Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon

236 stemmer

1. 1. Cheese taktikker yes/no?

• Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!

Anbefalte innlegg

Man kan selvfølgelig være uenig i forretningsmodellen til Blizzard, men det er ikke til å stikke under en stol at spillerbasen til Blizzard er villige til å betale for dette. Massen er såpass stor at noen fra eller til spiller liten rolle.

Dette er jo selvfølgelig en strategi som aldri hadde fungert for en mindre spillutvikler uten et massivt rykte og kredibilitet og ta av, men Blizzard befinner seg i særposisjon, og kan gjøre dette uten spesielt store ringvirkninger.

Uten å gå for mye inn på det moralske vedrørende dette, så synes jeg som sagt det er helt greit. Det er forøvrig enorm forskjell på et navnebytte og endring av grafikkinnstillinger o.l.

Mener fremdeles at microtransactions er kommet for å bli. Det kommer til å bli en stor del av alle spill med en aktiv onlinedel.

http://www.joystiq.com/2010/07/26/ea-partners-with-live-gamer-for-global-microtransaction-business/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser overhodet ikke noe galt i å ta betaling for det. Microtransactions er en relativt stor del av dagens spillmarked, og Blizzard har et ansvar ovenfor aksjeholdere/eiere om å tjene penger. Er jo på ingen måte en avgift som du må betale. Bare å la vær å bytte navn.

Ser overhodet ikke noe galt med å ta betling for å bytte grafikksettings, det er jo bare å la være å bytte de...

Forøvrig er det ikke noen stor del av dagens spillmarkedet å ta betalt for selvfølgelig konfigurasjonsendringer. Blizzard har selvsagt sin egen agenda, og det er jo godt å vite at den agendaen tilsynelatende er å tjene penger, helt uavhengig av hvor mye dette går på bekostning av spilleren...

AtW

Herregud. Hvor mye penger tror du blizzard tjener på at folk bytter navn? Flere hundre tusen?

Edit:

...og å dra paralleller med å bytte grafikksetting? Prøv i det minste å argumentere saklig.

Endret av Patton
Lenke til kommentar

Er det enorm forskjell mellom å bytte grafikkinstillinger og navnebytte? Jeg kan ihvertfall bruke akkurat de samme argumentene som du har brukt. Om forskjellen er så stor, så viser det at disse argumentene alene ikke er nok til å forsvare det. Forøvrig mener jeg det går utover kredibiliteten til blizzard om de skal drive på sånn.

AtW

Herregud. Hvor mye penger tror du blizzard tjener på at folk bytter navn? Flere hundre tusen?

Så argumentet ditt er at dette grådighetstrikset er helt fint, fordi det i tillegg til å belaste brukerene nesten ikke tjener blizzard i det hele tatt? Om de tjener så lite på det, desto mindre grunn til å gjennomføre det.

AtW

Lenke til kommentar

Synes og at endring av grafikkinnstillinger blir litt drøyt. En essensiell funksjon, som de aller fleste endrer mange ganger i løpet av et spills levetid. Et navn er ikke essensielt på noen som helst måte.

Blizzard har forøvrig og annonsert at første bytte forblir gratis.

Lenke til kommentar

Er det enorm forskjell mellom å bytte grafikkinstillinger og navnebytte? Jeg kan ihvertfall bruke akkurat de samme argumentene som du har brukt. Om forskjellen er så stor, så viser det at disse argumentene alene ikke er nok til å forsvare det. Forøvrig mener jeg det går utover kredibiliteten til blizzard om de skal drive på sånn.

AtW

Ja, forskjellen er et Ladder-system, vennelister, battle.net-nettverk og E-Sport-Arena. Grafikkinnstillinger er lokalt på din innstallerte klient. Hvis du fremdeles mener at disse to egenskapene er ekvivalent, da har vi en total forskjellig virkelighetsoppfatning.

Hva driver egentlig Blizzard med? Jeg har ikke sett noe offisielt angående betaling av SC2-navneskifte.

Lenke til kommentar

Synes og at endring av grafikkinnstillinger blir litt drøyt. En essensiell funksjon, som de aller fleste endrer mange ganger i løpet av et spills levetid. Et navn er ikke essensielt på noen som helst måte.

Blizzard har forøvrig og annonsert at første bytte forblir gratis.

På konsoll klarer de seg uten å endre grafikk, mens de akn endre nick. Hva regner du som "essensielt" å kunne endre i et spill?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Ja, forskjellen er et Ladder-system, vennelister, battle.net-nettverk og E-Sport-Arena. Grafikkinnstillinger er lokalt på din innstallerte klient. Hvis du fremdeles mener at disse to egenskapene er ekvivalent, da har vi en total forskjellig virkelighetsoppfatning.

Hva driver egentlig Blizzard med? Jeg har ikke sett noe offisielt angående betaling av SC2-navneskifte.

Man har en unik ID uansett. Ingen av tingene du nevner går i konflikt med navneskift overhodet. Det er rett og slett latterlig å ta betalt for noe slikt.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du ser bort fra de åpenbare forskjellene på konsoll og pc, er grafikkdetaljinnstillinger, vanskelighetsgrad det mest essensielle så vidt jeg ser det.

Riktig, så da er det ikke noe problem å betale for å endre "ikke-essensiell" innstillinger som lydinnstillinger, muse-sesnitivity, key-mappings, avatar, logo osv?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Man har en unik ID uansett. Ingen av tingene du nevner går i konflikt med navneskift overhodet. Det er rett og slett latterlig å ta betalt for noe slikt.

AtW

Da er jeg usikker på hva du mener med unik ID. Etter det jeg forstår består din unike ID av nick + character-code, så en forandring av nick (=navnebytte) ville ha vært en forandring av unik ID. Hvis f.eks. noen i SC2-diskusjon-turneen skulle plutselig skifte nick, så ville det ha fått konsekvenser for turneen hvis man ikke manuelt informerer trådstarter og alle involverte om navnebytte.

Lenke til kommentar

Hvis du ser bort fra de åpenbare forskjellene på konsoll og pc, er grafikkdetaljinnstillinger, vanskelighetsgrad det mest essensielle så vidt jeg ser det.

Riktig, så da er det ikke noe problem å betale for å endre "ikke-essensiell" innstillinger som lydinnstillinger, muse-sesnitivity, key-mappings, avatar, logo osv?

AtW

Vær litt fornuftig. Uten mulighet til å endre på lydinnstillinger, sensitivity o.l. sitter du igjen med en sterkt redusert spillopplevelse. Et navn har overhodet ingen innvirkning på opplevelsen. Ihvertfall ikke hvis du ser bort fra håpløse navnvalg o.l.

Lenke til kommentar

Da er jeg usikker på hva du mener med unik ID. Etter det jeg forstår består din unike ID av nick + character-code, så en forandring av nick (=navnebytte) ville ha vært en forandring av unik ID. Hvis f.eks. noen i SC2-diskusjon-turneen skulle plutselig skifte nick, så ville det ha fått konsekvenser for turneen hvis man ikke manuelt informerer trådstarter og alle involverte om navnebytte.

Når man er med i ladderen, har venner osv, så er de unik identifisert uten at nicket trenger å brukes. Det er ikke sånn at du forsvinner ut av vennelister og rankings av å bytte nick.

AtW

AtW

Vær litt fornuftig. Uten mulighet til å endre på lydinnstillinger, sensitivity o.l. sitter du igjen med en sterkt redusert spillopplevelse. Et navn har overhodet ingen innvirkning på opplevelsen. Ihvertfall ikke hvis du ser bort fra håpløse navnvalg o.l.

Det var du som ikke nevnte dette som essensielt, ikke meg. Hva med logoer, avatar osv, synes du det er greit å betale for å bytte dette. Personlig synes jeg det minst fornuftige i denne trådene r at blizzard skal forsvares uansett hvor mye de rævkjører kundene.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Å sammenligne å ta betalt for dill som navnebytte, logoer, osv med å ta betalt for å endre på grafikkinnstillinger synes jeg er rimelig drøyt. Navnebytte/logobytte er noe spillet hadde klart seg helt fint uten, mens ingen PC-spill hadde klart seg uten å kunne endre på grafikkinnstillingene pga stor variasjon i hardwaren.

Personlig ser jeg ikke positivt at de tar betalt for alt mulig dill, men hvis spillet koster 300kr istedetfor 500kr som er vanlig og får inn resten av pengene på dill som navnebytte/logobytte er det noe som jeg kommer bra ut av. (Jeg gir f... i navnebytte/logobytte).

Lenke til kommentar

Når man er med i ladderen, har venner osv, så er de unik identifisert uten at nicket trenger å brukes. Det er ikke sånn at du forsvinner ut av vennelister og rankings av å bytte nick.

AtW

Ah, da har jeg formulert meg feil. Jeg mente ikke at vennelista vil bli ugyldig, men hvis man har hyppige navneskift så kan vennelista di bli ugjenkjennelig. Plutselig står 3 nick i lista di som du aldri har sett før. Med ladder mente jeg at det er allmenn viten at DuckloadRa er den riktige WhiteRa, og ikke VoidRa eller CheeseRa alt ettersom humøret til WhiteRa, noe som er lett å miste oversikten over med hyppige navneskifting. Å skille "fakes" fra den ekte blir også vanskeligere.

Lenke til kommentar

Jeg synes RealID-trekket til Blizzard er symptomatisk på at ikke alt er som det skal med Blizzards syn på sine egne kunder. Det var bare lite gjennomtenkt og grådig, samtidig som de løy folk opp i ansiktet med dårlige unnskyldninger, når det var lett å se at de gjorde dette pga. en avtale med Facebook.

Lenke til kommentar

Å sammenligne å ta betalt for dill som navnebytte, logoer, osv med å ta betalt for å endre på grafikkinnstillinger synes jeg er rimelig drøyt. Navnebytte/logobytte er noe spillet hadde klart seg helt fint uten, mens ingen PC-spill hadde klart seg uten å kunne endre på grafikkinnstillingene pga stor variasjon i hardwaren.

Personlig ser jeg ikke positivt at de tar betalt for alt mulig dill, men hvis spillet koster 300kr istedetfor 500kr som er vanlig og får inn resten av pengene på dill som navnebytte/logobytte er det noe som jeg kommer bra ut av. (Jeg gir f... i navnebytte/logobytte).

Starcraft koster ikke mindre enn vanlige spill (faktisk er vel retail-prisen litt høyere enn vanlig om jeg ikke husker feil)

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Ah, da har jeg formulert meg feil. Jeg mente ikke at vennelista vil bli ugyldig, men hvis man har hyppige navneskift så kan vennelista di bli ugjenkjennelig. Plutselig står 3 nick i lista di som du aldri har sett før. Med ladder mente jeg at det er allmenn viten at DuckloadRa er den riktige WhiteRa, og ikke VoidRa eller CheeseRa alt ettersom humøret til WhiteRa, noe som er lett å miste oversikten over med hyppige navneskifting. Å skille "fakes" fra den ekte blir også vanskeligere.

Det står jo fulle navn i vennelista? Ihvertfall i min. Ikke ser jeg problemet med "å miste oversiken" heller, hva så? Fakenicking var vanlig i CS, jeg ser ikke problemet, noen andre vet ikke hvem du er, har de noen slags rett og plikt til å koble sammen det? Hvorfor ikke la folk velge selv om de synes gjenkjennelighet er viktig? Og la oss si dette faktisk er et problem, det er ingen grunn til å ta betalt for det, det er ren grådighet.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...