Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, man ser jo at terran kan cheese seg til finale i GSL, så man må nok opp på ganske høyt nivå før man klarer å holde det av.

Naturligvis. Nå kan man ikke sammenligne cheese utført av bronze/silver spillere med cheese utført av proffe spillere. Jeg mente at det vil ta litt tid før han lærer seg å holde av cheese utført av bronze/silver-spillere. Det er ikke akkurat noe en kunne vunnet GSL med.

Lenke til kommentar

Har ikke noe problem med cheese, hvertfall ikke mot Zerg. En lite wall, tidlig scout og grei macro i starten så går det fint. Har ikke tapt mot zergling rush mer enn et par ganger.

Mange som blir sure når de taper også. En fyr som klagde i to minutter, sa at han skulle ha vunnet osv. Og sa hvor dårlig jeg var når jeg ikke gjorde ditten og datten. Lett og drive med early pressure når du har zerglings utenfor basen :D

4gate holdes veldig lett med et par bunkere og marauders, bare jeg ikke glemmer å ta med noen marines og en starport. Opplevd proxy stargate mer enn en gang. Og der sitter jeg mednesten bare marauders :innocent:

Er dog ikke noe glad i seven racks. Men det er ikke så mange som går det.

Selv kan jeg ikke fordra cheese, prøvde det vel to ganger. Jeg vant begge, men... æsj :p

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Har ikke noe problem med cheese, hvertfall ikke mot Zerg. En lite wall, tidlig scout og grei macro i starten så går det fint. Har ikke tapt mot zergling rush mer enn et par ganger.

Mange som blir sure når de taper også. En fyr som klagde i to minutter, sa at han skulle ha vunnet osv. Og sa hvor dårlig jeg var når jeg ikke gjorde ditten og datten. Lett og drive med early pressure når du har zerglings utenfor basen :D

Det du beskriver der er mye av grunnen til at jeg elsker ladder. Folk som blir så sinna når de taper. Gjerne whispre de etter kampen og terge de litt ekstra.

Priceless.

Lenke til kommentar

Hvie jeg taper mot cheese, og er i litt godt humør og har tid. Så kan det godt hende jeg flyr bygninger ut av mappen. Skriver at de får kose seg med å teche omm til air, og gjør noe annet i mens. Alltid gøy når de klikker i vinkel. Muligens litt stygt gjort, men jeg liker ikke cheese :innocent:

Lenke til kommentar

haha, føler meg helt tåpelig når jeg roter nederst i bronze... jaja, det er i alle fall bare en vei det kan gå!

Sliter helt sykt på lategame, etter å ha dratt ut tidlig med 15-20 marines og laget litt skade for han så får jeg liksom aldri overtaket. Om jeg bare er i basen og samler opp folk så kommer han med enda flere og bedre folk. Prøver jeg å gå ut før jeg har en diger hær blir jeg slaktet på trappa til motstanderen. Regner med det gjør seg til etter prøving og feiling, men men. Sikkert fordi jeg spilte ca 100 2v2 games før jeg rota meg borti 1v1 ladder.. Gameplayet er liksom så anderledes.

Lenke til kommentar

haha, føler meg helt tåpelig når jeg roter nederst i bronze... jaja, det er i alle fall bare en vei det kan gå!

Sliter helt sykt på lategame, etter å ha dratt ut tidlig med 15-20 marines og laget litt skade for han så får jeg liksom aldri overtaket. Om jeg bare er i basen og samler opp folk så kommer han med enda flere og bedre folk. Prøver jeg å gå ut før jeg har en diger hær blir jeg slaktet på trappa til motstanderen. Regner med det gjør seg til etter prøving og feiling, men men. Sikkert fordi jeg spilte ca 100 2v2 games før jeg rota meg borti 1v1 ladder.. Gameplayet er liksom så anderledes.

2v2 og 1v1 er veldig forskjellig.

Noen spørsmål du kan reflektere over for å bli bedre:

Lager du units iforhold til hva du ser han gjør?

Expander du ofte nok?

Har du en plan, eller en bestemt build order, avhengig av map og rasen til mostanderen?

Bruker du pengene dine?

Queuer du opp units?

Husker du upgrades?

Når du pusher for første gang, slik du beskrev, gjør du mer skade enn verdien av unitene dine? Var angreper verd kostnaden?

Lenke til kommentar

Prøver så godt jeg kan, men av en eller annen grunn går det til skogen uansett. Blir ofte tatt på senga av dark templars, men har klart å countre det ganske greit i det siste. Men ja, ser jeg han gå for mass marines så kjører jeg tanks etc.

Expander du ofte nok?

Nei, men jeg vet jeg er dårlig på det så det er vel et skritt i riktig retning.

Har du en plan, eller en bestemt build order, avhengig av map og rasen til mostanderen?

Har ikke planer basert på maps, nei. Kan ikke navnet på halvparten (dog, vet hvilket map jeg spiller når jeg ser loadingscreenen). Men her sliter jeg veldig, prøver somregel 2/3 rax og en factory tidlig for å pushe, har vunnet noen games sånn, men ikke ofte nok. Etter det så går det somregel veldig til helvete. Har bare funnet ut at marinerush (ikke cheesing, går ikke all inn) ofte tar andre bronzefolk på senga, spesielt protosser som ikke bygger tidlig gates. Men noen grunnleggende tips mot de forskjellige rasene (vet det er mange variabler etc) hadde vært stas.

Bruker du pengene dine?

Til angrepet, ja. Om det er et relativt stort push så blir det ofte mye kluss og jeg sitter på 600-1200 for mye.

Queuer du opp units?

Ikke i earlygame, men når jeg blir aggressiv er det litt for lett å bare trykke 2aaaaaaaaaaaaaaaaa og queue opp veldig mye.

Husker du upgrades?

Nei, det er og noe jeg er dårlig på, men vet om problemet så må bare få erfaringen med meg.

Når du pusher for første gang, slik du beskrev, gjør du mer skade enn verdien av unitene dine? Var angreper verd kostnaden?

Tror egentlig ikke det. Det kan vel nesten bli sett på som et all inn, selv om det ikke er det. Gambling er det i alle fall. Er jeg heldig får jeg tatt ut forsvarsstyrken og noen bygninger før han til slutt tar knekken på meg, eller så taper jeg hele hæren uten å få gjort noe særlig. Men andre ganger vinner jeg hele matchen der og da.

Men som sagt, mye av det går seg til etter spilling. Går mye på psyken og, da jeg er vandt til å ha en person med meg i gamet som backup, så da er det plutselig skummelt når du må gjøre alt selv og feilene synes bedre.

Lenke til kommentar

Prøver så godt jeg kan, men av en eller annen grunn går det til skogen uansett. Blir ofte tatt på senga av dark templars, men har klart å countre det ganske greit i det siste. Men ja, ser jeg han gå for mass marines så kjører jeg tanks etc.

Det er bra. Viktig at du lager units, og reagerer på det du ser. Ser du mange zerglings, kan du prøve å kjøre mechplay med hellions og ranks. Muta/ling bør du ha tank/marine mot, osv.

Angående DT's og andre units som kan komme brått på: I mange builds er det ofte enkelte "key timings" du bør lære deg. Når bør du ha en turret forran basen din/ved unitene dine, for å være safe mot DT attacks? Når bør du ha turrets oppe i tilfelle motstanderen lager mutas? Osvosv.

Jeg sier ikke at du blindt skal sette opp turrets i basen din, men om du mistenker mutalisk, og du kjenner til timingen, er det ofte greit å ha det i bakhodet. Å lære seg timings er svært viktig.

Det å ha nok vikings og/eller ghosts er også svært viktig.

Expander du ofte nok?

Nei, men jeg vet jeg er dårlig på det så det er vel et skritt i riktig retning.

Har du prøvd builds som baserer seg på command center first? Eventuelt 1rax expand? Det lar deg får en god økonomi tidlig, og er ikke så alt for risky på store maps. Anbefales!

Man vil vanligvis ta sin 3. base rundt 11-13 minutter. Noen ganger kan det være så sent som 20 minutter. Det avhenger av situasjonen. Får du lov til å macroe i fred, bør 11-13 minutter være en grei timing og huske på.

Har ikke planer basert på maps, nei. Kan ikke navnet på halvparten (dog, vet hvilket map jeg spiller når jeg ser loadingscreenen). Men her sliter jeg veldig, prøver somregel 2/3 rax og en factory tidlig for å pushe, har vunnet noen games sånn, men ikke ofte nok. Etter det så går det somregel veldig til helvete. Har bare funnet ut at marinerush (ikke cheesing, går ikke all inn) ofte tar andre bronzefolk på senga, spesielt protosser som ikke bygger tidlig gates. Men noen grunnleggende tips mot de forskjellige rasene (vet det er mange variabler etc) hadde vært stas.

Som jeg nevnte ovenfor; noen maps tillater en rask expansion build, andre gjør ikke. Dette er noe du kan tenke litt på. Jeg anbefaler også å lære deg 1-2 solide builds for hver av rasene. Bruk disse konsekvent hvert game. Dette vil resultere i at du etablerer en mer solid macro, samtidig som du bruker builds proffene bruker. God trening, gode builds, gode resultater. Win win win.

Bruker du pengene dine?

Til angrepet, ja. Om det er et relativt stort push så blir det ofte mye kluss og jeg sitter på 600-1200 for mye.

Det er noe som kommer seg etterhvert. Som terran er det veldig viktig at du husker å holde en jevn produksjon hele tiden - selv når du sloss. Klarer du ikke dette, vil du ha enormt mye penger etterhvert, og svært få units. Å lære seg hvor mange rax/factory/starport du kan supporte pr base er også svært nyttig. Hvis du klarer å supporte 8 rax på én base gjør du noe feil. Veldig feil.

Queuer du opp units?

Ikke i earlygame, men når jeg blir aggressiv er det litt for lett å bare trykke 2aaaaaaaaaaaaaaaaa og queue opp veldig mye.

Det er greit nok å queue opp litt mens du sloss. Ikke idéelt, men absolutt okei. Så lenge du stort sett ikke har mer en én marine i kø, eller én SCV, går det greit. Har du 7 rax fult queuet opp, vil du plutselig ikke ha så mye penger til overs. Selv om du har lite penger akkurat da, er det langt fra god macro.

Husker du upgrades?

Nei, det er og noe jeg er dårlig på, men vet om problemet så må bare få erfaringen med meg.

Prøv å jobb jevnt med upgrades hele matchen. Du kan tenke som så at +1 attack koster like mye som en medivac. Det samme gjelder +1 armor. Så prisen av 2 medivacs tilsvarer 1/1 upgrades. Når du har mye bio, er det lite tvil om hva som er mest cost efficent.

Tror egentlig ikke det. Det kan vel nesten bli sett på som et all inn, selv om det ikke er det. Gambling er det i alle fall. Er jeg heldig får jeg tatt ut forsvarsstyrken og noen bygninger før han til slutt tar knekken på meg, eller så taper jeg hele hæren uten å få gjort noe særlig. Men andre ganger vinner jeg hele matchen der og da.

Men som sagt, mye av det går seg til etter spilling. Går mye på psyken og, da jeg er vandt til å ha en person med meg i gamet som backup, så da er det plutselig skummelt når du må gjøre alt selv og feilene synes bedre.

Hvis du liker å være aggresiv tidlig, ta en titt på 3rax timing attack, eller 2rax expand. Begge buildene baserer seg på at du angriper forholdsvis tidlig, og legger press på motstanderen. Har han vært for grådig, kan du ofte vinne gamet der og da.

:)

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, får prøve å gjøre teorien om til praksis, selv om jeg må tryne et par ganger først!

Kjenner du noen som ligger litt høyt på ladderen irl?

Når jeg begynte å spille spilte jeg litt mot computere mens han så på og vi snakket over skype. Da lærte han meg litt 3rax. Marine marauder altså, litt om når jeg skulle angripe osv. Brukte da dette mot alle i practice league og vant nesten alt :w00t:

Fikk et godt grunnlag der.

Kameraten min er og var i diamond.

Hvis du kan få noen til å hjelpe deg på en slik måte, kan det gjøre store forskjeller!

Lenke til kommentar

Bruttern lå vel i plat / diamond i fjor i alle fall, men trenger ikke stresse med det. Har vel rundt 120 games tilsammen under beltet så kan en god del basic, selv om det kanskje ikke høres sånn ut, heh. Det er bare det å bli vant til 1v1 kontra 2v2 og bruke tiden til hjelp. Siden det ikke er noe lag jeg kan skylde på for at jeg ligger så dårlig an på ladderen så er det enklere å godta at man ikke kommer til å være i en høyere liga innen neste uke.

Men igjen, takk for all støtte og hjelp! Greit med så mange positive folk når man selv er i nooobsituasjonen.

Lenke til kommentar

Bruttern lå vel i plat / diamond i fjor i alle fall, men trenger ikke stresse med det. Har vel rundt 120 games tilsammen under beltet så kan en god del basic, selv om det kanskje ikke høres sånn ut, heh. Det er bare det å bli vant til 1v1 kontra 2v2 og bruke tiden til hjelp. Siden det ikke er noe lag jeg kan skylde på for at jeg ligger så dårlig an på ladderen så er det enklere å godta at man ikke kommer til å være i en høyere liga innen neste uke.

Men igjen, takk for all støtte og hjelp! Greit med så mange positive folk når man selv er i nooobsituasjonen.

Er du terran og sliter på ladderen? Look no further!

Bruk 3 Rax Stim i alle matchene dine, lær deg den strategien og build orderen og gjør den perfekt. Er et utrolig sterkt push, og du vil vinne en del kamper. Hvertfall i bronze. :)

Det er jo også viktig å ha good macro senere i spillet, men synnes ikke det er noe stort problem med det buildet. Hvis jeg bruker det og har ca. 400 minerals og allerede produserer units i barrackene så legger du ut en expansion, husk at du kan bygge den i basen din, så fly den ut, bygger et refinary til, factory og 2 e-bays.

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Bruk 3 Rax Stim i alle matchene dine, lær deg den strategien og build orderen og gjør den perfekt. Er et utrolig sterkt push, og du vil vinne en del kamper. Hvertfall i bronze. :)

Det er jo også viktig å ha good macro senere i spillet, men synnes ikke det er noe stort problem med det buildet. Hvis jeg bruker det og har ca. 400 minerals og allerede produserer units i barrackene så legger du ut en expansion, husk at du kan bygge den i basen din, så fly den ut, bygger et refinary til, factory og 2 e-bays.

Psionoc storm og den armyen blir drept av noen zealoter ^^

Zerg spillere kan bruke speedlings + banelings og pisse på den armyen lett :D

Lenke til kommentar

I bronze har man ikke nok speedlings eller zealots til å kontre det. Det N1ko skriver er at man skal perfeksjonere timingen på en enkelt build. Utfører man den perfekt de første ti minuttene av spillet så har man vunnet dersom man spiller mot en i bronze. Er mange slike enkle timings osv. man kan lære seg for å gå fort opp i ligaene. Iallefall så lenge builden er lett nok, og ikke gir for mange makro-oppgaver. Synes personlig det er kjedelig å spille likt hvert eneste game, og er nok heller ingen god måte å lære på...

Lenke til kommentar

I bronze har man ikke nok speedlings eller zealots til å kontre det. Det N1ko skriver er at man skal perfeksjonere timingen på en enkelt build. Utfører man den perfekt de første ti minuttene av spillet så har man vunnet dersom man spiller mot en i bronze. Er mange slike enkle timings osv. man kan lære seg for å gå fort opp i ligaene. Iallefall så lenge builden er lett nok, og ikke gir for mange makro-oppgaver. Synes personlig det er kjedelig å spille likt hvert eneste game, og er nok heller ingen god måte å lære på...

Spiller du perfekt de første 6 minuttene, har du vunnet mot alle opp til midten av diamond.

Det er bare sånn spillet er.

De fleste spiller dog ikke perfekt.

Da mener jeg å kopiere en proff, og ha nøyaktig samme bygninger, units, workers, osv, på samme tid (+- 2 sekunder).

Det er også den beste måten å lære på, hvis du vil bli bedre raskt. Fordi du vil raskere spille mot bedre spillere, og du lærer fint lite av å slå folk som er langt nede i divisjonene fordi det som fungerer på dem ikke fungerer mot folk som er gode.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Psionoc storm og den armyen blir drept av noen zealoter ^^

Zerg spillere kan bruke speedlings + banelings og pisse på den armyen lett :D

Storm mot 3 rax? Joda ...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...