Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Fant nettopp ut av det ikke er mulig å vinne mot en over middels god terran som kjører bancheese. Matchen går som dette: min army møter hans, han har x antall bancheese + marines, han scanner og focusfirer ned observern min (som forøvrig har altfor lite hp). Dermed er det fritt frem for han å rape resten av troppene mine mens jeg ikke kan gjøre noe som helst utenom å fortsette å produsere observers, som han igjen scanner og focusfirer ned. Hvor broken er ikke det?

Tja pylon + cannon til detection da? Er jo sånn for alle moving detectors, kan jo bare focus fire dem (raven, overseer, observer). Vet ikke nøyaktig hvor mye observer koster men er vel tilnærmet det samme som raven/overseer (overlord + morph). Og observer dør på 123 også, gjør den ikke? Hmm ja kanskje det er litt broken, men for hver scan terran bruker mister han 300 (?) mineraler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er aldri hva du lager, det er hvordan du håndterer det i forhold til timing.

"Å lage observer" er ikke en løsning om du ikke utnytter løsningens potensiale. Om han til en tid i spillet har 10+ banshees med cloak, og du har én observer er det du som gjør noe galt.

Og om du i tillegg lar han komme i en posisjon hvor han kan drepe observeren din er det du som viser dårlig micro.

Sorry mac, men du kan ikke skylde på spillet.

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

Du skjønner problemet Pingas, gjør du ikke? Enlighten me, hva gjør du hvis du møter 10x banshee?

Les hva jeg skrev én gang til.

Det er ikke hva du gjør mot 10+ banshees med én observer som er poenget, men hvordan du unngår å havne i situasjonen.

Dersom du havner i nevnte situasjon betyr det at du ikke scoutet godt nok. Er ikke "broken" av den grunn.

Dersom du klarer å miste observeren mot marines viser du kun dårlig micro. Heller ikke "broken" av den grunn.

Dersom du faktisk scoutet tech og overvekten av banshees er det ikke verre enn å produsere ekstra observers. Han taper utrolig mye på å scanne, i tillegg til at banshees er dyre, skjøre units. Om han har investert så mye i så mange banshees vil du ha en gigantisk ledelse dersom du utrydder trusselen.

Lenke til kommentar

Du skjønner problemet Pingas, gjør du ikke? Enlighten me, hva gjør du hvis du møter 10x banshee?

Først, litt info om banshees, de tar kun bakke, er en light unit og har energy, men kan cloakes. De koster 150/100 og har 140hp og gjør svært bra skade mot bakke. http://sc2armory.com/game/terran/units/banshee

Som nevnt, du trenger mer enn en observer hvis han har 10 banshees. En observer koster 50m/100g og er middels dyre, men å få tak i 3 stk når du vet han går for banshee burde være greit. Det som tar de ut er marines. Marines er best å ta ut med enten Colossi eller High templar med storm.

High templar er svært bra mot banshees hvis du bruker Feedback. Den fjerner all energy (som gjør at den ikke kan cloake) og gjør like mye skade som bansheen har energy.

En ting som burde bli gjort hvis du vet du spiller mot banshee's som du nevner her er å få oppgradert observerene dine med Gravity Booster. Det blir da relativt mye lettere å flytte de rundt. Dette krever robotics bay, som også gjør at du får tilgang til colossi.

Anyway, det var en haug med countre. Mest sannsynlig så kan du bare lage en svær haug med stalkere, 2-3 observere og kjøre rett over han. Mao, Gate -> Robo -> Gate -> Gate. Produser stalkere og observere, ta med et par zealots som meat shields og angrip.

Som nevnt her, observeren din har 11 sight, stalkere 6 range og marines 5 range. Hold observeren din bak stalkerene, opptil 5 spaces bakover, ha med en observer ekstra som henger ut til sida kanskje 7-8 spaces bortenfor.

Btw, glemte at Phoenix er ekstremt bra mot banshees, de gjør 2x10 damage, er kjappere og kan brukes til å løfte opp og drepe workere.

Mye tech som kan brukes, noe som krever god tid. På den andre siden tar det rimelig lang tid å lage 10 banshees... :p

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Huff, tapte mot ein zerg som låg i Plat league, ligger for tida i bronze pga. at eg var uheldig med placement matches. Han gjekk 6 pool, heldigvis var eg lur nok til å scoute den før poolen var ute, så var ingen problem å stå imot. Men så kjem problemet mitt, eg gjekk ikkje til motangrep. Når eg ser på replayen etterpå viser det seg at eg var totalt overlegen hærmessig hadde eg berre angrepe ;<

Moralen må bli; gå til motangrep når ein har slått tilbake cheese sidan motstanderen har brukt ein god del ressursar på den og må produsere workers og ikkje army for å holde ut mid til late game.

Lenke til kommentar

Huff, tapte mot ein zerg som låg i Plat league, ligger for tida i bronze pga. at eg var uheldig med placement matches. Han gjekk 6 pool, heldigvis var eg lur nok til å scoute den før poolen var ute, så var ingen problem å stå imot. Men så kjem problemet mitt, eg gjekk ikkje til motangrep. Når eg ser på replayen etterpå viser det seg at eg var totalt overlegen hærmessig hadde eg berre angrepe ;<

Moralen må bli; gå til motangrep når ein har slått tilbake cheese sidan motstanderen har brukt ein god del ressursar på den og må produsere workers og ikkje army for å holde ut mid til late game.

Du kan dra lærdommen litt lenger, man skal så å si alltid angripe hvis man har slått tilbake et angrep. Jeg vet ikke om noen som angriper med noe annet enn alt de har*.

*Gode spillere får opp nye styrker rimelig fort, men du burde jo ha styrkene du hadde igjen + de nye.

Lenke til kommentar

Du kan dra lærdommen litt lenger, man skal så å si alltid angripe hvis man har slått tilbake et angrep. Jeg vet ikke om noen som angriper med noe annet enn alt de har*.

*Gode spillere får opp nye styrker rimelig fort, men du burde jo ha styrkene du hadde igjen + de nye.

Angående dette så er jeg helt uenig. Når du har slått tilbake angrep/cheese bør du expande, adde workers og gates / racks / tech, for å øke forspranget du har skaffet deg. Da er food-differansen mye større, og sjangsen for at han klarer å slå tilbake blir enda mindre.

Spesielt nyttig er dette dersom du spiller en Bo3+ serie, da motstanderen din blir satt på bakføttene imens du haler ut gamet, har opplevd dette selv, Selvtilliten din får seg en god knekk av å vite at du kommer nesten garantert til å tape matchen før eller siden.

Men dersom du countrer 6pools uten nevneverdige tap, så er det bare til å skaffe en production cycle å a-move inn til mainen hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...