Gå til innhold

Hvordan gå fra 3 til 5 i matte?


samulita

Anbefalte innlegg

Aller helst 6, men jeg er da realistisk! ;)

 

Jeg er virkelig helt ufattelig dårlig med tall. Tok salg og service for fire år siden og klarte å klore til meg en 3er. Nå skal jeg ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. Studiet jeg skal søke på til neste år har veldig høye poenggrenser, så jeg har ikke annet valg enn å klare denne matematikken.

 

Setter veldig stor pris på deres beste tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgaver, oppgaver oppgaver.

 

Å bli god i matematikk krever akkurat det samme som å bli god i en sport, trening, trening og atter trening.

 

Begynn alltid med å lese gjennom ny teori, men ikke bruk for lang tid, skum gjennom og se om du forstår hva som skjer. Så begynner du å trene på de enkleste oppgavene, bruk eksempler og lærebokteksten underveis. Når du har dreisen på de lette oppgavene er det på tide å lese teorien en gang til, ofte oppdager du da nye ting eller sammenhenger. Følg så opp med middels oppgaver.

 

Ikke prøv på de vanskeligste oppgavene med mindre du faktisk har tid til å sitte 2 timer med bare en oppgave. Alt for mange kjører seg fast med vanskelige oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk oppgaver som gjelder, med mindre du har ekstremt talent. Jeg klarte å få 6 i 1T(vanskeligste matten i 1.klasse på videregående), og jeg vil si at det var mest grunnet at jeg gjorde mye lekser! Oppgaver er viktig!

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Eksemplene kan være nyttige, men samtidig bør man kunne løse oppgavene uten å være avhengig av å smugtitte på eksemplene hele tiden. Man må rett og slett repetere ting til det sitter, og deretter holde det ved like.

 

Et godt tips er å tenke "dette er jo lett", selv om du kanskje ikke forstår noe som helst. Ikke i den forstand at du skal hoppe over det, men at du stiller deg selv inn på at du burde klare det. Ikke tenk vanskelig og ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Aller helst 6, men jeg er da realistisk! ;)

 

Jeg er virkelig helt ufattelig dårlig med tall. Tok salg og service for fire år siden og klarte å klore til meg en 3er. Nå skal jeg ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. Studiet jeg skal søke på til neste år har veldig høye poenggrenser, så jeg har ikke annet valg enn å klare denne matematikken.

 

Setter veldig stor pris på deres beste tips!

 

Hvilken matte er det du skal ha nå til høsten? praktisk, teoretisk, samfunnsfagrelatert, realfagrelatert, X matte osv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

1P + 2P. Aner ikke hva det innebærer, men det var visstnok det letteste alternativet.

 

Den matte formen der er svært lett, har du 3'er fra før i matte så vil du fint klare 4 eller 5 i dette faget ved å stille opp i matte timen og gjøre slik som læreren sier. På fritiden så gjør du leksene som du får beskjed om og se nærmere på det du sliter i faget ved å ta kategori 1 oppgavene bak i boka som er for nybegynnere.

 

Legg merke til at dette er ikke tilstrekkelig alene på andre matte former som for eksempel R1 og R2 matte.

 

Her kan du få en orientering om bøkene (Sinus matte):

http://sinus.cappelendamm.no/

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

1P + 2P. Aner ikke hva det innebærer, men det var visstnok det letteste alternativet.

 

Den matte formen der er svært lett, har du 3'er fra før i matte så vil du fint klare 4 eller 5 i dette faget ved å stille opp i matte timen og gjøre slik som læreren sier. På fritiden så gjør du leksene som du får beskjed om og se nærmere på det du sliter i faget ved å ta kategori 1 oppgavene bak i boka som er for nybegynnere.

 

Legg merke til at dette er ikke tilstrekkelig alene på andre matte former som for eksempel R1 og R2 matte.

 

Her kan du få en orientering om bøkene (Sinus matte):

http://sinus.cappelendamm.no/

 

 

Godt å høre! Takk for alle tips :)

Lenke til kommentar

1) Les kjapt gjennom det du skal lære. Ikke bruk for lang tid på tunge definisjoner, men regn gjennom eksemplene "sammen" med boken. Mattebøker skal ikke leses som en roman, men du skal arbeide deg gjennom dem. Les aktivt, og bruk penn og papir for å tegne ned eksemplene.

 

2) Begynn med de letteste oppgavene. Dette er ofte oppgaver som ligner veldig på eksempelene i læreboken. Disse kan virke kjedelige og repetetive, men de gjør at stoffet sitter. Etter dette kan du regne mer kreative oppgaver, som krever litt tenking utenfor boksen.

 

3) Sitter du fast? Les gjennom kapittelet en gang til. Hjelper ikke dette, skriver du ned hva som gjør at du ikke forstår det. Er det kronglete forklart i boken? Mangler du enkelte forkunnskaper? Det er f.eks. vanskelig å bevise derivasjonsregler uten kjennskap til grenseverdier, eller å løse diff.likninger hvis du er ustødig i integrasjon. Bruk Google, og alternative informasjonskilder som Khanacademy.org.

 

5) Sitter du fortsatt fast? Spør her inne, spør læreren din, spør en kamerat eller sjekk Wolfram Alpha. Ikke vær redd for å bruke "Den store matteassistansetråden", ingen der inne biter.

 

 

Hilsen en som fikk 2-er i matte på grunnkurs, som tok R1+R2+Fysikk1+Fysikk2 på ett år etter vgs. og fikk 6-er, og nå begynner på ing.studier. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke studie skal du inn på neste år? Ikke mulig å øke snittet ditt med andre karakterer?

 

 

Jeg skal inn på journalistikk på HiO. Jeg satser på å få seks 6ere og forhåpentligvis 5 i naturfag. Da har jeg "råd" til å få 4 i matte, kanskje også 3. Men for å sikre at jeg kommer inn vil jeg forsøke å gå for en 5er.

 

1) Les kjapt gjennom det du skal lære. Ikke bruk for lang tid på tunge definisjoner, men regn gjennom eksemplene "sammen" med boken. Mattebøker skal ikke leses som en roman, men du skal arbeide deg gjennom dem. Les aktivt, og bruk penn og papir for å tegne ned eksemplene.

 

2) Begynn med de letteste oppgavene. Dette er ofte oppgaver som ligner veldig på eksempelene i læreboken. Disse kan virke kjedelige og repetetive, men de gjør at stoffet sitter. Etter dette kan du regne mer kreative oppgaver, som krever litt tenking utenfor boksen.

 

3) Sitter du fast? Les gjennom kapittelet en gang til. Hjelper ikke dette, skriver du ned hva som gjør at du ikke forstår det. Er det kronglete forklart i boken? Mangler du enkelte forkunnskaper? Det er f.eks. vanskelig å bevise derivasjonsregler uten kjennskap til grenseverdier, eller å løse diff.likninger hvis du er ustødig i integrasjon. Bruk Google, og alternative informasjonskilder som Khanacademy.org.

 

5) Sitter du fortsatt fast? Spør her inne, spør læreren din, spør en kamerat eller sjekk Wolfram Alpha. Ikke vær redd for å bruke "Den store matteassistansetråden", ingen der inne biter.

 

 

Hilsen en som fikk 2-er i matte på grunnkurs, som tok R1+R2+Fysikk1+Fysikk2 på ett år etter vgs. og fikk 6-er, og nå begynner på ing.studier. :)

 

Wow! Takk! :) Dette svaret skal spares på!

Lenke til kommentar

6 seksere dvs; 6 i alle norskfagene, engelsk og samfunnslære? Har du allerede disse karakterene eller skal du ta dem nå? 6 i naturfag er ikke spesielt vanskelig, det er stort sett allmennkunnskap for folk over 23 år. Med et slikt snitt burde du helt klart klare deg med en firer i matten.

Lenke til kommentar

Førsteklasse på videregående fikk jeg 2-er i standpunkt. Gikk ut med 4-er i 2. klasse, til tross for at jeg burde etter all logikk hatt en 5-er.

 

Her er noen generelle tips:

- Gjør leksene dine selv.

- Gjør leksene for hver uke.

- Spør lærer om du ikke forstår en oppgave.

- Følg med i timene.

- Trøtt i timene? Drikk kaffe eller noe.

 

Er ikke så altfor mye innsats som skal til kan jeg si deg.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta samfunnsfag og historie også. Da får du 8 ekstra poeng bare fordi du har GENS på vitnemålet kontra 23/5. Det er fordi alderpoengene teller fra 20 når du har GENS.

Husk også at du kan velge hvilken matteeksamen du vil ta, reform94 eller kunnskapsløfte. Sistnevnte gir ny standpunkt og reform94 gir deg en ekstra karakter, noe som ikke er så gunstig ettersom du har 3 fra VGS.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta samfunnsfag og historie også. Da får du 8 ekstra poeng bare fordi du har GENS på vitnemålet kontra 23/5. Det er fordi alderpoengene teller fra 20 når du har GENS.

Husk også at du kan velge hvilken matteeksamen du vil ta, reform94 eller kunnskapsløfte. Sistnevnte gir ny standpunkt og reform94 gir deg en ekstra karakter, noe som ikke er så gunstig ettersom du har 3 fra VGS.

 

Lykke til!

 

 

Samfunnsfag har jeg allerede og historie skal jeg ta som halvårskurs til høsten. Skjønner ikke helt hva du mener her fordi både samfunn og historie må man ha for å få studiekompetanse etter 23/5-regelen. Jeg har derimot 8 ekstrapoeng pga alder.

 

Jeg har 6 i samfunn og engelsk, og skal alltids klare å få det i norskfagene og historie også (dette var til deg som spurte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...