Gå til innhold

Flat og død lyd...

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Etter masse prøving og frem og tilbake, har jeg nå fått koblet opp hjemmekinoen... Eller ihvertfall begynnelsen på det. Har kjøpt inn en Onkyo TX-NR808 til et par Dali Lektor 6 fronthøyttalere... Ble i grunn veldig skuffet når jeg hørte på det fordi lyden er helt flat og død... Nesten ikke noe antydning til liv i lydbildet. Det var rett og slett kjdelig og uinteressant å høre på... Prøvde så høyttalerne på en eldre Onkyoforsterker, og når jeg startet dette og trykket på loudness, så ble lyden helt fantastisk! Hva må jeg gjøre med den nye Onkyoen for å oppnå et godt og fyldig lydbilde med loudness som den gamle leverte? Har prøvd alt av instillinger med og uten mikrofon... Ingenting fungerte, lyden ble faktisk dårligere... Jeg har ikke prøvd å manuelt stille inn hertznivåene på forsterkeren, så det kan nok ligge der at jeg må finne de rette frekvensene på de forskjellige registerne... Noen som har vært borti dette, og som kan gi meg en liste med de optimale hertzinstillingene?

Håper desperat at noen kan hjelpe! :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loudness booster endel frekvenser i lyden, det er derfor det høres fyldigere ut.

Skikkelige forsterkere har ikke loudness knapp. :tease:

EDIT: De optimale innstillingene på frekvensene er at alle er flate. Det er slik musikken ble innspillt, og slik den er ment å lyttes til. :yes:

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Loudness booster endel frekvenser i lyden, det er derfor det høres fyldigere ut.

Skikkelige forsterkere har ikke loudness knapp. :tease:

Min har ikke loudnessknapp... Det plager meg fordi jeg vil ha loudness... Må bare finne hvilke frekvenser jeg trenger for å få til loudnesseffekten... Og for å få det optimale utav høyttalerne...

Lenke til kommentar

Det er fordi Onkyo veit hvordan man lager forsterkere. Gode produsenter lager forsterkere som leverer det de skal av ytelse, derfor har de ingen mulighet for å justere på frekvenser.

Dali Lektor 6 er også kjent for å levere lite bass så det kan hende det er der du har gått skoa av deg.

Lenke til kommentar

Loudness skal egentlig brukes ved lavt volum. Det forsterker enkelte frekvenser som vi hører dårligere når volumet er lav. Loudness var en effekt som skulle sikre bra lyd også ved lavt volum. Dessverre var det nesten ingen som utviklet loudness "knappen" slik at effekten forsvant ved høyere volum. En del lyttere er derfor blitt "glade" i loudness. Det samme gjelder plateindustrien. (Loudness War)

Musician Bob Dylan has also condemned the practice, saying: "You listen to these modern records, they're atrocious, they have sound all over them. There's no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like—static"

Men siden du spør her er loudness kurven:

http://www.extron.com/technology/img/loudnesscontrol_ts_4.jpg

Heltrukken linje er hvordan øret vårt virker.

Stiplet er Loudness kompensering. LA er ved lavt volum, LC er ved høyt volum.

Edit: Så prøv å still inn frekvensresponsen etter stiplet linje :)

Lyd er jo uansett en subjektiv opplevelse

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Vel, det er litt vanskelig å "gjette" hva som er feil.

En mulighet kan være at den nye forsterkeren har flere "liksomwatt" noe som ikke er utenkelig. Et annet punkt kan være at interne komponenter i den gamle over tid har endret verdier, slik at lydbildet også endres. For eksempel endres kapasistansen i kondensatorer seg gjerne med 50% over 10år.

Edit: Var lyden på den gamle bedre også uten loudness ?

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Vel, det er litt vanskelig å "gjette" hva som er feil.

En mulighet kan være at den nye forsterkeren har flere "liksomwatt" noe som ikke er utenkelig. Et annet punkt kan være at interne komponenter i den gamle over tid har endret verdier, slik at lydbildet også endres. For eksempel endres kapasistansen i kondensatorer seg gjerne med 50% over 10år.

Edit: Var lyden på den gamle bedre også uten loudness ?

Ville sagt det ja...

Lenke til kommentar

Prøvde du stille inn frekvensresponsen på den nye manuelt etter kurven jeg la ved ?

Er det noen innstillinger på "høyttalertype" i forsterkeren. Vet at noen har noe slikt ala, front left loudspeaker "big/medium/small" greier. En god ide er jo også å sette seg godt inn i brukermanualen.

Lenke til kommentar

Prøvde du stille inn frekvensresponsen på den nye manuelt etter kurven jeg la ved ?

Er det noen innstillinger på "høyttalertype" i forsterkeren. Vet at noen har noe slikt ala, front left loudspeaker "big/medium/small" greier. En god ide er jo også å sette seg godt inn i brukermanualen.

Hehe, har gjort leksa mi... :p Alt er stilt inn på korrekt høyttalertype og alt er koblet korrekt til... Er bare lyden som må justeres slik at den blir god å høre på...

Har sjekket opp kurven og justert, men kan ikke merke at det ble så veldig mye bedre... Bassen ble fremhevet litt men...

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar

Forsterkeren har vel et hav av slike DSP greier, eller hva nå Onkyo kalte det. Er du sikker på at den står på stereo og ikke noe Pro Logic eller liknende tull ?

Absolutt alt er satt på null eller off, så alt er avslått og nullstilt

Lenke til kommentar

Loudness skal egentlig brukes ved lavt volum. Det forsterker enkelte frekvenser som vi hører dårligere når volumet er lav. Loudness var en effekt som skulle sikre bra lyd også ved lavt volum. Dessverre var det nesten ingen som utviklet loudness "knappen" slik at effekten forsvant ved høyere volum. En del lyttere er derfor blitt "glade" i loudness. Det samme gjelder plateindustrien. (Loudness War)

Loudness war omhandler ikke det samme som loudness-knappen :)

Loudness-war er at plateindustrien øker volumet på inspillingen, slik at det blir høyere kompresjon og mindre dynamikk for at det skal bli tydeligere og høyere (jeg pleier å vri på volumkontrollen for å øke volumet, men det er meg)

Uansett, til topic:

Lektor er høytalere som er kjente for å være litt vanskelige å drive, og en billigere surround-forsterker kanskje ikke er den beste komboen.

Uansett så gjør de fleste loudness-knapper slik at bassen og diskanten økes, jeg tror det skal være mulig å skru opp bass og treble om du trykker på riktige knapper, men kjenner ikke til menyene på denne forsterkeren. Men det burde gi deg effekten du vil ha.

Lenke til kommentar

Loudness-war er at plateindustrien øker volumet på inspillingen, slik at det blir høyere kompresjon og mindre dynamikk for at det skal bli tydeligere og høyere (jeg pleier å vri på volumkontrollen for å øke volumet, men det er meg)

Jo egentlig, om loudness funksjonen legges til ved hjelp av digital signalbehandling i studio eller i selve forsterker så er virkningen akkurat den samme :) Loudness funksjonen som brukes i studio har akkurat samme "virkning" som det knappen på forsterkeren skal ha, øke den "følte" lydstyrken uten at selve volumet (maksimal spenning) på mediet økes. I de fleste nye recivere/forsterkere vil nok evnetuell loudness også behandles digitalt,uten at jeg kan garantere dette.

Det er dog selvfølgelig riktig at Loudness war ikke er noen krig mot knappen på forsterkeren, det har jeg heller aldri påstått. Det er en krig mot selve "prinsippet".

Edit: Selvfølgelig har man med en "knapp" en mulighet til å velge, men vi vet jo hvordan det er, alle kjører jo med bass og treble på kvart over istedet for å øke volumet et hakk ;)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jo egentlig, om loudness funksjonen legges til ved hjelp av digital signalbehandling i studio eller i selve forsterker så er virkningen akkurat den samme :) Loudness funksjonen som brukes i studio har akkurat samme "virkning" som det knappen på forsterkeren skal ha, øke den "følte" lydstyrken uten at selve volumet (maksimal spenning) på mediet økes. I de fleste nye recivere/forsterkere vil nok evnetuell loudness også behandles digitalt,uten at jeg kan garantere dette.

Det er dog selvfølgelig riktig at Loudness war ikke er noen krig mot knappen på forsterkeren, det har jeg heller aldri påstått. Det er en krig mot selve "prinsippet".

Det er to forskjellige prinsipper.

Loudness-knappen øker visse frekvensområder.

Loudness-war er krig mellom plateselskapene om å ha høyest lydnivå (opplevd lydnivå) på platene. Det fører til at forskjellen mellom høye og lave lyder blir lavere, altså det dynamiske området krymper, og kompresjonen øker.

Altså to forskjellige prinsipper. Den ene er kun en liten boost til visse frekvenser, og den andre er den sakte ødeleggelsen av dynamikk og kvalitet på cder.

Lenke til kommentar

Kan diskutere den greia der i evigheter, tilbake til trådstarters problem.

Når du testet høyttalerene med de forskjellige forsterkerene gjorde du dette i samme rom? Husk at selve rommet kan ha en mye større innvirkning på lydbilde enn vi liker å tro.

Jeg kjenner personlig ikke til de forskjellige forsterkerene du har brukt, i den grad at jeg ikke har testet dem, men generelt er det verd å nevne at surround-forsterkere normalt er dårligere i stereo enn dedikerte stereoforsterkere. Ofte fordi de har lavere drifkraft (den må fordeles mer utover), men også fordi produsentene ofte vil prioritere et annet lydbilde.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd noe av følgende videre:

- Få tak/lån i noen lettdrevne høyttalere og hør om de høres bedre ut på forsterkeren.

- Få tak/lån en alternativ forsterker du kunne tenkt deg å test denne med høyttalerene dine.

Ta gjerne også å sett opp hele surround greia og test, er lydbildet også flatt og kjedelig i film ?

Ellers kan du jo finne frem begge manualene og se om du kan finne noen spesifikke forskjeller mellom drivkraften i de to forskjellige forsterkerene.

Lenke til kommentar

Sånn! Nå har jeg koblet 808 på venstre høyttaler og 9210 på den høyre, og koblet begge forsterkere til mediasenter. Nå kan jeg altså bytte høyttaler og forterker med ett knappetrykk for å best høre forskjellene... Konklusjonen så langt er at 9210'en har mildere lyd og mer punch i bassen, mens 808'en har mye mindre bass og veldig mye skarpere diskant... Når jeg skrudde av loudness på 9210'en og skrudde alt av på 808 så vil jeg si at det høres bedre ut på 9210... 808 er mer bråkete og krappere av seg hvis det kan sies på den måten...

Edit: Bare sånn by the way... Subwoofer kommer med tiden, sammen med senterhøyttaler og bakhøyttaler... Kan vel være at med alle høyttalerne på plass, så vil forsterkeren bearbeide lydbildet mer optimalt?

Endret av Olimaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...