Gå til innhold

[LØST!] Nybegynner på utkikk etter en speilrefleks, grense på 4000 kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik det står nå lener jeg meg mest på Canon eller Sony. Det kommer til å bli en av disse to, spørsmålet er nå hvilken modell gir mest "bang for the buck"

 

Siden du har listet stabilisator i kameraet som et viktig argument kan du glemme Canon.

 

Når det gjelder selgeren du snakket med så har han til dels rett. Canon har et bredere utvalg av optikk en det Sony har, og hadde du vært profesjonell sports- eller fuglefotgraf ville jeg anbefalt Canon fremfor Sony. For vanlige mennesker som ikke ser på optikk i klassen over 20000 kroner er ikke disse forskjellene særlig viktige. Både Nikon og Canon har også kameraer som er mer rettet mot sport og actionfoto enn det Sony (eller noen annen produsent) har, men igjen må du en del opp i pris for å få glede av det.

Lenke til kommentar

Igjen takk for svar, jeg tenkte at jeg skule ta meg en tur til butikk og prøveholde et par modeller fra begge produsenter. Jeg er en mann med store hender så et godt grep er viktig, spesielt når jeg har planer om å håndtere kameraet i lengre intervaler om gangen. Jeg tror jeg også skal fravikke kravet om stabilisator i hus og heller satse på stabilisator i objektiv, det er viktig for meg nå er rask lukketid og støvrens.

Lenke til kommentar

Har selv 500d og kjempefornøyd..

 

Du nevner rask bildetagning, er vell nesten ingen i budsjettklassen som kan det utenom 40d/50d...550d er littegrann raskere enn 500d du nevnte også skatebilder da skulle du hatt fisheye :thumbup:

 

Et tips skaff deg ett billig hus og heller bruk litt mer på optikk :thumbup:

Lenke til kommentar

Speilrefleks med integrert stabilisator og god ISO-ytelse nærmest roper Pentax K-x i mine ører ;) Seriebildehastigheten er vel også blandt de beste i sin klasse, det eneste ankepunktet er muligens følgefokus. Det sies dog at siste generasjon Pentax er bedre på autofokus enn mitt K20D, så det kan godt hende det er bra nok.

Lenke til kommentar

Canon har en veldig fin kvalitet på materialvalg, knapper og brytere. Det føles som japansk presisjon. Nikon føler jeg henger litt etter, ikke teknisk, men på presisjon i byggekvaliteten og materialvalg. Sony hadde jeg ikke engang vurdert. Mitt 1000D må være det beste som er på markedet for den prisen det selges for nå, og jeg vurderer å selge det for ca. 3000 kr inklusive IS objektiv, lader og 2 stk uorginale batterier. Den største svakheten med det er at blitz brukes som hjelpelys for autofokus når det er lite lys.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Med 3 bps så tilfredstiller vel ikke 1000D trådstarters ønske om actionfotografering, selv om du gjerne vil selge ditt ;)

 

Får du Sony billig, så se på A450 og A550

 

Det nytter vel ikke action på et sånn kamera til den prisen uansett. Utløserforsinkele er uansett det kritiske og der er 1000D meget bra. Jeg hadde et håp om å bli kvitt mitt 1000D for 3 lapper, dog er det er kanskje ikke verdt mer enn 2 lapper, men da har det egentlig høyere bruksverdi for meg.

Lenke til kommentar

Canon har en veldig fin kvalitet på materialvalg, knapper og brytere. Det føles som japansk presisjon. Nikon føler jeg henger litt etter, ikke teknisk, men på presisjon i byggekvaliteten og materialvalg.

 

I det lavere prisleiet føles Canon husene og objektivene langt kjipere og billige ut. Dette baserer jeg på erfaringer med 400D, 550D og 18-55mm IS og 17-85mm IS. Nikon sine motsvar, helt nede fra D40 og oppover har langt bedre kvalitetsfølelse og respons i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte meg en Canon 40D hus for en grei pris på finn.no fra en kar som jobber i TV2 faktisk. Så utstyret er godt tatt være på. det jeg lurer på nå er om det er noen som har et greit "all-round" objektiv å anbefale, ingen prisgrense sånn sett, men bør være innen en rimelig grense (si 3k?). Låner en linse i mellomtiden fra en kompis, mens jeg sparer til en som jeg ikke angrer på å ha kjøpt i ettertid. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

 

Vil gjerne takke alle dere for å ha hjulpet meg i å ta et vanskelig valg og hjulpet meg til å komme best ut på den nye hobbyen min. Jeg hørte på deres råd og økte total bedsjettet mitt med 2500 så nå har jeg kjøpt inn:

 

Canon 40D kamerahus. Det er i meget god stand, selgeren har vært veldig forsiktig med den og alt var fint pakket inn når jeg mottok kameraet. :new_woot:

 

000024_canon-eos-40d.jpg

 

Til linse så fulgte jeg det første og eneste rådet som kom etter å ha lest et par reviews på nettet angående objektivet. Det ble en

 

Tamron SP AF 17-50mm F2.8

 

i_122120.538x376!.jpg

 

 

Totalt for kameraet og objektivet ble på 6500 kr noe jeg nå vet ikke er noe særlig dårlig for slikt utstyr. Ser frem til å dele bilder med noen av dere samt lære noe av deres fotostill. ;)

 

 

Takk Alle Sammen!

Lenke til kommentar

Leser gjennom en del dokumentasjon og guider, er en del å ta inn, men tror at jeg lærer mest med å komme meg ut og begynne å "blitze" ting :) Det kommer garantert spørsmål så jeg tviler ikke på at jeg kommer til å lage og lurke i flere tråder som angår råd og tips :)

 

Om noen har fine guider som google ikke slenger opp på første side i de opplagte søkene så hiv den gjerne inn her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...