Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Så du kan være over alt til en hver tid de første 6 minuttene? Greit nok at du stikker innom alle locations det er logisk å putte en pylon.. men hva hvis han putter den på et ulogisk sted? Hva hvis han putter den ned ETTER du har scoutet der, og når du kommer tilbake og sjekker igjen, er det for sent?

Altså.. du kan ikke garantere noe som helst i SC2.

hvordan skal han få proben dit?

selvfølgeli det finnes en 5% sjanse for at han gjemte proben hele tiden og du aldri så den

men han får ikke en probe over dit når du har en slik army-dominanse som du har atm, og på visse maps er det for vanskeli å snike seg gjennom (legg merke til at jeg har sagt visse maps hele veien)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det 5% akkurat? Eller er det et estimat?

..men fra ironi til vannpistol:

Nå sa du deg forsåvidt enig med meg. Det er stor forskjell på "liten sjanse" og "garantert ikke".

Ja, jeg er enig at 3 korean stalkers builden er mindre risky på noen maps enn andre, men det er fremdeles en sjanse for at du ikke finner pylonen/proben, og at du dør.

Lenke til kommentar

Er det 5% akkurat? Eller er det et estimat?

..men fra ironi til vannpistol:

Nå sa du deg forsåvidt enig med meg. Det er stor forskjell på "liten sjanse" og "garantert ikke".

Ja, jeg er enig at 3 korean stalkers builden er mindre risky på noen maps enn andre, men det er fremdeles en sjanse for at du ikke finner pylonen/proben, og at du dør.

vel men da kan jeg jo argumentere med at alt utenom 7supply 8rax som terran og er risky, du kan aldri 100% vite at du ikke blir proxy-gata.... og 100% vite at du scouter det

men sjansen er såpass liten at det må jo bli sett på som "saft"

jeg ser ditt argument, og det umulig for meg å si "nei det er feil", men du argumenterer med at ingenting er sikkert... men vist jeg skal følge din tankegang så må jeg jo defensivt-canon rushe min egen ramp hver eneste game, imens jeg rusher med en probe til rampen min for å passe på at en probe ikke løper forbi i starten for å canon rushe meg.... (og dette kan jo også argumenteres med at ikke er "saft" ettersom du ligger langt bak)

Lenke til kommentar

selvfølgeli det finnes en 5% sjanse for at han gjemte proben hele tiden og du aldri så den

men han får ikke en probe over dit når du har en slik army-dominanse som du har atm, og på visse maps er det for vanskeli å snike seg gjennom (legg merke til at jeg har sagt visse maps hele veien)

Nå ror du veldig. 5% fører da til at det ikke lenger er 100%. Og siden tallet mest sannsynlig er tatt ut av ræva, er det ikke lenger 100% sikkert.

Visse maps ditt, og visse maps datt. Det betyr ikke en dritt. Før vi fikk en dominans av relativt store kart, så var 15 hatch som zerg ganske risikabelt på små kart iforhold til større kart. Å si at 15 hatch er nærmest umulig å forsvare på visse maps sier bare at det fungerer noen ganger, og noen ganger ikke.

Ang. zerg. Hvordan er mulighetene for å åpne med to expo dersom P eller T lager fast expo? Eller blir det helt umulig å forsvare med mindre en har top 3 kontroll :p ? Eneste jeg har sett var DIMAGA som prøvde seg mot Kas tror jeg, men Kas var litt mer aggressiv en ventet og det feilet hardt.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Det skal i teorien fungere likt som om du fast expander mot 1base. Altså at du er en base forran.

Edit: Går jeg ut i fra da. Kan være noen forskjeller jeg ikke har tenkt over.. men i hodet mitt er det helt likt.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Ang. zerg. Hvordan er mulighetene for å åpne med to expo dersom P eller T lager fast expo? Eller blir det helt umulig å forsvare med mindre en har top 3 kontroll :p ? Eneste jeg har sett var DIMAGA som prøvde seg mot Kas tror jeg, men Kas var litt mer aggressiv en ventet og det feilet hardt.

Det spørs på fast expanden til motstanderen:

Mot P som går forge-nexus eller nexus-forge kan du gå hatch-hatch-pool (16-15-15 f.eks), men pass på å spotte for pylons. Om én expo blir canon rushet er det ikke noen big deal - han setter seg selv lenger bak enn han gjør deg, bare ta en annen expo lenger fra. Siden han ikke har gateway kan han ikke være aggressiv, så ta hvilken som helst expo.

Mot terran 14 CC ville jeg gått hatch-pool-hatch (16-15-14) med tidlig queen. For en 14 CC er ofte etterfult av en 3-rax wall. Disse vil da produsere et lite marinepush, og om han pusher tidlig med 3 første marines (i stedet for å vente på 6/9) kan du ta skade av å gå hatch-hatch-pool.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker 15 hatch 15 pool mot terran, og 15 pool 17 gas 17 hatch mot protoss, uansett hva de gjør (nesten). Protoss som kansellerer nexus er noe dritt uansett, samme er cannon rush, så gidder ikke ta hatch før pool uansett.

Men hvis protoss forge expander, så tar jeg gjerne en tredje base rundt 30 supply, og gass først rundt 35-40 supply (og da 3 gass samtidig). Får en syk økonomi på den måten, og kan kansellere 3. hatch hvis han pusher ut før jeg tror. Hender jeg lar da gassen som jeg tok på 17 supply bli ferdig, men begynner ikke å hente gass før jeg føler jeg trenger det. Første 100 til lair tech.

Kan ta 14 gas 14 pool mot terran, men det forutsetter at jeg scouter han raskt, og ser 2 barracks. Noe som sjelden er fakta, selv om jeg scouter på 9 eller 10 med drone.

Blir mer og mer happy med roaches ... de tåler såpass at når de først har fått opp speed, så fungerer de bra som counterattack units.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Nå ror du veldig. 5% fører da til at det ikke lenger er 100%. Og siden tallet mest sannsynlig er tatt ut av ræva, er det ikke lenger 100% sikkert.

Visse maps ditt, og visse maps datt. Det betyr ikke en dritt. Før vi fikk en dominans av relativt store kart, så var 15 hatch som zerg ganske risikabelt på små kart iforhold til større kart. Å si at 15 hatch er nærmest umulig å forsvare på visse maps sier bare at det fungerer noen ganger, og noen ganger ikke.

det kan være jeg misforstår

men for meg virker det som du forkaster map-differensieringen, som er et ekstremt viktig element, kanskje ikke for deg, men for en som vurderer å 3stalker rushe så har det her absolutt alt å si.

å si at noe fungerer på visse maps er ikke det samme som å si at "det fungerer noen ganger og noen ganger ikke"

det er heller å si at "det fungerer vist du er en smart og oppegående person og vurderer situasjonen før du bruker denne strategien"

selvfølgeli om du ikke har kompetansen til å bedømme dette, så er ikke dette en strategi å gå for deg.

MEN om du er en person med nok forståelse av spillet, så er dette en flott strategi (og muligens en av de safeste måtene å åpne i PvP)

Lenke til kommentar

Mot P som går forge-nexus eller nexus-forge kan du gå hatch-hatch-pool (16-15-15 f.eks), men pass på å spotte for pylons. Om én expo blir canon rushet er det ikke noen big deal - han setter seg selv lenger bak enn han gjør deg, bare ta en annen expo lenger fra. Siden han ikke har gateway kan han ikke være aggressiv, så ta hvilken som helst expo.

det er vel ikke helt sant?

han bygger en pylon og en canceled canon mot ditt cancel hatch

ressursene han "mister" er kanskje verre, men du må huske pylonen står en stund, så inntil du dreper den så har han ikke "tapt" ressursene (jeg snakker om canon på din 3rd og ikke natural)

så på en måte kan man jo si at han teoretisk ligger forann i perioden frem til du dreper denne pylonen (etterpå så vet jeg faktisk ikke, sitter ikke å knekker tall :p )

i tillegg er dette et fin måte å delaye deg mens han techer til stargate (som er den mest normale followupen til canonFE, selvfølgeli han kan gå annet, men om han tenkte å 6gat'e så ville det vært litt rart om han canon kontra din 3rd

Lenke til kommentar

Hva gjør du hvis han tar med to probes da Gnurk? Skal mye til å finne begge.

Jeg bruker også 3 stalker rush mye, men det er ikke så "saft ..." som du sier. Finner du pylonen litt for seint er det tapt.

det er akkurat derfor det er så map dependent, om det er slik at det bare er noen få steder han kan kommer til deg, så skal du kunne plassere deg slik at du ser alt han sender uansett, ergo selv 3 probes burde kunne stoppes

jeg liker best å ta scrapstation som eksempel

se for deg dette scenarioet:

jeg har en probe aktiv og scouter i min natural/upper natural ramp for å passe 100% på at ingenting settes ned der, denne er aktiv hele tiden

jeg tar xel naga tårnet på mitten

jeg har en av mine stalkers litt frem så ingenting løper forbi langs han sitt lane (på vei mot gold, det er en small zone du ikke kan se med xel naga)

min siste stalker er aktiv på mitt lane der, men må passe på å ikke løpe for langt vekk

kan han snike noe forbi nå? nei, ergo 3stalker rushet må ses på som relativt "safe" i denne situasjonen, det eneste som er viktig at at jeg reagerer i tide på å samle disse fort

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

digg å våkne opp til ferdig uploaded videoer på gomtv :) de pleier ikke være så raske, nå skal vi få se jinros skjebne (er litt redd, han har ikke gjort det SÅ bra i det siste)

Syntes hans første match var jævlig underholdende, men jeg liker begge de spillerne så skal ikke spoile noe ...

Lenke til kommentar

Møtte akkurat en sligly favored opponent, scoutet basen hans og så evo chamber, deretter spawn pool med få workers, jeg tenkte, hæ? hva er dette for noe.

Spillet gikk videre, har ingen annelse hva han driver med, så sender scout rundt mappet for å se om han har 2-3 baser ekstra eller noe.

Det hadde han ikke..

Han er heller ikke i noen league, og kun 1 kamp i sin match history utenom meg.

Mildt sagt, jeg er forvirret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...