Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Hvis du ikke får nok mineraler/gas så bygger du for få SCV-er. Du skal ha ca 30stk for max effekt, eller 22stk for 90% eller deromkring. Det er også ofte mineraler/units osv å plukke opp rundt omkring på oppdragene, så scout ivei.

 

Romis:

Hva er et bra counter mot buildet ditt?

 

Cheese er noe som proffene gjør også, forskjellen på en bra spiller og en dårlig en er at den gode vet når han burde prøve å gå over til en normal build. Til slutt kommer du på et nivå av spillere som klarer å gjøre de riktige tingene, så du kommer bakpå når du prøver å cheese.

 

2-Gateway uten proxy er ikke akkurat cheese da, det du driver på med er å pushe motstanderen så hardt du kan. Som du sier, det er ikke noe problem for deg å justere builden din underveis. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mediocre spill får 8. Jeg gidder ikke henge meg så opp i det, men anmelder driter på leggen. Han må hvertfall komme med andre argumenter enn at det ikke er veldig orginalt for en 8er. Det er RTS, begrenset hva man kan gjøre. I tillegg er det som kan gjøres stort sett gjort, dermed er det perfeksjon som teller. Virker mer som han er lei genren enn spillet.

 

Generen har fornyet seg endel siden SC1 kom, SC2 tar ikke særlig mye av disse nyvinningene i bruk, helt fair kritikk spør du meg, selv om man ikke nødvendigvis er enig.

 

AtW

Skal man ha et fastpaced klassisk RTS er det få nyvinninger som faktisk har hensikt og som ikke hemmer gameplay. Blizzard har laget et spill som hvertfall jeg som var lei klassisk-RTS etter WC3 finner ufattelig underholdende. Gjennomført håndverk som jeg føler burde fått en bedre karakter.

 

Det er bare det at du legger til en falsk begresning der, nemlig at det må være klassisk. Sikkert vanskelig å lage gode kontroller om du skal lage en FPS som kun styres med pekebrett også, men det betyr ikke at spillet er bra. Det er jo helt greit å mene at det ikke er noen vits å lage det klassisk og gammeldags i dag, at dette faktisk gjør spillet dårligere.

 

AtW

Jeg og hele Sør-Korea. For at det skal være godt competetivt bør grunnregelene være enkle og gode. Det er basis for alle gode sporter/spill som skal appelere til massene. Counter-strike, Fotball, Quake3, WC3, Unreal er alle gode eksempler på dette. Så ja skal det være arvtager til SC1 bør det holde seg klassisk, samtidig som det perfeksjonerer og legger grunnlaget for videre spill.

 

Ja jeg er helt enig i at det er legitimt å ha lyst på noe mer innovativt, det er likevel noe urettferdig å dømme det to karakterer ned når han helt tydelig ikke hadde annet å utsette på det.

Lenke til kommentar

Mediocre spill får 8. Jeg gidder ikke henge meg så opp i det, men anmelder driter på leggen. Han må hvertfall komme med andre argumenter enn at det ikke er veldig orginalt for en 8er. Det er RTS, begrenset hva man kan gjøre. I tillegg er det som kan gjøres stort sett gjort, dermed er det perfeksjon som teller. Virker mer som han er lei genren enn spillet.

 

Hadde du ikke giddet hengt deg opp i det hadde du ikke kommentert det i første omgang. ;) For øvrig bør du tenke logisk. 8/10 betyr at der er et sted mellom 8.0 og 8.9, altså 0.1 fra 9 av 10. Den lille 0.1 er nok fordi det ikke er så mange nye ting her. Det er nok derfor mange bruker prosenter. Det er en viss forskjell fra 80% og 89%. ;)

Lenke til kommentar

Eventuelt bare desimaler.

 

Selv er RTS ganske nytt for meg. SC2 er det første spillet jeg har gamet ordentlig (jeg var kiddo når jeg spilte SC1 og RA2, og skjønte ikke så mye). Så for meg er det ikke så mye som trengs å forandres, fordi alt er nytt for meg uansett.

 

Elsker spillet. Det er rett og slett fantastisk bra.

Lenke til kommentar

Eventuelt bare desimaler.

 

Selv er RTS ganske nytt for meg. SC2 er det første spillet jeg har gamet ordentlig (jeg var kiddo når jeg spilte SC1 og RA2, og skjønte ikke så mye). Så for meg er det ikke så mye som trengs å forandres, fordi alt er nytt for meg uansett.

 

Elsker spillet. Det er rett og slett fantastisk bra.

 

Har spillt RTS i alle mine år på denne jorda. Spillte først Age of Empires 1, og Red Alert 1, som jeg syntes var utrolig gøy, så etterhvert kom Age of Empires 2, og Red Alert 2 og jeg spillte de veldig mye, etterhvert som tiden gikk begynte jeg å spille Age of Mythology, som jeg syntes er av de beste spillene jeg har spillt, og jeg spilte også Age of Empires 3, selfølgelig. Spillte litt WC3 og Starcraft også, så jeg har god erfaring med RTS spill, men det er ingen andre RTS spill som har krevet mer av meg enn det Starcraft har gjort, og jeg syntes det er mye bedre å spille når det krever utrolig mye av deg som spiller. :)

 

Hvis du ikke får nok mineraler/gas så bygger du for få SCV-er. Du skal ha ca 30stk for max effekt, eller 22stk for 90% eller deromkring. Det er også ofte mineraler/units osv å plukke opp rundt omkring på oppdragene, så scout ivei.

 

Romis:

Hva er et bra counter mot buildet ditt?

 

Cheese er noe som proffene gjør også, forskjellen på en bra spiller og en dårlig en er at den gode vet når han burde prøve å gå over til en normal build. Til slutt kommer du på et nivå av spillere som klarer å gjøre de riktige tingene, så du kommer bakpå når du prøver å cheese.

 

2-Gateway uten proxy er ikke akkurat cheese da, det du driver på med er å pushe motstanderen så hardt du kan. Som du sier, det er ikke noe problem for deg å justere builden din underveis. ;)

 

Den beste strategien til buildet mitt er early reapers. Absolutt. Hvis folk har 2 reapers i basen min er det umulig for meg å ta de ut med zealots, med mindre spilleren på den andre siden ikke er god til å microe nok. ( Noe 100% av spillerne på Platinum er. )

 

Jeg vet det er en strategi, men jeg føler liksom at den er utrolig feig. Hvis man early expander som Zerg er det GG uansett på min build. Og forresten, jeg pleier å bygge min andre gateway så nær den første som mulig for å få ut 2x zealots så fort jeg bare kan. Jeg pleier også kjapt å sette ned en ekstra gateway, etter jeg har bygd mange probes, for så å deretter gå over til Assimilator og Cyberneticscore, og tar det derfra. Det er en utrolig sterk build for å sette early pressure på motspilleren, og hvis de ikke er utrolig kjappe, og går for et early rush, har de ingenting de skulle ha sagt.

 

Hvis man i tilegg klarer å ta SCV'en til Terran som holder på å bygge barracks, med scouter proben er man utrolig langt foran, og det er utrolig lurt å sende 2 probes når man scouter for å få til det. ( Bare et lite bonus tips. :) )

 

Øsj. Jeg failer innimellom på Normal mode på campaign.

Jeg sliter alltid med å få opp ressursene og ikke vet jeg hvilke bygninger jeg bør sette opp først. Er det noen her som har noen anbefalinger?

 

Hvis du har masse ekstra gas og minerals, så vil jeg anbefale deg å bygge masse SVC's, Mange barracks, og en haug med Supply Depot. Men du må huske på å ikke være supply blocked, og holde oppgraderingene oppe så mye du kan, for det hjelper utrolig mye. Jeg kan ta et eksempel, hvis man har en Zealot med +1 attack, krever det ett mindre slag å drepe zerglings for Protoss, og bare det viser hvor utrolig viktig det er med +1 attack, og +1 armor. ( Hvor +1 armor til zerglings gir -1 attack for Protoss, så hvis du har en Zealot med +1 attack mot en +1 armor zergling, tar du like mye dammage som hvis du hadde angrepet en Zergling med 0 armor, og du hadde 0 attack upgrade. )

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Får en error når jeg prøver å loade campaignen min.. SC2 error - med lik type error-vindu som med wow-error. Den får ikke til å laste en fil, så den avslutter spillet og ber meg repaire. Men repair funksjonen til SC2 ser ikke ut til å fungere enda, så jeg får beskjed om å reinstallere. Fyfaen. Hvis jeg må gjøre hele campaignen på nytt om jeg reinstallerer dør jeg inni meg.

 

Jeg prøvde å loade tutorials, og det funka. Så er tydeligvis en fil i missionet jeg er på. Har prøvd å loade noen mission tilbake.. funker dårlig.

Lenke til kommentar

Får en error når jeg prøver å loade campaignen min.. SC2 error - med lik type error-vindu som med wow-error. Den får ikke til å laste en fil, så den avslutter spillet og ber meg repaire. Men repair funksjonen til SC2 ser ikke ut til å fungere enda, så jeg får beskjed om å reinstallere. Fyfaen. Hvis jeg må gjøre hele campaignen på nytt om jeg reinstallerer dør jeg inni meg.

 

Jeg prøvde å loade tutorials, og det funka. Så er tydeligvis en fil i missionet jeg er på. Har prøvd å loade noen mission tilbake.. funker dårlig.

 

Ta backup av senete save filer, og re-innstaller spillet. :)

Lenke til kommentar

Nei. Det er et punkt i campaignen du får valget mellom å drepe all zergen på en planet, samt masse infested terrans. Eller holde ut, og finne en cure mot infestationen. En av de er Haven's Fall.

 

Tror jeg. Mulig jeg husker helt feil.

 

PS. Jeg prøvde en PC reboot. It's a kind of magic! Funka nå.

Lenke til kommentar

@Ajaco:

 

I forrige oppdrag fikk jeg valg om å hjelpe Protoss å "Purify the planet" eller Hanson, valgte Hanson og gjorde Safe Haven oppdraget. Etter dette, sjekka jeg kartet igjen, ikke noe nytt, dog åpner jeg "Mission Archives" så dukker "Haven's Fall" opp, et oppdrag jeg ikke har gjort, dog kan velge å gjøre det via "Mission Archives" såklart. Så lurer rett og slett på om dette er hemmelig oppdrag eller noe siden de ikke dukker opp på kartet? Syns det bare er litt merkelig, Hanson ble jo igjen på planeten også, så det må vel bety at henne er infested eller noe nå også? Hele denne greia her forvirra meg litt.

 

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Tip til deg romis:

 

Ser at du er litt skeptisk til Warpgate og mener det er situasjonsavhengig når du bør bruke det. Jeg mener du dessverre tar feil her, antakelig fordi du har misforstått hvordan det fungerer.

 

Warpgate research gjør at du kan warpe inn units over fem sekunder. Cooldown på en warpgate starter fra du begynner å warpe inn uniten. Cooldown er 10 sekunder MINDRE enn det tar å produsere unit fra vanlig gateway.

 

Man KAN bruke chrono boost på warpgates, cooldown blir raskere renewet.

 

Dersom du er redd for å units blit skadet, warp dem inn lenger bak. :)

 

Det eneste spørsmålet med warpgates er ikke om du skal ha det eller ei, men når du skal skaffe det.

Endret av Hrym
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Campaignspoiler:

 

 

"All In" missionet sliter jeg sykt med. Jeg har prøvd 2 ganger nå, har blitt like overkjørt begge gangene. Jeg har researchet den slow-devicen for zerg, bygger de i utkanten av der hvor zergwavene kommer inn, spammer siegetanks med 2 factories som har techreactor. Barrikaderer meg som bare det. Bygger bunkere, fyller de opp. Og har stort sett <100 minerals, så jeg bruker alt hele tiden, og bygger og bygger og bygger. Alikevel er det for mye zerg til at jeg klarer å holde igjen. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Færre bunkers, mer siegetanks? Fler bunkers, færre siegetanks? Sende units ut på forhånd til å drepe før de kommer nære barrikaden? (det er suicide for de unitsa).

 

Lenke til kommentar

Jeg har nå spillt en del kamper i Platinum league, og jeg føler at jeg hører til her, men jeg har en lang vei å gå til Diamond, når det er sagt, så har jeg lært utrolig mye på min tid på Platinum. Her er noen av de:

 

- ALLTID scout basen din hele tiden, og sørg for at du ikke blir cheeset.

 

 

- Det er utrolig viktig å ha nok Gateways / Robitcs Facility. Jeg kan ikke engang telle på en gang hvor mange ganger jeg har slått meg selv fordi jeg ser tilbake på kampen og ser at jeg ikke hadde nok gateways. ( 4 gateways på 2 baser er bare helt utrolig dårlig av meg. )

 

- Alltid ha en Robotics facility og gå for Immortal/Colossus hvis du har tenkt til å motgå fra Stargate. Det er så utrolig mye bedre å ha 3 robotics som lager colossus hele tiden, enn 12 gateways som lager mass zealots og Protoss, har også tapt mange spill på grunn av dette.

 

- Ha en plan hver gang du spiller, du kan dra nummerene rett ut fra lufta, f.eks si til deg selv at du skal pushe når du har fått +1 attack og hiv ut en Nexus før du drar, så ser du hvordan det gikk, og hvordan du kan forbedre det.

 

- Lær deg å bruke hotkeys. Dvs, lær deg å legg bygninger og units i kontrollgrupper som CTRL-1 CTRL-2 osv. Selv har jeg alltid Nexus på 3,4,5. Når jeg får en ny Nexus, legger jeg den til 3, og har min hovedbase på 4 og 5. Og når jeg får enda en Nexus legger jeg den til 5. Dette gjør det veldig lett å holde rette på Chrono Boost, og det er helt uvurdelig.

 

- Bruk Sentries med hallicunation for å scoute. Er det en stund til du får Robotics og kan scoute? Har motspilleren 3 Spinecrawlers? Da bare researcher du Hallicunation på Cybernetics Core og bruker sentires for å hallucinate noen phoenixer, slik at du kan scoute han. ( Som er det viktigste av alt! ) Jeg vil anbefale å hallucinate 3-4 Phoenixer, slik at du kan scoute alt han eier, med mindre han har spore crawlers o.l i basen der du scouter, da er det bare å sende noen nye.

Takk til TheRealL fra forumet for dette tipset. Herregud at jeg ikke tenker på slike ting selv. :)

 

- Scout. Scout. Scout. Alltid scout fienden din. Jeg kan ikke si hvor viktig det er. Det er utrolig mange kamper jeg har tapt på grunn av jeg ikke scoutet ordentlig. ( Spillte omtrent 350 kamper i fase 1, og fase 2 av betaen. ) Det er utrolig viktig å vite om en Zerg spiller går for Mutalisk, eller bare fortsetter med Zergling produksjon, eventuelt roaches eller hydras. Går han for Zerglings, bør du IKKE gå for Stalkers, da går du for mass zealots og går over til colossus etterhvert. ( Alltid greit å ha noen stalkers i miksen for eventuelle air units uansett. ) Men hvis han går for mutalisk, kan du ikke angripe mutalisk med zealots. Så alltid scout, og vit hva motspilleren din gjør til enhver tid, og enhver kostnad. Hvis du må sende inn 1 probe av og til så gjør det.

 

- Scout baser. ha en Zealot som patruljerer de nærmeste expansions til fienden din, og hvis han går for expansion, tar du den ut. :)

 

- Ha god map controll. Ha noen probes/zealots/stalkers whatever rundt om kring på mappen til enhver tid, og HOLD Naga Towers! Det er så viktig å vite når motspilleren er på vei til å angripe. Hvis du har units rundt om kring vet du det til en hver tid, et eksempel er å ha pylons i enden av basen din, så du ser mutalisks/banshee etc kommer, slik at han får gjort så lite som mulig damage før du har units opp i trynet hans. Hvis du først har map controll, kan du også sette 7-8 stalkers i basen for eventuelle air harrass.

 

- Bygg et forge, og oppgrader +1 attack på starten ganske fort. Hvis du scouter en Terran som går for Stargate, så se om han setter opp Tech Lab. Hvis han gjør det går han definitivt for Banshee med cloak eller Vulture's. Hvis du ser han går for dette, så bygg 2-3 photon cannons i mineral lines, slik at du ser invisible units. ( Dette er veldig viktig å gjøre, og du taper masse kamper i silver-gold fordi du ikke gjør dette ofte nok, og taper mot dumme banshee push. ) Nok en gang er scouting utrolig viktig.

 

- Se hva slags units motspilleren har og bygg units mot det igjen. Går han for mass hydras/zerglings/roaches går du for Colossus, samme gjelder masse zealots/sentries eller Marine/Marauder som er veldig populært. Colossus eter opp slike unit compositions. OBS: Husk å ha extendet thermal lance på Colossus UANSETT. Hvis du må bygge en mindre Colossus for å få den upgraden, så gjør det, for guds skyld.

 

- Du lærer mer av å se på replays, enn du gjør av å spille. Og du lærer mer ved å tape, enn å vinne. Hvert eneste tap er en retning i feil vei. :)

 

- 3 gateway og 1 robotics eller 1 Stargate er optimalt, så sant du har optimalt harvest på minerals og gas. Dette gjelder for en base.

 

- Når du angriper, så ta med deg en Observer, det er veldig viktig å ha speed upgrade til Observer. Ikke bare ser observer usynlige units, men de ser også hallucinated units, så det funker begge veier. Du vil vel ikke tape en 150 supply hær til 10 Dark Templars, vil du vel?

 

- Reager til hva motspilleren gjør. Hvis han setter seg ned med to baser, og har masse turrets rundt basen, betyr det at han ikke vil expande med en gang, og heller være sikker på at han kan holde basene sine, og bygge units. En riktig respons til dette er bare å backe vekk, ha god map control hele tiden ( sørge for at du vet om han angriper eller bygger baser ) og expande som en gal mann. Husk at når du expander til 4 baser, så ikke bygg fullt med probes på alle basene, og husk å ha alle assimilatorene dine fullt saturated. OBS: På 4 baser er rundt 30 warpgates og 5 Robotics facility veldig greit. Det er også uhyre viktig å huske å ha 3/3/3 upgrades også. Det kan gjøre en 50 supply hær om til en 150, lett.

Hvis du vil se en replay hvor jeg expander og viser hvordan man skal reagere mot en turteling Zerg, så se denne replayen:

 

http://www.thereall.com/starcraft/romis/index.php?dir=Replay%2FUnsaved%2F&download=Metalopolis+%285%29.SC2Replay

 

Foruten alt jeg hadde å si, så bruk denne linken til å se mine replays, hvis du vil se hvordan jeg spiller Protoss.

http://www.thereall.com/starcraft/romis/index.php?dir=Replay%2F

 

Det var alt jeg kom på akkurat nå, men jeg kommer til å redigere denne posten så ofte jeg kan, og sette den i førstepost hvis dere føler for det. Lykke til!

Endret av Romis
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange mange mange gode tips her ja Romis! Dog aldri spilt protoss så detta kan bli interesant:)

 

Jeg såg den replayen mot den zerg spilleren var ikke så værst hehe genialt det med att du iceblokk eller hva det heter motstanderne i slutten der fett!

 

Å foresten er det noen her inne som spiller Terran?

Har sjekket en del utube vids å litt sånt,men ikkeno mere spesifisert så hadde vært flott om noen kunne komme med noen tips til en rookie sc spiller :)

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar

OBS: På 4 baser er rundt 30 warpgates og 5 Robotics facility veldig greit.

 

Var dette en skrivefeil, eller mente du faktisk 30 warpgates? o.O

 

Ellers mange gode tips der :)

 

Edit: Har forresten ikke fått noe friend request fra deg enda Romis, men jeg fikk en melding fra deg mens jeg spilte. Så kanskje friends lista er litt buggy. Hvis jeg kan få nicket og koden din så legger jeg deg til selv. Kanskje det funker da.

Endret av Tortuga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...