Gå til innhold

ATA66 vs. ATA133

Anbefalte innlegg

Har to ATA66 dikser som utgjør 20GB tilsammen, og lurer på om det er verdt å oppgradere dem til én 40GB ATA133 disk. Resten av systemet kommer til å bli oppgradert også, så jeg lurer på om jeg kommer til å merke noen ytelses forskjell, og om de gamle ATA66 vil sinke hele systemet, med andre ord, kommer de til å bli en flaskehals? (resten av systemet: XP2200 (1.8GHz), Asus A7V8X-X, 256 MB 3200 DDR RAM (400MHz) 64MB skjermkort osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt klart etter min mening!

mine 2, 120GB ata/100 ibm disker mener jeg sinker mitt system!

Amd xp2500+@3000+ (hadde 2000+ i forrige uke, så prosessoren er ikke problemet)

512mb pc2700 ram... greit nok til mitt asus a7v333 hk.

msi ti4400 128mb tv-ut/inn (uff, angrer på dette kjøpet pris/ytelse; kjøpte det i høst for 2400,- :p)

Må få foramtert harddiskene og satt dem opp i raid 0 for å bli kvitt den dårlige hastigheten! :D

Det er min plan...!

Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om hastigheten på verken harddiskene du har, eller den du har tenkt å kjøpe, så det er litt vanskelig å si om 40 GB-disken blir noe raskere i seg selv. Den må imidlertid være endel raskere for at det skal ha noe å si. Med to disker kan du spre belastningen, ved å legge f.eks. OSet på den ene disken, og swap-filen på den andre. I slike tilfeller kan ting gå ganske mye raskere med to disker enn med en, selv om den ene disken er litt raskere. Har du imidlertid to gamle 5400 RPM disker, vil det nok bli raskere med en ny 7200 RPM disk.

Med mindre du driver med videoredigering eller annet arbeid med veldig store filer som leses sekvensielt, har ikke RAID-0 så veldig mye for seg. Du kan få mye av den samme hastighetsgevinsten ved å spre belastningen som jeg beskrev, og du slipper å miste alle dataene dersom en av diskene ryker.

Om grensesnittet er 66 eller 133 har i grunnen ikke noe å si på en 10 eller 40 GB disk, de er neppe så raske at de klarer å fylle båndbredden uansett.

Kjøper du ny disk, vil jeg anbefale å legge 150 kr ekstra i det, og få en 80 GB disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...