pondus1976 Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Hei. Jeg trenger råd til kjøp av ekstern harddisk. Trenger en med 2 harddisker som kjører i RAID 1 (speiling av innholdet) for litt ekstra sikkerhet. Hadde tenkt på WD My Book® World Edition™ II 2TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489648 men ser at den får dårlige anbefalinger fra bruker. Er det noen som har andre/bedre alternativer. Skal være sikkerhetskopi av bilder og diverse. ( I tillegg til den vanlige lagringen på pc) Trenger altså ikke være spesielt kjapp da den blir kun brukt til sikkerhetskopi. Overføringer blir satt på når jeg legger meg. Helst nettverkskontakt for å kunne sette den i et annet rom en PC-en. Maks 2.000 - 2.500 med harddisker. Trenger ikke kryptering. Har ikke helt fått med meg forskjellen mellom NAS og ekstern harddisk. Er det noen som kort kan forklare det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Bærbar disk er et dårlig valg for backup. Det er svært mange tråder her på forumet om defekte eksterndisker. At speiling av en slik skulle gi noen fordel har jeg vondt for å se. Det som ofte skjer er at disken detter ned på gulvet, og da sitter du med 2 defekte drev. Varmeutvikling kan også bli et problem. NAS er en mye bedre løsning for backup (som jeg selv bruker). Forskjellen er at boksen inneholder en mer avansert kontroller, og det tillater tilkobling med nettverk istedet for USB. NAS kjører Linux, og inkluderer mange tjenester for mediatilgang, deling av filer mellom brukere, etc. Prisen er dog høyere. Og den inneholder ofte en vifte, så det støyer. Men NAS kan gjemmes bort i et skap eller kjeller, og står da sikkert plassert ute av veien. Man slipper å snuble i en USB kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå