Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Som Zerg syntes jeg Protoss er rimelig kjipt å spille mot. Grunnen er at det er svært, svært vanskelig å tvinge fram noen som helst form for kamper hvor du gjør en del skade, uten at det er når Protoss velger å ha det.

 

God simcity rundt expansions, og forcefield i early / mid game gjør at du svært vanskelig kan få gjort gode angrep med bakkeenheter. Samtidig er luftenhetene svært dårlig egnet til å slåss mot protoss luft (phoenix > muta, corruptor ... kan ikke gjøre noe som helst mot bakke enheter, i motsetning til phoenix), og kan ikke tvinge fram en kamp hvis phoenix flykter.

 

Føler rett og slett at pga forcefields, er det en god protoss som bestemmer når kampene skal foregå.

 

Som en reaksjon på det gjør jeg mer og mer blinde all ins (roach med burrow, drop med hydra ling rask lair) fra to baser, som ofte treffer en protoss når han techer opp og før det er for mye colossus / oppgraderinger / luft enheter i spill.

 

Store problemet er at det i mine øyne er svært vanskelig å scoute protoss, spesielt hvis han går luft med 4 phoenix etter to baser, så kan han ha map control rimelig enkelt fordi du aldri får tak i de hersens phoenix med vanlige enheter hvis han bare leter etter overlords og scouter, samt dreper en og annen queen.

 

Mener du det er lett å 4 gate en zerg?

 

Kan du vise til meg?

 

Meg og Gauda praccet just med en 4000 master toss som 4 gate han 6-7 kamper på rad, og etter vi fant ut hvordan man best countrer det og mest effektivt failet han de 5 siste..

Det er veldig lett å forsvare seg mot en 4gate.

 

Hvis du vet den kommer.

 

Problemet er å se forskjellen på 2-3 gate expand og 4 gate. Da ett forsvar mot 4 gate når Protoss går 3 gate expand, er enorm i favør av Protoss.

 

Stjel en gas og sender en fin overlord scout så kan du som regel få noe fornuftig ut av det ;p

 

De fleste 3 gates expand er som regel ganske avhengige av masse sentries, om du klarer å hindre en 2. gas en stund, har du gjort noe bra :)

Endret av snakkesss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stjel en gas og sender en fin overlord scout så kan du som regel få noe fornuftig ut av det ;p

Jeg stjeler da alltid en gass hvis jeg kan, sier meg en god del nettopp angående hvilke units som dreper den mens jeg scouter front samtidig.

 

Men problemet mitt er at de fleste gode protoss sprer gateways litt, og du skal ha veldig flaks for å se alle. Om de går rask robo eller stargate, så er jo det god info, men hvis du ser 2-3 gateways, er det etter min mening ren gjetning angående om de går for 2 eller 3 gate expand, 4 gate all in, blink stalkers.

 

De fleste nye maps har jo også litt større base, og større map, som gjør det vanskelig å posisjonere 2 overlords riktig i forhold til hans base på 5:00 tidspunktet, da man jo bør begynne scoutingen. En overlord ser etter min mening sjelden nok.

 

edit: Jeg var ca 3000 masters forrige runde, men hadde ett par måneders pause, og er nå i diamond. Har mål å rette på det i påsken, da jeg har ferie fra jobben.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Om han går en 4 gate har han jo bare 2 pylons å gjemme gatewaysene rundt, så ikke så mange plasser de kan gjemmes? :)

 

Menja, noen av de nye mappene har rimlig store spawning locs.

 

Men tilbake til 4 gate. Dette er noe ihvertfall jeg som toss aldri gjør mot zerg lengre, pga jeg mener det er lettere for zergen å deffe enn tossen å få til. Og det er rimlig så all inn.

Lenke til kommentar

Rimlig umulig å 4 gate en zerg som ikke er totalt retadert heller ;p

:hrm:

 

Mener du det er lett å 4 gate en zerg?

 

Kan du vise til meg?

 

Meg og Gauda praccet just med en 4000 master toss som 4 gate han 6-7 kamper på rad, og etter vi fant ut hvordan man best countrer det og mest effektivt failet han de 5 siste..

wooow

så du slo en 4gate når du VISSTE DEN KOM?

det må ha vært vanskelig

Lenke til kommentar

Som Zerg syntes jeg Protoss er rimelig kjipt å spille mot. Grunnen er at det er svært, svært vanskelig å tvinge fram noen som helst form for kamper hvor du gjør en del skade, uten at det er når Protoss velger å ha det.

 

God simcity rundt expansions, og forcefield i early / mid game gjør at du svært vanskelig kan få gjort gode angrep med bakkeenheter. Samtidig er luftenhetene svært dårlig egnet til å slåss mot protoss luft (phoenix > muta, corruptor ... kan ikke gjøre noe som helst mot bakke enheter, i motsetning til phoenix), og kan ikke tvinge fram en kamp hvis phoenix flykter.

 

Føler rett og slett at pga forcefields, er det en god protoss som bestemmer når kampene skal foregå.

 

Som en reaksjon på det gjør jeg mer og mer blinde all ins (roach med burrow, drop med hydra ling rask lair) fra to baser, som ofte treffer en protoss når han techer opp og før det er for mye colossus / oppgraderinger / luft enheter i spill.

 

Store problemet er at det i mine øyne er svært vanskelig å scoute protoss, spesielt hvis han går luft med 4 phoenix etter to baser, så kan han ha map control rimelig enkelt fordi du aldri får tak i de hersens phoenix med vanlige enheter hvis han bare leter etter overlords og scouter, samt dreper en og annen queen.

 

Mener du det er lett å 4 gate en zerg?

 

Kan du vise til meg?

 

Meg og Gauda praccet just med en 4000 master toss som 4 gate han 6-7 kamper på rad, og etter vi fant ut hvordan man best countrer det og mest effektivt failet han de 5 siste..

Det er veldig lett å forsvare seg mot en 4gate.

 

Hvis du vet den kommer.

 

Problemet er å se forskjellen på 2-3 gate expand og 4 gate. Da ett forsvar mot 4 gate når Protoss går 3 gate expand, er enorm i favør av Protoss.

spesielt nå som flere og flere gjør denne nye ekle 1base 3gate stilen og, som basicly er all inn -_-

 

corruptor ... kan ikke gjøre noe som helst mot bakke enheter, i motsetning til phoenix)

Litt pirking, men nå må du ikke glemme at corruption kan castes på groundunits, da. 20% er ganske mye.

da kommer du jo tilbake til the først problemet han nevnte.. nemmlig forcefields, du må jo tross alt ha noen til å utnytte den 20%

Lenke til kommentar

Protoss ble jo regnet som UP for bare noen måneder siden. Jeg klagde ikke til randoms på da, men prøvde heller å forbedre mitt eget spill i stedet for å legge skylden på rasen.

ikke generelt sett av prosene

det er forskjell på at randoms på teamliquid poster: "Omg protoss is doing bad in mlg/gsl this means they are UP!"

og at f.eks whitera+mc+incontroll går ut og sier at PvT er altfor vanskelig fra protoss sin side

Når har MC sagt at terran er vanskelig? Trodde han hadde en temmelig høy PvT win-rate.

 

Dessuten: Jinro til og med sier at han misliker PvT mest. Har en følelse av at metagamet er i protoss favør for tiden. Med andre ord, metagamet er fremdeles i utvikling, og det er ikke mulig å snakke om noen klar imbalance for tiden.

det var et fiksjonelt eksempel

 

... Hele poenget er at de klaget DEN GANGEN, men det fikset seg. Å diskutere med deg er jo helt håpløst. Virker ikke som du vil skjønne noe som helst.

Endret av sarsi9
Lenke til kommentar

Corruption på sentries og stalkers har pikkidrit å si...

Ja. At en unit dør 20% raskere har ikke en dritt å si. Helt sjukt hvor dårlig det er egentlig. Kan bare fjerne skillen fra SC2.

 

Eller ikke.

Tja, hvis du har sinnsyk APM så kanskje, min mening er at det er verdt det på colossus void rays, kanskje på immortals, og ellers generelt bedre å bruke tid på å microe units eller macroe.

 

Syntes generelt corruptors gjør fint lite mot bakke enheter...

Lenke til kommentar

Det krever micro ja, men det er irrelevant akkurat nå. Poenget er at skillen er bra, selv om det krever høy apm å bruke den.

Poenget er at skillen er dårlig i forhold til phoenix eller viking skillsene (å lande, eller plukke opp units og angripe dem).

Lenke til kommentar

wooow

så du slo en 4gate når du VISSTE DEN KOM?

det må ha vært vanskelig

 

Vel, måtte scoute det før jeg "fikk lov" til å defende mot det. Hvis ikke måtte jeg bare gått standard build. Er uansett generelt sett lett å scoute.

Lenke til kommentar

wooow

så du slo en 4gate når du VISSTE DEN KOM?

det må ha vært vanskelig

 

Vel, måtte scoute det før jeg "fikk lov" til å defende mot det. Hvis ikke måtte jeg bare gått standard build. Er uansett generelt sett lett å scoute.

i så fall hadde ingen gått det...

Lenke til kommentar

En 4 gate kan nesten alltid scoutes, om man bare gjør noe fornuftig med overlorden / dronen sin.

eller den kan delayes så mye om han skal skjule den til all scouting er vekk fra hans base, noe som bør resultere i at zergen bør klare få opp en fornuftig måte å forsvare seg på..

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan dere mener det er lett å scoute som zerg. Noen ganger ser man det, andre ganger ikke, det tar ikke så lang tid for en stalker, eller stalker + sentry å drepe en overlord - og de er trege. Det er da ingen som begynner å bygge gatene mens dronen lever uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...