Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Gnurk, d spiller zerg ikke sant? Samme som meg. Vi er ikke så veldig avhengige av builds, fordi vi ikke trenger å planlegge å bygge det riktige antallet produserende bygninger.

 

Uansett er det å kunne en del builds fram til 18 food, mye bedre enn en som ikke kan (å vite forskjellen på 14 gas, 14 pool (ZvZ), 15 hatch 14 pool-16 pool avhengig av spawn location (ZvT), 15 pool, 17 gas, 16 hatch, 16 queen, 18 overlord (ZvP) som er mine standardåpninger, er jo greit å vite. Sånn ca hva det betyr for hva du kan gjøre og ikke gjøre tidlig i spillet.

 

Jeg føler i hvert fall at jeg ble bedre enn når jeg hadde 14 14 som standardåpning uavhengig av motstander. Selv om den også er grei nok.

 

Som protoss eller terran er det mye viktigere å kunne planlegge builds lenger framover, fordi det ikke er så intuitivt som med zerg hva du trenger. Spesielt som Terran føler jeg at du virkelig har behov for å planlegge builds litt lenger (til ca 25-35 supply ofte, med mindre du skal cheese).

 

Det vil ikke si at jeg "er god" - for etter min mening er de som er virkelig gode, det er de som gjør det bra i turneringer, og jeg syntes ikke ladder nødvendigvis er noen god indikasjon på det. Og når jeg ser hvor gode de er i GSL, så syntes jeg det er der nivået egentlig ligger for de som egentlig er gode. Code A, GSTL, Code S, de som kommer relativt langt i NASL, MLG, eller lignende turneringer.

 

Vi nordmenn kan jo adoptere Naniwa siden vi ikke akkurat har noen nordmenn å holde med :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gnurk, d spiller zerg ikke sant? Samme som meg. Vi er ikke så veldig avhengige av builds, fordi vi ikke trenger å planlegge å bygge det riktige antallet produserende bygninger.

 

Uansett er det å kunne en del builds fram til 18 food, mye bedre enn en som ikke kan (å vite forskjellen på 14 gas, 14 pool (ZvZ), 15 hatch 14 pool-16 pool avhengig av spawn location (ZvT), 15 pool, 17 gas, 16 hatch, 16 queen, 18 overlord (ZvP) som er mine standardåpninger, er jo greit å vite. Sånn ca hva det betyr for hva du kan gjøre og ikke gjøre tidlig i spillet.

 

Jeg føler i hvert fall at jeg ble bedre enn når jeg hadde 14 14 som standardåpning uavhengig av motstander. Selv om den også er grei nok.

 

Som protoss eller terran er det mye viktigere å kunne planlegge builds lenger framover, fordi det ikke er så intuitivt som med zerg hva du trenger. Spesielt som Terran føler jeg at du virkelig har behov for å planlegge builds litt lenger (til ca 25-35 supply ofte, med mindre du skal cheese).

 

Det vil ikke si at jeg "er god" - for etter min mening er de som er virkelig gode, det er de som gjør det bra i turneringer, og jeg syntes ikke ladder nødvendigvis er noen god indikasjon på det. Og når jeg ser hvor gode de er i GSL, så syntes jeg det er der nivået egentlig ligger for de som egentlig er gode. Code A, GSTL, Code S, de som kommer relativt langt i NASL, MLG, eller lignende turneringer.

 

Vi nordmenn kan jo adoptere Naniwa siden vi ikke akkurat har noen nordmenn å holde med :)

spiller random

når jeg for eksempel får protoss mot en zerg

og canon-fast expander, så har jeg ikke engang planlagt når jeg plasserer ned forget, d er bare når jeg føler jeg må/har råd, eneste BO'en der vil da være 9pylon... d er alt

 

Hvor mange er enige i følgende:

Bare satt opp et lite bilde på sånn ca hvordan mine builds funker. :) ( dette er de mest vanligste jeg bruker )

jeg er dypt uenige, de buildene har altfor mange produksjonsbygninger i forhold til å expande, en person som gjør disse tingene har enten fæl macro, eller cutter veldig på produksjonen (altså u-effektiviserer buildet) eller all-inner og cutter expansion delen

edit: d gjaldt ikke alle btw, men noen av de

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

spiller random

når jeg for eksempel får protoss mot en zerg

og canon-fast expander, så har jeg ikke engang planlagt når jeg plasserer ned forget, d er bare når jeg føler jeg må/har råd, eneste BO'en der vil da være 9pylon... d er alt

Det er jo greit nok, men hvis du ikke kan en 4 gate build ordentlig, så er det en strategi du ikke bør gjøre i det hele tatt. Det er jo ekstremt sterk, og veldig avhengig av at du gjør ting i riktig rekkefølge slik jeg ser det. For å unngå supply blocking. Spesielt før patch. Å se Inca for eksempel gjøre det, selv som zerg, fantastisk presisjon. Og MC også. Å ikke vite når du skal stoppe probes der, er selvmord mot gode spillere.

 

Jeg mener, jeg vil også si at det ikke er slik at med 15 hatch 14-16 pool, så har man en lang planlagt build ... for det kommer rett og slett an på hva man ser. Men 14 gas 14 pool er jo mer planlagt fram til nesten 30 supply, i hvert fall ca 20 - med noen variasjoner avhengig av scouting. Fordi det er en mer presis build hvor man ønsker å ha fokus på map control og reagere avhengig av hva du ser for å skape en fordel (du har tross alt gitt fra deg muligheten til ett økonomisk overtak).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe sted man kan se hvor mange ganger man har tapt og/eller antall games man har spilt?

nei.... blizz bestemte seg for at alle under masters/grandmasters ikke kunne takle presset av å se vor mange tap de hadde i forhold til wins... må jo ta vare på spillernes lettsårede sinn

Lenke til kommentar

Er det noe sted man kan se hvor mange ganger man har tapt og/eller antall games man har spilt?

nei.... blizz bestemte seg for at alle under masters/grandmasters ikke kunne takle presset av å se vor mange tap de hadde i forhold til wins... må jo ta vare på spillernes lettsårede sinn

Sant, og ganske morsomt egentlig.

Lenke til kommentar

Er det noe sted man kan se hvor mange ganger man har tapt og/eller antall games man har spilt?

nei.... blizz bestemte seg for at alle under masters/grandmasters ikke kunne takle presset av å se vor mange tap de hadde i forhold til wins... må jo ta vare på spillernes lettsårede sinn

Sant, og ganske morsomt egentlig.

personlig syntes jeg det er ganske nedtalende....

Lenke til kommentar

Er det noe sted man kan se hvor mange ganger man har tapt og/eller antall games man har spilt?

nei.... blizz bestemte seg for at alle under masters/grandmasters ikke kunne takle presset av å se vor mange tap de hadde i forhold til wins... må jo ta vare på spillernes lettsårede sinn

Sant, og ganske morsomt egentlig.

personlig syntes jeg det er ganske nedtalende....

Det er jeg helt enig med deg i ... ganske nedlatende, og litt morsomt at de faktisk syntes det var en påkrevd endring.

 

Litt slik at de mener du får en belønning for å komme i masters - se hvor mange tap du har :)

Lenke til kommentar

jeg ser bare ikke logikken bak en 2robo xpo for eksempel, d blir for dyrt, du gjør et høyt ueffektivt build, jeg sier ikke at d ikke funker, men om d funker så er d mest sannsyneli fordi fienden rent er dårliere enn deg

 

1gate 2robo gør at du får en rask expand, og kan utnytte 2 robos med en gang expanden kommer opp.

Lenke til kommentar

Går du mass immortal da eller? Colossus er hvertfall ubrukelig uten en haug gateway units. Ser for meg at den builden funker dårlig mot zerg og terran som lett kan gå zerglings eller marines for å countre...

Lenke til kommentar

Hva skal du med 2 robo med en gang expansionen er oppe?

 

Pumpe ut immortals og gateway units for timing attack. Blir du 4gata er det insta-loss, da. :)

hvis du går 1gate2robo i PvP er d instant loss uansett så d trenger du ikke bekymre deg for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...