Gå til innhold

Bra inngang til digital fotografering?

Anbefalte innlegg

Eg fotograferer med min gamle Canon Ftb frå 1975 for tida, som eg har rota fram att. Har i lengre tid fundert på det optimale digitale kameraet til ein "billig penge". Det ligg eit tilbod på nettet på ein Olympus 420 med to objektiv, eitt 14 - 42 mm og eitt 40 - 150 mm, som vel tilsvarar 28 - 84 mm og 80 - 300 mm etter 35 mm-systemet(?). Er det nokon som har erfaringar med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Olympus E-420 og E-3. Kjøpte 420 etter å ha hatt Canon 300d i nærmere 6 år. Det som solgte meg var størrelsen og vekten, samt en temmelig snill pris (2800kr for et års tid siden). Har ingen problemer med å anbefale 400-serien til noen som første kamera.

Bare spør om det er noe spesifikt du lurer på.

Lenke til kommentar

Jeg har det huset og de to objektivene (I tillegg til en del annen Olympus optikk).

Det er et trivelig system og velegnet til å komme igang med med den digitale verdenen.

Det er egentlig kun to svakheter i forhold til andre systemer. Bildekvaltiteten kunne vært bedre på høy ISO. Jeg bruker den opp til ISO 800. Og autofokus slitet i lite lys. Fordeler fremfor konkurrentene er gode rimelige objektiver. 14-42mm og 40-150mm er klart bedre enn tilsvarende fra Canon og Nikon.

Lenke til kommentar

Måtte bare kommentere denne, ikke fordi jeg vet alt om Olympusen, men fordi Ftb var mitt første speilrefleks, også i 1975.

Men så til saken. Jeg vet litt om Olympus E-420 og det er et bra kamera og den minste speilrefleksen du finner. Den ble erstattet av E-450 for en stund siden, men selges fortsatt nytt i flere butikker. Jeg har brukt de to objektivene du nevner på andre kameraer og de er helt OK og noe av det bedre du finner i denne prisklassen.

Personlig ville jeg nok valgt en modell med stabilisator, helst E-620 som både er et nyere kamera med litt bedre sensor og (som sagt) innebygd stabilisering, men det koster selvsagt mer. Billigste jeg fant E-420 i prisguiden med 14-42 og 40-150 var ca 4000, mens E-620 med samme to objektiv koster 6600. Melom der ligger både E-520, også med stabilisator til rundt 3600 med kun et objektiv og siste versjon av 400-serien, E-450 til 3600 (OBS! fra Pixmania) med to objektiv. Mer normal pris for E-450 ser ut til å være en del dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...