Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Husk nå også at overlord er supply for zerg. Er ikke alltid det passer å miste 8 supply så tidlig i et game. 90% av gangene jeg scouter så kommer jeg før det er full walloff uansett om det er 2 eller 4 player map så ser om det blir tatt tidlig gass eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vist du hadde spilt zerg sjøl hadde du skjønt at NOEN (ikke alle terrans, men noen) er såpass gode at de faktisk får til å blokkere scoutingen din med noen rines... (3 holder jo lang vei f.eks før overlord speed) og med en god building-placement er da zergen fucked på visse maps.

og til "banshee/obs" va kommer først diskusjonen, er d ikke et spørsmål om va som kommer først men om gamen, jeg tror f.eks at i en normall ren bygge game uten noen fights ville observeren knuse bansheen i å komme fort, men dette er ikke nødvendigvis saken i en early game pressure transistion, men tror ikke banshee/obs er et problem i gamen i dag, tror heller et marine rush->banshee mot zerg kan skape større problemer, vist man bygger ut en god BO, men har ikke møtt noe slikt ennå sjølv

 

Det er klart scouts kan feile. Det gjelder jo selvfølgelig scans også. Overlords er jo satan-billig i forhold til scans da. Kan jo kaste 3 Overlords inn i basen til omtrent samme kostnaden som en scan. (300 vs 270)

Du kan ikke sammenligne faktiske ressurser mot tapt income.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Terran kan ikke lage fler workers om gangen, og har heller ikke muligheten til å expande like fort som en zerg (utn å ta selvmord). Derfor lavere income med kun workers - og har muligheten til mules. Om du ikke er helt totalt idiot, men faktisk bruker mineralene dine er det jo akuratt det samme. En mule samler inn 270 mineraler... 3 overlords koster 300 mineraler. Ergo, 30 minerals forskjell. Ikke noe mer eller mindre fancy enn det.

Hold deg litt saklig. Kan ikke sette likhetstegn mellom to forskjellige ting, selv om kostnaden er den samme, så er effekten forskjellig.

 

Ja, zerg kan expande tidlig, men zerg blir presset til å gjøre det og. Er begrenset hvor mye units du klarer å produsere på 1 hatchery. Hvis du har valget mellom å bygge hatchery i main eller på natural så er det ikke så vanskelig å se hvor man bør bygge. I tillegg er tidlig expand risikabelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Terran kan ikke lage fler workers om gangen, og har heller ikke muligheten til å expande like fort som en zerg (utn å ta selvmord). Derfor lavere income med kun workers - og har muligheten til mules. Om du ikke er helt totalt idiot, men faktisk bruker mineralene dine er det jo akuratt det samme. En mule samler inn 270 mineraler... 3 overlords koster 300 mineraler. Ergo, 30 minerals forskjell. Ikke noe mer eller mindre fancy enn det.

Du bruker aktivt 300 mineraler på å finne ut hva motstanderen kan gjøre som zerg, mens som terran så bruker du 270 potensielle mineraler på det. Det vil si at zerg har lagt opp sin økonomi til å 'kaste' bort 300 mineraler, mens terran benytter seg ikke av bonusen han har mulighet til, og han fortsetter å følge sin opprinnelige plan.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere har satt dere litt fast i et "jeg hater terran" spor. Alle raser har fordeler og ulemper. En ting som er sikkert og vist er at scan, overlord og observer har verdt der siden SC1 og har aldri blitt fjernet eller endret noe særlig på.

 

Akkurat denne delen av spillet er ikke imba og det må dere bare rett og slett innse. Dere tar feil. Dere mangler forståelse for hvordan mule og scan fungerer og påvirker økonomien til spilleren.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere har satt dere litt fast i et "jeg hater terran" spor. Alle raser har fordeler og ulemper. En ting som er sikkert og vist er at scan, overlord og observer har verdt der siden SC1 og har aldri blitt fjernet eller endret noe særlig på.

 

Akkurat denne delen av spillet er ikke imba og det må dere bare rett og slett innse. Dere tar feil. Dere mangler forståelse for hvordan mule og scan fungerer og påvirker økonomien til spilleren.

 

Hei mr.Terran! Overlord ikke endret noe særlig? Du burde seriøst prøve zerg...

 

Ingen her som sier de hater terran, ser bare at de har det lettere i flere situasjoner. Lettere for terran å kaste ned en scan hvis man ikke har fått scoutet og er helt i blinde enn for zerg å sende inn en treig overlord, hvis den ikke er sendt mot basen til motsanderen fra starten av er det for seint.

 

Også de økonomiboost tingene..

T: Mule, Scan & Supply | Kan brukes når man vil bare man har nok energi. Gjør ikke noe om man glemmer å bruke mule fordi man kan kaste ned så mange man har "råd" til på en gang.

 

P: Chronoboost | Samme som hos terran, kan brukes når man vil. Spiller ingen rolle om man glemte å chronoboost fordi man kan kaste flere for å bruke opp energi. Eneste jeg ser kan hindre chronoboost er probe production fordi det blir det samme som hos Z med larvae, men er man på Warpgate eller lignende er det likgyldig.

 

Z: Larvae & Creep tumour | Zerg er utprodusert hvis man glemmer larvae inject, denne energien kan ikke brukes noe mer. Selvsagt kan man kaste ned creep tumour, men man trenger ikke 10stk av dem heller når man har allerede spredt creep.

 

Men utenom det er jeg enig i at det ikke er noe problem å scoute banshee rush/repear rush/zealot rush/cannon rush/you-name-it rush for noen av rasene.

Endret av nanotech
Lenke til kommentar

Hva mener du med dette? Er 270 det en mule tjener inn?

 

Kan likevel ikke sammenlignes helt. 270 i tapt inntekt er ikke det samme som 100 i brukte mineraler.

 

Det er tross alt balansert slik at man må bruke scans eller mules, de andre rasene har ikke tilsvarende økonomiboost.

 

Alternativkostnaden er 270, og det vil i praksis ha den samme effekten som å bruke 270 mineraler på Overlords hvis man ser bort i fra tidsperspektivet (som ikke er veldig viktig i dette tilfellet).

Lenke til kommentar

Kan egentlig ikke sammenligne overlords og scans. Men. terran taper jo 270 mineraler på å scanne, det er fakta.

 

Og en død overlord er også det samme som å miste 2 droner.

Så, 100 mineraler + ekstra fra de ikke-eksisterene dronene. Kan bli dyrt å miste mange overlords.

Lenke til kommentar

Hei mr.Terran! Overlord ikke endret noe særlig? Du burde seriøst prøve zerg...

 

Hvilke storeforandringer har de gjort med overlorden?

 

Du har helt rett i at det er lettere for terran å scane enn det er for zerg å sende en treg overlord, men det er en hel haug ting som er lettere for zerg. Det har seg nemlig slik at alle rasene ikke er like, derfor vil de ha fordeler og ulemper.

 

 

 

Klart det kan bli dyrt å miste mange overlords, men du skal faktisk ikke miste så veldig mange. Man trenger ikke å sende inn 13 overlords for å scoute basen til motstanden din. Ta en titt på gode zerg spillere og så hvordan de gjør det, kanskje dere burde prøve noe i den duren selv.

Lenke til kommentar

Spiller zerg selv, og er enig i at det er relativt uproblematisk å scoute med overlord. Er bare å planlegge det og kompensere ved lage en ekstra før scouten dør.

 

Liker også overseer upgraden. Greit nok at det er kjipt at du må upgrade for å få detection, men da får man i tillegg changeling og ekstra speed som er konge til scouting.

 

Personlig sender jeg drone så tidlig at den kommer før rampen er wallet igjen, hvertfall i 95% av tilfellene. Da kan man prøve å la den være i live såpass lenge at du vet om han går flere barracks, factory eller starport..

Lenke til kommentar

Syns det er feil å si at terran TAPER 270 resources av å scanne. Dette er jo ikke nødvendigvis sant. Mineralene ligger fortsatt i mineralfeltet, og du kommer til å mine dem ut før eller senere, eneste forskjellen er at du får dem senere i spillet, som greit nok er en ulempe om du gjør hele macroen din med expansions og workerplacements helt perfekt, noe de færreste av oss gjør.

 

Om du derimot har tenkt å onebase hele runden og vinne/tape før den første basen din er tom, da kan du si du har tapt 270 ressurser på dette :p

Lenke til kommentar

@ Flin

Overlord detector = SC1

Overseer detector = SC2

 

Ganske stor forandring spør du meg. Og det med copy pros, ser ikke ofte at de suicider overlord før 7min mark (fleste cheese / rush kommer før det).

 

Jammen jammen...... Det har jo ABSOLUTT ikke noe å si om det er detectors eller ikke når du skal inn der å scoute.. herregud

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Terran kan ikke lage fler workers om gangen, og har heller ikke muligheten til å expande like fort som en zerg (utn å ta selvmord). Derfor lavere income med kun workers - og har muligheten til mules. Om du ikke er helt totalt idiot, men faktisk bruker mineralene dine er det jo akuratt det samme. En mule samler inn 270 mineraler... 3 overlords koster 300 mineraler. Ergo, 30 minerals forskjell. Ikke noe mer eller mindre fancy enn det.

Du bruker aktivt 300 mineraler på å finne ut hva motstanderen kan gjøre som zerg, mens som terran så bruker du 270 potensielle mineraler på det. Det vil si at zerg har lagt opp sin økonomi til å 'kaste' bort 300 mineraler, mens terran benytter seg ikke av bonusen han har mulighet til, og han fortsetter å følge sin opprinnelige plan.

Zerg har fler workers, og derfor høyere income enn en terran - med mindre han bruker mulene sine. Så jo, det er sammenlignbart.

 

Det at overlords er supply for zerg, mener jeg er et dårlig argument. Du kan lage mange, slik at du ikke blir supplyblocked når du mister et par. Det blir som å si at terranen mister supply-count av å bruke scan - fordi han kunne brukt supply drop.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Zerg har fler workers, og derfor høyere income enn en terran

haha hæ?

 

Heh. Ja, zerg har flere workers HVIS de har flere expansions, akkurat som alle andre raser.

 

Å skaffe en expansion vil si at du har færre units enn motstanderen i en periode. Tar mye tid fra du starter en ny expansion til den vil lønne seg...

Lenke til kommentar

Det er vanlig at zerg har fler workers. De expander raskere for å få mer larva. Derfor også fler workers, og høyere income.

 

Som regel når en zerg expander er det ganske tidlig. Dette fører til at det tar flere minutter fra expansion er startet til zerg klarer å ta terran igjen på antall workers.

 

Expanding gjør at du får mer penger i det lange løp, men på kort sikt så er det en utgift...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...