Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

OP var vel kanskje feil ordbruk. Svært sterkt i forhold til de andre rasene sine Tier 1 og Tier 1,5 units er vel mer passende. ;)

 

Personlig synes jeg spillet er relativt godt balansert mellom de forskjellige rasene. GSL har jo vist oss utrolig mye forskjellig gameplay. JulyZerg sin revolusjon av Zerg, MarineKingPrime for Terran og oGsMC for Protoss. Liquid Jinro viste også hvordan Terran kunne gå mech mot protoss på en rimelig overbevisende måte.

 

I GSL bruker de litt større maps enn det som er på ladderen nå, og det har jo ført til litt lengre kamper og mer varierte kamper. Det er vel hovedgrunnen til at jeg nevnte MMM som OP - mange Terrans visste jo knapt hva lategame betydde. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OP var vel kanskje feil ordbruk. Svært sterkt i forhold til de andre rasene sine Tier 1 og Tier 1,5 units er vel mer passende. ;)

 

Personlig synes jeg spillet er relativt godt balansert mellom de forskjellige rasene. GSL har jo vist oss utrolig mye forskjellig gameplay. JulyZerg sin revolusjon av Zerg, MarineKingPrime for Terran og oGsMC for Protoss. Liquid Jinro viste også hvordan Terran kunne gå mech mot protoss på en rimelig overbevisende måte.

 

I GSL bruker de litt større maps enn det som er på ladderen nå, og det har jo ført til litt lengre kamper og mer varierte kamper. Det er vel hovedgrunnen til at jeg nevnte MMM som OP - mange Terrans visste jo knapt hva lategame betydde. ;)

mech ble brukt i den stilen siden betan, marinekingprime bare lagde rines, var vel heller ikke noe nytt, ogsMC sin pionering av 6gate all inn kan jeg vel si meg litt enig i tho, men mye av disse tingene blir gjort lenge før mann, og nei spillet er ikke balansert PvZ er helt ødelagt atm

Lenke til kommentar

Bunker/rine er virkelig ikke så effektivt som du skal ha det til. Ser du 2raxx kan du vel ikke forvente veldig mye annet? Og bunkerrush med 1 raxx er jo helt useless.

 

send 2 scv's til motstanderens ramp, bygg 1 bunker utenfor ramp, send også med 1 rine

motstanderen vil måtte pulle ca 6 drones for å stoppe deg (minst, de fleste puller opptil 8), du microer din rine vekk, og repairer/løper rundt med scv's mens de prøver å bygge

fienden jager deg et godt stykke, men ender opp veldig safe

resultat?

fienden tapte mye mer økonomi enn deg, og kan til og med ha vært så dum at han endte opp med å produsere ekstra lings (tvilsomt tho)

dette kan gjøres med 1 rax mens du eventuelt techer opp

Lenke til kommentar

Microer rine vekk? Skal ikke mange drones til for å ta knekken på en rine. Dessuten er drones raskere enn rines så man kommer ikke veldig langt så lenge man ikke har flere enn 1 rine. 1-2 drones på SCVen som bygger bunker og resten stalker rine/den andre SCVen. Sier ikke at det er umulig å gjøre økonomisk damage med denne bunker/rine-strategien, men hvis man får gjort ecodmg det er det som oftest fordi man klarer å få satt marinen i en god posisjon før drones kommer (slik at ikke mange av dem kan angripe ham. Evt at man går 2 raxx, noe som ikke akkurat er all-in, men er helt klart en delay av tech.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Microer rine vekk? Skal ikke mange drones til for å ta knekken på en rine. Dessuten er drones raskere enn rines så man kommer ikke veldig langt så lenge man ikke har flere enn 1 rine. 1-2 drones på SCVen som bygger bunker og resten stalker rine/den andre SCVen. Sier ikke at det er umulig å gjøre økonomisk damage med denne bunker/rine-strategien, men hvis man får gjort ecodmg det er det som oftest fordi man klarer å få satt marinen i en god posisjon før drones kommer (slik at ikke mange av dem kan angripe ham. Evt at man går 2 raxx, noe som ikke akkurat er all-in, men er helt klart en delay av tech.

pointet er at din rine vil mest sannsynelig få 1 drone kill vist microa riktig (god trade) og han likevel må snipe dine workers/stoppe bunker, for han kan ikke vite om du sender flere rines, og denne 1raxen er mye mer åpen for teching etc (foretrukket med lower ramp wallof for å denye scouting

Lenke til kommentar

Microer rine vekk? Skal ikke mange drones til for å ta knekken på en rine. Dessuten er drones raskere enn rines så man kommer ikke veldig langt så lenge man ikke har flere enn 1 rine. 1-2 drones på SCVen som bygger bunker og resten stalker rine/den andre SCVen. Sier ikke at det er umulig å gjøre økonomisk damage med denne bunker/rine-strategien, men hvis man får gjort ecodmg det er det som oftest fordi man klarer å få satt marinen i en god posisjon før drones kommer (slik at ikke mange av dem kan angripe ham. Evt at man går 2 raxx, noe som ikke akkurat er all-in, men er helt klart en delay av tech.

pointet er at din rine vil mest sannsynelig få 1 drone kill vist microa riktig (god trade) og han likevel må snipe dine workers/stoppe bunker, for han kan ikke vite om du sender flere rines, og denne 1raxen er mye mer åpen for teching etc (foretrukket med lower ramp wallof for å denye scouting

 

Hvis den er microa riktig ja. Det er ikke enkelt å få 1 drone kill og det er heller ingen big deal for Zergs. Du har allerede 2 expos og en skokk med drones, mens Terran sannsynligvis har 1-2 rines hjemme samt muligens en factory på vei. Terran ligger foran i tech, men bak i eco. 2 raxxer vi kan vi nok komme oss på lik fot i eco hvis vi får tatt en del drones, men da vil vi til gjengjeld ha svært lite tech gående.

 

Dette her er jo bare en helt normal del av spillet. Dere prøver å skaffe dere en tidlig økonomisk ledelse, mens vi prøver å motvirke dette ved å legge press på dere. Legger vi 0 press på dere early-game er dere laaangt foran.

Lenke til kommentar

Mens terrans units kan gjøre enorm skade uten commitment er zergs units ubrukelig så lenge terran kan walle.

 

Klart vi kan walle, men wallen dekker hovedsaklig bare 1 base. 1-base Terran skal ikke taes lett på, men det er begrenset hvor lenge vi kan holde presset oppe på 1 base. Tar vi en expo er wallen vanligvis overflødig og dere får muligheten til å sverme alt vi har med tusenvis av små insekter.

Lenke til kommentar

Microer rine vekk? Skal ikke mange drones til for å ta knekken på en rine. Dessuten er drones raskere enn rines så man kommer ikke veldig langt så lenge man ikke har flere enn 1 rine. 1-2 drones på SCVen som bygger bunker og resten stalker rine/den andre SCVen. Sier ikke at det er umulig å gjøre økonomisk damage med denne bunker/rine-strategien, men hvis man får gjort ecodmg det er det som oftest fordi man klarer å få satt marinen i en god posisjon før drones kommer (slik at ikke mange av dem kan angripe ham. Evt at man går 2 raxx, noe som ikke akkurat er all-in, men er helt klart en delay av tech.

pointet er at din rine vil mest sannsynelig få 1 drone kill vist microa riktig (god trade) og han likevel må snipe dine workers/stoppe bunker, for han kan ikke vite om du sender flere rines, og denne 1raxen er mye mer åpen for teching etc (foretrukket med lower ramp wallof for å denye scouting

 

Hvis den er microa riktig ja. Det er ikke enkelt å få 1 drone kill og det er heller ingen big deal for Zergs. Du har allerede 2 expos og en skokk med drones, mens Terran sannsynligvis har 1-2 rines hjemme samt muligens en factory på vei. Terran ligger foran i tech, men bak i eco. 2 raxxer vi kan vi nok komme oss på lik fot i eco hvis vi får tatt en del drones, men da vil vi til gjengjeld ha svært lite tech gående.

 

Dette her er jo bare en helt normal del av spillet. Dere prøver å skaffe dere en tidlig økonomisk ledelse, mens vi prøver å motvirke dette ved å legge press på dere. Legger vi 0 press på dere early-game er dere laaangt foran.

Det jeg foreslo var et alternativ til 2rax som koster deg ekstremt lite, men fortsatt booster eco en del, (svekker merr enn den booster :p ) og du kan fortsatt gjøre en hellion åpner etter denne, jeg ser helt ærlig ingen grunn til å IKKE gjør det, med mindre du 2raxer (og 2rax er mye mye farligere å gjøre, spesielt når du ser vilken vei maps tar (shattered temple etc)

Lenke til kommentar

Det jeg foreslo var et alternativ til 2rax som koster deg ekstremt lite, men fortsatt booster eco en del, (svekker merr enn den booster :p ) og du kan fortsatt gjøre en hellion åpner etter denne, jeg ser helt ærlig ingen grunn til å IKKE gjør det, med mindre du 2raxer (og 2rax er mye mye farligere å gjøre, spesielt når du ser vilken vei maps tar (shattered temple etc)

 

Greit nok at det er en god taktikk, men diskusjonen går ut på hvorvidt det er overpowered eller ikke. Det er den eneste rasjonelle måten å legge press på en Zerg i veldig early game og da er det ikke akkurat overraskende at det er utbredt. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Blizzard mener i alle fall at bunker-rush er for kraftig, siden de enda en gang nerfer bunker-rushet . Voldsomt ubalansert er det ikke, men det er et problem at zerg kan tape kampen ved et bunker-rush santidig som det knapt er verken er risikofylt eller kostbart for terran å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Da ville bunkeren blitt erstattet med et annet bakke til bakke tårn, som kan bygges overalt (ikke på creep) som kan skyte på motstanderen mens marinsa kan bevege seg framfor tårnet og skyte på byggninger/units og så trekke seg tilbake til tårnet som tar over units som følger etter.

Lenke til kommentar

Du bør alltid fortsette å lage workers, i hvert fall til du har godt over 100 supply. Hvis du har for mange på en base, expand. Du har for mange når du ser at de begynner og gå fram og tilbake mellom mineralene i stedet for å gå kun mellom mineralene og basen.

 

I hvert fall i alle ligauer under platinum (og også til dels i platinum), så er hovedproblemet at folk har for få workers og kan dermed ikke støtte opp en like stor hær. Et annet problem er at folk ikke bruker opp ressursene sine - du bør alltid ha mindre enn 500 minerals i "banken" - det er jo mye bedre å ha f.eks. 20 marines (1000 minerals) enn 1500 ubrukte minerals når du blir angrepet - ubrukte minerals vil jo ikke hjelpe deg ;)

 

2 workers per mineral.

Nei, 3 er saturated. Da har du 24 workers på minerals. 2 per mineral (16 til sammen) er mest effektivt, men 3 per mineral gir deg mest. Da har du totalt 24 workers på en base. I tillegg bør du ha 3 på hver gas. En fullt saturated base vil derfor ha 30 workers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...