Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Her tolket jeg svaret som et svar på en som satt i bronze og lurte på når han kom til sølv. Å forvente full produksjon av alle bygninger, i tillegg til å fokusere på drops, kamper i midten, forsvare diverse baser, ditt og datt så blir det for dumt.

Fundamentet mangler, og da er det dumt å bruke 10-20 sek på 8 roaches og miste larva inject på to baser. Husker ikke hvem det var, tror det var Day9, som sa at når du er i lav liga, drit i micro. Dropp det helt og bare trykk 1a og ikke se på kampen. Joda, du kommer til å tape runden, men du bygger opp en "vane" i fingrene som gjør det mer naturlig å ha en akseptabel/god makro som tillater deg å gjøre noe annet.

tror fortsatt at micro kan være vel så fundamentalistisk som macro, jeg begrunner dette i at generelt micro er mer apm-intensivt og vil øke din hand-speed fortere enn macro vil

edit: jeg føler også at det er viktig å nevne at day9 aldri har vært ufattelig god i sc2 til min kunskap (tror lave spillere som f.eks silver etc kommer over ham)

og til og med i sc1 vant han så vidt jeg vet bare 1 stor turnering (han kom i finalen en del ganger, men han falt lavere og lavere ned etter hvert som åran gikk etter at han hadde vunnet, day9 har en veldig macro-intensiv stil, dette tror jeg kan ligge i at han ikke har spesielt raske hender, så han kan ikke macroe veldig bra + micro/harasse

Det er vel kanskje ikke så rart siden han bruker hele hverdagen sin til å lage videoer og kommentere kamper. Skal man bli ufattelig god må man spille hele tiden, omtrent.

Lenke til kommentar

Jeg tror Day9 bruker mer tid på analyse av kamper enn proffene gjør - det burde uansett tilsi at hans vurderinger av hva som må til for å bli god er en OK rettesnor.

Han sier også at det som skiller de gode fra de dårlige er at de gode klarer å opprettholde makroen når de samtidig holder på med et angrep/forsvar som krever micro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at for en som ligger i Bronze og vil til Silver, så er det lettere (og sannsynligvis mer rett) å fokusere på macro enn micro.

Micro may win you a battle - Macro will win you the game.

Man taper kanskje en kamp innimellom mot gode micro-spillere, men i bronze/silver er det nok langt mellom gode micro-spillerne uansett.

Om en micro-spiller redder 3-4 units i forhold til deg, så spiller det ingen rolle om du kan blåse ut 7-8 units mer enn h*n.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det eneste svaret jeg respekterer siden mitt forige innlegg må være saitek sitt, vilket får meg bare til å gi opp, det føles som om jeg prøver å overbevise 4. klassinger om at jeg ikke er teit

Er vel ikke så rart når du hverken har grunnlag for noe av det du sier, samt er ute av stand til å reflektere deg frem til et godt argument. Dysleksien gjør det desto mer identisk 4.-klassemateriale.

Men det er fint at du i det minste gir opp når du skjønner at du tar feil.

Lenke til kommentar

Er det noen måte å fjerne en unit/structure fra en gruppe uten å lage gruppen på nytt?

F.eks jeg klarer av og til å få en probe inn i nexsus gruppen min, er da eneste måte å få den ut av gruppen og markere nexusene på nytt og opprette gruppen på nytt uten proben?

Lenke til kommentar

selvfølgelig skjønner jeg at han her spurte om bronze-silver nå (skjønte ikke det tidligere) men fra bronze-silver så er det vel bare å forbedre sin forståelse av spillet så går det fort opp (f.eks de fleste kan vel "føle" cheese etter å ha spilt 300+ games i sc2) (og nei, jeg mente ikke 6-pool her, det kan man ikke føle :p)

Sludder og pølsevev. Det eneste som betyr noe på det nivået er mekanikk; det er meningsløst å fokusere på spillforståelse når man ikke engang klarer å kjøre 1-base uten å floate masse etter bare noen minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

100 ladder games played

68 wins tror jeg diamond

(1400 custom tror jeg)

selvfølgelig skjønner jeg at han her spurte om bronze-silver nå (skjønte ikke det tidligere) men fra bronze-silver så er det vel bare å forbedre sin forståelse av spillet så går det fort opp (f.eks de fleste kan vel "føle" cheese etter å ha spilt 300+ games i sc2) (og nei, jeg mente ikke 6-pool her, det kan man ikke føle :p)

Sludder og pølsevev. Det eneste som betyr noe på det nivået er mekanikk; det er meningsløst å fokusere på spillforståelse når man ikke engang klarer å kjøre 1-base uten å floate masse etter bare noen minutter.

spilte litt imot ham i dag (amir) og jo, jeg tror forståelse av spillet alltid betyr en hel haug, (bl.a at collosus eller dt er dine goto's istedenfor ht's mot 3rax som toss)

Lenke til kommentar

Gnurk: jeg tror du sliter med å skjønne hvor dårlig man er i Bronze. Var et game hvor jeg tenkte altfor mye istedetfor å bygge units, endte med 50 supply etter 10 minutter. Prøvde meg på hvor mye supply jeg klarer å få etter 10 minutter hvis jeg spiller mot easy computer, og det er 100. 100 supply slår 50 supply nesten samme hva slags unit composition du har. (Eneste unntak tidlig i spillet er vel omtrent banelings mot zerglings...)

Lenke til kommentar

sliter ikke med å skjønne det, men siden jeg nå har spilt strategi spill i 10-år så har jeg valgt å ta en strategisk innsyn på sc2, jeg slår folk med gjerne 60-80 apm mer enn meg, bedre macro, etc etc

jeg føler personlig at strategien din kan skinne gjennom ditt skill lett.

(for å komme med et eksempel: PvP, her virker det som en hver god spiller som ikke er top-notch pro har bestemt seg for at de skal bare kjøre ren 4-gate inntil 4gate-robo på 1base,

dette kan enkelt kontres (selv for en med lavere skill f.eks: meg) ved at du 3gater->får blink->4gater

hvis han da camper utenfor baser din så blinker du ut og angriper hans base, mens du kontinuerlig ff'er ramp, hvis han er i sin base så far-xpander du og få quik-robo for vision opp ramp så du kan blinke opp når han beveger seg ut, dette vil føre til at du enten ender opp med 3base versus 2base eller 2base versus 1base eller optimalt 3base versus 1base.

worst case scenario er at han camper til han får collosus så angriper deg, da vil din far-xpansion (evt: <<dine>>) virkelig skinne gjennom med at du har et mye bedre ståsted i base-racet (dette har skjedd flere ganger og det ender opp med at jeg har 2mining bases versus 1, vor jeg har probes og han ikke, og om han beveger seg ut derfra, så repeter

lang setning for å komme frem til et poeng: strategien din kan lett skinne gjennom micro&macro elementer

selvfølgeli viss du møter en bronze spiler så kommer ikke dette til å ha no å si, du kan sikkert slå ham med å bare bygge tårn-hatchery-drones (har prøvd: dårlige nyheter crawlers går ikke gjennom nydus)

dine meninger er veldig reflekterte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...