Gå til innhold

Canon EOS400D - alternativ firmware for å kunne ta bilder i RAW uansett

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS 400D med offisiell firmware 1.1.1.

Finnes det noen alternativ firmware som kan gi meg mulighet til å ta bilder i RAW-format, uavhengig om jeg har kameraet i manuell eller automatisk modus? Hadde også vært greit å kun ta bilder i RAW-format, og slippe at den lagrer både som RAW og JPG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Canon EOS 400D med offisiell firmware 1.1.1.

Finnes det noen alternativ firmware som kan gi meg mulighet til å ta bilder i RAW-format, uavhengig om jeg har kameraet i manuell eller automatisk modus? Hadde også vært greit å kun ta bilder i RAW-format, og slippe at den lagrer både som RAW og JPG.

Så vidt jeg husker tok jeg da bilder i "bare" raw-format da jeg hadde 400D.

Lenke til kommentar

I grønn firkant, portrett/landskapsimodi etc, så tar den kun JPEG-bilder. Dette er by design - har samme "feature" på min 20D. Gå over i Av, Tv, P eller M.

Du kan gå inn i menyen og velge lagringsformat, så du kan sette den til å bare ta RAW når du bare skal ha RAW. Mulig du skal ha hjulet på Av, Tv, P eller M for å få tilgang til de innstillingene.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg får RAW hvis jeg setter den til en av de manuelle modi, men av og til synes jeg det er greit å bruke automatikk, og da er det veldig irriterende at den kun støtter JPEG.

Jeg vet at det finnes firmware-hacks der ute, men jeg har ikke greid å få klarhet i om noen av de kan gi meg muligheten til å få RAW ut av automatiske modi.

Lenke til kommentar

P er overlegen grønn firkant på alle områder - og du kan selv styre blitsen. Til de andre programmene - les guidene om lukkertid, blender og litt til her på forumet - har du styring på hva lukkertid og blender er for noen dyr, så kan du velge Tv hvis lukkertid er viktig eller Av hvis blender er viktig. ..På manges kamerahus (mitt inkludert) står programvelgeren stort sett permanent på Av.

Dette er ikke kritikk av deg - jeg synes selv det er bælirriterende at Canon skrur av RAW på motiv-programmene - men det er forslag til å komme videre og "forbi" begrensningene Canon har lagt inn i programmene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...