Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mye sinne på Starcraft-forumet?

Fordi elitistene kommer seg til plat+ med cheese, for så å whine over imbalance når de egentlig ikke har det fundamentale inne.

 

Egentlig bare elitister. Beste argumentene er jo de 'åh, silver-dust, du kan ikke vite noe om imbalanse' :wee: . Bare fordi jeg ikke er pro så kan jeg ikke kose meg med spillet, men hjeller få det som kastes mot meg av 1900+ diamond-meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har spilt endel random i det siste og som protoss syns jeg mutas virker litt over the top. Dog ikke overpowered, bare mye vanskeligere å counter enn det er å bruke :p

 

Som terran er mutas latterlig enkelt å counter. Marines moser dem lett og én eller to turrets locker dem ned. Spilte zerg ved ett tidspunkt og skulle angripe en terran expansion med cirka 10 mutas. De hadde to turrets oppe, dum som jeg var tenkte jeg "dette fikser jeg lett" men med en gang jeg angrep turret satte han jo førti scv's på den og de voldtok fem mutas før jeg bare måtte stikke :p

 

Om protoss gjør det samme bare moser du den ene pylonen og går trigger happy på workers, som tvinger han til å ta sin eneste ranged unit - stalkers tilbake til basen. Og de er treige, og med walloff kommer bare en og en seg igjennom ramp om gangen, så du rekker typisk ta alle workers, og med en gang han går ut går du bare inn igjen, fryktelig herlig når man spiller zerg.

 

Om du sammenligner med void rays har både terran og zerg ganske bra counters. Både mutas og hydralisks er sykt gode mot void rays, for ikke å nevne marines.

Lenke til kommentar

som tvinger han til å ta sin eneste ranged unit - stalkers tilbake til basen.

Ingen sentries? Er forresten ingen som hindrer deg i å gå phoenix mot muta.

 

Gå High Templar om du har problemer med Muta.

Nei, nei, nei! Mutas er alt for mobile.

 

Zerg har antakeligvis ikke stort mer enn en gruppe lings og muligens et par spines i basen, så få opp noen canons i mineral line -> push -> win.

Lenke til kommentar

Har spilt endel random i det siste og som protoss syns jeg mutas virker litt over the top. Dog ikke overpowered, bare mye vanskeligere å counter enn det er å bruke :p

 

Som terran er mutas latterlig enkelt å counter. Marines moser dem lett og én eller to turrets locker dem ned. Spilte zerg ved ett tidspunkt og skulle angripe en terran expansion med cirka 10 mutas. De hadde to turrets oppe, dum som jeg var tenkte jeg "dette fikser jeg lett" men med en gang jeg angrep turret satte han jo førti scv's på den og de voldtok fem mutas før jeg bare måtte stikke :p

 

Om protoss gjør det samme bare moser du den ene pylonen og går trigger happy på workers, som tvinger han til å ta sin eneste ranged unit - stalkers tilbake til basen. Og de er treige, og med walloff kommer bare en og en seg igjennom ramp om gangen, så du rekker typisk ta alle workers, og med en gang han går ut går du bare inn igjen, fryktelig herlig når man spiller zerg.

 

Om du sammenligner med void rays har både terran og zerg ganske bra counters. Både mutas og hydralisks er sykt gode mot void rays, for ikke å nevne marines.

Som protoss burde man gå blink-stalkers hvis man merker at motstanderen går mass muta. Hvis tallet blir grisesvært bør man gå high templar med storm.

Lenke til kommentar

Har spilt endel random i det siste og som protoss syns jeg mutas virker litt over the top. Dog ikke overpowered, bare mye vanskeligere å counter enn det er å bruke :p

 

Som terran er mutas latterlig enkelt å counter. Marines moser dem lett og én eller to turrets locker dem ned. Spilte zerg ved ett tidspunkt og skulle angripe en terran expansion med cirka 10 mutas. De hadde to turrets oppe, dum som jeg var tenkte jeg "dette fikser jeg lett" men med en gang jeg angrep turret satte han jo førti scv's på den og de voldtok fem mutas før jeg bare måtte stikke :p

 

Om protoss gjør det samme bare moser du den ene pylonen og går trigger happy på workers, som tvinger han til å ta sin eneste ranged unit - stalkers tilbake til basen. Og de er treige, og med walloff kommer bare en og en seg igjennom ramp om gangen, så du rekker typisk ta alle workers, og med en gang han går ut går du bare inn igjen, fryktelig herlig når man spiller zerg.

 

Om du sammenligner med void rays har både terran og zerg ganske bra counters. Både mutas og hydralisks er sykt gode mot void rays, for ikke å nevne marines.

 

Stalkers er det ikke spesielt treige? De er jo blant de raskteste unitene på bakken. På midt lave nivå er ikke mutas noe spesielt problem, folk prøver gjerne å finne hull i forsvaret ditt, så de navigerer rundt med mutaene, pleier å plasser noen stalkers her og der så de kaster bort tid på å finne et bedre sted å angripe, i mens løper jeg bort og dreper de. Ofte har de ikke så mye i sin base.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å "kose seg med spillet" og ha valide meninger om rasebalanse basert på ferdighet og erfaring.

La oss anta litt. La oss anta at terran har en OP unit som er kjempegod i bronse/silver/gold pga hvor effektiv den er iforhold til kost (tenk på marauder, eller roaches i beta). Eneste du trenger for å vinne mot protoss eller zerg er å spamme denne uniten og attack-move inn i hovedbasen og gå afk. På høyere nivåer fungerer ikke dette pga protoss og zerg har mye bedre timings på byggingen og kan dermed kontre dette og til og med vinne en relativt god andel kamper. Dette vil være balansert i større turneringer. Mens de stakkars zerg og protoss i bronse/silver/gold slipper ikke unna pga de ikke har god macro, ikke god micro, ikke solid fundament i det hele tatt, mens denne OP uniten lar terran slippe enkelt unna ved å tillate store rom for feil.

Eller cannon-cheese..

Hvorfor skal ikke bronse/silver/gold kunne kose seg med spillet når de taper mot en relativt enkel taktikk?

 

Se for deg han tullingen med 98 % treffsikkerhet med AWP i CS, som camper et sted du må forbi uansett og han tar deg hver gang, på samme måte og lar deg ikke slippe unna på noe vis pga ubalanse blandt det nivået av spillere.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å "kose seg med spillet" og ha valide meninger om rasebalanse basert på ferdighet og erfaring.

La oss anta litt. La oss anta at terran har en OP unit som er kjempegod i bronse/silver/gold pga hvor effektiv den er iforhold til kost (tenk på marauder, eller roaches i beta). Eneste du trenger for å vinne mot protoss eller zerg er å spamme denne uniten og attack-move inn i hovedbasen og gå afk. På høyere nivåer fungerer ikke dette pga protoss og zerg har mye bedre timings på byggingen og kan dermed kontre dette og til og med vinne en relativt god andel kamper. Dette vil være balansert i større turneringer. Mens de stakkars zerg og protoss i bronse/silver/gold slipper ikke unna pga de ikke har god macro, ikke god micro, ikke solid fundament i det hele tatt, mens denne OP uniten lar terran slippe enkelt unna ved å tillate store rom for feil.

Eller cannon-cheese..

Hvorfor skal ikke bronse/silver/gold kunne kose seg med spillet når de taper mot en relativt enkel taktikk?

 

Se for deg han tullingen med 98 % treffsikkerhet med AWP i CS, som camper et sted du må forbi uansett og han tar deg hver gang, på samme måte og lar deg ikke slippe unna på noe vis pga ubalanse blandt det nivået av spillere.

Hadde det vært et stort problem, så hadde du nok hatt et poeng, min erfaring er at det er relativt lite cheese. Kanskje 1 av 7 games? Jeg er i silver btw.

 

(Samtidig så er det som i CS - av og til så støter du på en camper hvert eneste game og du finner ut at det er greit å kjøpe smoke...)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Har nivået til spillere gått kraftig ned i det siste? Eller har bare alle de gode blitt promota til riktig league?

 

Spilte en del kamper i går 2v2 med en venn, og vi vant så lett som bare det. Tidligere har vi møtt relativt ok folk, og vi har vel vunnet 50% of kampene. Kanskje litt mindre. I går tok vi 3 seier på rad, før vi tapte en kamp og så vant en igjen. De fleste brukte cheese. Er i silver league (bronze nå etter 1 tap og 4 seier o_O)

 

Hadde for eksempel en runde mot protoss og zerg der jeg spilte zerg og min venn spilte terran. Jeg var ute å scoute litt da jeg ba kameraten sin sjekke basen for proxy, siden protossen sin base så litt merkelig ut. Og ikke lenge etterpå ser vi en pylon på vei opp i basen til kameraten min. Dumme som vi (eller jeg) var gikk vi ut ifra at han ikke ville prøve seg igjen med tanke på at vi fant den første før han var i gang. Litt seinere scouter jeg basen min igjen, og der har vi pylon med 2 kanoner oppe. Så jeg expander ASAP, flytter alle workere og start på ny base og tar naturalen til kameraten min også. Produserer zerglings og hydras, og noen roaches. Løper alle zerglings inn i hovedbasen til protossen og dreper workers+nexus mens kameraten min tar ut workere ved min gamle hovedbase. Deretter skaffer vi oss units og beveger oss mot zerg spilleren etterfulgt av 2 stk som leaver.

 

En annen var dobbel proxy rax utenfor basen vår med cannons fra protossen. Igjen kameraten min spiller terran og waller off. Spiller zerg, så skaffer meg speedlings til å begynne med. Denne kampen kunne fort vært over for oss, men istedet for å gå etter meg som ikke har hatt mulighet prøver de gang på gang å bryte ned basen til kameraten min. Vi venter til de engager bunkeren hans mens SCV reparerer, så sperrer jeg alle marines med speedlings. Vi samler begge opp en grei styrke mens jeg holder et øye med alle expands ved å ha en zergling der. De expander ikke utenfor natural, så når vi har stor nok styrke tar vi ut proxyen. Vi rakk ikke en gang bort til de sin base før de leava.

 

Siste var PZvPZ, og protossen går helt amokk med cannons. De var plassert overalt og sammen med zerg styrkene holdt de oss unna for mange expands. Så vi masset opp en hør og jeg jobbet med upgrades og muta/ling. Fikk noe harass inn, siden de ikke hadde vært flinke nok til å dekke alle plasser, men helt mot slutten var vi helt tom for mineraler. Stil slutt så angriper protossen uten zerg spilleren, og alle hans void rays blit tatt ut. Jeg kommer meg rundt og til ene zergens expand med mutas 2/2 upgrades. Han sendte inne alle hydras som blir drep. De hadde full map control, og kunne lett expanda og kjørt oss tom for mineraler, men istedet leaver de.

 

 

TL;DR: Hva skjer med nivået på spillere i bronze-gold league? >_>

Lenke til kommentar

Mulig jeg og kameraten min bare hadde uflaks tidligere da. Vi møtte konstant folk som var bedre enn oss når vi var i silver league, men kampene i går spilte vi mot et par i gold som var mye dårligere enn folk vi møtte på tidligere.

 

Mente ikke å si at nivået var veldig høyt i bronze-gold, men det virket som vi konstant møtte folk som var bedre enn oss. Mens i går var det kun den 1 kampen ut av 4 som faktisk slo oss. Kan jo være at vi bare var heldig i går så klart. >_>

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg ikke er pro så kan jeg ikke kose meg med spillet, men hjeller få det som kastes mot meg av 1900+ diamond-meninger.

 

Ser poenget ditt med at mange elitister er idioter, men tror nok du burde ta imot alt som kastes mot deg fra en 1900+ diamond-player. 1900 nærmer seg jo pro level. 1. på ladder har ca 2350 altså bare 450 poeng mer enn fra en spiller du klager på å få slengt tips fra :pSC2 Ranks.

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg ikke er pro så kan jeg ikke kose meg med spillet, men hjeller få det som kastes mot meg av 1900+ diamond-meninger.

 

Ser poenget ditt med at mange elitister er idioter, men tror nok du burde ta imot alt som kastes mot deg fra en 1900+ diamond-player. 1900 nærmer seg jo pro level. 1. på ladder har ca 2350 altså bare 450 poeng mer enn fra en spiller du klager på å få slengt tips fra :pSC2 Ranks.

 

 

Hvordan ser man sin "poengsum" ? :blush:

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt med at mange elitister er idioter, men tror nok du burde ta imot alt som kastes mot deg fra en 1900+ diamond-player. 1900 nærmer seg jo pro level. 1. på ladder har ca 2350 altså bare 450 poeng mer enn fra en spiller du klager på å få slengt tips fra :pSC2 Ranks.

Jeg mente at dersom det angrepet jeg fikk hadde blitt gjort på en 1900+ diamond, så ville han ha overlevd og dermed er det helt balansert på alle mulige måter. At jeg mangler ferdighetene til å være 1900 diamond, så da er det ikke rett at jeg skal slite mot en simpel build motstanderen kan gjøre (i tillegg til å være litt løs med byggingen).

Poenget mitt er at selv om spillet er balansert rundt top 500 i verden, skal de resterende også kunne kose seg med spillet.

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg ikke er pro så kan jeg ikke kose meg med spillet, men hjeller få det som kastes mot meg av 1900+ diamond-meninger.

 

Ser poenget ditt med at mange elitister er idioter, men tror nok du burde ta imot alt som kastes mot deg fra en 1900+ diamond-player. 1900 nærmer seg jo pro level. 1. på ladder har ca 2350 altså bare 450 poeng mer enn fra en spiller du klager på å få slengt tips fra :pSC2 Ranks.

 

 

Hvordan ser man sin "poengsum" ? :blush:

 

Trykk på saken som ser ut som en stige i menyen. Deretter trykker du på 1v1 så skal det stå hvor mange poeng du har.

 

Når man avbryter en byggning (terran).

Får man alle ressursene tilbake da? :)

 

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...