Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Hvorfor er man idiot? Macroer tar seg av "kjedelig" manuelt arbeid, hjelper deg lite når det er taktikk som taller mest uansett. Det er sikkert noen som mener det er lame at man slipper å sende ut probe til mineral-field manuelt hver gang de har smalet en mineral også. Klarer meg fint uten macroer, og ser ikke noe stort problem med at andre bruker det.

AtW

Fordi spillet handler om mye mer en strategi. Jeg er ganske flink til å planlegge og forså strategier, men jeg synes det kan være vanskelig å utføre de mange ganger. Rett og slett fordi det er så utrolig mye å gjøre samtidig. Jeg mener at hvis man benytter tredjeparts programvare eller utstyr som gir det muligheter og fordeler som andre ikke har i spillet, så er det per definisjon juks.

Hvis man synes spillet er så "kjedelig" at man må få datamaskinen til å gjøre halvparten så kan man finne seg et annet spill.

Tror neppe macroer hjelper deg nok til at det ikke er mye stress å gjøre alt samtidig, de hjelper deg med noen småting. Alle tastatur og mus gir "muligheter andre ikke har i spillet" avhengig av hvilket du bruker.

Datamaskinen gjør allerede masse i starcraft, hvorfor skal man finne seg et annet spill? Hva om folk synes spillet er morsommere med macros?

AtW

Har nå forstått va dere mener med macroer og kan garantere de er ulovlige :p

Hva mener du med "ulovlig"?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de store turneringene som f.eks GSL så er det eneste man kan ha med seg tastatur og mus. Du kan ikke ha med noe egen software eller lignende. Dette var også tilfellet for Intel Extreme Masters turneringen i Tyskland.

Små turneringer som går online osv vil nok ikke ha tilsvarende regler. På den andre siden vil det nok ikke være noe pengepremier her...

Kort oppsummert: Ikke lov med hjelpemidler i turneringer med vesentlige pengepremier. Lov med hjelpemidler i små ubetydlige turneringer.

Lenke til kommentar

Noen som veit hvilke kriterier det er i å "rykke opp" en liga? Har vunnet 29 av de 35 siste nå og ligger 300 poeng over nestemann på lista med +19 i win/loss-ratio (64-45). Har hørt mange forskjellige ting, så om det står en plass hvordan det faktisk fungerer hadde det vært flott.

Lenke til kommentar

Noen som veit hvilke kriterier det er i å "rykke opp" en liga? Har vunnet 29 av de 35 siste nå og ligger 300 poeng over nestemann på lista med +19 i win/loss-ratio (64-45). Har hørt mange forskjellige ting, så om det står en plass hvordan det faktisk fungerer hadde det vært flott.

Jeg vet ikke mye om dette, men jeg vet at du blir "testet" mot folk fra høyere liga, og hvis du vinner nok over de rykker du opp.

Noen andre som syntes Queen(transfuse) + Ultralisk er OP?

Lenke til kommentar

Så ser folk på det som juks å trykke på en "G" tast som trykker på "4+e"?

Jepp det gjør jeg.

ATW: Jeg synes at om man må ha macroer for å nyte spillet burde man finne deg et annet spill. Er sikkert mange som synes syklig er morsommere med doping, men det er fremdeles juks.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Må nå også huske det er forskjell på macro og bot.

Macro gjør ting fra å trykke en knapp til å trykke en combo av knapper etter at du har trykket på macro knappen.

Bot surrer å går uten at du gjør noe. Den kan f.eks ha en timer som injecter larvae etter 40sec uten at du må trykke på noe som helst selv.

Mange tastatur og muser kommer med macro/ekstra knapper som kan programmeres/stilles inn så de gjør forskjellige ting.

Er vel faktisk macro knapper på dette tastaturert fra Razer som er produsert spesifikt til SC2.

Her er også tråder fra battle.net som diskuterer samme tema og ingen av dem har et offisielt svar fra Blizzard.

http://eu.battle.net/sc2/en/forum/topic/566438788#5

http://eu.battle.net/sc2/en/forum/topic/132343854#11

http://eu.battle.net/sc2/en/forum/topic/283413467?page=4#78

Synes også det Heeden sier i den siste linken høres fornuftig ut:

The rule is "one button press = one action".

Har ikke noe si om knappen du trykker heter G1 eller 4.

Lenke til kommentar

I de store turneringene som f.eks GSL så er det eneste man kan ha med seg tastatur og mus. Du kan ikke ha med noe egen software eller lignende. Dette var også tilfellet for Intel Extreme Masters turneringen i Tyskland.

Små turneringer som går online osv vil nok ikke ha tilsvarende regler. På den andre siden vil det nok ikke være noe pengepremier her...

Kort oppsummert: Ikke lov med hjelpemidler i turneringer med vesentlige pengepremier. Lov med hjelpemidler i små ubetydlige turneringer.

Det er ikke noe problem å lage macroer i tastatur eller mus som ikke er avhengig av ekstern software.

AtW

Lenke til kommentar

Så ser folk på det som juks å trykke på en "G" tast som trykker på "4+e"?

Jepp det gjør jeg.

ATW: Jeg synes at om man må ha macroer for å nyte spillet burde man finne deg et annet spill. Er sikkert mange som synes syklig er morsommere med doping, men det er fremdeles juks.

Hvorfor synes du det? Sålenge det ikke er juks bør folk få nyte spillet som de vil. personlig synes jeg ikek det er juks. Man får en fordel av større skjerm og bedre hardware også feks.

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor synes du det? Sålenge det ikke er juks bør folk få nyte spillet som de vil. personlig synes jeg ikek det er juks. Man får en fordel av større skjerm og bedre hardware også feks.

AtW

Det kan på ingen måte sammenlignes, hvis du har litt dårlige data så kan du sette ned innstillingene litt og kjøre spillet helt fint.

Hvorfor synes jeg det er juks? Fordi man gjennom tredjeparts programmer eller utstyr så gir man seg selv fordeler som andre ikke har og som helt klart ikke er ment at du skal ha. Hvis du har en knapp som trykker på "9a" så vil du med et trykk kunne trene en marin, mens andre må gjøre det med to. Det finnes også en hel haug flere avanserte macroer du kan lage deg som gjøre at du får fordeler uten å jobbe for de.

Om du ikke har noen andre argumenter enn at det er din personlige mening at det ikke er juks så er det fånyttes å forsette denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

AtW

Det kan på ingen måte sammenlignes, hvis du har litt dårlige data så kan du sette ned innstillingene litt og kjøre spillet helt fint.

Hvorfor synes jeg det er juks? Fordi man gjennom tredjeparts programmer eller utstyr så gir man seg selv fordeler som andre ikke har og som helt klart ikke er ment at du skal ha. Hvis du har en knapp som trykker på "9a" så vil du med et trykk kunne trene en marin, mens andre må gjøre det med to. Det finnes også en hel haug flere avanserte macroer du kan lage deg som gjøre at du får fordeler uten å jobbe for de.

Om du ikke har noen andre argumenter enn at det er din personlige mening at det ikke er juks så er det fånyttes å forsette denne diskusjonen.

Du har jo tydligvis heller ingen andre argumenter enn at det er din mening at det er juks.

Et sted går grensa for når en maskin er for treg til å ikke kjøre fort nok på optimale innstillinger, keybaord-kvalitet og musekvalitet spiller inn på hvor god man er, skjermen gjør det osv. Det er en masse utstyr som gir deg fordeler om motstanderen har dårligere utstyr, det er åpenbart alt for vidt å si at det alene er juks. Hva legger du forøvrig i å "jobbe" for fordelen? Er det å kjøpe seg en bedre mus å få fordeler uten å jobbe for det?

AtW

Lenke til kommentar

Har mine sterkeste tvil på dette med små turneringer og for å være helt ærlig.... (muligens vist vi snakker så små som disk.no, men tror nesten ikke en eneste turnering som prosan deltar i tillater dette

Lenke til kommentar

Du har jo tydligvis heller ingen andre argumenter enn at det er din mening at det er juks.

Et sted går grensa for når en maskin er for treg til å ikke kjøre fort nok på optimale innstillinger, keybaord-kvalitet og musekvalitet spiller inn på hvor god man er, skjermen gjør det osv. Det er en masse utstyr som gir deg fordeler om motstanderen har dårligere utstyr, det er åpenbart alt for vidt å si at det alene er juks. Hva legger du forøvrig i å "jobbe" for fordelen? Er det å kjøpe seg en bedre mus å få fordeler uten å jobbe for det?

AtW

Nå er vel det jeg definerer som juks en ganske allmenn akseptert definisjon. At du skaffer deg fordeler som andre ikke har mulighet til å skaffe seg.

Det du gjør her er å dra fram en hel haug med små ting, det er forskjell på å ha et godt tastatur og ha et tastatur som gir deg muligheten til å gjøre flere ting samtidig. Ting du ikke hadde klart å gjøre uten det tastaturet. Hvis alle bruker vanlig utstyr uten macroer så skal det være veldig stor forskjeld i utstyr før det har noe som helst å si.

Hvis datamaskinen dine er for dårlig til å kjøre Starcraft 2 så kan du dessverre ikke spille Starcraft 2, det betyr ikke at de som har datamaskiner som klarer Starcraft 2 jukser.

Når jeg skriver jobbe så mener jeg å jobbe i spillet, det sier seg vel nesten selv?

Når alt kommer til alt: Macroer er ikke en del av spillet. Det er heller ikke en del av standard PC utstyr. Det er helt klart ikke meningen at du skal bruke de og de gir deg fordeler som ikke har noe som helst med hvor god du er. Da er det per definisjon juks. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Har mine sterkeste tvil på dette med små turneringer og for å være helt ærlig.... (muligens vist vi snakker så små som disk.no, men tror nesten ikke en eneste turnering som prosan deltar i tillater dette

De små turneringene skjer online, så det vil være umulig å sjekke. Derav den konklusjonen. ;)

Pro-spillerene vil ikke bruke hjelpemidlene fordi de ikke kan bruke dem i turneringene som teller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...