Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Det er ingen effektiv apm måling i sc2 såvidt jeg kan huske. EPM og APM er 2 forskjellige målinger basert på realtime og sc2 time.

Er ikke forskjell på realtime og sc2-time. EPM vil recorde alle actions. Som for-eksempel 'tapping' og selection/de-selection. Blizzard APM (det som kun kalles 'apm' ingame) måler kun movement commands og produksjonkommandoer iirc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det er viktig å huske at day9 ikke på noen måte er noen starcraft guru, vi vet ikke om fyren er noe særlig god i spillet engang.

Prøv igjen.

Utdyp gjerne hva du mener med dette? så du mener naturlivis at fyren er toppen av krumkaka når det kommer til å spille sc2?

Fyren kan ha vært god i starcraftBW det skal jeg ikke kommentere, men dette er et HELT anna spill, balancen er bygd rundt noe helt annet blant annet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er viktig å huske at day9 ikke på noen måte er noen starcraft guru, vi vet ikke om fyren er noe særlig god i spillet engang.

Det viser bare hvor lite du aner. Hvorfor skriver du "vi" din uvitenhet begrenser oss ikke i å vite om ting som du ikke vet om.

Lenke til kommentar

Og det forander heller ikke det faktum at du er alt for dårlig til at det er det som bestemmer resultatene dine, jeg er for dårlig til at det bestemmer, og alle i tråden er for dårlig til det.

AtW

Hæ? Hvis to like gode spillere spiller mot hverandre vil balance være (d)en avgjørende faktor. Hvis to like gode syklister sykler mot hverandre vil kvaliteten på sykkelen være det avgjørende, uansett om de er mosjonister eller i tour de France.

Lenke til kommentar

Nei, han snakker nok bare bullshit i Day9 Daily, som MLG kommentator og ved andre anledninger. Spesielt når han har 55k followers på twitch.tv og 220k subs youtube der få til ingen av dem har noe negativt å si om hva han kommentarer om spillet.

Balance kommer bare til spille når man vil det. Sitter man og tenker at "Nå taper jeg bare fordi Ghost ble nerfa i forrige patch" så vil man automatisk spille dårligere. Balance er en faktor som er med på å bestemme ja, men i SC2 er det ikke noen store balance problemer og da er ikke det problemet. En egens holdning er mye viktigere enn om Ghost gjør halvparten av damagen som de gjorde før.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Det er ingen effektiv apm måling i sc2 såvidt jeg kan huske. EPM og APM er 2 forskjellige målinger basert på realtime og sc2 time.

Er ikke forskjell på realtime og sc2-time. EPM vil recorde alle actions. Som for-eksempel 'tapping' og selection/de-selection. Blizzard APM (det som kun kalles 'apm' ingame) måler kun movement commands og produksjonkommandoer iirc.

Det der er jo helt feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det viser bare hvor lite du aner. Hvorfor skriver du "vi" din uvitenhet begrenser oss ikke i å vite om ting som du ikke vet om.

Åh så du <<VET>> da må du gjerne dele din kunnskap jeg har aldri sett fyren spille i en seriøs match selv hvertfall, har sett han spille i noen "casuals" og der var han rett ut forferdelig, men jeg dømmer naturlivis ikke utifra casuals og sier derfor at (beklager rettelse:) jeg ikke vet om han er noe god.

Link gjerne til noen eksempler på hans fantastiske skills i dette spillet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det forander heller ikke det faktum at du er alt for dårlig til at det er det som bestemmer resultatene dine, jeg er for dårlig til at det bestemmer, og alle i tråden er for dårlig til det.

AtW

Hæ? Hvis to like gode spillere spiller mot hverandre vil balance være (d)en avgjørende faktor. Hvis to like gode syklister sykler mot hverandre vil kvaliteten på sykkelen være det avgjørende, uansett om de er mosjonister eller i tour de France.

Ja, og vis den ene har en sykkel som veier ett gram mindre, og alt annet er likt, så vil den med en sykkel som veier ett gram mindre vinne. Eller man kan være marginalt bedre trent, eller bare la være å spise en brødskive den dagen. Enn så lenge man er på et såpass lavt nivå skillmessig, go det er så lite forskjell mellom rasene at selv i verdenstoppen fungerer alle tre, så er det svært små marginer. Små marginer er ikke noe man trenger å bekymre seg over som glad amatør.

AtW

Lenke til kommentar

Nei, han snakker nok bare bullshit i Day9 Daily, som MLG kommentator og ved andre anledninger. Spesielt når han har 55k followers på twitch.tv og 220k subs youtube der få til ingen av dem har noe negativt å si om hva han kommentarer om spillet.

Husky er fæl, husky har mange followers, mange abonnenter, husky har kommentert for blant annet (mlg tror jeg?)

Jeg sier ikke at fyren ikke kan kommentere spillet LES

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Ja, og vis den ene har en sykkel som veier ett gram mindre, og alt annet er likt, så vil den med en sykkel som veier ett gram mindre vinne. Eller man kan være marginalt bedre trent, eller bare la være å spise en brødskive den dagen. Enn så lenge man er på et såpass lavt nivå skillmessig, go det er så lite forskjell mellom rasene at selv i verdenstoppen fungerer alle tre, så er det svært små marginer. Små marginer er ikke noe man trenger å bekymre seg over som glad amatør.

AtW

Og hvordan vet du at det er snakk om ett gram, og ikke et kilo? Det at terran har blitt nerfet på månedlig basis i 1 år tyder på at det var snakk om ganske kraftig imbalance på et tidspunkt.
Lenke til kommentar

Husky er fæl, husky har mange followers, mange abonnenter, husky har kommentert for blant annet (mlg tror jeg?)

Så din egen mening om hvordan Husky kommenterer games gjør at Day9 er dårlig? Les hva jeg skriver i tillegg, han holder et show som heter Day9 Daily der han går gjennom taktikker og aspekter ved spillet som newbies kan lære av. Han sitter ikke i 1.5 timer hver dag og snakker møl til x antall personer der alle som regel har noe godt og si. Har du i det hele tatt sett på noen av episodene hans? Blir som om jeg skal rakke ned på en fotballtrener fordi han ikke har vist noen prestasjoner på banen de siste 10 årene. Han vet hvordan fotball fungerer og derfor kan han stå bak et team på den måten. På samme måte vet Day9 hvordan Starcraft og RTS fungerer og dermed har han nok kunnskaper og erfaring i SC2 til at han kan gi tips der.

Lenke til kommentar

Åh så du <<VET>> da må du gjerne dele din kunnskap jeg har aldri sett fyren spille i en seriøs match selv hvertfall, har sett han spille i noen "casuals" og der var han rett ut forferdelig, men jeg dømmer naturlivis ikke utifra casuals og sier derfor at (beklager rettelse:) jeg ikke vet om han er noe god.

Link gjerne til noen eksempler på hans fantastiske skills i dette spillet :)

Han har flere hemmelige kontoer som han spiller med. Tre av de var/er i GM.

Wings of Liberty

As of 08/24/2010, Day[9] is ranked 18th in his division in Platinum League, with a record of 17-4.[2] This is however not his main laddering account, which he tries to keep low profile. Day9 has noted that on his secret main account he is ranked in Diamond League. His secret account allows him to experiment without having attention drawn to it, just because of his name.[3] In Season 2, Day[9] has not played any matches in 1v1, However in 2v2 Day[9] is ranked in masters. It is mentioned on several episodes of the Daily that Day[9] does not actually possess an account on which he plays random, rather he has 3 smurf accounts, each using 1 race. Recently, he has stated that all three of his accounts are in Grandmasters League.[4]He will physically roll a dice to see with race he plays.

Trivia

Kilde

Endret av Scorpion88
Lenke til kommentar

Det er godt kjent at Day9 var GM som alle tre rasene på US server for en god del måneder siden.

Also, it was rumoured to be that you were Grandmaster with all three races, now I don't want to probe the answer too deeply, excuse the pun, but how far is this statement true?

I guess it would be correct to say that I have been present in the grandmaster league with each of the races at some point in time. It would be incorrect to say that I currently possess three unique ids for each of the races at the grandmaster level. Keep in mind, that I am embarrassingly terrible! :D

http://www.team-dignitas.net/articles/news/Starcraft-II/673/Team-Dignitas-interviews-Day9

Han er selvfølgelig dårligere enn de beste proffene, men saken er, han vet så mye om strategispill og hvordan man blir god pga BW bakgrunnen, at han må trene mye mindre enn de fleste andre for å være god.

Men han har en filosofi om at spillet er balansert - uansett om det er det eller ikke, og der er jeg rett og slett uenig med han.

Det er ikke så ille nå på noen måte, men det var rimelig ubalansert ved lansering.

Men balanse betyr fint lite før du nærmer deg proffnivå - fordi det er så mange hull i spillingen din som betyr så ekstremt mye mer enn om noe er 2% ubalansert til din fordel eller ulempe.

Saken er at så god som han var i brood war er det stort sett bare Slayer og Snute (kanskje) av nordmenn som har visst, eller vet like mye eller mer om RTS enn han.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Så din egen mening om hvordan Husky kommenterer games gjør at Day9 er dårlig? Les hva jeg skriver i tillegg, han holder et show som heter Day9 Daily der han går gjennom taktikker og aspekter ved spillet som newbies kan lære av. Han sitter ikke i 1.5 timer hver dag og snakker møl til x antall personer der alle som regel har noe godt og si. Har du i det hele tatt sett på noen av episodene hans? Blir som om jeg skal rakke ned på en fotballtrener fordi han ikke har vist noen prestasjoner på banen de siste 10 årene. Han vet hvordan fotball fungerer og derfor kan han stå bak et team på den måten. På samme måte vet Day9 hvordan Starcraft og RTS fungerer og dermed har han nok kunnskaper og erfaring i SC2 til at han kan gi tips der.

Jeg sa det tidligere til han andre; jeg sier det igjen: Det er IKKE snakk om kommenteringen her....

Jeg SIER at day9 IKKE NØDVENDIGVIS er noen god SPILLER og han har ikke NØDVENDIGVIS så veldig god greie på starcraft2's taktikker og spillmekanikker, han har spilt scbw på proffesjonelt nivå og forstår selvfølgelig generelle RTS ideer etc, men jeg har hørt han si mye dumt som bare ikke stemmer overens med hvordan starcraftTO fungerer.

JEG REPETERER: jeg sier IKKE noe om KOMMENTERINGEN!

Syntes faktisk fyren er veldig fin å høre kommentere, men foretrekker artosis fordi jeg har totalt mancrush på den fyren <3

Lenke til kommentar

Til scropion: "no text blablabla" på linken, hans hemmelige kontoer har jeg aldri sett noe av, selv om jeg tror ham da han sier han har dem.

Til aebriol: spillet forandrer seg faktisk hele tiden, spesielt rent strategisk, jeg skal ikke kalle personen en løgner, men jeg finner det vanskelig å tro at noen kommer til GM-league med terran uten å vite at en banshee blir sett når den skyter selv fra high ground.

Lenke til kommentar

Day[9] vet mer om strategispill enn det fleste her inne kan håpe på å noen gang kunne, tror jeg. Nå har han i tillegg gjort Starcraft 2-studier til sin jobb, og det gir han masse tid til å reflektere. De fleste av oss andre har jobb eller skole.

Folk som ikke er enige med Day[9] vil selvsagt forsøke å fremstille han som en noob, men alle ser hvor tåpelig det blir. Faktisk så vil jeg tro de overordnede prinsippene han prater om som gjelder ethvert strategispill er langt mer viktig enn spesifikke balance issues.

Men jeg skjønner at semi-gode spillere og toppspillere trenger noe å skylde på når de taper. Helt normal og menneskelig reaksjon.

Jeg stoler i hvert fall mer på hans analyse av utviklingen i balance enn folk i det norske miljøet.

Lenke til kommentar

Til scropion: "no text blablabla" på linken, hans hemmelige kontoer har jeg aldri sett noe av, selv om jeg tror ham da han sier han har dem.

Til aebriol: spillet forandrer seg faktisk hele tiden, spesielt rent strategisk, jeg skal ikke kalle personen en løgner, men jeg finner det vanskelig å tro at noen kommer til GM-league med terran uten å vite at en banshee blir sett når den skyter selv fra high ground.

Saken er at det krever mye mer å bli GM nå enn kun for 6 måneder siden.

Det fantest mange 1 og 2 base taktikker som var ekstremt kraftige før, og kjørte du de bra, ville du havne langt langt der oppe.

Jeg tror ikke han er topp 200 nå, men jeg tviler ikke på at han har potensialet til å være det.

Lenke til kommentar

Saken er at det krever mye mer å bli GM nå enn kun for 6 måneder siden.

Det fantest mange 1 og 2 base taktikker som var ekstremt kraftige før, og kjørte du de bra, ville du havne langt langt der oppe.

Jeg tror ikke han er topp 200 nå, men jeg tviler ikke på at han har potensialet til å være det.

Se der har man ting jeg kan si meg litt mer enig i, selv om jeg tror at SPESIELT for 6 måneder siden så ville man lært alt om en banshee som terran (TvT much?)

Jeg har egentlig ikke noe følelse angående balancen i spillet selv dog, så noen anklagelser om at jeg søker å få fyren til å se dårlig ut for å whine er bare morsomt :)

Poenget her er vel at jeg syntes folk idealiserer hans meninger om strategi i sc2 for mye, når jeg hører ham spille merker jeg meg ofte at han ikke nødvendigvis er 100% up-to-date om du vil.

Vist en strategi er god i sc2 så vil den fungere uansett forsåvidt, men om strategien er OPTIMAL er avhengi av meta-gamen.

Lenke til kommentar

Prøv igjen.

Utdyp gjerne hva du mener med dette? så du mener naturlivis at fyren er toppen av krumkaka når det kommer til å spille sc2?

Fyren kan ha vært god i starcraftBW det skal jeg ikke kommentere, men dette er et HELT anna spill, balancen er bygd rundt noe helt annet blant annet.

Du skriver ikke bare om nivået hans, det slang du med i en bisetning. Hvis noen skal kunne bli kalt for en SC2-guru, syns jeg han stiller sterkt. Hvis man følger litt med (som meg), vet man jo nok til å skjønne at han har en viss posisjon i miljøet og at han vet veldig mye om spillet.

Det du sier er at hvis man er god i SCBW, er man ikke god i SC2?

Jeg har aldri sett han spille seriøst, men det må da være mulig å forstå at basert på hva han gjorde i SCBW, kan han bli veldig god i SC2 også om han gidder. Det er jo bare å se på de som har spilt SCBW, July, NesTea, NaDa osv. Når de kan, vil jeg tro at Day9 også får det til.

Toppen av krumkaka, nei jeg sa vel ikke det og nei jeg tror ikke det. Ville blitt overrasket hvis han plutselig ble en mulig vinner av disse største eventene.

Lenke til kommentar

Og hvordan vet du at det er snakk om ett gram, og ikke et kilo? Det at terran har blitt nerfet på månedlig basis i 1 år tyder på at det var snakk om ganske kraftig imbalance på et tidspunkt.

Jeg vet det fordi alle tre raser har vært representert i den ypperste verdenseliten, der marginene er ørsmå.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...