Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lite aggresjon fra Zerg tidlig i kamper fordi det rett og slett ikke er lønnsomt nok i forhold til å lage drones og expande. Og hvor lett er det å kjøre noe mot en terran med en fin army ved rampen og siege tanks før man har mutas?

du trenger ikke vente til siege er ferdig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

de jobber med å utvide statestikken. blizzard på sin side velger å nerfe ghost fordi dem er sterke en og alene mot late-game zerg units.. ghost blir sett på som counter til bl/ultra så hvorfor nerfe den når statestikken sier det motstatte?

 

nå blir det enda vanskligere for terran å vinne late-game mot zerg. hva ønsker de å oppnå med dette? er det ikke en ide å gi terran noe slik at ikke zerg får auto win om de greier å holde til de får på hive-tech? bare lurer altså, du sier selv at det er noe galt emd dynamikken

Fordi ghosts countrer infestors brood lords ultralisks og mutalisks.

 

Derfor bør de bli nerfa.

 

Grunnen til at ZvT late game normalt ender zerg favored, er fordi det ikke er jevnt. Zerg leder, men kan ikke angripe en turtle terran uten å miste overtaket. Derfor expander og outtecher man i stedet. Men terran har mange push underveis som kan drepe zerg (er jo ikke slik at zerg har overtaket totalt sett på noen måte).

 

Så det ender ofte opp med 5 vs 3 base ZvT og hvor Zerg forsvarer seg til brood lords infestor, eller ultra infestor, for da kan de endelig angripe ...

 

Som Zerg er det veldig lett egentlig ... jeg taper ofte korte matcher vs terran, men jeg vinner de hvor jeg klarer å komme til end game (5 base 6-7 hatch +3+3 brood lord infestor ling bane vs 3-4 base Terran).

Endret av aebriol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lite aggresjon fra Zerg tidlig i kamper fordi det rett og slett ikke er lønnsomt nok i forhold til å lage drones og expande. Og hvor lett er det å kjøre noe mot en terran med en fin army ved rampen og siege tanks før man har mutas?

du trenger ikke vente til siege er ferdig?

Du har en åpning for å angripe Terran hvis de går for blue flame før siege mode. Men hvis de går rett inn i standard marine tank så bør du vente til de pusher, og så drepe pushet, og angripe bak dem. Runby når de går ut er også veldig bra.

 

Generelt liker jeg 2 base 3 hatch som åpning mot terran, enklere å forsvare push, og har produksjonskapasitet til å lage nok units når det trengs.

Lenke til kommentar

På lavere leagues så burde man counter pushe med en gang man har stoppet det første angrepet til terrans. De har som oftest veldig få units igjen i basen og med noen lings og blings vil man lett kunne ødelegge økonomien til fienden raskt.

Jeg counter pusher stort sett alltid i masters, med de units jeg har igjen etter å stoppe ett push, og det gjør svært ofte skade. Må bare vite når man må trekke seg tilbake.

Lenke til kommentar

de jobber med å utvide statestikken. blizzard på sin side velger å nerfe ghost fordi dem er sterke en og alene mot late-game zerg units.. ghost blir sett på som counter til bl/ultra så hvorfor nerfe den når statestikken sier det motstatte?

 

nå blir det enda vanskligere for terran å vinne late-game mot zerg. hva ønsker de å oppnå med dette? er det ikke en ide å gi terran noe slik at ikke zerg får auto win om de greier å holde til de får på hive-tech? bare lurer altså, du sier selv at det er noe galt emd dynamikken

Fordi ghosts countrer infestors brood lords ultralisks og mutalisks.

 

Derfor bør de bli nerfa.

 

Grunnen til at ZvT late game normalt ender zerg favored, er fordi det ikke er jevnt. Zerg leder, men kan ikke angripe en turtle terran uten å miste overtaket. Derfor expander og outtecher man i stedet. Men terran har mange push underveis som kan drepe zerg (er jo ikke slik at zerg har overtaket totalt sett på noen måte).

 

Så det ender ofte opp med 5 vs 3 base ZvT og hvor Zerg forsvarer seg til brood lords infestor, eller ultra infestor, for da kan de endelig angripe ...

 

Som Zerg er det veldig lett egentlig ... jeg taper ofte korte matcher vs terran, men jeg vinner de hvor jeg klarer å komme til end game (5 base 6-7 hatch +3+3 brood lord infestor ling bane vs 3-4 base Terran).

 

er helt enig med deg. synes bare det er kjipt at det skal bli slik! terran prøver desperat å ende gamet tidlig - som ofte fører til 2rax, 2base allin etc. men zerg på den andre siden prøver å hale ut tiden. ghost er en kraftig unit slik du sier, men vi har dog ingen andre units som kan gjøre det bra med en gang zergen har fått opp all techen.

 

den eneste løsningen jeg ser er å gå mer vikings,for å kunne handtere BL'sa. og snip'e infestorene(som nå bare trenger 2 snips?), fordi emp rangen ble jo redusert forrige patch. det som kan være skummelt da er en ultra-switch siden bakkestyrkene er svakere :/

 

evt andre forslag om en stakkars terran skulle havne i late game? :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lite aggresjon fra Zerg tidlig i kamper fordi det rett og slett ikke er lønnsomt nok i forhold til å lage drones og expande. Og hvor lett er det å kjøre noe mot en terran med en fin army ved rampen og siege tanks før man har mutas?

du trenger ikke vente til siege er ferdig?

Problemet ligger egentlig mest når det kommer til produksjon. Mens en terran vil kunne ha god produksjon på 2 baser, vil zerg som regel prøve å ha 3 stk for å ha nok larvae til å kunne håndtere terranen. Zerg units er også generelt sett 'svake', og man vil derfor ikke alltid trade så veldig cost efficent. Avhenger derfor av god økonomi, god produksjon, og en 'jevn' strøm med units (etter man har etablert en ønskelig økonomi).

 

Er jo klart man kan rushe før terranen har tanks, men det blir veldig all-in som zerg å få for et dedikert angrep så tidlig i gamet (type baneling bust).

Lenke til kommentar

Ghosts vil bli nedgradert i den kommende patchen.

 

Snipe damage changed from 45 to 25 +25 Psionic

We felt the Snipe ability was countering zerg broodlords and ultralisks slightly too well. Especially at the pro level, we were seeing a lot of games where terran players were playing very defensive games while massing ghosts to counter most of the options zerg players had at their disposal.

 

While we like to see creative and innovative use of units, we felt that in this case Snipe was becoming too effective against zerg’s most expensive units. When adjusting the ability, we tried to settle on a number that would allow using Snipe to remain a viable tactic, though not as powerful as it is now. With this change, brood lords will fall in ten casts of Snipe rather than six (taking into account health regeneration), while an ultralisk will die in 21 casts, up from 11. This also significantly increases the number of ghosts and stockpiled energy needed to pull this tactic off, which we feel confident about because, previously, terran players rarely needed to consider the energy on their ghosts units.

 

http://us.battle.net/sc2/en/blog/4448820/Situation_Report_Patch_143-2_10_2012#blog

Endret av Scorpion88
Lenke til kommentar
kun jeg som synes den nye patchen er kjip for terran ?

 

Nei, virker som noe dritt spør du meg, som en dårlig spiller rammer det dog ikke meg (har kun brukt mange snipes en gang mot mass mutas) men gode terrans, så at OGS_Supernova ikke var fornøyd med forandringene;

 

oGsSuperNoVa

10 hours, 54 minutes ago

 

im understanding blizzard want every terran to switch race with all the patch and nerf they do to the race , each patch .

 

terran got nothing vs broodlord now , this will be very fun

 

Vikings blir slaktet av muta/corrupter/infestor muta kan kontres av thor, men thor kontres av broodlord (ikke forstår jeg hvorfor en zerg vil bygge mutas i lategame om han allerede ikke har de fra før heller, corrupters er bedre som AA).

 

Ideen bak er tydeligvis at terran skal bruke emp på infestors, slakte corrupters med en blanding av vikings og ravens (pdd og eventuelt hsm) for deretter å ta seg av broodlords. Dette høres dog ut som en kraftig investering i AA, zerg kommer deretter (om de har ressurser nok) til å tech-switche til bakkestyrker.

 

Tror flere vil gå for OGS_Fin-stilen i TvZ om denne patchen går gjennom, altså timing attack z før de kan teche.

 

Får håpe mech fikses i HOTS slik at dette kan i større grad bli en alternativ strategi (mech har en tendens til å være for svakt nå, særlig mot protoss*).

 

*

Dual Sight kampen mellom genius og mkp nylig i gsl code S viser vel poenget klart nok, toss sine enhenter kontrer mech for sterkt.

 

 

Ghosts vil gjøre 25 damage mot heavy units og 50 damage mot normal units.

 

Nei, 25 damage mot alle enheter bortsett fra biologiske spellcasters som tar 50 damage ht, infestor etc.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Men mech er veldig sterk mot zerg allerede ...

 

Ja, om ikke zerg roacher hele driten til døde er det kraftige saker (koster enormt dog og tvinger terran til å campe på maks tre baser hele spillet om ikke terran er heldig med hellion harass), når broodlord kommer ut suger det dog både siege tank og thor er dårlige mot zerg hive tech.

 

Siste halvdel av videoen viser hvorfor snipe er 'rimelig' bra...

 

Hva er alternativet dog, øke rekkevidden til raven hsm og senke energikostnaden? Går ut fra at det vil være op også, men late game tech for terran er dårlige saker i både TvZ og TvP IMO, den eneste matchupen hvor bc duger er TvT (i enorme antall med yamoto kan de vel ta nærmest alt men hvem har ressurser til noe slikt, har bare sett det i teamgames).

Lenke til kommentar

(koster enormt dog og tvinger terran til å campe på maks tre baser

når broodlord kommer ut suger det dog både siege tank og thor er dårlige

Hva er alternativet dog, øke rekkevidden til raven

Sorry for OT, men du bør virkelig slutte å si "dog" når du har ingen anelse om hvordan en bruker ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men mech er veldig sterk mot zerg allerede ...

 

Ja, om ikke zerg roacher hele driten til døde er det kraftige saker (koster enormt dog og tvinger terran til å campe på maks tre baser hele spillet om ikke terran er heldig med hellion harass), når broodlord kommer ut suger det dog både siege tank og thor er dårlige mot zerg hive tech.

 

Siste halvdel av videoen viser hvorfor snipe er 'rimelig' bra...

 

Hva er alternativet dog, øke rekkevidden til raven hsm og senke energikostnaden? Går ut fra at det vil være op også, men late game tech for terran er dårlige saker i både TvZ og TvP IMO, den eneste matchupen hvor bc duger er TvT (i enorme antall med yamoto kan de vel ta nærmest alt men hvem har ressurser til noe slikt, har bare sett det i teamgames).

 

Mange maps Terran kan campe på 4 baser, og så drepe alt med mech.

 

Så en match på Snute's stream hvor han trodde han var langt langt foran hele spillet, men så kom mech army og drepte han ...

 

En stor mech army er helt for jævlig vanskelig å gjøre noe med for zerg.

 

Forøvrig er Ravens bra ja ... point defense drone og turrets. Men det blir når Terran har ett overtak allerede for normalt har de ikke råd til mange nok av dem.

 

Dessuten er noe av poenget med late game ZvT og ZvP at man skifter fra zerg å være den mobile rasen, til å være immobil, og massive drops og nuke harass er nok en bedre taktikk kombinert med turtle.

 

Nukes er faktisk bra late game, de koster ikke så mye, og det er ikke lett å finne dem når man sender ut 3 nukes om gangen forskjellige steder konstant.

 

Uansett ... så er ikke akkurat zerg noe 'problem' med at de er for sterke... historisk sett, har de vært klart svakeste rasen i GSL, og er det fortsatt per dags dato.

 

Største problemet til mech terrans er at de går til angrep før de er 200 / 200 og har drept litt SCV's de ikke trenger lenger. En 150 supply mech army er sinnsyk.

Lenke til kommentar

 

Så en match på Snute's stream hvor han trodde han var langt langt foran hele spillet, men så kom mech army og drepte han ...

 

Var det kampen han spilte mot Virus?

Ja tror det. Var i hvert fall en koreaner som han 'trodde var fake' fordi han ledet så lenge og snakket bare om at 'nå skal jeg bare drepe han' ... og plutselig var han drept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...