansert eller ikke destruktivt; det er det som er poenget her. Å bruke tid og energi på ting man uansett ikke kan gjøre noe med er bortkastet hvis man er interessert i personlig fremgang.

Se på enhver diskusjon om balanse, så ser du hva jeg mener. Alle rasene er både OP og UP gjennom hele diskusjonen, avhengig av debattantenes personlige oppfatning; det er hinsides meningsløst. Hvis de i stedet brukte kreftene sine på å forbedre sitt eget spill hadde de funnet løsninger på problemene sine alle som én, men nei. Det er visstnok mye viktigere å få brifet med detaljkunnskaper og analytiske evner (alvorlig manglende sådan, i de fleste tilfeller) på internettforum. :roll:

Det er like meningsløst som det er for fotballspillere å diskutere om offside reglene skal endres. 99% av tingene jeg gjør hjelper ikke sc2-spillingen min, så da kan jeg gjøre det til 99,1% og diskutere balance.

Men du kan ikke si: "det er meningsløst å diskutere balance, derfor er spillet balansert". Det er en latterlig holdning. De som hadde den holdningen da spillet kom ut, tok latterlig feil, for spillet var ikke balansert, terran var hardt OP.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper ikke mange mener at spiller er 100 % balansert.

Min oppfatning er slettes ikke slik, men jeg tror at en del andre faktorer totalt overkjører balanse når man skal begrunne hvorfor en spiller vant og en annen spiller tapte.

Den eneste grunnen til at jeg ønsker å snakke om dette er at vi må ikke la oss bølle rundt av folk i grandmaster (og lavere) som tror de har alle svarene når det kommer til balanse. Jo bedre du er i Starcraft II, jo større motiver har du for å skylde på balanse. Det å være en god spiller handler om så mye mer enn forståelse for balanse, som jeg skrev i min forrige post.

Lenke til kommentar

Min oppfatning er slettes ikke slik, men jeg tror at en del andre faktorer totalt overkjører balanse når man skal begrunne hvorfor en spiller vant og en annen spiller tapte.

Den eneste grunnen til at jeg ønsker å snakke om dette er at vi må ikke la oss bølle rundt av folk i grandmaster (og lavere) som tror de har alle svarene når det kommer til balanse. Jo bedre du er i Starcraft II, jo større motiver har du for å skylde på balanse. Det å være en god spiller handler om så mye mer enn forståelse for balanse, som jeg skrev i min forrige post.

Hvorfor har du STØRRE motiv til å lyve om balance jo høyere du er? den må du gjerne begrunne.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du STØRRE motiv til å lyve om balance jo høyere du er? den må du gjerne begrunne.

1. Hardere konkurranse: mer ydmykende å tape (for de fleste av oss)

2. Proffe er mer synlige i media, og dette forsterker pkt. 1

3. Store premier står ofte på spill, og det er bittert å ikke vinne disse.

4. Det er lettere å vinne frem med dine påstander: en proff som uttaler seg om balanse kan, delvis feilaktig, henvise til egne ferdigheter hvis noen prøver å diskutere med dem. Men som jeg beskrev ovenfor så bør ikke ferdigheter i SC2 bety at du er balanse-ekspert.

Lenke til kommentar

4. Det er lettere å vinne frem med dine påstander: en proff som uttaler seg om balanse kan, delvis feilaktig, henvise til egne ferdigheter hvis noen prøver å diskutere med dem. Men som jeg beskrev ovenfor så bør ikke ferdigheter i SC2 bety at du er balanse-ekspert.

Her har du tydeligvis forvirret høyere nivå med profft kontra ikke profft.

Lenke til kommentar

Her har du tydeligvis forvirret høyere nivå med profft kontra ikke profft.

Her har du tydeligvis forvirret deg i enkelt språk..

"Høyere nivå" behøver ikke å utelukke proffene. Men, mye av de 4 punktene er relevante for folk i master, platinum og diamond også. Eller mener du det er blitt lettere å akseptere tap nå som du har forbigått "noob"-stadiet? Jeg tror ikke det, nei.

Lenke til kommentar

"Høyere nivå" behøver ikke å utelukke proffene. Men, mye av de 4 punktene er relevante for folk i master, platinum og diamond også. Eller mener du det er blitt lettere å akseptere tap nå som du har forbigått "noob"-stadiet? Jeg tror ikke det, nei.

Nei der er jeg DYPT uenig,

2: folk i plat/dia/low master er ikke i media

1: Det er like ydmykende å tape uansett liga, på en måte ville jeg nesten ment det var MER ydmykende i de lavere ligaene.

3: Det står aldri store premier på spill

4: den eneste som delvis kunne passet, men det var jo allerede opplagt.

Lenke til kommentar

1: Det er like ydmykende å tape uansett liga, på en måte ville jeg nesten ment det var MER ydmykende i de lavere ligaene.

1. Man behøver ikke være i media for å syntes det å tape er ydmykende eller irriterende. Som noob har man en litt annen tilnærming til spillet enn en i f.eks platinum. Hvis du påstår noe annet så har du svært lite konkurranseånd eller så lyver du.

2. Se ovenfor. Du tuller for å støtte din egen påstand - det vitner om ekstremt konkurranseinstinkt.

3. Neivel? Nestea har i hvert fall samlet inn 600 000 kr i premiepenger siden SC2 ble sluppet ut (http://www.gomtv.net/2011gstl1/news/60890).

Lenke til kommentar

1. Man behøver ikke være i media for å syntes det å tape er ydmykende eller irriterende. Som noob har man en litt annen tilnærming til spillet enn en i f.eks platinum. Hvis du påstår noe annet så har du svært lite konkurranseånd eller så lyver du.

2. Se ovenfor. Du tuller for å støtte din egen påstand - det vitner om ekstremt konkurranseinstinkt.

3. Neivel? Nestea har i hvert fall samlet inn 600 000 kr i premiepenger siden SC2 ble sluppet ut (http://www.gomtv.net/2011gstl1/news/60890).

Jeg tror du glemmer det som ble diskutert her?

"Høyere nivå" behøver ikke å utelukke proffene. Men, mye av de 4 punktene er relevante for folk i master, platinum og diamond også. Eller mener du det er blitt lettere å akseptere tap nå som du har forbigått "noob"-stadiet? Jeg tror ikke det, nei." var det jeg svarte på, da gjaldt det altså IKKE proffer.

Personlig ser jeg nestea som en proff, kanskje ikke du gjør, men da får vi nesten diskutere hva en proff er da?

på din 1'er så forvirrer du igjen: jeg sa "2 folk i plat/blabla er ikke i media"- det hadde ikke noe med ydmykelse rundt det å tape å gjøre.

så sa jeg at for en ikke proff er det like ydmykende å tape uansett liga, det er vel heller mer personlig-basert hvem det er mest ydmykende for her.

Lenke til kommentar

For å gjøre det så enkelt som mulig, se her: jo bedre spiller du er, jo mer seriøst tar man spillet og følgelig er det ofte ekstremt ille å tape.Og når man går på et tap så er dårlig balance fantastisk å kunne skylde på. Dessverre.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...