Gå til innhold

Macro objektiv til Nikon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er portretter hovedbruksområdet, eller skal den brukes mest som macro med portretter som en sekundærfunksjon?

Hvis den hovedsakelig er til portretter, kan du meget mulig få like gode eller bedre resultater med annet glass. Det avhenger selvfølgelig av hva slags utsnitt du er ute etter - for hode og skuldre, eventuelt enda tettere utsnitt, ville jeg tatt en lyssterk kort tele som Sigma 50-150 f/2.8. Fastoptikk er også fint, men med såpass lange brennvidder får man som regel tynn nok dybdeskarphet med 2.8. Nikkor 50mm og 85mm 1.8 og 1.4 er alle populære for portretter (85 kan kanskje bli litt for trangt på DX, i alle fall innendørs). Av disse er det bare 50mm 1.4 som finnes i AF-S-utgave, hvilket er påkrevd for at den skal autofokusere med D3000. Om manuell fokus er OK ville jeg ebayet både 50/1.8 og 105/2.5 i AI-, AI-S- eller Pre-AI-versjoner.

Jeg foretrekker imidlertid personlig litt løsere utsnitt, så jeg bruker Sigma 30mm f/1.4 mye til portretter. Nikkor 35mm f/1.8 er et billigere alternativ som stort sett er like god, men den har mindre behagelig boke (dvs at den tegner områder ute av fokus dårligere), noe som kan være ganske viktig for portretter.

Om den primært skal brukes som makro, så må du velge brennvidde etter behovet for arbeidsavstand, som igjen bestemmes av motivet. Blomster og denslags kan gjerne fotograferes på kloss hold, da er en 60mm passe. Nikons 60mm 2.8 er bra. Hvis det er snakk om insekter og andre ting som kan stikke av, er det bedre med noe litt lengre, gjerne Nikon eller Sigma 105mm, Tamron 90mm eller Sigma 150mm. Den 90mm-en skal være en god allroundmakro.

Nikon har også en ny 85mm 3.5 som skal være ganske bra, men jeg ville ikke anbefalt den for portretter siden 3.5 som største blender kan være for lite til å separere motiv og bakgrunn godt nok.

tl;dr: bør vite mer om bruksområdet for å gi helt konkrete råd.

EDIT: Der kom det visst en slags form for utdypning mens jeg skrev.

Å kjøpe mer glass "for å få bedre bilder" er en bakvendt metode - bedre bilder får man av mer erfaring og kunnskap om fotografering. Det er riktignok enkelte bruksområder hvor man nødvendigvis må ha spesielle typer utstyr, og makrofotografering er ett av dem. Det er imidlertid et veldig smalt bruksområde, og jeg tror ikke et makroobjektiv er det beste alternativet for generell bruk. De har, med ekstremt få unntak, fast brennvidde (altså, kan ikke zoomes med - ikke nødvendigvis et problem, men gjør dem mindre fleksible), og ofte veldig treig autofokus, fordi man egentlig helst fokuserer makrobilder manuelt.

Nøyaktig hva er det du savner i det du har av optikk nå? Hurtighet, lysstyrke, tele? Alt? Ingenting?

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den billigste måten å begynne med portrettbilder er vel Nikkor 50mm 1.8 til 8-900kr. Jeg antar du ønsker denne duse bakgrunnen på bildene, og da er det lavt blendertall du skal gå etter.

Litt dyrere er Sigma 30/50mm 1.4 til vel 2.400-3.500kr, men vesentlig bedre kvalitet. Enda litt dyrere er Sigma 105mm 2.8 Macro, men da får du også en prima macrolinse i tillegg til en god portrettlinse.

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe ett Macro 0bjektiv til min D3000. For å få bedre portrettbilder. Noen som har noe å anbefale? Trenger helst ikke å koste skjorta ;)

Ikke noe enkelt valg det der. Siden du må ha fokusmotor i objektivet ryker 50mm F1.8 (det gir ikke makro heller). Jeg har ikke full oversikt over hvilke objektiver som gir AF med D3000, men jeg tror både Nikon 60mm makro og Tamrons 60mm makro gjør det. Ingen av de er veldig rimelige, men de gir OK portrettobjektiv kombinert med OK makro. Tamronen har større blender mens Nikonen får bedre testresultater for optiks kvalitet.

Lenke til kommentar

Nikon har også en ny 85mm AF-S Makro som kan være verdt å titte på.

Riktignok ikke veldig lyssterkt, f/3.5, men VR og etter min mening bedre portrettutsnitt enn 50mm (jeg vil helst over 135mm på FX).

AF-S Micro 60mm f/2.8 er nevn og det kan jeg trygt anbefale da jeg hadde forgjengeren AF-D Micro 60mm f/2.8.

Tamron 90mm (jeg kjenner ikke til den) og flere andre merker/modeller finnes også.

Nikon AF-S 35mm f/1.8 dx tror jeg ville blitt mitt andre kjøp dersom jeg hadde startet nå. Dersom du kjøper et sett Kenko mellomringer, så får du makrofunksjon også. Jeg vet ikke hvordan 35mm vil bli med forsatslinse, så det kan jeg ikke foreslå, men mulig det er den rimeligste løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...