Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får enten bare lyd bak eller foran!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et bilstereo som er koblet slik. De 2 bak høyttalerene er koblet til en forsterker, mens de 2 fronthøyttalerene er koblet til CD-spilleren. Det er en Pioneer-spiller med USB-inngang, AuX og CD-spiller. Kjøpte den for 1,5år siden.

I 1,5år har jeg bare spilt på bakhøyttalere, men har endelig fått instalert foran nå, og når jeg spiller av musikk får jeg enten bare lyd foran eller bak.

Noen som vet hva som er problemet? Finner ikke noe instillinger til dette heller..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har et bilstereo som er koblet slik. De 2 bak høyttalerene er koblet til en forsterker, mens de 2 fronthøyttalerene er koblet til CD-spilleren. Det er en Pioneer-spiller med USB-inngang, AuX og CD-spiller. Kjøpte den for 1,5år siden.

I 1,5år har jeg bare spilt på bakhøyttalere, men har endelig fått instalert foran nå, og når jeg spiller av musikk får jeg enten bare lyd foran eller bak.

Noen som vet hva som er problemet? Finner ikke noe instillinger til dette heller..

Prøv å heller koble fra bakhøyttalerne, og koble frontsettet på forsterker.

Kanskje du vil bli kvitt problemet, og lydbildet ditt blir bedre også. :)

Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar Carisma'03 og cossiemk1 ;)

Nå har jeg funnet et nytt problem. Hver gang jeg slår av bilen, restarter klokka i bilen seg, og alle innstillinger som er lagret på CD - spilleren!

Før bilmekanikeren instalerte fronthøyttaleren, slo jeg av CD-spilleren manuelt av etter at bilen var skrudd av. Så kan ha det sånn, om klokka ikke blir resetta og instillingen på CD-spilleren blir lagret.

Er det en kabel som er koblet feil kanskje?

Carisma'03 og cossiemk1:

Forsterkeren min ligger bak i bilen, og høyttalerkablene er ikke lange nok dessverre :/

Nå har jeg spilt av musikk med bare bakhøyttalere i 1,5år og har blitt vandt til lyden, så det er ikke noe problem, hehe :p

Men hadde jo vært fint med litt lyd foran sånn at de som sitter bak kan delta på samtalen med de som sitter foran.

Hva mener du med å justere fader? er det innstilling på CD - spilleren?

Med signalkablen fra CD-spillen til forsterkeren er det en tynn liten kabel mellom. Jeg har koblet den til "system remote"(noe lignende). Uten det så får ikke jeg lyd bak.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

cossiemk1: Dreiv å fikla litt med kablene nå...og nå ser det ut som om ikke fronthøyttalerene fungerer lenger..men vet hvordan jeg skal få de til å funke, men da er det enten bak eller front.

Prøvde fader, men det skjer ingenting når jeg endrer på det, unntatt at bakhøyttaleren spiller høyere når jeg øker Rfad.

nahojdat:

Blå/hvit:

Legger ved ett bilde.

Som i første post var den gule koblet til den røde, og den andre gule koblet til den andre røde.

post-47778-1280263098,772_thumb.jpg

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Skal vi se!

Nå har jeg kobla fra den gule som er koblet til blå/hvite, og rød med gul og gul med rød. Nå får jeg lyd i alle fire høyttalerene etter justering med fader/balance ;)

MEN problemet nå er at ingenting blir lagret...og det er et stort problem. Fordi det er mye som må stilles på hver gang jeg slår på bilen :(

Og klokka i selve bilen har ikke strøm lenger...

Lenke til kommentar

Den blå/hvite som går inn i dash skulle aldri vært koblet til den gule, ksn være du har svidd en sikring..

Grunnen til at det er 2 plugger på gul er så rød og gul kan kobles på samme kabel som går på fast strøm (så spilleren alltid har strøm uavhengig av tenning).

"system "remote" kabelen ser rett ut.

Prøv å bytt om igjen mellom rød og gul, kan være feilkoblingen som lagde problem?

Lenke til kommentar

Oh crap... :/

nahojdat:

Grunnen til at det er 2 plugger på gul er så rød og gul kan kobles på samme kabel som går på fast strøm (så spilleren alltid har strøm uavhengig av tenning).

Det er akkurat sånn jeg har hatt det i 1,5år, og har blitt så vandt til det at det ikke gjør noe lenger;) Så sånn kan jeg gjerne ha det.

Problemet nå er at jeg ikke får koblet den gule og den røde på de 2 gule...

Hvis vi sier at den gule har "han" utgang, så har den røde "hun" utgang, mens de 2 gule som kommer fra cd-spilleren er begge "han". Så jeg får ikke festet den ene gule fra dashborde og den andre gule fra CD-spilleren fordi de fysisk ikke passer sammen :/

Finnes det overgang, sånn at man slipper å klippe(liten metalldings som på bilde jeg postet 4 poster over)?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd den ene gule og den ene røde hver for seg, men ingenting skjer. Om jeg kobler enten den gule eller den røde til ACC, slår spilleren seg på når jeg starter bilen, men ingenting blir lagret...

Altså begge, den røde og den gulefra bilen, er koblet sammen med en annen som kommer fra lengre inn i bilen(strøm). Så begge to er strømkabler? Siden de kommer opprinnelig fra samme kabel.

Lenke til kommentar

Aha..

Har ikke snøring på hvordan man trekker ledning fra batteriet til CD-spilleren, så vil helst unngå det.

Før bilmekanikeren koblet til fronthøyttalerene var det slik koblet til, men jeg måtte skru av og på CD-spilleren uavhengig om bilen var på eller skrudd av. Noe som ikke er et problem for meg.

Etter å ha prøvd alle(tror jeg) tenkelige feste metoder mellom de gule og den røde kabelen har jeg fått 2 resultater:

1. Resultat: Lyd i alle høyttalere, men ikngenting blir lagret.

2. Resultat: Ikke noe lyd.

Men får ikke prøvd å koble til den gule og den røde fra dashbordet til de 2 gule fra CD-spilleren, siden det bare en som passer av gangen... siden den ene fra dashbordet er lik de som kommer fra CD-spilleren.

Lenke til kommentar

Tror det du burde gjøre er å bruke et multimeter og måle alt som kommer ut av dash bordet med og uten tenning på for så å lete litt på nettet og finne koblings-skjemaet til spilleren din. Så merke alle ledningene både på spilleren og det som kommer ut av dashen. På den måten får du litt mere oversikt og det blir lettere å hjelpe.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...