Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Hm, har litt lyst til å prøve noe annet enn Terran, men veit ikke helt om jeg går for Protoss eller Zerg.

Jeg syns også det er VELDIG vanskelig å bare begynne med en annen rase, da jeg ikke har noe erfaring med det fra før.

 

Er det mest vanlig å spille mot AI først da eller? Vil egentlig ikke ødelegge statsen jeg har :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken rase spiller du Ajaco?

 

På ladderen spiller jeg random.

 

--

 

Edit: Til han over, og under meg: Jeg gikk lei av å bare spille terran, så jeg bestemte meg for at: NÅ skal jeg spille random. Da spilte jeg 2v2 med en som var litt bedre enn meg. Det fungerte fint. Man er jo ikke HELT talentløs selv om man spiller en rase man vanligvis ikke gjør - men litt handicap har man jo. Derfor har man en kompis på laget. Nå vil jeg påstå at jeg er bedre som zerg enn jeg er som terran.

 

Eventuelt så kan dere jo bare drite i statsene deres, og prøve dere frem.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Du "kan" få myye høyere income? Terran kan da få myyye høyere income enn zergen også. Det kommer jo helt ann på hvordan man spiller, og hvordan matchen ser ut.

 

Du kan ikke skifte tech på 2 sekunder. Du er nødt til å bygge bygninger før du kan produsere units, akuratt som alle andre races.

Lenke til kommentar

Kan legge på noen ting til Kleshenger ;)

 

(Forresten, skifte tech fort, Terran er raskere, tenker da på lift off og Lab/Reactor)

 

Nidas (Ekstremt rask mellom to steder på et kart)

Fungal (Låse enheter fullstendig på plass)

Produksjon (Latterlig fort å få masse enheter FORT dersom du har passet på larva i end game)

Stort sett en ganske mobil hær. (Creep med lings og Muta i lufta)

Kart kontroll samt oversikt (Overlords, Creep, nuff said)

Roach (Før og etter patch, tunnel og regen)

Baneling (Break and bust!)

 

Dette er ting ihvertfall jeg som 100% Terran at er svært positivt med Zerg iforhold.

 

Vanskeligere å mestre, med tanke på en tyngre macro.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Du "kan" få myye høyere income? Terran kan da få myyye høyere income enn zergen også. Det kommer jo helt ann på hvordan man spiller, og hvordan matchen ser ut.

 

Du kan ikke skifte tech på 2 sekunder. Du er nødt til å bygge bygninger før du kan produsere units, akuratt som alle andre races.

 

Det som menes er at Zerg er sterke i lategame rett og slett fordi du bare trenger 1 av hver bygning. En Terran som går Bio har f.eks 7+ barrackses, og det er umulig å bytte over til Mech uten å være en mil foran, og da burde du vinne uansett.

 

Som Zerg kan du gå infestor+bling mot en fiende, og så pluttselig bytte over til å lage 15+ Ultralisks etter du har mistet hæren din. Det kan ikke de andre rasene.

Lenke til kommentar

Terran sine siegetanks eier stort sett alle zerg sine groundunits. Terran har muligheten til å containe en zerg ganske kraftig, zerg har ikke samme muligheten med terran.

 

Protoss har colossi og psi storm som eier stort sett alle zerg sine ground units det også. Dessuten er en zerg veldig utsatt for phoenix harass hvor man sniper queens, eller lignende.

 

Når det kommer til air units... mutalisker er gode de, men lett å countre med 1 turret, noen marines eller vikings som terran. Og ha halvparten så mange phoenix som protoss, så er du safe. Brood lords er også vanvittig lett å countre med noe air-to-air units.

 

Det er selvfølgelig mange fler faktorer som spiller inn - men SC2 er veldig balansert, og at en rase har en fordel er nøye gjennomtenkt.

 

Vi kan se på building production f.eks.

 

Protoss har warp-in, og kan derfor arbeide med workeren samtidig som bygningen bygger. Derfor ganske dyre bygninger. Terran må dedikere en worker til å bygge en bygning. Bygningene er fortsatt dyre, fordi du kan bruke workeren etter bygningen er ferdig. MULEs er med på å kompensere for dette. Zerg sine bygninger er generelt veldig billige. 300 hatchery, 25 extractor osv. Dette fordi det koster dem en worker. Alt i alt, så vil totale minerals være ganske likt, dersom man har like mange workers. Men dette betyr ikke at warp-in ikke er en fordel, fordi det er det. Men de andre rasene har også sine fordeler.

Lenke til kommentar

Lag drones konstant.

Når du har 9 drones sender du scout og sparer til overlord.

Deretter fortsetter du med drones til du har 14 food.

Lag extractor

Lag spawning pool så fort du har råd

Sett 3 drones i extractor

Lag drones frem til 15 food

Lag overlord

Ta ut drones fra gas når du har 100 gas.

Oppgrader metabolic boost (speed) i spawning pool

Lag et par zerglings som du setter i bunnen av rampen hans så du kan se når han prøver å pushe ut

 

 

Dette buildet er rimelig standard "safe" build..

I mange tilfeller vil det nok være bedre å gå tidlig expo, men sånt lærer du etter hvert.

Lenke til kommentar

Lag drones konstant.

Når du har 9 drones sender du scout og sparer til overlord.

Deretter fortsetter du med drones til du har 14 food.

Lag extractor

Lag spawning pool så fort du har råd

Sett 3 drones i extractor

Lag drones frem til 15 food

Lag overlord

Ta ut drones fra gas når du har 100 gas.

Oppgrader metabolic boost (speed) i spawning pool

Lag et par zerglings som du setter i bunnen av rampen hans så du kan se når han prøver å pushe ut

 

 

Dette buildet er rimelig standard "safe" build..

I mange tilfeller vil det nok være bedre å gå tidlig expo, men sånt lærer du etter hvert.

 

Ja, den generelle idèen er at du ikke lager særlig med units før du vet hvilken tech han går. F.eks er det ganske vanlig å lage Roach Warren uten at du faktisk bruker det. Ser du han pushe ut kan du f.eks lage en spinecrawler med en gang, og 5-6 roaches, som sammen med Queen kan fint klare å holde pushet.

Det her fører jo igjen til at du ender opp milelangt foran i økonomi i forhold til om du skulle hatt 20 Roach og 3 spine crawlers før du ser han pushe, og fullstendig knust angrepet hans.

Prøv deg frem med hvor mye units du trenger for å holde et tidlig push.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...