Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Dette er en helt tullete diskusjon. Det er helt åpenbart at for å være best i noe som flere millioner driver med holder det ikke med bare hard jobbing. Man MÅ ha talent for det, og ALLE kjente spillere har talent, derfor er de kjente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
II talen't n1 (gj mlat av I talent, etter Matt 25,14—30)

1 medfødt begavelse av intellektuell el. kunstnerisk art, anlegg, evne ha t- for scenen

2 person med talent (1) nye, unge t-er

Talent er genetisk, ordboka har talt.

Har koreanarar/asiatar gen som gjev dei betre evne til å fokusere på det dei driv med enn andre menneske? Eg veit ikkje, men eg trur dette handlar meir om forutsetningar enn om gen (talent). I vesten er det, etter mitt syn, ikkje allment akseptert at ein kan leve av å vere god i dataspel, på same måte som at ein kan leve av å vere god i fotball.

Starcraft - Match fixing scandal

Kor mange vestlege land trur de hadde handtert juks i dataspel i rettssystemet? Ein juksar blir utestengt frå ei turnering, fordi arrangøren kan lage sine eigne reglar, men eg trur politi og rettsvesen bare hadde ledd (internt) om dei fekk ei slik sak.

I Sør-Korea er e-sport allment akseptert (dette baserar eg på at det er lovregulert, for å få noko inn i lova må det vere ein viss aksept for det). Det er akseptert at ein kan vere profesjonell, og det er akseptert at ein dedikerar tida si til å bli profesjonell. I tillegg til kulturen nevnt på førre side (tigermødrer etc.) trur eg dette er det som gjer at Sør-Korea skil seg frå resten av verda, i langt større grad enn gen.

Gen kan vere indirekte involvert, men på den måten at ein blir tiltrekt av ein aktivitet. Nokon tykkjer dataspel er keisamt, andre tykkjer fotball er keisamt. Ein som tykkjer dataspel er gøy, og har forutsetningar for å utvikle seg (som nevnt over) kan fint bli profesjonell. Det er mange som likar dataspel i vesten, men forutsetningane for å utvikle seg er ikkje dei same.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Dette er en helt tullete diskusjon. Det er helt åpenbart at for å være best i noe som flere millioner driver med holder det ikke med bare hard jobbing. Man MÅ ha talent for det, og ALLE kjente spillere har talent, derfor er de kjente.

Jeg skal gå med på en ting - høy intelligens tror jeg faktisk er nødvendig for å utmerke seg. Ikke superhøy - men kan ikke se en person med IQ på 95 eller lavere som blir verdens beste i starcraft eller brood war.

Men "talent" - hva fanken er det? Hvordan viser du det? Måler det?

Eller er det fordi du ikke vet hvor mye de beste trener at du antar de har noe eksepsjonelt ved seg, og det ikke ligger hard jobbing bak?

Lenke til kommentar

talt.

Har koreanarar/asiatar gen som gjev dei betre evne til å fokusere på det dei driv med enn andre menneske? Eg veit ikkje, men eg trur dette handlar meir om forutsetningar enn om gen (talent).

Selvsagt. grunnen til at koreanerne er bedre er fordi de trener mer. Men hvorfor gjøre dette til noe om rase? Hva er f.eks grunnen til at Nada kan studere ved siden av spillet og samtidig være mye bedre de aller fleste terrans som spiller MYE mer enn han? Det er selvsagt at han har et eksepsjonelt talent når det kommer til spilling.

Noen er genetisk disponert til å være god i idrett, hvorfor skulle ikke det samme gjelde for intellektuelle idretter som spilling?

Lenke til kommentar

Fordi idrett stort sett handler om folks fysikk, som vi vet varierer fra person til person. Det er allerede sagt at naturlig intelligens antakeligvis har noe med saken å gjøre, men jeg er fortsatt overbevist om at enhver gjennomsnittsperson kan bli ekstremt god i StarCraft dersom han trener som en Koreaner.

Lenke til kommentar

Fordi idrett stort sett handler om folks fysikk, som vi vet varierer fra person til person. Det er allerede sagt at naturlig intelligens antakeligvis har noe med saken å gjøre, men jeg er fortsatt overbevist om at enhver gjennomsnittsperson kan bli ekstremt god i StarCraft dersom han trener som en Koreaner.

Så kroppen er født med genetiske disposisjoner innenfor fysisk konkurranse, men hjernen er ikke det samme innenfor mental konkurranse?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke åpenbart. Du kan jo ikke engang forklare hva talent er eller hvordan det kan måles.

Det er sant at det er nesten umulig å måle talent som sådan i en sammensatt oppgave som starcraft (uten å være sirkulær, de med talent er de gode, derfor har de gode talent). Det man derimot kan gjør er å se på hva folk får til med samme treningsmengde, det er ikke så lett det heller, iogmed at det følger litt hverandre (hvem bruker 10 000 timer på å trene på noe de ikke har talent for?). Og husk at det ikke er snakk om å bli veldig god her. Det er det ingen som er uenig i at man kan gjøre med hardt arbeid, det er snakk om verdenstoppen, en til en million skill, av en million mennesker, så er man best. Rent deduktivt virker det svært lite sannsynlig at dette kun handler om trening.

AtW

Lenke til kommentar

Ekstremt god ja, men ikke blant de absolutt beste som vinner masse penger.

Lenke til kommentar

Så om en som, ifølge dere, ikke hadde talent for Starcraft begynte å trene 14 timer om dagen, syv dager i uka, så hadde han ikke kunne klart å bli godt nok til å tjene penger på StarCraft?

Ville en lite talentløs fyr blitt god i sjakk om han spillte masse? Overhodet ikke.

Ville en fyr uten talentet til det blitt god i løping om han trente masse? Langt ifra.

Hvorfor skal starcraft være noe unntak?

Lenke til kommentar

Ville en lite talentløs fyr blitt god i sjakk om han spillte masse? Overhodet ikke.

Ville en fyr uten talentet til det blitt god i løping om han trente masse? Langt ifra.

Hvordan i all verden kan du vite om noen har talent når du hverken vet hva talent er eller har noen måte å måle det på? Aboslutt ingenting av det du sier bærer noe substans; det er utelukkende tom retorikk.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan du vite om noen har talent når du hverken vet hva talent er eller har noen måte å måle det på? Aboslutt ingenting av det du sier bærer noe substans; det er utelukkende tom retorikk.

At noen har talent ser du jo på resultatene deres. Talent er en betegnelse på medfødt begavelse. At noen har talent i starcraft vil altså si at de lærer det svært raskt, eller har muligheten til å bli eksepsjonelt god eller begge deler. Mengde talent vil jo utpeke seg på hvor bra man gjør det sammenlignet med andre som arbeider like mye.

Om en i platinumleague spiller like mye som en i master er det åpenbart at den siste har mer talent.

Lenke til kommentar

Talent går en lang vei, men trening overgår talentets grenser før eller siden, det jeg mener er at talent har en grense på hvor langt det virker, etter det er det trening som forbedrer evnen din til å gjøre en ting. La oss ende denne diskusjonen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...