Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Hvis du vil bli en bedre spiller, fokuser på macro, ikke micro.

Macro = produsere units

Micro = styre units

 

F.eks for protoss så skal du ha ca 4 produksjonsbygninger pr base. Disse skal produsere units kontinuerlig.

 

Dårlig eksempel på Protoss med tanke på warp-in units.

Hvorfor er det et dårlig eksempel?

 

"Disse skal produsere units kontinuerlig" sikter for protoss til at warpgatene enten skal produsere units, eller være på cooldown. For zerg vil det si at man bruker alle larvene hele tida*, mens for terran så vil det si at alle byggningene produserer units hele tida.

 

*For zerg så kan man spare opp opptil 3 larver før hatcheriet ikke produserer nye. Mao, man kan spare opptil 3 før man må produsere for å ikke miste produksjonskapasitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*For zerg så kan man spare opp opptil 3 larver før hatcheriet ikke produserer nye. Mao, man kan spare opptil 3 før man må produsere for å ikke miste produksjonskapasitet.

Hvor ofte spawner en larve? Tenker på at en også antar at zerg bruker lava inject hvert 40. ingamge-sekund.

 

Det er forskjell på å produsere units kontinuerlig, og warpe de inn kontinuerlig. Protoss Produserer ikke units med warpgates, de spawnes.

Zerg sine ting evolverer, infantri til terran trenes og luft/kjøretøy bygges. Nå er du bare teit.

Uansett så har protoss også robo bay og stargate.

Lenke til kommentar

Hvis du vil bli en bedre spiller, fokuser på macro, ikke micro.

Macro = produsere units

Micro = styre units

 

F.eks for protoss så skal du ha ca 4 produksjonsbygninger pr base. Disse skal produsere units kontinuerlig.

 

Dårlig eksempel på Protoss med tanke på warp-in units.

dårlig argumentering fra din side heller, protoss har da vel masse macro å gjøre (cb probes, aldri cutte men ikke stacke), etc etc at du 4-gater vær game gjør vel egentlig at du dreper deg selv i en slik diskusjon

 

#2 så vil jeg bare si at 4 pro-duksjons-steder pr base er feil (1 base kan faktisk ikke supporte 4-gate(i hvertfall ikke i den fasen folk velger å 4-gate)), men likevel kan det være vel-verd å gå 4-gate+robo på 1-base, så jeg ser ikke helt denne argumentasjonen? produksjonsbygninger er basert på faser i spillet (hovesakelig baser i forhold til workers) såvel som va slags units som blir poppa ut (f.eks konstant produksjon av immortal-sentry-zealot er dyrere enn collosus-stalker på samme antall baser (gitt at du cb-er riktig)

 

i tillegg lærte vi i sc1 at det er ok om du cutter produksjon, så vel at du investerer i fremtidlig produksjon/allerede ligger foran i produksjon foran fienden (f.eks cutte 1sentry+2lots for å få +1weapon og forge) eller cutte 1 stalker for å få 1 xtra gateway.

 

 

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å produsere units kontinuerlig, og warpe de inn kontinuerlig. Protoss Produserer ikke units med warpgates, de spawnes.

det er ingen praktisk/funksjonell forskjell

 

med mindre du argumenterer med at "for å kontre fiendens arme, så kan du spare opp en cd+cb's for så å se om du trenger stalkers eller zealot/Sentrys" så vil ingen ta slike innlegg seriøst

 

Litt mikrointensiv kamp for min del (merk bronze league nivå)

 

repimg-33-196287.jpg

 

Fikk igrunn litt panikk når jeg så han hadde en starport.

:)

 

edit: ga forresten opp med zerg, fikk ikke helt til den rasen.

Hvis ikke ingenting, så vet jeg mer om hvordan de fungerer, skal nok hjelpe meg når jeg spiller mot zerg.

spiller gjerne practice games mot deg jeg :)

 

-gnurk, nolifer med lite å gjøre ant enn å gam'e

Lenke til kommentar

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Her tolket jeg svaret som et svar på en som satt i bronze og lurte på når han kom til sølv. Å forvente full produksjon av alle bygninger, i tillegg til å fokusere på drops, kamper i midten, forsvare diverse baser, ditt og datt så blir det for dumt.

Fundamentet mangler, og da er det dumt å bruke 10-20 sek på 8 roaches og miste larva inject på to baser. Husker ikke hvem det var, tror det var Day9, som sa at når du er i lav liga, drit i micro. Dropp det helt og bare trykk 1a og ikke se på kampen. Joda, du kommer til å tape runden, men du bygger opp en "vane" i fingrene som gjør det mer naturlig å ha en akseptabel/god makro som tillater deg å gjøre noe annet.

Lenke til kommentar

 

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

 

Nå var det vel som nevnt tidligere her mtp på å komme seg opp av bronze rådet ble gitt. Ikke komme seg inn i GSL. Hva som er et viktig fokusområde for folk som ikke er så gode kan være noe helt annet enn på toppnivå.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Her tolket jeg svaret som et svar på en som satt i bronze og lurte på når han kom til sølv. Å forvente full produksjon av alle bygninger, i tillegg til å fokusere på drops, kamper i midten, forsvare diverse baser, ditt og datt så blir det for dumt.

Fundamentet mangler, og da er det dumt å bruke 10-20 sek på 8 roaches og miste larva inject på to baser. Husker ikke hvem det var, tror det var Day9, som sa at når du er i lav liga, drit i micro. Dropp det helt og bare trykk 1a og ikke se på kampen. Joda, du kommer til å tape runden, men du bygger opp en "vane" i fingrene som gjør det mer naturlig å ha en akseptabel/god makro som tillater deg å gjøre noe annet.

 

Ja, det var day9 som sa det, og jeg vet ikke engang om det bare var i lavere leagues. Såvidt som jeg husker sa han at macro alltid er viktigere.

 

Og jeg har sett så mange progames nå og har venner som coacher meg at jeg både produserer fullt på alle bygninger, dropper/harasser midt i kampen, og forsvarer div. baser. Jeg tror det bare et et tidsspørsmål før jeg kommer opp i gold, men jeg lurte bare på hvordan systemet virket.

 

Takk for svar folkens.

Lenke til kommentar

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Her tolket jeg svaret som et svar på en som satt i bronze og lurte på når han kom til sølv. Å forvente full produksjon av alle bygninger, i tillegg til å fokusere på drops, kamper i midten, forsvare diverse baser, ditt og datt så blir det for dumt.

Fundamentet mangler, og da er det dumt å bruke 10-20 sek på 8 roaches og miste larva inject på to baser. Husker ikke hvem det var, tror det var Day9, som sa at når du er i lav liga, drit i micro. Dropp det helt og bare trykk 1a og ikke se på kampen. Joda, du kommer til å tape runden, men du bygger opp en "vane" i fingrene som gjør det mer naturlig å ha en akseptabel/god makro som tillater deg å gjøre noe annet.

tror fortsatt at micro kan være vel så fundamentalistisk som macro, jeg begrunner dette i at generelt micro er mer apm-intensivt og vil øke din hand-speed fortere enn macro vil

 

 

edit: jeg føler også at det er viktig å nevne at day9 aldri har vært ufattelig god i sc2 til min kunskap (tror lave spillere som f.eks silver etc kommer over ham)

og til og med i sc1 vant han så vidt jeg vet bare 1 stor turnering (han kom i finalen en del ganger, men han falt lavere og lavere ned etter hvert som åran gikk etter at han hadde vunnet, day9 har en veldig macro-intensiv stil, dette tror jeg kan ligge i at han ikke har spesielt raske hender, så han kan ikke macroe veldig bra + micro/harasse

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Her tolket jeg svaret som et svar på en som satt i bronze og lurte på når han kom til sølv. Å forvente full produksjon av alle bygninger, i tillegg til å fokusere på drops, kamper i midten, forsvare diverse baser, ditt og datt så blir det for dumt.

Fundamentet mangler, og da er det dumt å bruke 10-20 sek på 8 roaches og miste larva inject på to baser. Husker ikke hvem det var, tror det var Day9, som sa at når du er i lav liga, drit i micro. Dropp det helt og bare trykk 1a og ikke se på kampen. Joda, du kommer til å tape runden, men du bygger opp en "vane" i fingrene som gjør det mer naturlig å ha en akseptabel/god makro som tillater deg å gjøre noe annet.

tror fortsatt at micro kan være vel så fundamentalistisk som macro, jeg begrunner dette i at generelt micro er mer apm-intensivt og vil øke din hand-speed fortere enn macro vil

 

 

edit: jeg føler også at det er viktig å nevne at day9 aldri har vært ufattelig god i sc2 til min kunskap (tror lave spillere som f.eks silver etc kommer over ham)

og til og med i sc1 vant han så vidt jeg vet bare 1 stor turnering (han kom i finalen en del ganger, men han falt lavere og lavere ned etter hvert som åran gikk etter at han hadde vunnet, day9 har en veldig macro-intensiv stil, dette tror jeg kan ligge i at han ikke har spesielt raske hender, så han kan ikke macroe veldig bra + micro/harasse

 

Han har uansett ekstremt mye kunnskap om spillet og har stort sett spilt det aktivt siden det kom ut, samt deltatt i flere store turneringer. Han er også en toppnivå kommentator med broren hans som jobber i sør-korea. Kanskje en spiller som foretrekker macro, men vet uten tvil hva han snakker om.

Lenke til kommentar

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Her tolket jeg svaret som et svar på en som satt i bronze og lurte på når han kom til sølv. Å forvente full produksjon av alle bygninger, i tillegg til å fokusere på drops, kamper i midten, forsvare diverse baser, ditt og datt så blir det for dumt.

Fundamentet mangler, og da er det dumt å bruke 10-20 sek på 8 roaches og miste larva inject på to baser. Husker ikke hvem det var, tror det var Day9, som sa at når du er i lav liga, drit i micro. Dropp det helt og bare trykk 1a og ikke se på kampen. Joda, du kommer til å tape runden, men du bygger opp en "vane" i fingrene som gjør det mer naturlig å ha en akseptabel/god makro som tillater deg å gjøre noe annet.

tror fortsatt at micro kan være vel så fundamentalistisk som macro, jeg begrunner dette i at generelt micro er mer apm-intensivt og vil øke din hand-speed fortere enn macro vil

 

 

edit: jeg føler også at det er viktig å nevne at day9 aldri har vært ufattelig god i sc2 til min kunskap (tror lave spillere som f.eks silver etc kommer over ham)

og til og med i sc1 vant han så vidt jeg vet bare 1 stor turnering (han kom i finalen en del ganger, men han falt lavere og lavere ned etter hvert som åran gikk etter at han hadde vunnet, day9 har en veldig macro-intensiv stil, dette tror jeg kan ligge i at han ikke har spesielt raske hender, så han kan ikke macroe veldig bra + micro/harasse

 

Er det så viktig å nevne? Vil ikke det også umidelbart ugyldiggjøre dine påstander og alle andre i denne tråden? Ingen av oss har resultater i nærheten. Og må du være den beste spilleren for å være den beste treneren? Jeg er ikke helt overbevist om at den beste metoden er den som øker hand-speeden din fortest heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

#3 så er jeg dypt uenig i macro>micro, du min venn vil dø mot en hver agressiv spiller vist dette er tankegangen din (bare legg merke til gamesene ogsTop tapte før, syykt lack av micro førte til at han tapte games han lå laaangt foran i) (under micro ligger også multitasking av flere battles, f.eks doubledrop+frontpush)

Her tolket jeg svaret som et svar på en som satt i bronze og lurte på når han kom til sølv. Å forvente full produksjon av alle bygninger, i tillegg til å fokusere på drops, kamper i midten, forsvare diverse baser, ditt og datt så blir det for dumt.

Fundamentet mangler, og da er det dumt å bruke 10-20 sek på 8 roaches og miste larva inject på to baser. Husker ikke hvem det var, tror det var Day9, som sa at når du er i lav liga, drit i micro. Dropp det helt og bare trykk 1a og ikke se på kampen. Joda, du kommer til å tape runden, men du bygger opp en "vane" i fingrene som gjør det mer naturlig å ha en akseptabel/god makro som tillater deg å gjøre noe annet.

tror fortsatt at micro kan være vel så fundamentalistisk som macro, jeg begrunner dette i at generelt micro er mer apm-intensivt og vil øke din hand-speed fortere enn macro vil

 

 

edit: jeg føler også at det er viktig å nevne at day9 aldri har vært ufattelig god i sc2 til min kunskap (tror lave spillere som f.eks silver etc kommer over ham)

og til og med i sc1 vant han så vidt jeg vet bare 1 stor turnering (han kom i finalen en del ganger, men han falt lavere og lavere ned etter hvert som åran gikk etter at han hadde vunnet, day9 har en veldig macro-intensiv stil, dette tror jeg kan ligge i at han ikke har spesielt raske hender, så han kan ikke macroe veldig bra + micro/harasse

 

Er det så viktig å nevne? Vil ikke det også umidelbart ugyldiggjøre dine påstander og alle andre i denne tråden? Ingen av oss har resultater i nærheten. Og må du være den beste spilleren for å være den beste treneren? Jeg er ikke helt overbevist om at den beste metoden er den som øker hand-speeden din fortest heller.

 

AtW

Ja det er viktig å nevne, for day9 har en veldig definitiv stil, personlig er jeg en stor fan av denne stilen "fremtidstenkende"

men du kan se spillere som choyafou nå toppnivå og, (langt over dit day9 vil nå) ved å fokusere mer på overraskelsemomentet, og å implementere micro elementetet som faktor #1 i spillet sitt.

 

Du kan også se en annen stil som f.eks spillere som qxc har lagt mye tid inn i, han fokuserer på å konstant angripe eller droppe, imens xpander han så han får opp macroen, men det viktigste elementet i hans stil er også micro og multitaskinga.

 

selvfølgelig skjønner jeg at han her spurte om bronze-silver nå (skjønte ikke det tidligere) men fra bronze-silver så er det vel bare å forbedre sin forståelse av spillet så går det fort opp (f.eks de fleste kan vel "føle" cheese etter å ha spilt 300+ games i sc2) (og nei, jeg mente ikke 6-pool her, det kan man ikke føle :p)

 

 

edit: nei den beste treneren er ofte ikke den beste spilleren, det har med forståelse av spillet, men den beste treneren har ofte en veldig vid spillestil, noe jeg mener day9 ikke egentlig har (f.eks se thewind han kan gjør nesten alt av spillestiler)

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Lol gnurk. Day[9] er på master-nivå, og hadde definitivt slått folk på mitt og ditt nivå hvertfall :)

master-nivå betyr ingenting min venn, det som å si "lool day9 spiller ladder"

 

at han hadde slått meg og deg i bo3 kan vi vel ikke være helt sikre på, jeg har bare sett ham spille 2 games og ingen var spesielt seriøse, men ingen var spesielt imponerende heller

Lenke til kommentar

Lol gnurk. Day[9] er på master-nivå, og hadde definitivt slått folk på mitt og ditt nivå hvertfall :)

master-nivå betyr ingenting min venn, det som å si "lool day9 spiller ladder"

 

at han hadde slått meg og deg i bo3 kan vi vel ikke være helt sikre på, jeg har bare sett ham spille 2 games og ingen var spesielt seriøse, men ingen var spesielt imponerende heller

Han spiller ikke så veldig aktivt, men han vant f.eks Starcraft:BW WCG i 2005. Tipper han vinner 95% av games mot diamond spillere...

Lenke til kommentar
day9 har en veldig macro-intensiv stil, dette tror jeg kan ligge i at han ikke har spesielt raske hender, så han kan ikke macroe veldig bra + micro/harasse

Du tror han macroer fordi han ikke har raske hender? LOL. God macro krever høy apm. Han ligger forøvrig mellom 300 og 400 apm i replays jeg har sett av ham.

 

Og du innrømmer at du kun har sett to kamper hvor han spiller, og allikevel klarer du å påstå at du kjenner spillestilen hans?

 

Lol gnurk. Day[9] er på master-nivå, og hadde definitivt slått folk på mitt og ditt nivå hvertfall :)

master-nivå betyr ingenting min venn, det som å si "lool day9 spiller ladder"

Å være topp 2% i verden på ladder betyr ingen ting, nei. Våkne opp?

 

 

Sorry, men du har absolutt ingen anelse om hva du snakker om.

Endret av Pingas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...