Gå til innhold

XP vs WIN7 - hva skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Den stasjonære dataen trenger sårt en reinstallasjon av Windows. Så i den forbindelse lekte jeg med tanken om å legge inn WIN7.

Det jeg er litt usikker på er hvordan WIN7 vil yte iforhold til XP(som jeg er vant til å bruke) på en relativt gammel og billig datamaskin. Vil dette gå greit med liten forskjell i ytelse, eller er det anbefalt å ikke oppgradere?

Maskinnen betår av følgende duppeditter:

Asus M2N-X

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1GB

AMD athlon x2 2ghz?

XFX GeForce 7300GS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde gå rimelig greit å legge inn Win 7 på den der.

Hvis du skal legge inn Win7 så anbefaler jeg at du går for en fullversjon som kan reinnstalleres på en annen maskin i fremtiden.

OEM utgavene kan ikke det.

Det er muligens litt lite minne også på den boksen.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe noe, enten XP eller Win7, så bør du jo kjøpe Win7.

Har du XP fra før av, vil nok det være det beste på den maskinen. Så kan du heller kjøpe/få med Win7 når du en gang kjøper deg en ny maskin.

Jeg har tilgang på begge versjoner gratis.

Og til dere moderatorer, så er det ikke piratvare.

Lenke til kommentar

Da er jo valget enkelt.

Installer Windows 7 først, ikke skriv inn produktnøkkelen, så kan du teste Win7 gratis i 30 dager (lengre med -rearm funksjonen)

Funker det dårlig, formaterer du og så legger du inn XP. Den kan du aktivere da.

Liker du Windows 7, legger du bare inn produktnøkkelen din og aktiverer. Lett som bare det.

Det hadde jeg gjort i alle fall, om jeg hadde vært usikker. Tar litt lengre tid, og du må kanskje starte på nytt to ganger (med installering av programvare etc), men da får du svaret i alle fall.

Lenke til kommentar

Da er jo valget enkelt.

Installer Windows 7 først, ikke skriv inn produktnøkkelen, så kan du teste Win7 gratis i 30 dager (lengre med -rearm funksjonen)

Funker det dårlig, formaterer du og så legger du inn XP. Den kan du aktivere da.

Liker du Windows 7, legger du bare inn produktnøkkelen din og aktiverer. Lett som bare det.

Det hadde jeg gjort i alle fall, om jeg hadde vært usikker. Tar litt lengre tid, og du må kanskje starte på nytt to ganger (med installering av programvare etc), men da får du svaret i alle fall.

Takker

Åssen vil XPdriverne oppføre seg på 7?

Lenke til kommentar

Win 7 eller Win XP det kommer i grunnen litt an på hva maskinen skal brukes til.

Windows 7 kjører faktisk utrolig godt på en del maskiner med liten prosessorytelse. Testet således Windows 7 i fullversjon på et par Netbooks med utrolig bra resultat. (Asus 901 og Acer One, begge med Atom prosesore.) Windows 7 er imidlertid noe mer sulten på RAM, slik at jeg oppgraderte begge disse to netbookenen til 2 GB RAM.

Etter å ha brukt Windows 7 på den nyeste laptopen (ASUS UL30A) et stykke tid, så endte jeg allikevel opp med å nedgradere fra Windows 7 til windows XP. Det er nok slik at det fortsatt er enkelte ting som fungerer bedre i XP.

I mitt tilfelle så dreide dette seg i i dette tilfellet om programmer for opptak og redigering av lyd og video. Selv om det går an å få til dette i begge operativsystemene, så er det liksom at det hele fungerer ørlite bedre i XP.

Audacity gir for eksempel betydelig bedre resultater med XP 32 enn med Win 7 64 som ble levert med den nyeste laptopen. Skal man for eksempel spille video og filmer med VLC så kjører dette bedre under XP.

På en del områder, så oppleves Windows 7 som en stor forbedring og modernisering i forhold til XP.

Tilkopling av en ekstra monitor eller videokanon kjører mye bedre. Tilkopling og utmontering av USB minne kjører mye bedre. Windows 7 framstår gjennomgående som mye mer "moderne".

På den annen side: XP har en bedre og mer funksjonell startmeny. Xp har et kontrollpanel som er mye mer oversiktelig. XP sin søkefunksjon for å finne filer er langt bedre enn Windows 7 sin (Synes jeg). XP er gjennomgående kompatibel med mer programvare og driverene til XP yter ofte bedre enn tilsvarende drivere for Windows 7, dvs man får bedre lyd, bedre bilde, etc.

Slik som jeg valgte min løsning, så har jeg i all enkelhet to stk harddisker, slik at jeg kan bytte mellom XP og Win 7 ved behov. I øyeblikket så er det XP som kjører, mens Windows 7 ligger på vent.

Jeg ville uansett ikke latt være å lære meg å bruke og å få erfaring med Windows 7, for det er nok her framtiden ligger, selv om XP i dag og etter snart 10 år er et operativsystem som har "gått seg til" ganske godt.

Hibernate funksjonen finnes både for XP og Windows 7, men den oppleves å fungere bedre hos Windows 7, slik at man i praksis kan stenge ned og starte opp PC på 10-15 sekunder. Sleep funksjonen fungerer også veldig bra for Windows 7 og på stasjonær maskin. Her går man fra "tilsynelatende avslått" til "ferdig bootet" på ca 1 sekund. (Når den er i hibernate så er den helt av og når den er i sleep så går det vel noen få watt for å holde liv i ram mnnet og noe annet.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...