Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk som skal på internett

Anbefalte innlegg

her hjemme har jeg 4 pc'er. en av dem er koblet til internett. i tillegg, så er alle de andre pc'ene koblet til denne, ved hjelp av 10/100mb-s kort.

nå er situasjonen slik at jeg ønsker å få alle fire på nettet samtidig, men så langt så er det bare to av dem som kommer inn samtidig. denne som jeg sitter på (serveren), og den som kjører xp.

slik ser os oppsettet ut:

server: win2k

klient som får logget inn: xp

klient som ikke får logget inn: xp

klient som ikke får logget inn: win2k

ved å bytte rundt på kablene så komme de andre inn etter ønske, men det hadde vært greit å få alle innpå på en gang.

er eneste løsningen en hub/router?

har prøvd å sette faste ip'er på server pc'en, siden det funket på den ene pc'en. men dhcp ser ut til å kun virke på ett nettverkskort om gangen. finnes det en måte å fikse det på? (da er det jo bare til å fleske til med ipconfig/ renew på klienten)

isp er telenor avidi (alfanett)

håper at jeg klarte å forklare problemet på en fornuftig måte....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et slikt oppsett selv, bortsett fra at det funker..

Start med å få lokalnettet ditt til å fungere. Får du logget deg på serveren med maskinene som ikke vil på nettet? Hvis ikke, løs evt det først.

På serveren din må du sette inn to nettverkskort, ett til lokalnettet, og ett som kobler serveren mot internett- oppkoblingen din. Så aktiverer du ICS (Internet Connection sharing) på nettverkskortet som er koblet mot Internett.

Regner med at du ikke har router, siden du ikke nevner noe om det. Derfor må du bruke aktivere DHCP på serveren, og sette opp klientene slik at de får DHCP fra serveren. En server skal ha fast IP- adresse på lokalnettet, og få tildelt IP- adresse på kortet som er koblet mot internett.

Litt kort, men håper det hjelper! :wink:

Lenke til kommentar

når jeg kjører ping i fra klientene til serveren:

(ping 192.168.0.2) så får jeg enten opp "destination host unreachable" eller "request time out"

er det noen som har en link til en side der dette med nettverk på 4 pc'er er forklart, og samt hvordan man setter opp dhcp på et win2k os?

Lenke til kommentar

Du synes kanskje dette er et dårlig svar, men prøv valget "Programs>Administrative tools>configure your server" fra startmenyen. Der er det wizards på det meste. Det var det jeg brukte. Er klar over at det krever litt kunnskap å bruke dette, men jeg fikk det til.... og da bør de fleste få det til å funke. 8)

Har opplevd at det er et mareritt å få nettverket til å virke. Har hatt et par saftige krasj, men har ikke trengt å reainstallere. Det er mye jobb etter å ha hatt maskinen gående en stund.

Vet ikke om noen nettside med walkthrough eller lignede, men framgangsmåten er lik, uansett om du har 1 eller 50 maskiner som skal dele internett. Husk at ICS ikke er beregnet på store nett, men det er ikke noe problem i ditt tilfelle.

Hold fokus på:

- Lokalnett kobles til serveren fra ett nettverkskort, får IP fra DHCP på serveren. Serveren skal ha fast IP, for eksempel 192.168.168.1 Sett en range I DHCP, og husk å reservere en del adresser (10-20) til fast IP- adresse

- Internetttilkoblingen på et eget nettverkskort skal få IP fra ISP, og ICS skal være aktivert, slik at serveren kan dele ut internett til maskinene i lokalnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...