Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Huff, tapte mot ein zerg som låg i Plat league, ligger for tida i bronze pga. at eg var uheldig med placement matches. Han gjekk 6 pool, heldigvis var eg lur nok til å scoute den før poolen var ute, så var ingen problem å stå imot. Men så kjem problemet mitt, eg gjekk ikkje til motangrep. Når eg ser på replayen etterpå viser det seg at eg var totalt overlegen hærmessig hadde eg berre angrepe ;<

 

Moralen må bli; gå til motangrep når ein har slått tilbake cheese sidan motstanderen har brukt ein god del ressursar på den og må produsere workers og ikkje army for å holde ut mid til late game.

 

Du kan dra lærdommen litt lenger, man skal så å si alltid angripe hvis man har slått tilbake et angrep. Jeg vet ikke om noen som angriper med noe annet enn alt de har*.

 

*Gode spillere får opp nye styrker rimelig fort, men du burde jo ha styrkene du hadde igjen + de nye.

 

Angående dette så er jeg helt uenig. Når du har slått tilbake angrep/cheese bør du expande, adde workers og gates / racks / tech, for å øke forspranget du har skaffet deg. Da er food-differansen mye større, og sjangsen for at han klarer å slå tilbake blir enda mindre.

 

Spesielt nyttig er dette dersom du spiller en Bo3+ serie, da motstanderen din blir satt på bakføttene imens du haler ut gamet, har opplevd dette selv, Selvtilliten din får seg en god knekk av å vite at du kommer nesten garantert til å tape matchen før eller siden.

 

Men dersom du countrer 6pools uten nevneverdige tap, så er det bare til å skaffe en production cycle å a-move inn til mainen hans.

 

Tjah, hvis det var mot en bra spiller er sjansen for at han expandet mens han pushet ganske stor. Å bygge opp sin egen expand mens han har en kjørende på full guffe er nok ikke noen god ide.

 

Man burde ihvertfall ta seg en titt (og expande) når man har slått tilbake et angrep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MMM taktikken er og forblir den beste har jeg merka. ufattelig effektivt å droppe dem i basen.

må finne en lignende taktikk hos de andre rasene :p

 

Hva om du møter 2-3 colossus og en haug med zealots m/ charge og stalkers? ( Kanskje noen HT )

Lenke til kommentar

Virker jo mer risky å møte phoenix o.l, dvs air som hindrer medivac. Personlig liker jeg DT ganske godt, min meget begrensede erfaring er at DT i forsvar gjør folk redde for å angripe, da de dreper units veldig veldig fort om man ikke har mobile detection.

 

AtW

Phoenix overlever ca 1 sekund mot en MMM-ball. Phoneix har jo tross alt bare 4 range, mens marines har 5 range.

 

DT fungerer ikke som hær-unit mot ok spillere, de har enten mobile detection eller scanner sweep tilgjengelig. DT fungerer svært bra som distraksjon og tvinger motstander til å bygge turrets osv.

Lenke til kommentar

Virker jo mer risky å møte phoenix o.l, dvs air som hindrer medivac. Personlig liker jeg DT ganske godt, min meget begrensede erfaring er at DT i forsvar gjør folk redde for å angripe, da de dreper units veldig veldig fort om man ikke har mobile detection.

 

AtW

Phoenix overlever ca 1 sekund mot en MMM-ball. Phoneix har jo tross alt bare 4 range, mens marines har 5 range.

 

DT fungerer ikke som hær-unit mot ok spillere, de har enten mobile detection eller scanner sweep tilgjengelig. DT fungerer svært bra som distraksjon og tvinger motstander til å bygge turrets osv.

 

Men i lufta så møter man jo gjerne medivacs, ikke selve ballen, går de til fots er jo saken en annen, men da er det vel vanligvis ikke snakk om harass? Ellers spørs det hva du mener med hærunit, som eneste unit eller i store mengder funker det ikke, men jeg synes defensiv det fungerer bra, det gjør fienden mer nervøs, man må spare opp scans, rett og slett mindre aggresjon, når det er sagt er jeg langt fa noen erfaren spiller, men dete r ihvertfall min erfaring i pinglete silver-legaue.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har jo brukt DT jeg også og av og til vinner det meg gamet. Av og til bruker jeg dem til å presse/plage motstanderen tilbake i basen, noe som gjør det lett for meg å expande. Av og til blir jeg angrepet før jeg får noe ut av DT-techen og taper fordi motstanderen har større hær enn meg, eller har med en observer.

Lenke til kommentar

Liker sjølv ganske godt å gå Phoenix iblant for å harasse worker linen til motstander, evt ta ut queens om det er zerg som er motstanderen. Fungerer ofte veldig bra tidleg iom. at dei er så raske. Dessutan har motstanderen ein tendens til å bli meir passiv også, sidan om eg ser han angriper sender eg nokre phoenix til basen og tar ut fleire workers mens hæren min på bakken ofte er større pga. eit overtak økonomisk, om det funker då.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hater DT. Herregud så sur jeg blir på meg selv når jeg ser SCV bare dø midt i basen. Spiller jo terran, så slenger bare inn en scan og tar de ned, men en scan istedenfor MULE er vel 570 mineraler, og å miste SCV er jo alltid det værste som kan skje..

Lenke til kommentar

Hater DT. Herregud så sur jeg blir på meg selv når jeg ser SCV bare dø midt i basen. Spiller jo terran, så slenger bare inn en scan og tar de ned, men en scan istedenfor MULE er vel 570 mineraler, og å miste SCV er jo alltid det værste som kan skje..

 

270-300 mineraler. Forsåvidt så er detection som Protoss en morsom greie...ekstremt koslig når de har utslettet observern din og de kommer med cloaked banshees....

Lenke til kommentar

Hater DT. Herregud så sur jeg blir på meg selv når jeg ser SCV bare dø midt i basen. Spiller jo terran, så slenger bare inn en scan og tar de ned, men en scan istedenfor MULE er vel 570 mineraler, og å miste SCV er jo alltid det værste som kan skje..

Mule er omtrent 300 mineraler.

 

Bare så det er nevnt, DT-byggningen koster 100/250 og DT koster 125/125. De første tre DT-ene koster da 475/625, eller 160/210 pr stk. En relativt drøy kostnad. Til sammenligning så koster to turrets tilsammen 200 minerals, eller to ravens 200/400 eller 100/200 pr stk.

 

PS: tech-lab og starport kan brukes til mye rart, mens DT shrine KUN kan brukes til å lage DT

Lenke til kommentar

Hater DT. Herregud så sur jeg blir på meg selv når jeg ser SCV bare dø midt i basen. Spiller jo terran, så slenger bare inn en scan og tar de ned, men en scan istedenfor MULE er vel 570 mineraler, og å miste SCV er jo alltid det værste som kan skje..

Mule er omtrent 300 mineraler.

 

Bare så det er nevnt, DT-byggningen koster 100/250 og DT koster 125/125. De første tre DT-ene koster da 475/625, eller 160/210 pr stk. En relativt drøy kostnad. Til sammenligning så koster to turrets tilsammen 200 minerals, eller to ravens 200/400 eller 100/200 pr stk.

 

PS: tech-lab og starport kan brukes til mye rart, mens DT shrine KUN kan brukes til å lage DT

 

Og 20 probes som blir massakrert koster 1000 :) Men mer seriøst, en DT er en ganske god unit fordi (ihvertfall på min level), man får ofte tatt ut noen probes, folk må kjøre scans istedet for mules, folk må bygge mobile detection, og i tillegg hemmer det kvasi-erly aggresjon. Folk tør ikke å kjøre i angrep uten mobile detection. Til tider feiler de såklart, som alle andre sammensetninger kan, man må ikke basere seg kun på DT, og så ikke ha noe annet å spe på med. Man får også ofte gjennbrukt dark shrine i late-game, fordi etter at folk har bygd mobile detection og alt det der, uten at man kjører noe særlig DT, så glemmer de hele greia, i late game har man plutselig expansions osv uten detection som man kan harasse. Men som nevnt, det er vel ingen bombesikker strategi (men hva er vel det)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...