Gå til innhold

Hjelp: Kapasitetsproblemer i nettet


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg ny bolig (selveier rekkehus) og ønsker selvsagt å bestille bredbånd til denne.

 

Som nesten 10-årig Nextgentel kunde bestilte jeg flytting og alt så bra ut. Helt til Nextgentel informerte meg at de likevel ikke kan levere: "Dette skyldes at det ikke er ledig kapasitet i linjenettet."

 

Jeg har snakket med Nextgentel, som forøvrig var veldig imøtekommende, men de kan ikke gjøre noe siden det er Telenor som eier.

 

I Kapaks kommer dette opp ved addressesøk:

 

Linje etter PSTN, Søre Renen 39, 5099 BERGEN
Aktiv linje, Søre Renen 39, 5099 BERGEN
Ny linje, SØK AVBRUTT, TRYKK FOR ÅRSAK

 

På den aktive linjen er det en telenor adsl2+ linje, såkalt BA.

 

Mine spørsmål til dere blir da:

  1. Hva må jeg gjøre for å "garantere" at jeg får linje i det hele tatt.
  2. Hva kan jeg gjøre for fortsette å være Nextgentel kunde.

 

Tips tas i mot med stor takk! Jeg har ikke lyst å leve med kun mobilt-"bredbånd" fremover...

 

Det er et lite poeng at jobben betaler Nextgentel linjen så jeg vil veldig gjerne fortsette å være NGT kunde. + at de påstår de kan levere VDSL da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det står i Kapaks, så er det ingen ledige linjer inn i bolig. Mest sannsynlig har den gamle bebeoeren fremdeles et aktivt abonmment som dermed blokkerer muligeten din.

 

Løsning:

Ta kontakt med gammel beboer og få denne sagt opp fort, få ta i nedkoblingsdato (vanligvis 14 dager), ring NGT dagen etter og bestill linje.

Lenke til kommentar

 

Løsning:

Ta kontakt med gammel beboer og få denne sagt opp fort, få ta i nedkoblingsdato (vanligvis 14 dager), ring NGT dagen etter og bestill linje.

 

Takk for svar xcomiii.

 

I følge den gamle beboeren *trodde* han at linjen skulle "vare" ut august, men han var ikke sikker..

 

Hvordan får jeg tak i nedkoblingsdato da? Snakke med Telenor?

 

Edit: Er det forresten noen som vet hvor rask Kapaks blir oppdatert? Er det vits å "overvåke" Kapaks for å se når linjen blir ledig?

Endret av ThomasWatnedal
Lenke til kommentar

 

Løsning:

Ta kontakt med gammel beboer og få denne sagt opp fort, få ta i nedkoblingsdato (vanligvis 14 dager), ring NGT dagen etter og bestill linje.

 

Takk for svar xcomiii.

 

I følge den gamle beboeren *trodde* han at linjen skulle "vare" ut august, men han var ikke sikker..

 

Hvordan får jeg tak i nedkoblingsdato da? Snakke med Telenor?

 

Edit: Er det forresten noen som vet hvor rask Kapaks blir oppdatert? Er det vits å "overvåke" Kapaks for å se når linjen blir ledig?

 

Den skal være oppdatert innen 24timer meg bekjent :)

Så burde ikke være noe problemer om det gamle abonnemenetet som står på forrige beboer blir avsluttet.

Om han har en sluttdato så må du bare informere NGT med denne datoen slik at de får satt opp en oppkobling på din linje. Så du kommer nok til å få bredbånd :)

Lenke til kommentar

Riktig at Kapaks normalt sett blir oppdatert innen 24 timer, men problemet er at linjen står som aktiv i 14 dager etter man legger inn ordre i Jara på nedkobling av samband, og linjen står da som aktiv inntil det skjer.

 

Kjappeste måte er å "tvinge" gammel ISP til å koble ned, de er ofte treige med nedkoblinger. Ring Telenor og forklar problemet, hvis ikke det hjelper må gammel beboer ringe Telenor for å få koblet ned linjen fortere enn oppsigelsdato som ofte er ut måneden (han må allikevel betale for hele mnd).

 

NGT har ikke lov til å bestille ny linje før den eksisterende linjen er nedkoblet.

Lenke til kommentar

Såh, den tidligere eierens abonnement var aktivt ut Juli. Jeg kontaktet Telenor pr epost for å få de til å frigjøre linjen. Etter få minutter (tilfeldig?) endret status seg i Kapaks til:

Linje etter ADSL med ny port

 

Har dog ikke fått svar på den eposten.

 

Snakket så med NGT, som fortsatt sier at det ikke er ledig.

 

Har Telenor her frigjort linjen (i software), men ikke den fysiske porten? De er vel ikke sleipe nok til å holde på porten siden det er mangel på dem?

Lenke til kommentar

Såh, den tidligere eierens abonnement var aktivt ut Juli. Jeg kontaktet Telenor pr epost for å få de til å frigjøre linjen. Etter få minutter (tilfeldig?) endret status seg i Kapaks til:

Linje etter ADSL med ny port

 

Har dog ikke fått svar på den eposten.

 

Snakket så med NGT, som fortsatt sier at det ikke er ledig.

 

Har Telenor her frigjort linjen (i software), men ikke den fysiske porten? De er vel ikke sleipe nok til å holde på porten siden det er mangel på dem?

 

Fikk svar fra Telenor: "Vi ser nå at linjen er ledig slik at det skal være mulig å bestille ADSL på adressen." + et godt ADSL tilbud på kjøpet.

 

Snakket, igjen, med NGT som nå skal prøve å levere.. Vi får se hvordan dette går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...